Anonym (Va?) skrev 2025-08-21 15:40:30 följande:
Nu är mina barn inte längre tonåringar, men svaret på de tre första frågorna är helt klart ja.
Att tvinga en sextonåring att se på barnfilm mer småsyskon är helt sjukt om du frågar mig.
Först och främst, galet att tonåringar ska få välja det du precis svarade på. Inte konstigt att så många har just relationsproblem i vårt samhälle.
Sen tror jag att vi pratar lite förbi varandra här 😊. Ingen tvingar en sextonåring att sitta och se barnfilm. Det handlar mer om att ibland finnas där för sina syskon, även om man själv inte hade valt aktiviteten. Precis som vi vuxna ibland gör saker för familj och släkt ,fira högtider, gå på kalas eller äta en middag, även om det inte alltid är det roligaste man vet.
För mig är det snarare sjukt om man inte värderar syskonrelationen alls. Att storasyskonet aldrig är hemma förrän småsyskonen redan lagt sig, det gör ju att de knappt får någon chans att bygga relation. Och i mina ögon är det just relationen och närvaron som är det viktiga, inte vilken film som råkar stå på.
Jag tycker faktiskt det är bristande föräldraskap att inte guida sina barn i att förstå värdet av syskonrelationer. Det betyder inte att småsyskonet ska diktera någon lek, det låter nästan som att många storasyskon här inne är traumatiserade av barnlek av någon anledning 😅. Det handlar ju snarare om att vara i samma rum, dela en stund och ge varandra närvaro. Det är så man bygger relation.