• Anonym (Ronja)

Vad åt ni mycket som barn

jag föddes på tidigt 80tal, mest boendes med mamma och min bror under uppväxten. mamma hade två arbeten för att vi skulle kunna ha råd med resor osv. Maten blev lite lidande då tiden sällan fanns för matlagning från grunden. Vi åt mycket scampi fritti, fattiga riddare, gorbys piroger.. och pizza från pizzerian på fredagar . Minns även när jag åt potatissallad från förpackningen på måndagarna när mamma kom hem extra sent. Vad har ni för matminnen från er barndom?

• Svar på tråden Vad åt ni mycket som barn
  • Anonym (Jolie)
    Cheers skrev 2025-06-10 13:31:51 följande:

Raketost. Burkskinka på landet.
    Snabbkräm. Sött och gott!

Kul med någon som minns raketosten!
    Dock gillade jag den inte, lärde mig inte att äta ost förrän i vuxen ålder.

Kompisarna åt korvbröd med ketchup i, jag hade saftkräm i mina.

Min mamma lagade all mat från grunden, hon jobbade hemma i min fars företag. Tills han blev sjuk, då var det för henne att börja jobba. Men hon lagade även då all mat från grunden.
    Saliga vare deras minnen. Hjärta

Jag är född i början av 60-talet och såg inte en pizza ens på bild innan jag var i tonåren.
    Ris minns jag inte heller att vi någonsin åt i mitt barndomshem.

Gjorde mamma kyckling så var det alltid en hel kyckling, inga lösa filéer som jag själv oftast köper idag.

Vi hade en mindre gård på landet och man far köpte en gris varje år som slaktades sent på hösten. Jag var lika ledsen varje gång, och gården var full med blod. Iaf som jag minns det, men jag minns nog fel för blodet togs till vara på och gjordes bl a blodpannkaka av. Det var jättegott, som blodpudding fast i pannkaksform.

Till jul kokade min faster svartsoppa av blod och till det åts klimp som  var en skapelse likt bröd.

Så många minnen...

Synd att inte alla uppgett i vilken ålder de är.

80-talisterna minnen är jag rätt säker på att min son som föddes i början av 80-talet inte direkt skulle dela.
  • KimLinnefeldt

Mamma var hemma mesta tiden och lagade all mat. Det var inte klassisk svensk husmanskost. Vi åt spaghetti och köttfärssås, ibland med renskav istället för köttfärs.

Hon gjorde curryhöna i tryckkokaren (växte upp på 60-talet). Till den serverade hon currysås och ris och små skålar med kokos, apelsinhack, hackade nötter , soja och sambal. 

Alltid sallad. Ibland bahmi goreng, en nudelrätt (pappa hade holländskt påbrå). Mycket fisk, bland annat strömmingsflundra och potatismos. Fiskbullar. Torsk i ugn gratinerade med svampstuvning.

Jag gillade nästan allt, utom grönsakssoppan. 

• Anonym (Biffy)

Å, jag minns en hel del halvfabrikat! Fiskpinnar, pulverkräm, blodpudding, nypon- och båbärssoppa, Gorbypirog. Men det lagades mat också, ofta snabblagat. Ostgratinerad falukorv, fiskgratäng, korvgryta, potatismos och kassler. På söndagen kunde det vankas fläskfilé med potatis och brunsås med burkchampinioner i, eller köttbullar. Jag minns när klyftpotatisen kom! Det var så gott och lyxigt! 

• Anonym (Biffys bästa vän)
    Anonym (Biffy) skrev 2025-06-10 16:56:33 följande:

Å, jag minns en hel del halvfabrikat! Fiskpinnar, pulverkräm, blodpudding, nypon- och båbärssoppa, Gorbypirog. Men det lagades mat också, ofta snabblagat. Ostgratinerad falukorv, fiskgratäng, korvgryta, potatismos och kassler. På söndagen kunde det vankas fläskfilé med potatis och brunsås med burkchampinioner i, eller köttbullar. Jag minns när klyftpotatisen kom! Det var så gott och lyxigt! 

Stämmer inte ju? Jag minns att vi aldrig åt blodpudding utan enbart kycklinggryta, fisksås och grillad ost med bea och korv men ibland fisksoppa 

Klyftpotatisen fanns inte ens på den svenska marknaden när vi växte upp kamrat
  • Anonym (Biffy)
    Anonym (Biffys bästa vän) skrev 2025-06-10 17:02:19 följande:
    Stämmer inte ju? Jag minns att vi aldrig åt blodpudding utan enbart kycklinggryta, fisksås och grillad ost med bea och korv men ibland fisksoppa 

Klyftpotatisen fanns inte ens på den svenska marknaden när vi växte upp kamrat

Gud, va skumt! Jag minns ingen fisksoppa alls. . . 

Shit, jag börjar tvivla på allt!   Vem är jag? Finns vi? Finns pulverkräm? 

• Anonym (Hm)
    Postman skrev 2025-06-10 13:51:05 följande:
    Då var det riktig fest 😊😂
    En klassiker på den tiden😁
  • Anonym (86:a)

Min mamma lagade mycket mat från grunden (köttbullar  MUMS) men kunde också steka på fiskpinnar och blodpudding. Mina föräldrar fiskade mycket och jagade älg så vi åt mycket älgkött och fjällröding/öring/sik. Saknar fisken otroligt mycket nu som vuxen då jag inte får det så ofta men som barn var man ju döless, men minns att jag tyckte om det, särskilt att lägga fisken på tunnbröd 😋 Alltid älskat allt sorts älgkött som vi åt då, älskar det än idag men äter det inte lika ofta förstås. 

Minns väl när tacosen gjorde entré! Det var allas favorit 😄 Minns när vi skulle lära mormor och morfar äta det, dom tyckte det var gott men svårt att äta. 

Minns också nåt som hette Stinas kyckling, aluminiumlåda som fick vara i ugnen en stund, vidrigt. Avskydde det. Åt inte kyckling förrän jag blev vuxen och började förstå att man kan göra väldigt mkt gott av det, det är inte som Stinas kyckling 😆

Frukostarna var inte nyttiga men som barn älskade jag det förstås. Kräm med mjök, söta flingor i fil, oboy och Skogaholms limpa eller rostat med marmelad 😄

• Anonym (Min barndomsmat)

Är nog nära din ålder mina föräldrar var skilda så det var olika mat hos olika föräldrar. Min mamma var det oftast pulverkräm och knäckebröd till middag min pappa lite mer fantasifull och gjorde enkla korvrätter (dock i många variationer) samt fiskpinnar. Kanske det berodde på ekonomi, sjukdom eller ointresse av mat. När jag var i tonåren brukade jag laga många olika rätter hemma dock.

Man kan ju tänka att pulverkräm inte är gott men jag saknar den 😆. Den verkar inte finnas kvar, tyvärr. Hade varit bra nödmat idag.

• Mayjel

Såna där popup-isglassar som köptes i frysdisken på Ica. Låg i långa plaströr som skulle tinas och tryckas upp. 

Minns dessa saftglassar som goda, svalkande och somriga. Idag hade man nog tyckt att de var lite för sliskiga. Ä ju mest socker och vatten. 

• Mayjel
    Anonym (Hm) skrev 2025-06-10 17:44:31 följande:
    En klassiker på den tiden😁
    Aldrig provat den kombon. Skär det sig inte lite när mintsmaken blandas med päronet? Vill minnas att den efterrätten serverats på ett par av dåtidens nobelfester. 

Mint med frukt har jag aldrig vågat prova men däremot choklad med mint. Jackypuddingar var populära i min barndom på 80-90-talet. Min favoriter var vanilj och mintchoklad. Saknar dem.

Gammaldags vaniljglass från GB med uppvärmda hallon till. En klassiker som är lika gott nu som då. Enkelt att göra också.
  • Mayjel

Nyponsoppa med vispad grädde och såna där små mandelskorpor eller vad det var. 
    Fick detta på dagis ibland och minns det som sött och gott. Aldrig ätit nyponsoppa som vuxen. Kanske skulle man göra sin egen, kan ju bli gott. 

Saftsoppa och saftsås till risgrynsgröt. Också något man bara ätit som barn.

• felicityporter

Kalaspuffar och cornflakes, tekakor med smör som jag doppade i oboy, spagetti och köttfärssås, pannkakor, pizza från pizzeria, McDonalds cheeseburgare (brukade köpa 3-4 st som tonåring och som mindre alltid Happy Meal och en äppelpaj. Gorbys piroger och billys panpizzor var också normalt. Och ost, rökt skinka köpt över disk. Gillade inte bröd så åt bara osten och skinkan. 😆

• Anonym (Linn)
    Mayjel skrev 2025-06-10 23:25:56 följande:

Nyponsoppa med vispad grädde och såna där små mandelskorpor eller vad det var. 
    Fick detta på dagis ibland och minns det som sött och gott. Aldrig ätit nyponsoppa som vuxen. Kanske skulle man göra sin egen, kan ju bli gott. 

Saftsoppa och saftsås till risgrynsgröt. Också något man bara ätit som barn.

Mandelbiskvier, ja! De var ju så goda.
    Har köpt dem flera gånger i vuxen ålder också och ätit med glass och nyponsoppa.

Mamma brukade göra en äppelsoppa på äpplen från träden med kanel och socker och inte så mycket mer. Jättegott mellanmål.

Jag är tidig 80talist om någon undrar.
  • Meddelande borttaget
  • Finsklapphundkunnig

Jag är född tidigt 90-tal. Mamma lagade ofta riktig mat, typ köttgryta eller fläskfilé. Pappa stod för maten när hon jobbade eller var bortrest och då blev det gröt, blodpudding, fiskpinnar, stekta ägg eller fil och flingor. 

• Anonym (Platåtofflor)

Jag tillkom under tidigt 70-tal. Mamma åt ingen inälvsmat och inget med kål eller bönor så vi hade väldigt trevlig mat i allmänhet. Kompisar gillade att äta hos oss och min ena kompis på gården sa att hon kunde äta vår klara grönsakssoppa (med frikadeller) men absolut inte sin egen mammas, den smakade som diskvatten. Deras familj var supertraditionellt svensk, ärtsoppa på torsdag och bruna bönor typ jämt. Pappan hade brynja under skjortan och enorm mage. De läste Råd&Rön lika seriöst som vissa läser bibeln.

Min andra kompis mamma var raka motsatsen- en ciggrullande hennaröd hippie från USA, som lagade pizza om hon lagade nånting alls. Minns något med marshmallows också som var typ det godaste jag hade ätit.

Vi själva lagade köttfärssås med spaghetti, pannbiffar med lök, köttbullar med potatismos och lingon, "burgundisk gryta", falukorv eller annan korv med snabbmakaroner eller spaghetti, sjömansbiff, panerad schnitzel med kapris och ansjovis, pannkakor och plättar i långa banor.
    Dillkött var det enda på mammas repertoar som jag inte kunde få ner. Sega trådar i vitslemmig sås som smakade unket mögel (=dill). 

Min favoriträtt då var "mexikansk kyckling". Man tar köttet av en grillad kyckling, en burk Campbells svampsoppa, lite vatten, en paprika, salt, peppar och så massor av en "Mexikansk kryddblandning" som Santa Maria sålde i tio år eller så. Ris och sallad till det. Efterrätt blev oftast glass, ibland med Ohoj chokladsås, ibland med sylt eller värmda frysta hallon. Något år hade vi pippi på Bridgeblandning och åt en varje fredag för vi gillade olika sorter precis så att det funkade. I mellanstadiet kom lösgodiset och då blev det efterrätt.

Findus fiskgratäng blev det ibland när mamma var trött. Fredagslyxen var som någon skrev lövbiff, Blå Bands påsbearnaise och trista ugnspommes. Men några år senare kom det Rikskuponger, och med dem kom stans första kebabställe, öppnat av en svensk som varit på balkan. Det var de godaste kebaberna- riktigt fint lammkött, nybakat pita som han gjorde själv, riktig isbergssallad och inte den sjufaldigt fördömda salladskålen som förpestade produkten senare. 

Jag var selektiv med mat och dessutom allergisk. Älskade att moffa rostmackor med bara Bregott när jag kom hem från skolan. Eller hembakta kanelbullar från frysen. Med Oboy så klart.

På sommaren hos mormor och morfar fick man äldre tiders mat. Söndagsbroilern var fin mat, med Colloritsås, potatis, "herrkuvär" eller pressgurka och gelé. Alternativt kunde det bli fläskfile i Colloritsås med små helstekta burkchampinjoner (svingott tyckte man då) + den eviga kokta potatisen, gelén och herrkuvären. Panerad eller ångad hel spätta med smält smör var också vanligt, och mycket gott. Jag hade ingen aversion alls mot fisk innan skolmaten och allergi förstörde den för mig.

De hade lärt sig äta pasta på en resa till Italien, och tyckte sig ganska framåt som åt spaghetti även hemma. Som enda barnbarn fick jag rätt mycket som jag ville så det var en del pannkakor och korv och köttbullar även där. Det bästa var att få en 33 cl läsk per dag- själv!!! Det hade jag aldrig fått av mamma, då delade vi. Ibland även med en kompis till. Men röd saft på dunk, det fick man så mycket man ville.

Efterrätt på helgen kunde vara hemlagad citronfromage (himmelskt), en Viennetta eller vanlig GB-glass, fruktcocktail på burk med lättvispad grädde eller "fruktsoppa"- kräm kokad på blötlagd torkad frukt som man äter för att inte vara förstoppad. Den senare tyckte jag var blä.

• Lönnsirap

Minns att min mamma gjorde spagetti bolognese eller burgundisk köttgryta nån gång i veckan och att hon gärna ville göra/äta fisk ibland.
    Hon tyckte bra om vissa halvfabrikat, som "Stinas kyckling" och fiskgratäng. Och även fiskbullar.

Vi fick i princip alltid soppa innan pannkakor, och hon läste recepten i affären och tidningar för inspiration. 

Från mellanstadiet så började jag och min bror också laga mat nån dag i veckan och hon brukade köpa hem sådant som vi ville laga.

Pappa gjorde mat nån enstaka gång. Han kunde misslyckas med potatis. Så det var en del nästan bränd falukorv. Eller micrad macka med ost. 

Min farmor bjöd ALLTID på köttbullar i sås med potatis och mammas syskon var lite mer varierande, men gillade också potatis. Min moster bjöd på stek. Och fruktsallad med likör i. Som man som barn bara fick äta lite av.... 

Min mor hade nästan alltid med en egengjord hel fralla, utan pålägg, ett äpple och en bit ost till jobbet. För hon jobbade med mat och hann inte äta något varmt vid lunchtid, utan åt precis innan. Och båda mina föräldrar hade lunchkuponger. Mamma i personalmatsal och pappa hade rikskuponger. 

Svar på tråden Vad åt ni mycket som barn