• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Anonym (50-talist)
    Tukt skrev 2025-03-10 20:32:31 följande:
    Blir i mina ögon lite konstigt att skylla på geografin. Det är ju i regel ens egna val vart man vill eller kan bo. Och varje ställe har sina fördelar och nackdelar. Lite som att sitta nere i Skåne och hävda sin rätt att hålla renar och bara bud ned dom med Postnord och sedan bli sur på alla som påpekar arr det kanske inte är optimalt med renar på Möllan.
    .
    Det var "SUCK" som sa att jag kanske bodde nära henne/honom och förorenar vattnet.
    Klart vi har egna val vart vi bor och varför skulle inte Skåningar kunna ha renar om man nu kan sköta renar? Men renarna behöver renbetesmarker som det inte finns i Skåne. Men södra Sverige har gått om Rådjur och Hjortar.
    Så ett konstigt inlägg av dig.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 20:45:28 följande:
    Länkarna rörde ju ekonomiska aspekter och recensioner, inte det som diskuterats. Äpplen och Päron.
    Det kanske det gjorde. Men det kan vara orsaker till att man inte vill sälja eller köpa saker där.
    Vilket du har ifrågasatt varför man inte vill göra.
  • Anonym (50-talist)
    molly50 skrev 2025-03-10 20:48:35 följande:
    Framförallt inte Vinted,vad det verkar.
    Och ska man inte ens kunna lämna negativa omdömen om oseriösa säljare för att varna andra så känns ju inte heller det så frestande.
    Håller med dig.

Det hemska jag läste när en mamma hade köpt en stor nalle åt sitt barn och nallen var full med larver. Den familjen fick nog inte tillbaka pengarna.
  • Tukt
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:49:52 följande:
    Det var "SUCK" som sa att jag kanske bodde nära henne/honom och förorenar vattnet.
    Klart vi har egna val vart vi bor och varför skulle inte Skåningar kunna ha renar om man nu kan sköta renar? Men renarna behöver renbetesmarker som det inte finns i Skåne. Men södra Sverige har gått om Rådjur och Hjortar.
    Så ett konstigt inlägg av dig.
    Du behöver inte fastna i exemplet om du inte vill. Men flera i tråden har, mer eller mindre, motiverat slavarbete, farliga kemikalier och stöttande av en förtryckande diktatur, med att det är ont om affärer där de bor.
  • molly50
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:52:04 följande:
    Håller med dig.

Det hemska jag läste när en mamma hade köpt en stor nalle åt sitt barn och nallen var full med larver. Den familjen fick nog inte tillbaka pengarna.
    Men fydå! Jag skulle inte ens kunna ha samvete att skicka något sådant. 
  • Anonym (kkkkk)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:52:04 följande:
    Håller med dig.

Ska du inte bara stå för att du är TS, detta är så konstigt....
  • Anonym (50-talist)
    molly50 skrev 2025-03-10 21:40:27 följande:
    Men fydå! Jag skulle inte ens kunna ha samvete att skicka något sådant. 
    Nä inte jag heller. Ingen vet på vad den som köper för klädesplagg eller leksaker varit med om. Begagnat är begagnat. Nog för att jag har köpt saker, men inte kläder på secondhand, men som sagt jag vill ha nytt när jag behöver och sortiment som ger valfrihet vad jag vill ha.
  • molly50
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 21:54:16 följande:
    Nä inte jag heller. Ingen vet på vad den som köper för klädesplagg eller leksaker varit med om. Begagnat är begagnat. Nog för att jag har köpt saker, men inte kläder på secondhand, men som sagt jag vill ha nytt när jag behöver och sortiment som ger valfrihet vad jag vill ha.
    Jag har också köpt kläder på second hand. 
    Men det var längesen och jag har inte hittat något på second hand som har fallit mig i smaken.
    Men man kan ju hitta bättre begagnat även där.
  • Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 21:54:16 följande:
    Jag tror ju på riktigt inte du besökt onlinesidprna för second hand utan har en förlegad bild av något gammalt Myrornas. Det är två olika världar.

På onlinesidorna kan du ju faktiskt välja att sortera ut och bevaka endast vissa märken i nyskick. Att du skulle hitta mer i affärer är helt enkelt inte sant, så stort är inte utbudet varje säsong.

Man kan ju också fundera på vilket plagg som burits av flest, ett som någon köpt och sen blivit hängande i en garderob eller ett där otaliga människor gått i en affär och provat det gång efter annan.
    molly50 skrev 2025-03-10 22:00:52 följande:
    Jag har också köpt kläder på second hand. 
    Men det var längesen och jag har inte hittat något på second hand som har fallit mig i smaken.
    Men man kan ju hitta bättre begagnat även där.
    Du kan nu år 2025 hitta helt nya kläder med tagsen kvar på secondhandaffärerna. Det är liksom ingen skillnad mot om du köper samma plagg i butik. Kanske har det tom provats av färre. Det är INTE samma sak att köpa andra hand nu som för 15-20 år sen.
Svar på tråden Temu!