• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Anonym (Nöjd)
    Lönnsirap skrev 2025-03-11 13:57:19 följande:
    Väldigt spännande att hon är så nöjd. För min uppfattning är att det är väldigt ojämnt och svårt att hitta bra grejer på dessa sajter. 

Man kan ju naturligtvis resonera som TS om att dessa sajter inte är värre än annat, men personligen ser jag dem som en onödig grej, som tar tid och energi, snarare än att de tillför något i min vardag.
    Tja, fok är olika helt enkelt.

Personligen har jag fyndat en hel del där, blandat med ett och annat bottennapp. Men över lag har jag en positiv erfarenhet.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 14:57:17 följande:
    Har jag skrivit att du inte får? Att jag lyft second hand är då ts hävdar att Shein och Temu är enda sättet att ha råd att köpa kläder.
    Nej,men du vurmar starkt för second hand och ifrågasätter andra som inte vill handla det av olika orsaker.

Och så kan det säkert vara för vissa. 
    Deras priser är ju ofta lägre än reapriser i vanliga klädbutiker här hemma.
    Och för en person som kanske lever under existensminimum så är det kanske ett sätt att hitta billiga kläder. Vad vet jag. Jag bara spekulerar.
    Men även om jag själv inte handlar i någon av dessa butiker så dömer jag inte andra som väljer att göra det.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 14:58:59 följande:
    Eftersom att de inte får pengar om jag inte är nöjd med varan, och att de blir avstängda från att sälja mer om de ljuger om varorna.

Det är ju i sådana fall en god anledning att inte SÄLJA där inte att inte köpa där. 
    Men du kan ju omöjligt veta om en person är ärlig eller inte.
    Framförallt inte genom en bild.

Nu syftar jag på framförallt Vinted där man får sätta in pengar att handla för.
    Och när man inte vill handla mer så kan man sätta tillbaka pengarna som är kvar på sitt eget bankkonto.
    Och det är många som har gjort detta men som inte har fått tillbaka pengarna på sitt konto.
    Varför skulle man då vilja handla där igen?
    Jag tycker i alla fall inte att det känns särskilt pålitligt.
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 14:57:17 följande:
    Har jag skrivit att du inte får? Att jag lyft second hand är då ts hävdar att Shein och Temu är enda sättet att ha råd att köpa kläder.
    Har jag någonsin nämnt ordet Shein!!!!???? Aldrig beställt där i från.
    Har jag nämnt att jag inte har råd!!!?

Det jag har sagt är att kläderna är dyra i Sverige och det är sant. (Som allt annat också)

Du behöver inte ge fler råd om att handla på Secondhand då det inte finns någon på 19-20 mils avstånd. 

Och nej jag köper inte från Tradera eller Vinted...Har du förstått det eller hur många gånger ska du ta upp det bara för att?
  • Anonym (50-talist)

Hur många här som skriver inlägg har handlat på Wermoda? Affären finns i det flesta köpcentrum i Sverige? Nästan alla kläder där är från Kina, Bangladesh.

Nästan allt som säljs i Sverige kommer från Kina enligt vad jag läst så kommer 80% från Kina med Båt, Tåg, Flyg eller direkt import till Svenska affärer.

Och vilka är då bovar i Sverige jo dom som beställer lite från Temu för att det är billigare och har bättre utbud.  

• Anonym (kkkkk)
    molly50 skrev 2025-03-11 15:59:51 följande:
    Men du kan ju omöjligt veta om en person är ärlig eller inte.
    Framförallt inte genom en bild.

Nu syftar jag på framförallt Vinted där man får sätta in pengar att handla för.
    Och när man inte vill handla mer så kan man sätta tillbaka pengarna som är kvar på sitt eget bankkonto.
    Och det är många som har gjort detta men som inte har fått tillbaka pengarna på sitt konto.
    Varför skulle man då vilja handla där igen?
    Jag tycker i alla fall inte att det känns särskilt pålitligt.
    Jobbigt om du diskuterar sånt du inte vet om... Jag har aldrig satt in ett öre på Vinted för att handla, den sidodiskussionen som inte är värd att ta här handlar om något som du missförstått.
  • Anonym (Nöjd)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-11 17:02:21 följande:

Hur många här som skriver inlägg har handlat på Wermoda? Affären finns i det flesta köpcentrum i Sverige? Nästan alla kläder där är från Kina, Bangladesh.

Nästan allt som säljs i Sverige kommer från Kina enligt vad jag läst så kommer 80% från Kina med Båt, Tåg, Flyg eller direkt import till Svenska affärer.

Och vilka är då bovar i Sverige jo dom som beställer lite från Temu för att det är billigare och har bättre utbud.  

Lägg ingen mer energi på detta.
    Köp var du vill, det gör jag och skiter högaktningsfull i vad anonyma människor på nätet anser om det.

Mina pengar, mina beslut.
  • Anonym (kkkkk)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-11 17:02:21 följande:

Varför fortsätter du denna märkliga argumentering från ännu ett nick? Är du avstängd?
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-11 17:32:36 följande:
    Lägg ingen mer energi på detta.
    Köp var du vill, det gör jag och skiter högaktningsfull i vad anonyma människor på nätet anser om det.

Mina pengar, mina beslut.
    Håller med dig. Mina pengar mitt beslut
  • Anonym (50-talist)
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-11 17:32:44 följande:
    Varför fortsätter du denna märkliga argumentering från ännu ett nick? Är du avstängd?
    Ursäkta, men varför skulle en fråga vara märklig argumentering? Du kan sluta och följa tråden så slipper du vara tjurig.
  • Anonym (kkkkk)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-11 17:42:09 följande:
    Ursäkta, men varför skulle en fråga vara märklig argumentering? Du kan sluta och följa tråden så slipper du vara tjurig.
    För att du är lika upphakad som TS i tråd efter tråd om att saker kommer från Kina. Rätt roligt för detta kan inte vara seriöst, att du efter alla gånger vi bemött samma argument inte förstår. Det är inte vi som är tjurskalligaTungan ute
  • Anonym (ABC)

Kollade på Temu och de kläder jag letade efter så var det bara i polyester och inte bomull. Föredrar bomull.

• molly50
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-11 17:30:19 följande:
    Jobbigt om du diskuterar sånt du inte vet om... Jag har aldrig satt in ett öre på Vinted för att handla, den sidodiskussionen som inte är värd att ta här handlar om något som du missförstått.
    Så detta är ett missförstånd?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/B02Vbg/saljer-klader-pa-vinted-far-inte-pengar-lurad

Och anledningen till att jag tog upp den diskussionen var för att Anonym (Suck) ifrågasatte varför vissa inte vill handla på second hand och t ex Tradera och Vinted. Och då gav jag bla detta som en orsak.

Ska du hacka på andra så är det klädsamt om du läser vad det är man diskuterar först.
  • Anonym (kkkkk)
    molly50 skrev 2025-03-11 17:48:04 följande:
    Så detta är ett missförstånd?

www.aftonbladet.se/nyheter/a/B02Vbg/saljer-klader-pa-vinted-far-inte-pengar-lurad

Och anledningen till att jag tog upp den diskussionen var för att Anonym (Suck) ifrågasatte varför vissa inte vill handla på second hand och t ex Tradera och Vinted. Och då gav jag bla detta som en orsak.

Ska du hacka på andra så är det klädsamt om du läser vad det är man diskuterar först.
    Jag behöver inte läsa, jag vet vad problemet är just nu med Vinted men det gäller inte om du bara köper saker utan att sälja. Om du då skriver att man måste sätta in pengar för att handla är det inte sant alls.
  • Anonym (kkkkk)

Det går fortfarande utmärkt att handla upp sitt saldo om man sålt något så tråden huvudsyfte att shoppa nya kläder går fortfarande.

• molly50
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-11 17:51:17 följande:
    Jag behöver inte läsa, jag vet vad problemet är just nu med Vinted men det gäller inte om du bara köper saker utan att sälja. Om du då skriver att man måste sätta in pengar för att handla är det inte sant alls.
    Men oavsett om man säljer eller handlar så är det väl lika illa om man blir lurad på pengar. Det måste du väl ändå hålla med om.
    Jag tycker i alla fall inte att det känns speciellt pålitligt,som sagt.
    Och jag förstår om det skrämmer bort användare från appen.
  • Anonym (kkkkk)
    molly50 skrev 2025-03-11 18:00:38 följande:
    Men oavsett om man säljer eller handlar så är det väl lika illa om man blir lurad på pengar. Det måste du väl ändå hålla med om.
    Jag tycker i alla fall inte att det känns speciellt pålitligt,som sagt.
    Och jag förstår om det skrämmer bort användare från appen.

Ja det är ett problem som vi får se hur de tar itu med men det rör inte den som shoppar utan att sälja. Inte den som säljer heller om den inte vill ha pengarna skickade till sitt bankkonto. Inte heller alla som gör detta får problem.

Känns bara snäppet mindre relevant än den tydligen angripna nalle TS+kopian diskuterar. Sånt kan vara angripet utan att man vet. T.ex pälsängrar.

• molly50
    Anonym (kkkkk) skrev 2025-03-11 18:04:36 följande:

Ja det är ett problem som vi får se hur de tar itu med men det rör inte den som shoppar utan att sälja. Inte den som säljer heller om den inte vill ha pengarna skickade till sitt bankkonto. Inte heller alla som gör detta får problem.

Känns bara snäppet mindre relevant än den tydligen angripna nalle TS+kopian diskuterar. Sånt kan vara angripet utan att man vet. T.ex pälsängrar.

Som sagt så var det en tänkbar anledning till att folk inte vill använda sådana appar,som svar på ett ifrågasättande. 

Ja,och det är ju också en godtagbar orsak till att inte vilja handla på sådana ställen.
Svar på tråden Temu!