• Anonym (TS)

Klassfråga att ha barn

Har det inte blivit en klassfråga idag att få barn? 

Maten har blivit dyrare, boenden har blivit dyrare och hur enkelt är det då att i en rimlig ålder bli gravid? 

Pratar vi storstäder så är det ju svårt att ens få en 2a i ett hyfsat område för under 3 miljoner. 

Köper man ett boende i ett mer socialt utsatt område så kan priset vara lägre. Men ofta har dessa bostadsområden högre månadsavgift. 

Påverkar detta människors val till att ha barn? 

• Svar på tråden Klassfråga att ha barn
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (de) skrev 2025-07-02 09:22:23 följande:
    Vad som är vanligt är ju inte alltid detsamma som vad som är bra. 
    Jag läste en rapport från Pisa för några år sen. De internationella skolforskarna rekommenderade oss att inte minskabundervisningsgrupperna, eftersom Sverige har för få bra lärare. Enligt internationell forskning är en skicklig lärare mycket viktigare än en lite  grupp. En mindre skicklig lärare ger ingen bra undervisning ens i en liten grupp. 

Vi skulle kunna lägga mer pengar på skolan, men vi lägger redan mest skattepengar i världen på skolan, i relation till BNP. 

Även om vi höjer lärarlöner, minskar grupper, så kommer nog ändå få vilja bli lärare. Som förskollärarna säger, de har inte läst på universitet för att passa barn. Som min kompis lågstadieläraren sa innan hon sa upp sig: Jag har inte gått på lärarhögskolan för att lära barn äta med kniv och gaffel.

Om inte föräldrarna vill uppfostra sina egna barn, så kan de inte räkna med att andra gör det, det finns ingen som vill ta hand om barn idag. 
  • Goneril

Självklart är det ett problem för en nation när födelsedagen sjunker. I Kina, till exempel, hade man länge en ettbarnspolitik vilken nu har ändrats, två barn får man lov att ha. Där var nog några regler förknippade med det andra barnet, minns inte vilka. Om folk slutar skaffa barn har vi bara åldringar kvar om 60 år.                                                                                                                Jag har just inte bidragit till antikviteter, lyckligt barnfri som jag är. Jag ville helt enkelt inte ha det livet utan kunna gå in för karriär, intressen och resor. Jag har aldrig ångrat det beslutet. Tanken på att inte ens kunna läsa en bok i lugn och ro var avskräckande.                                                                                                                             En annan avhållande faktor för barnanskaffandet och som man inte talade högt om förr är förlossningsskador, inkontinens och framfall. Amningen lär också gå illa åt brösten. Detta har skrivits om tidigare i FL och du skrev en barnmorska att framfödandet förr fick ta den tid som behövdes men nu måste alltinting gå så fort. Sjukvården borde alltså bli bättre och säkrare så stt färre kvinnor drabbas. Alltså,  mer resurser och kvinnor måste få mer stöd av sina män när de kommer från BB.                                                     

• Goneril

* Inte bidragit till nativiteten ska det vara, "antik" blir man i alla fall. Det gör alla så småningom. En annan synpunkt på barnanskaffandet: Trist om barn känner att de är i vägen och hindrar föräldrarna från att få det liv de egentligen vill  ha. Barn måste ju känna sig önskade, hela livet.

• Jesper f

Ja och nej. Jag hoppas, fler föräldrar idag faktiskt tänker igenom och planerar om de ska skaffa barn, inte minst ur en ekonomisk aspekt. Jag förstår inte riktigt de föräldrar som båda sitter hos kronofogden, de äger knappt kläderna de har på kroppen, skulder över taknocken, och tycker att skaffa ett barn är bra idé. Prata om att föda ett barn till utsatthet, och i vart fall i Sverige verkar studier säga att barn som föds i ekonomisk utsatthet också fortsätter att växa upp så till vuxen ålder. Jag vet inte om jag tycker att det är så rimligt att barn ska behöva ha det så. Och det är knappast bidrag som är lösningen från den situationen.

Men sen tror jag förklaringen idag, är att människor generellt VILL annat än bara hamna i klassiskt familjeliv och alstra barn för att de SKA göra det. Livet ser inte ut så. Möjligheterna av idag är så otroligt många fler. Och det är knappast så heller, att vi internationellt sett lider av barnbrist, befolkningen som sådan ökar - det är bara att de fn bor på fel ställen. Det kommer att förr eller senare jämna ut sig, dels i arbetskraftsinvandring, men också i takt med deras ekonomiska utveckling - ingen kommer VILJA bo i lerhyddor med stampade jordgolv, när det kommer finnas andra alternativ. Och där kommer våran arbetskraftsinvandring tex in, och man får justera för det inhemska låga barnafödandet - så jag tror knappast att det är någon katastrof som väntar runt hörnet, bara att vi måste fylla på vår demografi på annat sätt än vi hitintills gjort. Världen ändras.

• TvillingmammaVästgöte
    Jesper f skrev 2025-07-02 12:44:34 följande:

Ja och nej. Jag hoppas, fler föräldrar idag faktiskt tänker igenom och planerar om de ska skaffa barn, inte minst ur en ekonomisk aspekt. Jag förstår inte riktigt de föräldrar som båda sitter hos kronofogden, de äger knappt kläderna de har på kroppen, skulder över taknocken, och tycker att skaffa ett barn är bra idé. Prata om att föda ett barn till utsatthet, och i vart fall i Sverige verkar studier säga att barn som föds i ekonomisk utsatthet också fortsätter att växa upp så till vuxen ålder. Jag vet inte om jag tycker att det är så rimligt att barn ska behöva ha det så. Och det är knappast bidrag som är lösningen från den situationen.

Men sen tror jag förklaringen idag, är att människor generellt VILL annat än bara hamna i klassiskt familjeliv och alstra barn för att de SKA göra det. Livet ser inte ut så. Möjligheterna av idag är så otroligt många fler. Och det är knappast så heller, att vi internationellt sett lider av barnbrist, befolkningen som sådan ökar - det är bara att de fn bor på fel ställen. Det kommer att förr eller senare jämna ut sig, dels i arbetskraftsinvandring, men också i takt med deras ekonomiska utveckling - ingen kommer VILJA bo i lerhyddor med stampade jordgolv, när det kommer finnas andra alternativ. Och där kommer våran arbetskraftsinvandring tex in, och man får justera för det inhemska låga barnafödandet - så jag tror knappast att det är någon katastrof som väntar runt hörnet, bara att vi måste fylla på vår demografi på annat sätt än vi hitintills gjort. Världen ändras.

Födelsetalen faller brant över hela världen, endast i södra Afrika och Mellanöstern har man fortsatt högt barnafödande.Det är inte bara Sverige som behöver fylla på med folk. 
  • TvillingmammaVästgöte
    Jesper f skrev 2025-07-02 12:44:34 följande:

Bara en tanke . Skulle vi inte kunna stötta svenskfödda låginkomsttagare så att de har råd att skaffa barn? Istället  för att importera fattiga analfabeter från södra Afrika? Med de integrationsproblem som det för med sig?
  • TvillingmammaVästgöte

I det katolska och traiditonella landet Polen faller det ännu kraftigare. De ligger i botten med länder som Singapore, Sydkorea, Japan, Thailand och Ukraina. 

In a 
    new publication of demographic data for 2024, Statistics Poland (GUS), a state agency, revealed that the fertility rate ? meaning the average number of children that are born to a woman over her lifetime ? fell to 1.099.

They include Singapore, Thailand, Ukraine (all 1.0) and, in last place, South Korea (0.7). Poland?s rate is lower than Japan?s (1.2), a country that has long struggled with demographic issues, as well as those of western European states such as Germany, the UK (both 1.4) and France (1.6).
    Poland?s fertility rate fell to new low in 2024 | Notes From Poland

I Sverige var det förra året 1.43 och prognosen är negativ för 2025, det rapporteras från landets förlossingskliniker att de aldrig haft så få förlossningar som i år. 

• Anonym (Bamselina)

Jag hade gärna skaffat ett eller t.o.m. två barn till men bedömer att det är oförsvarbart ekonomiskt. Speciellt att vara hemma under föräldraledigheten. Tjänar över 80tkr i månaden och tappet är oskäligt stort för mig att vara hemma så lång tid igen. Behöver ta uppåt en halv miljon från sparpengarna per barn för att kompensera den tappade inkomsten. Gjort det en gång redan, det sved men var värt det men nu blir det tyvärr inga fler.

• Anonym (Rico)
    Anonym (Bamselina) skrev 2025-07-02 15:48:57 följande:

Jag hade gärna skaffat ett eller t.o.m. två barn till men bedömer att det är oförsvarbart ekonomiskt. Speciellt att vara hemma under föräldraledigheten. Tjänar över 80tkr i månaden och tappet är oskäligt stort för mig att vara hemma så lång tid igen. Behöver ta uppåt en halv miljon från sparpengarna per barn för att kompensera den tappade inkomsten. Gjort det en gång redan, det sved men var värt det men nu blir det tyvärr inga fler.

Jisses, du är lurad. Livet handlar inte om pengar. Om man är det minst ambitiös behöver man aldrig oroa sig för pengar. 

Barn däremot. Det viktigaste och mest meningsfulla livet har att erbjuda. 
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Bamselina) skrev 2025-07-02 15:48:57 följande:

Ser att du har barn så du kan bortse från mitt tidigare inlägg.
  • Anonym (Rico)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 12:56:58 följande:
    Bara en tanke . Skulle vi inte kunna stötta svenskfödda låginkomsttagare så att de har råd att skaffa barn? Istället  för att importera fattiga analfabeter från södra Afrika? Med de integrationsproblem som det för med sig?
    Självklart! Att ge alla möjligheten att skaffa barn är den största gåva man kan ge befolkningen.

Barnbidraget är det enda bidrag som borde höjas.
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-02 16:00:19 följande:
    Självklart! Att ge alla möjligheten att skaffa barn är den största gåva man kan ge befolkningen.

Barnbidraget är det enda bidrag som borde höjas.

Ja, 5000 kr per barn och månad vore rimligt. Så att föräldrar har möjlighet att vara med sina barn och att det inte blir en klassfråga. 

Något som också vore bra vore mer idrott i skolan och på fritids så att alla barn får chansen att må bra och inte bara de som har välbeställda föräldrar. Barnfetman ökar kraftigt i Sverige och det är en ren klassfråga. 

• Anonym (Rico)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-02 17:05:00 följande:

Ja, 5000 kr per barn och månad vore rimligt. Så att föräldrar har möjlighet att vara med sina barn och att det inte blir en klassfråga. 

Något som också vore bra vore mer idrott i skolan och på fritids så att alla barn får chansen att må bra och inte bara de som har välbeställda föräldrar. Barnfetman ökar kraftigt i Sverige och det är en ren klassfråga. 

Ja, det borde vara 5000:- per barn. Åtminstone de två första barnen.
  • Anonym (Rico)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-02 17:13:35 följande:
    Ja, det borde vara 5000:- per barn. Åtminstone de två första barnen.
    Behöver tre när jagg tänker efter.

Eftersom det finns kvinnor och män som vägrar ta ansvar räcker det inte med två barn som norm.
  • Anonym (Bamselina)
    Anonym (Rico) skrev 2025-07-02 15:58:15 följande:
    Jisses, du är lurad. Livet handlar inte om pengar. Om man är det minst ambitiös behöver man aldrig oroa sig för pengar. 

Barn däremot. Det viktigaste och mest meningsfulla livet har att erbjuda. 

Ja fast jag hade nog inte haft råd att bo kvar i huset och eller behövt köpa billigare bil och sluta resa osv. Skulle ha mindre ekonomisk trygghet vilket jag ser som oansvarigt att inte kunna ge barnen riktig ekonomisk trygghet att ha ett sån stabilitet och hem samt kunna göra de fritidsaktiviteter osv som barnen önskar osv. 

Höj barnbidraget markant som några sagt så lär fler skaffa barn. höj sen taket för föräldrapenningen så skaffa fler mellan- och höginkomsttagare fler barn. 

• Anonym (Kvinna)
    Anonym (Bamselina) skrev 2025-07-03 16:14:18 följande:

Ja fast jag hade nog inte haft råd att bo kvar i huset och eller behövt köpa billigare bil och sluta resa osv. Skulle ha mindre ekonomisk trygghet vilket jag ser som oansvarigt att inte kunna ge barnen riktig ekonomisk trygghet att ha ett sån stabilitet och hem samt kunna göra de fritidsaktiviteter osv som barnen önskar osv. 

Höj barnbidraget markant som några sagt så lär fler skaffa barn. höj sen taket för föräldrapenningen så skaffa fler mellan- och höginkomsttagare fler barn. 

Risken med för högt barnbidrag är att det påverkar arbetsviljan inom invandrargruppen. Höjt tak för föräldrapenning tror jag dock på! 
  • TvillingmammaVästgöte
    Anonym (Kvinna) skrev 2025-07-03 16:57:25 följande:
    Risken med för högt barnbidrag är att det påverkar arbetsviljan inom invandrargruppen. Höjt tak för föräldrapenning tror jag dock på! 

Det finns många svenskfödda som inte har så höga inkomster som kan bli utmärkta föräldrar, studenter, undersköterskor mm. Vi borde göra det möjligt för studenter att ha barn, så att kvinnor inte behöver vänta så länge med barnafödandet. 

Att öka taket i föräldrapenningen är helt fel väg att gå. De högavlönade har redan råd med barn, vi måste möjliggöra att de lågavlönade får barn.

• Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-03 17:40:02 följande:

Det finns många svenskfödda som inte har så höga inkomster som kan bli utmärkta föräldrar, studenter, undersköterskor mm. Vi borde göra det möjligt för studenter att ha barn, så att kvinnor inte behöver vänta så länge med barnafödandet. 

Att öka taket i föräldrapenningen är helt fel väg att gå. De högavlönade har redan råd med barn, vi måste möjliggöra att de lågavlönade får barn.

Högavlönade får dock färre barn än lågavlönade. 
  • Anonym (Kvinna)
    TvillingmammaVästgöte skrev 2025-07-03 17:40:02 följande:

Ja, både studenter och unga utan sgi borde få en föräldrapenning som det går att leva på.
Svar på tråden Klassfråga att ha barn