Tyra myra skrev 2025-04-22 21:28:13 följande:
Ok, jag försöker en gång till...
vi inte kan lägga tid på att fundera över vad våra närmaste och partner tänker på. Detta är en självklarhet och kan knappast ligga till grund för svartsjuka eller otrohet.
Precis så som jag också skriver.
Om detta är vi helt och fullt överens. Jag själv har inga som helst problem att leva i enlighet med detta (känner mig absolut inte sårad!).
Men som du själv vet, och vilket jag tycker framgår också av det du skriver, så är det uppenbart att många kvinnor lägger tid på att fundera över vad deras man och män i allmänhet tänker på, såtillvida att kvinnor generellt verkar lägga tid på att tänka på och reagera över vad män använder som inspiration för sina tankar och fantasier, då män generellt använder mera visuell inspiration, rena påhittade fantasier om sagofigurer gestaltade av skådespelare.
Vilket såväl du själv som kvinnor rent generellt INTE verkar anse vara ok.
Jag noterar dessutom att det verkar vara relativt vanligt hos många (eller vissa?) kvinnor att göra kopplingar mellan visuellt framställda och av skådespelare gestaltade sexfantasier (s k porr) och otrohet.
Medan kvinnor generellt ofta låter sina tankar och fantasier inspireras av riktiga levande personer, t ex sin mans bror, grannen, en arbetskamrat, en artist, skådespelare, eller liknande verklig och levande person.
Och att konsumera sexuella skildringar (s k porr) skriven i textform (i stället för i visuell form) anses vara ok.
Att kvinnor generellt låter sina tankar och fantasier inspireras av riktiga levande personer anser kvinnor generellt vara ok.
Jag vet inte om du klarar se skillnaden?
Fortfarande och alltjämt är denna skillnad obegriplig för mig.
(Inom parentes vågar jag ha uppfattningen att många kvinnor, kanske de allra flesta, inte tycker det är ok om det är män som använder riktiga levande personer, andra kvinnor, som inspiration för sina tankar och fantasier.
Jag vågar ha uppfattningen att de flesta kvinnor inte skulle tycka det är ok att deras man tänker på, låter sina fantasier och tankar inspireras av, fantasier om hennes syster, om sin arbetskamrat, grannens fru eller dotter, medan han tillfredsställer sig själv, alltså runkar sin kuk till utlösning...
Vad tycker du själv, känner du ärligt att det skulle vara ok för dig om din man i tanke/fantasier skulle använda sig av dessa eller liknande exempel när han tillfredsställer sig själv? Eller under tiden han älskar med dig?).
Erotiska fantasier inte könsbundet och det är inte bara män som konsumerar porr. Vad får du detta från?
Något sådant inbillar jag mig inte och har heller inte gett uttryck för. Vad får du detta ifrån?
Det där om porren och porrindustrin, objektifiering och annat, har jag alltså helt avstått från att resonera om i detta sammanhang. Jag har dock inget emot att resonera om det i ett annat sammanhang.
Du skriver att en 6-åring kan komma åt porr. Ja, om detta är vi överens.
Men det kunde man redan när jag var 6, i t ex porrtidningar hemma eller i skogen.
Du ger intryck tycka att alla sexuella tankar och fantasier är ok medan det du betraktar som porr inte är ok.
Det är för mig obegripligt om du lyckas inbilla dig att barn och unga inte skulle ha möjlighet komma åt tankar och fantasier om allehanda sexuella aktiviteter, minst lika enkelt som de har tillgång till det du kallar porr...
När jag var barn gick det inte att komma åt porr via internet, men jag vågar lova dig att jag ändå kunde komma åt och ägnade mig åt tankar och fantasier om allehanda sexuella aktiviteter, och ibland ganska avancerade sådana...
Din diskussion om huruvida partnerns erotiska tankar om någon levande fysisk person skulle kunna ses som otrohet faller på dess orimlighet. Vi kan inte läsa andras tankar.
Du måste ha missförstått mig igen. Kanske du väljer att medvetet misstolka eller fultolka något jag har skrivit? Eller så väljer du att inbilla dig att jag tycker saker som jag inte har skrivit något om?
Du och jag är överens om det du skriver här. Jag har aldrig påstått något annat.
Det jag reagerar på är alltså skillnaden vad kvinnor generellt anser vara ok.
Å ena sidan är det ok att tänka på och fantisera om, att låta sina fantasier inspireras av, verkliga levande personer.
Medan kvinnor å andra sidan generellt inte tycker det är ok att tänka på och fantisera om sagofigurer och låta sina fantasier inspireras av påhittade scenarier visuellt gestaltade av skådespelare.
Du har fortfarande inte kommenterat eller förklarat varför denna skillnad för dig och för kvinnor generellt är självklar och varför denna skillnad är ok.
(Du verkar välja att i stället kommentera porrindustrin, vilket ju är en helt annan fråga och ett helt annat ämne.)
Glöm inte tråd startarens fråga Porr - Otrohet?
Många (vissa?) kvinnor verkar finna ett samband mellan s k porr och otrohet. Medan samma kvinnor, eller kvinnor generellt, inte verkar finna något liknande samband mellan fantasier om verkliga levande personer och otrohet.
Även denna skillnad är för mig obegriplig.
OBS förtydligande för din skull: Jag personligen finner inget samband med otrohet,
vare sig gällande att å ena sidan titta på visuellt gestaltade sexuella fantasier eller att å andra sidan sexuellt fantisera om verkliga levande personer.
Jag har inget emot att en kvinna smeker sig själv till orgasm medan hon t ex fantiserar om grannen,
likväl som jag har inget emot att t ex en man tittar på sagofigurer visuellt gestaltade av skådespelare.
Om någon skulle vilja diskutera vad som generellt skulle kunna vara närmare att betrakta som otrohet så skulle jag tycka att fantisera om en riktig levande person, t ex grannen, medan man tillfredsställer sig själv i så fall skulle ligga närmare otrohet,
i jämförelse med att titta på visuellt gestaltade sagofigurer.
Jag för min egen personliga del är också fullkomligt övertygad att många kvinnor, nästan alla, skulle finna det obekvämt (minst sagt!) om deras man fantiserar om hennes syster (eller någon liknande levande verklig person) medan han runkar sin kuk till utlösning...
Medan det å andra sidan verkar betraktas som helt ok och som en fullkomligt självklar sak att en kvinna gör motsvarande sak...