Anonym (Thor) skrev 2025-05-28 12:08:48 följande:
Du är absolut inte en rasism-motståndare men utger dig för att vara en. Du kanske tror att du är listig men det är bara komiskt.
Jag representerar varken dig eller antirasister, bara mig själv.
Att tydligt benämna rasism som rasism fyller flera avgörande funktioner för individer och samhället i stort:
Genom att kalla rasism för vad det är, synliggör man den istället för att förminska eller förklara bort dem som missförstånd eller isolerade incidenter, vilket är vad du gör. Om rasistiska kommentarer inte benämns som rasism normaliseras de eller bagatelliseras, vilket är precis det du gör.
Först när rasism identifieras kan man förebygga och motverka den.
Varför tycker jag att det är viktigt? Rasism står i direkt motsättning till mina grundläggande principer om allas lika värde och rättigheter. Att tydligt påpeka och motverka rasism är därför viktigt, tycker jag.
Du försöker utge dig för att vara svensk, det om något är att segla under falsk flagg.
Men jag förstår din drivkraft. Jag vet vad som hände i Srebrenica, Vukovar, Sarajevo m.fl. Men vännen, Jimmie är inte Slobodan och svenskar är inte chetniks.
Vi är ett generellt vänligt, tolerant, lite fredsskadat folk, som såg det som sin självklara plikt att ställa upp på sina medmänniskor i nöd och öppnade våra gränser på vid gavel.
Nej, allt har inte gått optimalt till. Volymerna var mer än vi mäktade med. Men vi gjorde vårt bästa och ingen annan stans har invandrarna blivit så väl omhändertagna som här.
Men det räcker aldrig, va? "Vi vill ha mer, mer, meeeer och den som förvägrar oss det är rasist, islamofob eller båda".
Rimligt, rättvist? Nej. Inte om du frågar mig.
Sluta spotta på oss, "Thor". Det förtjänar vi inte.