• Anonym (Sticka)

    Trivs inte i Sverige

    Vill flytta men har inte kapacitet. Det är nationen jag tycker illa om inte folket i allmänhet. Men jag känner mig inte trygg här vill bara lämna landet och starta nytt liv. Hela mitt liv har raserats vill helt enkelt flytta till ett bättre land för att kunna starta ett nytt liv och må bra. Jag tycker inte om vintern i Sverige den är grå, mörk kall och deprimerande mitt dåliga mående har försämrats med vintern. Jag önskar att jag tyckte om landet jag bor i men gör inte det. Vet inget positivt med Sverige. 

  • Svar på tråden Trivs inte i Sverige
  • Anonym (Bor utomlands)

    Självklart valde jag det. Bott utomlands i 10 år och rest mycket. Du har alla möjligheter men inte med den attityden du har just nu. Oavsett vad du känner verkar du ha snöat in dig på det dåliga. Det kommer inte leda dig till en positiv plats i livet.

    Då du kan skriva på ett forum har du möjligheten att göra digitala jobb. Kolla in fiber, freelancer och liknade för att hitta något du kan göra. Utgå ifrån det och arbeta vidare mot ditt mål. Lägg mindre tid på det du inte kan förändra och gör det du kan för att livet ska bli bättre. Du är den enda som kan göra något 

  • AndreaBD
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 18:46:36 följande:
    Okej, men vad är så bra med att bo i Sverige då? Hur är Sverige ett bra land? Jag har inget att utgå ifrån att Sverige skulle vara bra. Finns inget gott här. är det fel att vilja bo i ett annat land?. Tänker mer att alla andra ställen kan bara vara bättre. Visst andra nationer är väl inte perfekta. men ingen kan vara sämre än Sverige för Sverige har INGET som är bra
    Men snälla du... du får inte en massa bidrag i alla andra länder som du får i Sverige. Eller gratis sjukvård. I Tyskland får du ingen sjukvård om du inte har tecknat en sjukförsäkring som kostar en hel del varje månad. Mycket som är gratis här får du betala för i andra länder. Sånt som skolluncher eller skolböcker eller pennor. Eller realistiska avgifter för förskola. Det är just nu en större utvandringsvåg ifrån Tyskland pga allt för hårda covid-restriktioner och högerextrem extremism. Se bara dagens händelser! Det är inte den första händelser utan det är en i en rad av många.

    Och kriminalitet ska vi inte heller prata om. Jag förstod inte riktigt varför folk är upprörda över att det började bli mer kriminalitet i Sverige. I andra europeiska länder var det ju också så. Visserligen har de fler poliser i Tyskland. Men det händer mycket. 
  • AndreaBD
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 18:53:33 följande:

    Svar till Frihet.
    jag bor i Stockholm vet vad som finns där. tycker bara det är uttråkande att gå runt i Stockholm. har sett ställena du nämnde men okej 2 timmar kanske var fö lite men det skulle väl ta en halv dag att uppleva allt det där sen finns det inget mer och se blir tråkigt i Stockholm extremt fort

    vårat välfärdssystem inte räcker inte eller prioriteras inte för pensionärerna, poliserna och rätten släpper våldtäktsmänniskor fria. Men men man kan ju inte tycka om alla länder i världen och alla kan ju inte älska Sverige


    Det låter som om du har en depression. Du kommer inte att bli av med den genom att flytta till ett annat land. Och det där med pensionärerna - det problemet har andra länder också. Speciellt Tyskland! 

    Så du vill inte leva i en rättsstat? Kanske vill du leva i Ryssland eller Nordkorea? Allvarligt, du kan inte döma någon för t.ex. våldtäkt om det inte är HELT SÄKERT. Och våldtäkt kan vara svårt att bevisa. Det problemet har alla civiliserade länder. De ociviliserade bara gör som de vill. 
  • Kockobello

    Ah flytta till något roligare, varmt och bra land.

    Mycket bättre.

  • Kockobello
    Kockobello skrev 2022-12-08 00:09:58 följande:

    Ah flytta till något roligare, varmt och bra land.

    Mycket bättre.


    Finns inte så mycket bra i Sverige, kommer inte på vad det skulle vara.
  • Aniiee

     Blir alltid full i skratt av såna här trådar. TS brukar vara lite gulligt naiv och sakna erfarenhet och perspektiv. Det är tråkigt att må dåligt men det skulle dessa människor göra i paradiset, de förstår det bara inte. Var man än är kommer man aldrig undan sig själv. Smekmånaden går över, vardagen sätter in. 


    Ask them for their thoughts rather than assume, and when they speak, listen.
  • Linnie
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 17:34:43 följande:
    Jag har inte kapacitet till det. har inte ekonomi för att flytta. Kan inte heller jobba av medicinska skäl. Känner att behöva bo i Sverige är något slags fängelse
    Då tycker jag att du ska vara väldigt tacksam över att du föddes i Sverige!

    Du får ju massa hjälp från staten!

    Jag har varit i din situation och jag är tacksam mer eller mindre varje dag för Sverige och den hjälp jag fått av sjukvården när jag varit sjuk. Att jag fått ersättning från FK när jag varit sjukskriven. Att jag har fått vistelse på behandlingshem för att komma tillrätta med tidigare missbruk, att soc betalade det och dessutom betalade min hyra under tiden.
    Jag har fått skolgång gratis, gratis skolböcker, kan ta csnlån och utbilda mej helt gratis om jag vill vidareutbilda mej. 
    Vården står redo att rädda mitt liv om jag blir sjuk igen. Jag får mina läkemedel väldigt subventionerade. Mina föräldrar har fått barnbidrag för att förbättra mitt liv som barn. Alltså det finns hur mycket som helst vi alla kan tacka Sverige för!

    Att ta emot en massa saker från statens/kommunens kassa utan att vara tacksam är faktiskt riktigt sjukt om jag ska vara ärlig. Tror du skulle må bra av att ändra ditt mindset.

    Du skulle faktiskt behöva resa och se dig om i världen och se hur det funkar för majoriteten av jordens befolkning när de blir sjuka, föds handikappade eller blir övergivna som barn!
    Att du gillade att turista i Baltikum är inte konstigt, jag älskar att resa överallt. Men det är skillnad på att bo i ett annat land. Det blir vardag där med.

    Du är privilegierad till tusen och du förstår inte ens det? Jag menar inte med dina medicinska problem självfallet, utan den hjälp du får från samhället, liksom alla som bor i vårt vackra land.
    Många av jordens människor med samma problem som du hade varit väldigt avundsjuka på att vara i din sits.

    Förresten, du behöver inte resa. Gå in på min youtubekanal (nej jag har inte ens några upplagda videos så det är ingen reklam) och kolla i spellistor, speciellt en som heter "Around the World" för att se lite hur det går till i andra delar av världen. Linni G heter jag där om du vill ha allehanda tips på bra dokumentärer. Inte bara om elände. Har mycket intressant samlat där!
  • AndreaBD
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:55:55 följande:
    Vad har jag sagt som inte stämmer? varför ska jag vara nöjd med Sverige?
    Men eftersom Sverige är ... vad var det på 6:e plats i hela världen när det gäller hög levnadsstandard och var det är bäst att leva generellt, så bör du ju ha bra argument för att tycka det. Annars tänker ju andra att det antagligen är baserat på okunskap. Dvs. att du tror att det skulle vara bättre i andra länder när det inte är det. 

    Det du kan göra - om du inte kan arbeta och har mycket tid - varför läser du inte mycket om både Sverige och andra länder? Du måste ju ha mycket tid. Så, den okunskapen kan du ju åtgärda snabbt. 
  • AndreaBD
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 20:58:23 följande:

    solklimat, önskar Sverige var varmt och hade soligare dagar. Jag måste inse att det inte kommer bli verklighet för mig. Tungt att acceptera det men måste 


    Och varför kan du inte flytta till ett annat land? Har du verkligen något hinder där, eller sitter det mest i huvud? Inte NPF, autism eller så? I så fall borde du definitivt försöka.  Hela min familj har mer eller mindre NPF. Det finns inget "det går inte". 
  • AndreaBD
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 22:01:03 följande:

    ?Sjukt?
    vad vill du jag ska göra då? Låtsas att gilla något jag föraktar?


    Kanske hellre prata om något som du gillar? 
  • AndreaBD
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 22:15:14 följande:

    ?Sjukt? 

    alla Terapeuter jag träffat har varit ett skämt 


    Hur kan det vara fel på alla andra? Det låter väldigt respektlöst det du säger om terapeuterna. Vad man än tycker så uttrycker man sig inte så respektlöst.
  • AndreaBD
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 22:10:07 följande:

    ?Sjukt?
    vet det men det är mest bara det att jag är så trött på Sverige känns tråkigt att bo här år in och år ut. Jag vill prova något nytt 


    Det kan man alltid göra - ta egna initiativ och bara gör något! Det verkar du inte ha gjort hittills. Jag har själv utvandrat - till Sverige. Jag vet hur det är. 
  • Xenia
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 17:53:23 följande:
    Antingen Spanien, Tyskland eller Baltikum. De är vackra länder och trivsamma. Var lycklig när jag var där. Har aldrig varit glad i Sverige 
    Hur trivsamt det är att bo där vet du först när du bott där en tid. Förresten, kan du öht tala något annat främmande språk än engelska? I så fall är det bara Storbritannien, Irland eller Malta som gäller. Men Storbritannien är inte längre med i EU, så du kan bara resa dit som turist. 

    Den största delen av ditt liv har du väl bott i Sverige. Har du aldrig  varit glad i Sverige, är det något fel på dig. Kroniskt deprimerad? Något som gnager och du skyller på Sverige.

    Jag förstår visst att man kan vantrivas med köld och mörker. Men det är inte alltid mörkt och kallt, det är sommar också.

    Oavsett sådant så brukar folk trivas där de har vänner och familj, dvs folk som de gillar att umgås med. Har inte du det?
  • Anonym (Förstår)

    Känner som dig ts. Har inte läst hela tråden men jag mår inget bra här i Sverige men har inte den ekonomiska kapaciteten till att kunna ta mig härifrån än på kanske 5-10 år.


    O vad gällande utbildning så är det så mycket annat än att faktiskt lära sig de saker man vill. O själv har jag fastnat helt på vägen. O det man vill läsa får jag inte p ga att jag inte har gjort klart ex Svenska B.


    Man kan stöta på rätt mycket motgångar faktiskt här i Sverige med. 


    Jag drömmer också om att flytta till ett land där det är mera ljust och lite mer värme året runt. 


    Mexico verkar vara väldigt fint klimat eller costa rica / Thailand. Men jag kan inte något av deras språk heller. Men tror inte det är ett större problem (förutom i ev Costa Rica då) Men å andra sidan så skulle jag aldrig få leva lagligt där om jag inte kommer in via arbete till det landet. O det kommer jag ju aldrig att göra. 


    Jag förstår depressionen du känner. Men kan även anse att det kanske är lite fel att klaga alltför mycket på Sverige då många länder inte har ett socialt fallnät likt Socialtjänsten eller gratis sjukvård (som andra tar upp). Lever inte på soc för övrigt heller. 


    Men jag håller med dig om att mycket har förändrats till det dåliga i Sverige. Men jag tror att istället för att fokusera på att klaga över allting så försök hellre satsa på att komma iväg någon gång? 


    Starta ett städföretag eller fixa dig en utbildning. För det är bara cash eller utbildning som gäller.


    Det jag blir mest deprimerad över är allt onödigt man har i Sverige, som ex en del lagar, allt extraordinär byråkrati som ska ta evigheter och många dryga näsor i vädret som sticker upp i form utav kommentarer / text här o där. 


    Men man ska även veta att världen möter väldigt många motgångar just nu och det är svårt, överallt.


    Men jag tror även du saknar den där gemenskapen som oftast finns i fattigare länder, där människor faktiskt hjälper varandra istället för att ställa frågan "varför ska jag hjälpa dig, jag betalar redan skatt" och dömer ut en som ett socfall fast man inte är det utan försöker kämpa o kämpa.


    Spanien verkar ju rätt attraktivt för många pensionärer bl a ifrån Sverige, så kanske inte helt omöjligt för dig att faktiskt flytta dit om du så vill. Själv vill jag inte bo överhuvudtaget inom Europa.


    Försök sätta upp delmål för att nå dit du vill komma. Håll dig för dig själv och fokusera på det helt enkelt. Fastna inte i drama, tappa inte bort dig i tvånget om att vara "social" i världens mest ensammaste land. 


    Ta hand om dig själv och eftersök så mycket information du bara kan  och dra fördel utav försäkringar til en början tills du har lärt dig det nya landets system o tills dess att du ev blir medborgare där istället.


    Jag hoppas att du lyckas. Ingenting är omöjligt om man verkligen vill förutom att man i många fall hinna bli för gammal om man inte sätter en jävla fart och faktiskt lyckas bocka av sina delmål. 

  • Tom Araya
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 17:12:31 följande:
    Trivs inte i Sverige

    Vill flytta men har inte kapacitet. Det är nationen jag tycker illa om inte folket i allmänhet. Men jag känner mig inte trygg här vill bara lämna landet och starta nytt liv. Hela mitt liv har raserats vill helt enkelt flytta till ett bättre land för att kunna starta ett nytt liv och må bra. Jag tycker inte om vintern i Sverige den är grå, mörk kall och deprimerande mitt dåliga mående har försämrats med vintern. Jag önskar att jag tyckte om landet jag bor i men gör inte det. Vet inget positivt med Sverige. 


    Du får göra överväganden för dina behov och prioriteringar och finna ett land som är bättre på just de. 

    Är det ekonomi det handlar om för flytt, så får du väl gneta på och spara till kostnaden, se till att ha så mycket klart på förhand, bl.a. jobb och bostad.
  • Tom Araya
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 17:53:23 följande:
    Antingen Spanien, Tyskland eller Baltikum. De är vackra länder och trivsamma. Var lycklig när jag var där. Har aldrig varit glad i Sverige 
    Har du kommit fram till något konkret med dessa länder som du trivs bättre att leva med?
  • Tom Araya
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 17:56:05 följande:

    Svar till ?Utlandssvensk? ibland funkar det inte att trycka på kugghjulet. jäkla mobilen ibland?.
    Då kan jag lika gärna fråga dig varför Sverige är så bra. Men jag tyckte mer om Baltikum och Spanien och Tyskland. Sverige har ju inte ens en egen unik kultur 


    Sverige har en kultur lika unik som de flesta andra länder.

    Baltikum har mycket likheter med Ryssland, Finland, Polen e.t.c. precis som Sverige har mycket likt våra nordiska grannar.

    Samma med Tyskland, som har en del kulturella likheter med sina grannar, i synnerhet de tysktalande.

    Du hittar mycket få och isolerade länder som inte inspireras kulturellt från andra länder och delar mycket av sin kultur med grannländerna.
  • Kockobello
    Anonym (Förstår) skrev 2022-12-13 01:24:46 följande:

    Känner som dig ts. Har inte läst hela tråden men jag mår inget bra här i Sverige men har inte den ekonomiska kapaciteten till att kunna ta mig härifrån än på kanske 5-10 år.


    O vad gällande utbildning så är det så mycket annat än att faktiskt lära sig de saker man vill. O själv har jag fastnat helt på vägen. O det man vill läsa får jag inte p ga att jag inte har gjort klart ex Svenska B.


    Man kan stöta på rätt mycket motgångar faktiskt här i Sverige med. 


    Jag drömmer också om att flytta till ett land där det är mera ljust och lite mer värme året runt. 


    Mexico verkar vara väldigt fint klimat eller costa rica / Thailand. Men jag kan inte något av deras språk heller. Men tror inte det är ett större problem (förutom i ev Costa Rica då) Men å andra sidan så skulle jag aldrig få leva lagligt där om jag inte kommer in via arbete till det landet. O det kommer jag ju aldrig att göra. 


    Jag förstår depressionen du känner. Men kan även anse att det kanske är lite fel att klaga alltför mycket på Sverige då många länder inte har ett socialt fallnät likt Socialtjänsten eller gratis sjukvård (som andra tar upp). Lever inte på soc för övrigt heller. 


    Men jag håller med dig om att mycket har förändrats till det dåliga i Sverige. Men jag tror att istället för att fokusera på att klaga över allting så försök hellre satsa på att komma iväg någon gång? 


    Starta ett städföretag eller fixa dig en utbildning. För det är bara cash eller utbildning som gäller.


    Det jag blir mest deprimerad över är allt onödigt man har i Sverige, som ex en del lagar, allt extraordinär byråkrati som ska ta evigheter och många dryga näsor i vädret som sticker upp i form utav kommentarer / text här o där. 


    Men man ska även veta att världen möter väldigt många motgångar just nu och det är svårt, överallt.


    Men jag tror även du saknar den där gemenskapen som oftast finns i fattigare länder, där människor faktiskt hjälper varandra istället för att ställa frågan "varför ska jag hjälpa dig, jag betalar redan skatt" och dömer ut en som ett socfall fast man inte är det utan försöker kämpa o kämpa.


    Spanien verkar ju rätt attraktivt för många pensionärer bl a ifrån Sverige, så kanske inte helt omöjligt för dig att faktiskt flytta dit om du så vill. Själv vill jag inte bo överhuvudtaget inom Europa.


    Försök sätta upp delmål för att nå dit du vill komma. Håll dig för dig själv och fokusera på det helt enkelt. Fastna inte i drama, tappa inte bort dig i tvånget om att vara "social" i världens mest ensammaste land. 


    Ta hand om dig själv och eftersök så mycket information du bara kan  och dra fördel utav försäkringar til en början tills du har lärt dig det nya landets system o tills dess att du ev blir medborgare där istället.


    Jag hoppas att du lyckas. Ingenting är omöjligt om man verkligen vill förutom att man i många fall hinna bli för gammal om man inte sätter en jävla fart och faktiskt lyckas bocka av sina delmål. 


    Se om det inte går att starta en egen verksamhet i något av de där länderna. Du kanske kan ha ett litet bed and breakfast typ? Det räcker ju att man går runt om man kan leva spartanskt och om huvudsaken är att man får värme och sol i ett trevligare land.
  • Anonym (Olika)

    Man måste inte tycka att det land man bor o är född i är det bästa… men man måste också se att alla länder har positiva och negativa sidor..
    Du pratar om länder du besökt på semester… på sommaren ..när du är på semester ser du inte hur människor lever på riktigt du ser inte de som lever utanför samhället, de arbetslösa,de hemlösa etc.. du ser inte hur rättsystemet ser ut för en vanlig Svensson …Sverige är inte perfekt ..men det finns många fördelar vi har som vi inte tänker på… du säger i ett inlägg att du inte fått någon gratis sjukvård..o i ett annat att du gått hos terapeut… du är medveten om att den där ( även om det är privat terapeut ) kostnaden du betalar för att gå till terapeuten är kraftigt subventionerad ? .. tandvård… har du haft gratis upp till 20.. sedan även den subventionerad om än inte så mycket.. varje gång du besökt en vårdcentral ..du tror väl inte på allvar att ett besök hos en sköterska kostar 50 kr, ett läkarbesök ( allmänläkare ) kostar 100kr? ( o använder du apparna så kostar de regionen stoooora summor) 

    I de länder du räknat upp så kostar dessa saker stora summor, har du inte en anställning där sjukvård ingår som förmån måste du själv betala dyra försäkringar för att få vård övh…o även med försäkring så finns det ett tak för hur mycket din vård får kosta …
    väljer du att skaffa barn kostar först förlossningen… sedan har du ingen eller mycket kort föräldraledighet …när det är dags att börja jobba igen kommer kostnaden för barnomsorg… o då handlar det inte om några 1500 som det gör i Sverige ( eller gratis beroende på din inkomst ) utan det handlar om 10 gånger mer..+ att du måste skicka med barnen lunch i skolan måste du köpa speciella uniformer+ allt skolmaterial..universitet behöver du börja spara till samma dag barnet föds…
    Pensioner är extremt låg i många länder, bostadsbidrag existerar inte etc etc…

    Det finns mycket mer att göra i tex London än i Stockholm skriver du .. ja det finns det kanske …om du har ett jobb så du har råd att göra något… men även allt det finns att göra där tar slut..allt blir vardag där också ..lika lite som du med en normal inkomst har råd att gå ut varje vecka på en teater tex, eller ut o äta på restaurang i Sverige lika lite har du råd med det i England ..eller vilket land du än väljer

    Om man trivs o mår bra har mycket med ens egen inställning att göra..om vad man väljer att se ..väljer man att bara se det negativa så kommer det kännas negativt ,dystert och grått och inget kommer vara bra..
    väljer man istället att försöka se det positiva i situationer, det som är bra så kommer man successivt få en  mer positiv bild av  sin vardag och man kommer att må sååå mycket bättre 
    Det handlar inte om att bara strunta i allt negativt..det handlar om att välja att fokusera på det som är positivt istället och att handskas med det som är negativt på ett konstruktivt sätt.. tex..du vet med dig att vintrar är jobbiga ..ja då gäller det att försöka hitta de saker som ändå kan vara en ljusglimt under denna period av året… boka in roliga  saker under vinterns ..saker att se fram emot …har man råd så kan man resa till sol o värme annars bara skaffa sig en soljuslampa så att man får dagsljus om än artificiellt varje dag är en för många en enorm hjälp under de mörka månaderna 

  • Anonym (Hönan)
    Anonym (Sticka) skrev 2022-12-07 17:34:43 följande:
    Jag har inte kapacitet till det. har inte ekonomi för att flytta. Kan inte heller jobba av medicinska skäl. Känner att behöva bo i Sverige är något slags fängelse
    Lite magstarkt att gnälla på nationen som ser till att du har någon form av försörjning.....
Svar på tråden Trivs inte i Sverige