• Jhannis

Temu!

Ingen aning om trådstareten är på rätt plats, men hittade inget bättre.

Jag har fler funderingar om att det bråkas om i Sverige att man inte ska beställa saker och kläder från Temu,  vad det verkar som så ska allt innehålla gifter och Gud vet allt, men hur ligger det till egentligen? Kan någon vara ÄRLIG och svara hur det ligger till? 

Kan någon svara på varför inte all befolkning i Kina har drabbats av cancer då det tillverkar vad som säljs? 

Jag har beställt varor från Temu och är nöjd med det jag beställt. Beställde Jenas (BOOTCUT) som är bättre än det jag köpt i affärer i Sverige dock till ett pris som inte går att jämföra med svenska priser. Det jeans jag fick för 200 på Temu kostar 700 kr i svensk klädaffär. Hur ska vi fattig Svenskar kunna köpa kläder i Sverige när vi inte har råd?

Sverige vill ha skatter på allt JA allt.

Jag vet att det finns dem som är för Temu för att det är billigt och dem
    som tror att man blir sjuk bara för att man skriver ordet Temu.

Om alla kollade upp vari från kläderna kommer till Svenska klädaffärer så kan ni nog se att kläderna ofta kommer från Kina, men Sverige lägger på priset ett enormt pålägg

• Svar på tråden Temu!
  • Anonym (Suck)
    molly50 skrev 2025-03-10 21:40:27 följande:
    Men fydå! Jag skulle inte ens kunna ha samvete att skicka något sådant. 
    Nej, och den som gör det på en av de stora sidorna kommer sannolikt att anmälas och riskeras att spärras av från att få sälja mer saker. Därför är det inte vanligt. 
  • Anonym (Suck)
    molly50 skrev 2025-03-10 20:46:25 följande:
    Och hur ska man veta när säljaren inte fotar märkningen? Alla gör inte det.
    Om man då ändå köper så är ju det lika illa,i så fall.
    Och hur ska man veta att märkningen kommer från just det plagget man vill köpa? Alla är inte ärliga.

Ja,men man är kanske inte villig att ta risken att bli lurad på pengar.
    Efter att ha hört hor folk blir lurade på t ex Vinted så är det i alla fall inte ett ställe jag vill handla på.
    Samma sak om man blir hotad för att man lämnar ett dåligt omdöme på en oseriös säljare för att informera andra.
    Hur man vet? Man frågar såklart och ber om en bild. Kommer ingen bild kan man ju väldigt enkelt avstå köpet. Ljuger säljaren anmäler man säljaren.

Det du skriver ovan är ju bara svepskäl för att just du absolut inte kan handla så. Däremot hör jag inte att du klagar på Shein tex trots att de skickar kläder tillbaka till soptippar där gifter ansamlas i marken eller har hormonstörande ämnen som påverkar fertiliteten hos den som har dem på sig. Det berör dig inte. 

Du kan för upplysning förresten inte så enkelt bli lurad på pengar som köpare för det första på de här onlinesidorna. Vinted betalar bara dina pengar till säljaren om du godkänner köpet. Tradera har köparskydd. 

Att du blir hotad... Det är alltså en person som blivit det. Du kan säkerligen hitta någon person i hela Sverige som blivit hotad av en butikägare någonstans med.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 08:21:25 följande:
    Du kan nu år 2025 hitta helt nya kläder med tagsen kvar på secondhandaffärerna. Det är liksom ingen skillnad mot om du köper samma plagg i butik. Kanske har det tom provats av färre. Det är INTE samma sak att köpa andra hand nu som för 15-20 år sen.
    Så är det säkert.
    Men varför vill du så gärna att man ska köpa second hand?
    Jag brukar själv inte handla på Shein eller Temu,så där kan du vara lugn.
    Men jag kan handla på vanliga klädbutiker.
    Och det är mycket för att jag gärna vill kunna prova kläderna innan jag köper dem för att se hur de sitter på mig. Annars kan man lätt bli besviken.
    Ska jag inte få göra det då?
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 08:22:23 följande:
    Nej, och den som gör det på en av de stora sidorna kommer sannolikt att anmälas och riskeras att spärras av från att få sälja mer saker. Därför är det inte vanligt. 
    Ja,det kan man ju alltid hoppas.
  • molly50
    Anonym (Suck) skrev 2025-03-11 08:27:30 följande:
    Hur man vet? Man frågar såklart och ber om en bild. Kommer ingen bild kan man ju väldigt enkelt avstå köpet. Ljuger säljaren anmäler man säljaren.

Det du skriver ovan är ju bara svepskäl för att just du absolut inte kan handla så. Däremot hör jag inte att du klagar på Shein tex trots att de skickar kläder tillbaka till soptippar där gifter ansamlas i marken eller har hormonstörande ämnen som påverkar fertiliteten hos den som har dem på sig. Det berör dig inte. 

Du kan för upplysning förresten inte så enkelt bli lurad på pengar som köpare för det första på de här onlinesidorna. Vinted betalar bara dina pengar till säljaren om du godkänner köpet. Tradera har köparskydd. 

Att du blir hotad... Det är alltså en person som blivit det. Du kan säkerligen hitta någon person i hela Sverige som blivit hotad av en butikägare någonstans med.
    Och hur vet du att bilden kommer från just det plagg du är intresserad av att köpa?
    Eller att personen är ärlig om du frågar?

Jag har inte nämnt något som Shein eller Temu just för att jag inte brukar handla där.
    Så du vet ingenting om hur det berör mig. Du bara antar.
    Men jag tycker självklart inte att det är ok att de behandlar begagnade kläder så.
    Men jag tycker du ska ställa de företagen till svars då och inte de som handlar av dem och kanske inte ens är medvetna om vad de innehåller.

Det verkar vara många som inte får sina pengar tillbaka då de vill sätta tillbaka dem från saldot de har på Vinted. Det är inte bara en person.
    Och de är väl en god anledning om någon till att inte vilja handla där?

Ja,men oavsett så är det ju inte särskilt trevligt.
  • Lönnsirap

Uppenbarligen överlever ju temu och shien, men min uppfattning är att man inte kan överlista världen.

Det är liksom inte samma som annat och massor av kap, utan rätt mycket kur och dåliga och leveranser.

Och Ts är också uppenbart yngre än vi som minns de spädbarn som dog i Kina av förfalskad ersättning...

• Meddelande borttaget
  • Lönnsirap
    Anonym (Nöjd) skrev 2025-03-11 12:11:20 följande:
    Tvärtom. Ts, Jhannis, är en kvinna i pensionsåldern.
    Väldigt spännande att hon är så nöjd. För min uppfattning är att det är väldigt ojämnt och svårt att hitta bra grejer på dessa sajter. 

Man kan ju naturligtvis resonera som TS om att dessa sajter inte är värre än annat, men personligen ser jag dem som en onödig grej, som tar tid och energi, snarare än att de tillför något i min vardag.
  • Anonym (Suck)
    molly50 skrev 2025-03-11 11:36:00 följande:
    Så är det säkert.
    Men varför vill du så gärna att man ska köpa second hand?
    Jag brukar själv inte handla på Shein eller Temu,så där kan du vara lugn.
    Men jag kan handla på vanliga klädbutiker.
    Och det är mycket för att jag gärna vill kunna prova kläderna innan jag köper dem för att se hur de sitter på mig. Annars kan man lätt bli besviken.
    Ska jag inte få göra det då?
    Har jag skrivit att du inte får? Att jag lyft second hand är då ts hävdar att Shein och Temu är enda sättet att ha råd att köpa kläder.
  • Anonym (Suck)
    molly50 skrev 2025-03-11 11:42:39 följande:
    Och hur vet du att bilden kommer från just det plagg du är intresserad av att köpa?
    Eller att personen är ärlig om du frågar?

Jag har inte nämnt något som Shein eller Temu just för att jag inte brukar handla där.
    Så du vet ingenting om hur det berör mig. Du bara antar.
    Men jag tycker självklart inte att det är ok att de behandlar begagnade kläder så.
    Men jag tycker du ska ställa de företagen till svars då och inte de som handlar av dem och kanske inte ens är medvetna om vad de innehåller.

Det verkar vara många som inte får sina pengar tillbaka då de vill sätta tillbaka dem från saldot de har på Vinted. Det är inte bara en person.
    Och de är väl en god anledning om någon till att inte vilja handla där?

Ja,men oavsett så är det ju inte särskilt trevligt.
    Eftersom att de inte får pengar om jag inte är nöjd med varan, och att de blir avstängda från att sälja mer om de ljuger om varorna.

Det är ju i sådana fall en god anledning att inte SÄLJA där inte att inte köpa där. 
Svar på tråden Temu!