• Anonym (Missnöjd)

Ingen löneutveckling

Hej!

Jag har haft dålig hälsa några år, vilket inneburit att jag åkte in och ut på sjukhuset och även haft en del sjukskrivningsperioder. Knaprar även en del läkemedel som jag blir rätt trött av.

Det innebär förstås konsekvenser för hur jag kan sköta mitt arbete och vad jag presterar. Känner inte att jag riktigt orkar leda utvecklingsprojekt och ta för mig. Är glad om jag önskar ta mig igenom mina dagliga uppgifter och arbeta full dag. Det här är väl inte helt obekant för arbetsgivaren.

Det har också inneburit att jag knappt fått någon lönejustering på flera år. Märktes väl inte så mycket till en början då de årliga löneökningarna ändå inte var särskilt stora, men nu är ju läget annorlunda. De flesta har fått relativt stora löneökningar och inflationen äter ju upp konsumtionsutrymmet. Fortsätter det så här känns det ju som man knappt får någon lön alls efter ett tag. 

Får arbetsgivare verkligen göra så här? Liksom svälta ut icke önskvärd personal och hoppas på att de ska försvinna? Jag kan ju inte rå för att jag är sjuk och Försäkringskassan och läkarna tycker att jag kan arbeta.

• Svar på tråden Ingen löneutveckling
  • Anonym (Missnöjd)
    EpicF skrev 2023-11-19 20:13:13 följande:
    Bevis har dem i mängder. Att inte göra det jobbet man är anställd för kan leda till uppsägning. Och ja, det är ett skäl för uppsägning. 
    Nej, det är inte så svartvitt som du tror. Det är ju inte så att jag arbetsvägrar. Hade det varit så enkelt hade jag redan varit uppsagd. 
  • Anonym (Facklig)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 19:47:21 följande:
    Jag talar givetvis i händelse att det saknas grund för uppsägning. Uppsägning på grund av sjukdom kommer aldrig att passera AD. Det här känns högst hypotetiskt eftersom företrädare för min arbetsgivare aldrig skulle vara så korkade att de skulle driva något sådant. Skulle de göra det skulle jag använda mig av rättsskyddet jag har. Facket skulle jag troligen lämna utanför då de ofta inte har den juridiska kompetensen. 
    Skojar du? För det första ingår inte arbetsrättsliga tvister med arbetsgivaren i rättsskyddet i hemförsäkringen. Allt kopplat till yrkesutövandet är undantaget. Det inkluderar ev arbetsrättslig tvist med arbetsgivaren.

För det andra så finns gott om fall i AD där arbetsgivaren har fått rätt att säga upp personer med sjukdom då de inte presterar på jobbet.

Se upp så du inte tror du är säker när du inte är det. Det är mycket lättare att säga upp anställda med hänvisning till personliga skäl än vad folk tror. Har arbetsgivaren dokumenterat vad denne har gjort för att komma till rätta med problemet och insatserna är tillräckliga så är det bara att säga upp den anställda.
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (Facklig) skrev 2023-11-19 20:33:46 följande:
    Skojar du? För det första ingår inte arbetsrättsliga tvister med arbetsgivaren i rättsskyddet i hemförsäkringen. Allt kopplat till yrkesutövandet är undantaget. Det inkluderar ev arbetsrättslig tvist med arbetsgivaren.

För det andra så finns gott om fall i AD där arbetsgivaren har fått rätt att säga upp personer med sjukdom då de inte presterar på jobbet.

Se upp så du inte tror du är säker när du inte är det. Det är mycket lättare att säga upp anställda med hänvisning till personliga skäl än vad folk tror. Har arbetsgivaren dokumenterat vad denne har gjort för att komma till rätta med problemet och insatserna är tillräckliga så är det bara att säga upp den anställda.
    Jag har tilläggsförsäkringar och känner duktigt juridiskt folk som jag haft hjälp av tidigare. 

Min arbetsgivare har inte vidtagit några som helst åtgärder. De får gärna försöka. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 21:20:42 följande:
    Jag har tilläggsförsäkringar och känner duktigt juridiskt folk som jag haft hjälp av tidigare. 

Min arbetsgivare har inte vidtagit några som helst åtgärder. De får gärna försöka. 
    Hur länge sen är det du var sjukskriven? Har du pratat med ag om vad du varit hemma för?
  • Anonym (Missnöjd)
    Anonym (X) skrev 2023-11-19 21:22:38 följande:
    Hur länge sen är det du var sjukskriven? Har du pratat med ag om vad du varit hemma för?
    De känner till läget. 
  • Anonym (X)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 21:44:05 följande:
    De känner till läget. 
    Finns det dokumenterat eller har du nämnt det i förbigående?
  • Anonym (Ja)

Så de har inte pratat med dig om att din arbetsinsats inte duger? Och en fråga från tidigare, har de sagt rakt ut att du inte får löneökning pga din sjukfrånvaro? Eller menar de att du nyss kommit tillbaka så de inte kan bedöma din insats så bra?
  • Anonym (123)

Arbetsgivaren har ett långt gående ansvar att anpassa arbetet så att det passar. Du borde haft en fastlagd plan för din återgång till arbetet efter sjukskrivningen, med upptrappning av arbetstid och/eller anpassning av arbetsuppgifter. Låter väldigt konstigt om detta inte gjorts. Kontakta HR?
  • Anonym (Va?)
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 08:46:20 följande:
    Jag jobbar offentligt så det är skattebetalarna och inte chefen som betalar min lön. 
    Hej TS, mitt svar var till en annan användare men kan bemöta ditt svar.

Oavsett om man är offentligt eller privat anställd, och oavsett vem som betalar lönen så får det ju förutsättas att den organisation man är del av delegerar ansvar i olika avseenden. De närmsta cheferna är väl oftast de som är i bäst position att bedöma arbetsinsatsen, oavsett att chefen inte personligen betalar lönen.
  • Kvittning
    Anonym (Missnöjd) skrev 2023-11-19 16:42:58 följande:
    Att jag varit sjuk för mycket för att jag ska få någon lönejustering uppåt.
    Menar du alltså att du fått 0 kr i löneökning i flera år? 

Har inte hört att man får 0, däremot får ju alltid en hel del under snittet.
  • Anonym (X)
    Anonym (123) skrev 2023-11-20 07:26:36 följande:
    Arbetsgivaren har ett långt gående ansvar att anpassa arbetet så att det passar. Du borde haft en fastlagd plan för din återgång till arbetet efter sjukskrivningen, med upptrappning av arbetstid och/eller anpassning av arbetsuppgifter. Låter väldigt konstigt om detta inte gjorts. Kontakta HR?
    För att det ska gälla så måste arbetstagaren dock vara öppen och ärlig om sin sjukdomsbild så att en diskussion om anpassning kan föras.
    TS har inte skrivit hur långa sjukskrivningarna varit, så inte säkert att ärendet kommit upp.
Svar på tråden Ingen löneutveckling