• Anonym (Han äter för mycket)

    Har knappt råd

    Har en student som äter oss ur huset. 


    Vi har en utbytesstudent boende hos oss som ska vara här i 12 månader alltså ett år, men saker har ju blivit så dyrt och han äter mer än vad min man gör. Vi är fyra i hushållet med studenten men om maten ska räcka till oss måste vi laga till 6 personer.


    Att få det att räcka till en matlåda till jobbet är bara att glömma.


    Vanligtvis äter vi tre för tre personer men nu måste vi dubbla det och ärligt vet jag inte hur vi ska ha råd. Mailade organisationen men dom kan varken hitta en ny familj eller bidra med pengar.


    Nu har det gått så långt att jag dagligen irriterar mig på hur mycket mat människan äter. Vi får gömma mat och äta i smyg själva. 


    Igår köpte jag fikabröd som jag gömde i förrådet utomhus och hämtade in på natten och har i sovrummet. 


    Ska börja laga mindre mat och lägga upp på tallrikar, sen är det den maten man får.. men då vet jag att kylskåpet töms säker istället.
    har ni förslag på hur jag kan få ner människans matintag?

  • Svar på tråden Har knappt råd
  • Anonym (Kvinna)
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-19 11:26:13 följande:
    Är det fel att tycka om blodpudding? Han är välkommen att äta det om han vill men det vill han inte. Han smakade i skolan och sa aldrig mer när det sen serverades nästa gång åt han ingen skolmat. 
    Det där var ju supersmart av din gubbe. Hela familjen får äta blodpudding varje dag i ett år och killen får äta god mat. Får han vistas i köket och laga mat till sig själv? Efter ni har ätit eran skiva blodpudding. 
  • olof 45
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-19 10:25:50 följande:
    Det handlar också om att alla i familjen ska ha rätt att få mat, inte att mannen ska behöva skälla ut studenten när han vräker i sig allt som finns. 
    men mannen kom på ett knep, att servera sånt som han inte äter i skolan heller som han inte vill äta, typ blodpudding och liknande som han inte gillar. Det tvingar honom till att fixa egen mat
    Men ni SKA ju stå för en måltid/middag?? Så nu försöker ni komma undan även det. TVI, FY för er!

    Och vadå "alla i familjen sja ha rätt att få mat" - absolut! Börja laga mat så det räcker åt alla, snåla människa!
  • Laxbralla
    olof 45 skrev 2022-11-21 12:21:24 följande:
    Men ni SKA ju stå för en måltid/middag?? Så nu försöker ni komma undan även det. TVI, FY för er!

    Och vadå "alla i familjen sja ha rätt att få mat" - absolut! Börja laga mat så det räcker åt alla, snåla människa!
    Lagar vi blodpudding gör vi vad som krävs och erbjuder/ bjuder lagar middag - väljer studenten att inte äta för att han inte gillar maten är det helt upp till honom, tycker du inte?
    och än en gång maten räcker till alla om en inte tar mer än någon annan! 
  • Anonym (Annat)

    Laxbralla är du ts? Då förstår jag om du inte vill baka till klasskassan för det har du inte råd med antar jag

  • Anonym (*)
    Laxbralla skrev 2022-11-21 12:36:16 följande:
    Lagar vi blodpudding gör vi vad som krävs och erbjuder/ bjuder lagar middag - väljer studenten att inte äta för att han inte gillar maten är det helt upp till honom, tycker du inte?
    och än en gång maten räcker till alla om en inte tar mer än någon annan! 
    Oj då! Är du samma person som har startat klassförälder-tråden? Det anade jag faktiskt inte.
  • olof 45
    Laxbralla skrev 2022-11-21 12:36:16 följande:
    Lagar vi blodpudding gör vi vad som krävs och erbjuder/ bjuder lagar middag - väljer studenten att inte äta för att han inte gillar maten är det helt upp till honom, tycker du inte?
    och än en gång maten räcker till alla om en inte tar mer än någon annan! 
    Hej Laxbralla!

    Ni gör INTE det som krävs om ni med flit gör mat som studenten inte vill äta!!!!!!

    Maten räcker INTE till att alla kan äta sig någorlunda mätta UPPENBARLIGEN!

    Du kommer aldrig övertyga mig om att du gör rätt och serverar exakt rätt mängd mat. ALDRIG. 

    Det du gör är misshandel i mina ögon.
  • Krocko
    Laxbralla skrev 2022-11-21 12:36:16 följande:
    Lagar vi blodpudding gör vi vad som krävs och erbjuder/ bjuder lagar middag - väljer studenten att inte äta för att han inte gillar maten är det helt upp till honom, tycker du inte?
    och än en gång maten räcker till alla om en inte tar mer än någon annan! 
    Men nu har ni ju helt frivilligt tagit emot en gäst i ert hem i ett helt år. Tycker du inte själv att det är höjden av elakhet att bjuda en GÄST på något som du VET att den inte inte tycker om?

    Hur skulle du själv känna om du blev bjuden hem till rika svärfar på något som du absolut inte tycker om och som du dessutom vet att han vet att du inte äter?
  • Anonym

    Men fy HELVETE, vilken otur att råka ha precis samma problem som den anonyme TS!
    Lyckligtvis delar ju Laxbrallan och TS även både IQ- och EQ-siffror så jag föreslår ivrigt att ni tar kontakt med varandra och blir kompisar!

  • Anonym (*)

    Lämnade TS tråden när hon råkade skriva under sitt riktiga nick?

  • Anonym (Suck...)

    Jag börjar sorgligt nog tro att detta inte är en trolltråd. Laxbrallas förebild måste vara Ove Sundberg.... Ingen har tvingat eller hotat er till att bli värdfamilj utan det är ett eget val. Utifrån det Laxbralla skrivit i tråden så är denne inte bara olämplig som värd, utan dessutom en oerhört dålig representant för Sverige. 

  • Xenia
    Anonym (Han äter för mycket) skrev 2022-11-16 16:23:40 följande:

    Det var svärföräldrarna som bjöd oss hem till sig dvs sin son och hans familj (hans barnbarn och mig) studenten är inte hans barnbarn och inte vårt barn heller. Han var alltså inte bjuden! 
    släkten har inte tackat ja till en utbytesstudent liksom, så varför tvinga på dom det? 
    Dessutom skönt för oss att få göra något med familjen, så vi släppte av honom vid köpcentret på vägen, tyckte att han kunde kolla lite där - han tyckte det var kul sa han.  


    En vettig familj hade sagt, "vi har en utbytesstudent här, får han följa med?" Vettiga svärföräldar hade sagt Ja. 
  • Xenia
    EpicF skrev 2022-11-16 21:06:25 följande:
    Studenten är en del av deras familj under detta året. 
    Han ska behandlas som en del av familjen iaf.
  • EpicF
    Xenia skrev 2022-12-04 14:44:11 följande:
    Han ska behandlas som en del av familjen iaf.
    Han både är och ska behandlas som en del av familjen under det år han är utbytesstudent. 
  • Anonym (Teddy)
    EpicF skrev 2022-12-04 14:54:27 följande:
    Han både är och ska behandlas som en del av familjen under det år han är utbytesstudent. 
    Exakt. Allt annat är onormalt. 
  • Xenia
    EpicF skrev 2022-12-04 14:54:27 följande:
    Han både är och ska behandlas som en del av familjen under det år han är utbytesstudent. 
    Det verkar inte som den här värdfamiljen klarar av att känna att han är en del av familjen. Då får de iaf behandla honom som det, fakt it tilll you make it el tills året är slut.

    Jag undrar annars vad han kommer att säga om Sverige:

    "Jag fick gå hungrig för jag fick inte tillräckligt med mat eller så fick jag konstig äcklig mat som blodpudding. Jag fick aldrig någon nyckel heller, om ingen var hemma så fick jag sitta i trappuppgången och vänta tills någon kom hem. De visade mig aldrig runt heller, jag såg inget annat än lägenheten, skolan och affärer."
  • Anonym

    Gött att det genast efter förra internet-snackisen om att svenskar inte låter ungarnas kompisar äta middag med dem dyker upp en tråd att svenskar tar in folk som de svälter under flera terminer. 

Svar på tråden Har knappt råd