• Anonym (besviken)

700kr i löneförhöjning😡

Fick 700kr i löneförhöjning idag! Är utbildad barnskötare och också leg förskollärare sedan 12 år tillbaka. 
    Har jobbat i sammanlagt 25 år inom barnomsorgen. Är 50+. 
    Min nya lön är 32.700kr vilket inte känns rimligg? Vad tjänar ni andra förskollärare i min ålder och som jobbat länge? 

• Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡
  • Drottningen1970
    Anonym (Puss!) skrev 2023-04-15 12:34:55 följande:
    Du byter ämne för övrigt. Du skrev "vad är problemet att jag säger fröken? Det är ju en fröken!" Jag skrev en lång förklaring till varför det är problematiskt för vissa att man säger just "fröken" och "dagis". Till mitt långa svar ger du denna respons och börjar prata om något helt annat.

Så för att återgå till frågan du ställde och fick svar på - förstår du nu problemet?
    Absolut inte. 
  • anonym2005

Oj!
    Har ni inte begärt högre lön vid anställning?
     Jag är relativt nyexaminerad (examen 2021) förskollärare, jag började på 33 300 kr och nu byter jag jobb och kommun med ingångslön på 35000 kr.

Jag är nöjd! 

• Anonym (Puss!)
    anonym2005 skrev 2023-04-16 21:11:57 följande:

Oj!
     Jag är relativt nyexaminerad (examen 2021) förskollärare, jag började på 33 300 kr och nu byter jag jobb och kommun med ingångslön på 35000 kr.

Jag är nöjd! 

Gick in på 33 000:-, tog också examen 2021. Sa det redan innan: inte ens chans att jag lägger mig under! Och det gick hur bra som helst, inga problem att få jobb med den ingångslönen. Har också stigit till över 35 000:- nu. Vart i Sverige bor du? Jag bor i södra. Dock vet jag att jag ligger bland de högre lönerna på min arbetsplats. I Stockholm kan du absolut ligga runt 40-42 har jag hört från bekanta och kollegor.
  • Anonym (normi)
    Anonym skrev 2023-04-15 11:25:54 följande:
    Du menar alltså att du har ett lika tufft jobb som en polis?
    Ja men bra, då vet vi.
    Ja, hör du inte hur brutalt hennes jobb är? De behöver gå med vinst! Vara snälla mot föräldrar! Jag har aldrig hört talas om så brutala arbetsvillkor.
    Anonym (Lärare) skrev 2023-04-16 15:19:41 följande:

Låt mig gissa, du är undersköterska med ett enormt mindrevärdeskomplex och akademikerförakt?

Nej. Jag finner det dock oerhört fascinerande att ni hör om hur ett riktigt svårt arbete funkar och läser in att folk med den arbetssituationen bara måste hata sina jobb enbart på grund av hur tufft det är. Säger väl rätt mycket om hur enkelt ni har det. 
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-17 02:47:22 följande:
    Ja, hör du inte hur brutalt hennes jobb är? De behöver gå med vinst! Vara snälla mot föräldrar! Jag har aldrig hört talas om så brutala arbetsvillkor.

Låt mig gissa, du är undersköterska med ett enormt mindrevärdeskomplex och akademikerförakt?

Nej. Jag finner det dock oerhört fascinerande att ni hör om hur ett riktigt svårt arbete funkar och läser in att folk med den arbetssituationen bara måste hata sina jobb enbart på grund av hur tufft det är. Säger väl rätt mycket om hur enkelt ni har det. 
    Ingen har hört om ditt oerhört svåra arbete eftersom du inte berättat vad ditt oerhört svåra yrke är. Och ingen läser in att någon med den arbetssituationen bara måste hata sitt jobb. Det är i din egen fantasivärld. Men berätta gärna någon gång vad ditt yrke heter 
    Dock har du redan avslöjat att du inte har någon akademisk utbildning. Att ha 32700 kr/ mån efter 12 år i ett yrke som kräver 3,5 års högskolestudier är nämligen en mycket låg lön jämfört med alla akademiska yrken och inget någon med sådan utbildning skulle vara avundsjuk på. Vad du tycker om yrket spelar faktiskt ingen roll. Det finns en anledning till att det behövs utbildad personal i förskolan och det är politiska beslut. Vill man att någon ska utbilda sig och arbeta med detta behöver man erbjuda en rimlig lön. Du får gärna lämna dina barn till outbildad personal, det står dig fritt att göra.
  • Anonym (bbbppp)
    anonym2005 skrev 2023-04-16 21:11:57 följande:

Oj!

Jag är nöjd! 

Det är ett välkänt faktum att nyexade tjänar mer än de som har jobbat längre på samma ställe inom vård och omsorg. Det är ett problem för er. Vänta i 10 år så har ni halkat efter de yngre anställda. 
  • Anonym (Jag)
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-17 08:36:26 följande:
    Ingen har hört om ditt oerhört svåra arbete eftersom du inte berättat vad ditt oerhört svåra yrke är. Och ingen läser in att någon med den arbetssituationen bara måste hata sitt jobb. Det är i din egen fantasivärld. Men berätta gärna någon gång vad ditt yrke heter 
    Dock har du redan avslöjat att du inte har någon akademisk utbildning. Att ha 32700 kr/ mån efter 12 år i ett yrke som kräver 3,5 års högskolestudier är nämligen en mycket låg lön jämfört med alla akademiska yrken och inget någon med sådan utbildning skulle vara avundsjuk på. Vad du tycker om yrket spelar faktiskt ingen roll. Det finns en anledning till att det behövs utbildad personal i förskolan och det är politiska beslut. Vill man att någon ska utbilda sig och arbeta med detta behöver man erbjuda en rimlig lön. Du får gärna lämna dina barn till outbildad personal, det står dig fritt att göra.
    Det "krävs" ingen högskoleutbildning alls och 30 k + i lön är alldeles för mycket. 
  • Anonym (Hin håle)
    Anonym (Jag) skrev 2023-04-17 12:10:25 följande:
    Det "krävs" ingen högskoleutbildning alls och 30 k + i lön är alldeles för mycket. 
    Fast....är 30 papp så himla hög lön egentligen????
  • Anonym (Siri)
    Anonym (Jag) skrev 2023-04-17 12:10:25 följande:
    Jo det krävs högskoleutbildning för att arbeta som förskollärare. Det är ju inget du bestämmer. Och du bestämmer inte heller att det är för mycket med 30k+. 
  • Anonym
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-17 12:25:56 följande:
    Jo det krävs högskoleutbildning för att arbeta som förskollärare. Det är ju inget du bestämmer. Och du bestämmer inte heller att det är för mycket med 30k+. 
    Men du bestämmer ju vad andra i trådan har för jobb och tillvaro?
  • Anonym (normi)
    Anonym (Siri) skrev 2023-04-17 08:36:26 följande:
    Nu är det andra personen i rad som utgår ifrån att jag måste hata mitt jobb utefter en beskrivning av en helt vanlig matpaus på mitt jobb. Jag har inte uttryckt att jag ogillar mitt jobb någonstans, tvärtom. Det bevisar hur dessa dagisfröknar reagerar på riktigt svåra jobb, det är så främmande och ofattbart för er att faktiskt ha utmanande jobb att alla med sådana arbetssituationer måste hata sina jobb. 

Som sagt, ska du hitta på saker finns det ingen anledning att prata med dig. Jag har inte sagt någonting om min utbildning, att TS tjänar för mycket eller att jag är avundsjuk på lönen. TS har en helt rimlig lön för sitt yrke och erfarenhet. Dessa nyexade människor med närmare 40k har inte en rimlig lön då de enbart är dagisfröknar. Det behövs folk till enkla jobb också men vi kan inte ge dagisfröknar och städare höga löner bara för att boosta ert ego. Jag kan motivera högre lön för poliser, sjuksköterskor, brandmän, advokater, läkare eller ledarpositioner (tyvärr tjänar inte alla dessa så mycket som de bör). Inte en enda människa i tråden har kunnat motivera vad i jobbet som dagisfröken som bör ge en hög lön. 

Nej, det finns ingen anledning för dagisfröknar att gå en 3-årig högskoleutbildning. Jag tror nog ni kan klura ut hur man leker med kottar, läser böcker om att vara snäll och tröstar Pelle för att han skrapade knät ändå. 

Generellt sett behöver lönen spegla utbildningsnivån men för dagisfröknar behövs inte denna utbildning och alla som gått kurser i pedagogik vet vilket flum det är så det är ingen utbildning att ta på allvar oavsett. Jag menar det finns ett masterprogram i genusvetenskap men jag får be till gudarna att ingen är dum nog att ge dessa människor ett öre för den höga utbildningen. Sedan är det bara att kolla i denna tråd vilka sorts människor som nu dras till yrket efter utbildningen och högre lönen. Inte den sortens människor vi vill ha nära våra barn. 
  • Anonym (Siri)
    Anonym (normi) skrev 2023-04-17 15:54:52 följande:
    Nu är det andra personen i rad som utgår ifrån att jag måste hata mitt jobb utefter en beskrivning av en helt vanlig matpaus på mitt jobb. Jag har inte uttryckt att jag ogillar mitt jobb någonstans, tvärtom. Det bevisar hur dessa dagisfröknar reagerar på riktigt svåra jobb, det är så främmande och ofattbart för er att faktiskt ha utmanande jobb att alla med sådana arbetssituationer måste hata sina jobb. 

Som sagt, ska du hitta på saker finns det ingen anledning att prata med dig. Jag har inte sagt någonting om min utbildning, att TS tjänar för mycket eller att jag är avundsjuk på lönen. TS har en helt rimlig lön för sitt yrke och erfarenhet. Dessa nyexade människor med närmare 40k har inte en rimlig lön då de enbart är dagisfröknar. Det behövs folk till enkla jobb också men vi kan inte ge dagisfröknar och städare höga löner bara för att boosta ert ego. Jag kan motivera högre lön för poliser, sjuksköterskor, brandmän, advokater, läkare eller ledarpositioner (tyvärr tjänar inte alla dessa så mycket som de bör). Inte en enda människa i tråden har kunnat motivera vad i jobbet som dagisfröken som bör ge en hög lön. 

Nej, det finns ingen anledning för dagisfröknar att gå en 3-årig högskoleutbildning. Jag tror nog ni kan klura ut hur man leker med kottar, läser böcker om att vara snäll och tröstar Pelle för att han skrapade knät ändå. 

Generellt sett behöver lönen spegla utbildningsnivån men för dagisfröknar behövs inte denna utbildning och alla som gått kurser i pedagogik vet vilket flum det är så det är ingen utbildning att ta på allvar oavsett. Jag menar det finns ett masterprogram i genusvetenskap men jag får be till gudarna att ingen är dum nog att ge dessa människor ett öre för den höga utbildningen. Sedan är det bara att kolla i denna tråd vilka sorts människor som nu dras till yrket efter utbildningen och högre lönen. Inte den sortens människor vi vill ha nära våra barn. 
    Jösses du går verkligen in för det. För det första har jag inte sett någon skrivit att du hatar ditt jobb pga din matrast. Var har jag skrivit det? Det är du själv som tar upp den gång på gång.  Jag är inte heller någon förskollärare så du behöver inte adressera dina nedsättande kommentarer på mig. Jag har en helt annan utbildning och ett helt annat yrke. Vad jag inte förstår är hur man kan gå igång så på att nedvärdera en hel yrkeskår som är utbildade att ta hand om våra barns utveckling ända tills de är 6 år. DU tycker inte det behövs men många andra gör det och uppenbart Skolverket och hela det politiska etablissemanget. Vill man ha högskoleutbildad personal får man ge dem lön därefter. Varför ska de annars utbilda sig och vilka människor vill man ska jobba där. 
  • Anonym
    Anonym (normi) skrev 2023-04-17 02:47:22 följande:

Precis, det är oerhört synd om någon som måste slita så!
    Tar tar på krafterna att torka snoriga näsor och byta blöjor på de yngsta. Såklart. Tungan ute

Högskoleutbildade dagisfröknar? Lite tramsigt, eller rätt mycket förresten.
  • Anonym (Hin håle)

Som sagt, underbar tråd där människor med sina komplex kastar bajs på varandra i tron om att den ena är bättre än den andra. 
    Hybris avlöser dålig självkänsla och mindervärdeskomplex. 

Inse att ingen av er egentligen behövs, samma med mig. Dock har jag sedan länge insett att jsg är utbytbar. Kanske kan inte en apa utföra mitt jobb men iaf en människa utan självrespekt och självinsikt. Alltså mer eller mindre samtliga som skriver i tråden....

Svar på tråden 700kr i löneförhöjning😡