• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 17:14:25 följande:
    Nej,man kan köpa direkt på Tradera med. Vad exakt har du hört?

Och nej, det är verkligen inte bara jag. Läs hela tråden som sagt.
    Du tar upp Tradera,Vinted och second hand som om det skulle vara mer miljövänligt.
    Men hur ska man veta vart säljaren har köpt sina kläder om det inte står märkt i kläderna vart de kommer ifrån eller vad de är tillverkade av,som du skriver?
    Det kan ju vara lika illa att köpa därifrån om man inte får det redovisat vid köpet.

Dessutom kan det vara problem med att få tillbaka sina pengar om man vill sätta tillbaka dem på sitt konto från saldot som man får upprätta på t ex Vinted.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/B02Vbg/saljer-klader-pa-vinted-far-inte-pengar-lurad

Detta är också sådant som gör att Tradera inte känns så trevligt.

marcusoscarsson.se/gav-omdome-pa-tradera-blev-allvarligt-hotad/
  • Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:17:25 följande:
    Alla partier måste väl debattera med varann om saker.
    Var det det bästa du kunde svara på en lång utläggning från de partier i princip längst från Mp som vill begränsa och försvåra för just Temu och Shein, något du i flera inlägg lagt på enbart Mp?
  • Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:14:39 följande:
    Jag tror att jag bor över 100-150 mil från där du bor eftersom du verkar kunna vara i flera secondhandbutiker så ingen fara att ditt dricksvatten blir förgiftad.

För att jag ska komma till en secondhandbutik får jag köra 20 mil. Inte bra att köra med bil för miljön.

Jag har Aldrig köpt nåt från Shein så mig spelar ingen roll om den affären så skulle stängas. Men måste säga att från Temu har jag beställt saker dock inte massor av kläder, men gardiner och mattor och jag beställer från Temu för att URVALET är stort och billigare än i Sverige.
    Jag handlar på second hand på nätet. Du vet, där man kan vara lite var som med uppkoppling. Eller på loppisar. Som också finns över landet.
  • Anonym (Suck)
    molly50 skrev 2025-03-10 20:17:40 följande:
    Du tar upp Tradera,Vinted och second hand som om det skulle vara mer miljövänligt.
    Men hur ska man veta vart säljaren har köpt sina kläder om det inte står märkt i kläderna vart de kommer ifrån eller vad de är tillverkade av,som du skriver?
    Det kan ju vara lika illa att köpa därifrån om man inte får det redovisat vid köpet.

Dessutom kan det vara problem med att få tillbaka sina pengar om man vill sätta tillbaka dem på sitt konto från saldot som man får upprätta på t ex Vinted.

www.aftonbladet.se/nyheter/a/B02Vbg/saljer-klader-pa-vinted-far-inte-pengar-lurad

Men snälla. Självklart kontrollerar man på en second hand hur kläderna är märkta innan man handlar. Finns ingen märkning i annonsen frågar jag säljaren. Är det fel returneras varan. Finns det ingen märkning köper jag inte.

Inte jättesvårt? De flesta som säljer numer fotar av märkningen också då många köpare inte vill handla just från den oreglerade kinesiska marknaden.

Det är också fullt möjligt att handla på de här siterna utan att ge omdömen vid köp. 
  • Anonym (50-talist)
    molly50 skrev 2025-03-10 20:17:40 följande:

Bra skrivet Molly50.....Länkarna bevisar att man inte ens kan lita på Tradera Vinted.
  • Tukt
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:14:39 följande:
    Jag tror att jag bor över 100-150 mil från där du bor eftersom du verkar kunna vara i flera secondhandbutiker så ingen fara att ditt dricksvatten blir förgiftad.

För att jag ska komma till en secondhandbutik får jag köra 20 mil. Inte bra att köra med bil för miljön.

Jag har Aldrig köpt nåt från Shein så mig spelar ingen roll om den affären så skulle stängas. Men måste säga att från Temu har jag beställt saker dock inte massor av kläder, men gardiner och mattor och jag beställer från Temu för att URVALET är stort och billigare än i Sverige.
    Blir i mina ögon lite konstigt att skylla på geografin. Det är ju i regel ens egna val vart man vill eller kan bo. Och varje ställe har sina fördelar och nackdelar. Lite som att sitta nere i Skåne och hävda sin rätt att hålla renar och bara bud ned dom med Postnord och sedan bli sur på alla som påpekar arr det kanske inte är optimalt med renar på Möllan.
    .
  • Anonym (Suck)
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:32:18 följande:
    Bra skrivet Molly50.....Länkarna bevisar att man inte ens kan lita på Tradera Vinted.
    Länkarna rörde ju ekonomiska aspekter och recensioner, inte det som diskuterats. Äpplen och Päron.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-10 20:28:23 följande:
    Men snälla. Självklart kontrollerar man på en second hand hur kläderna är märkta innan man handlar. Finns ingen märkning i annonsen frågar jag säljaren. Är det fel returneras varan. Finns det ingen märkning köper jag inte.

Inte jättesvårt? De flesta som säljer numer fotar av märkningen också då många köpare inte vill handla just från den oreglerade kinesiska marknaden.

Det är också fullt möjligt att handla på de här siterna utan att ge omdömen vid köp. 
    Och hur ska man veta när säljaren inte fotar märkningen? Alla gör inte det.
    Om man då ändå köper så är ju det lika illa,i så fall.
    Och hur ska man veta att märkningen kommer från just det plagget man vill köpa? Alla är inte ärliga.

Ja,men man är kanske inte villig att ta risken att bli lurad på pengar.
    Efter att ha hört hor folk blir lurade på t ex Vinted så är det i alla fall inte ett ställe jag vill handla på.
    Samma sak om man blir hotad för att man lämnar ett dåligt omdöme på en oseriös säljare för att informera andra.
  • molly50
    Anonym (50-talist) skrev 2025-03-10 20:32:18 följande:
    Framförallt inte Vinted,vad det verkar.
    Och ska man inte ens kunna lämna negativa omdömen om oseriösa säljare för att varna andra så känns ju inte heller det så frestande.
Svar på tråden Temu!