• Anonym (Småbarnsmamma)

Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn

Behöver bara ventilera lite och kanske höra om fler har det likadant.

Jag jobbar inom vården (ska inte säga exakt var, men det är skiftjobb med mycket kvällar och helger). Jag har två små barn hemma, den yngsta är bara 2 år, och jag har försökt prata med min chef om att få lite mer "normala" tider ? eller åtminstone slippa varenda helgkväll. Men det känns som att det bara går in genom ena örat och ut genom det andra.

Jag har sagt att jag gärna tar fler tidiga pass och till och med extra vardagar om jag kan få vara ledig vissa helger, men nej. ?Alla måste ta sitt ansvar? får jag bara höra. Men det känns inte riktigt rättvist när vissa kollegor utan barn kan byta bort sina kvällar hur som helst, medan jag inte får något gehör alls.

Det blir så himla tufft hemma. Partnern jobbar också oregelbundet, så ibland går det veckor när vi knappt ses ordentligt. Barnen frågar varför jag alltid ska jobba på kvällarna. Det gör ont i hjärtat. 

Är det någon som har lyckats få chefen att visa lite mer förståelse för familjelivet? Hur gjorde ni?
    Börjar faktiskt fundera på att byta jobb helt, men samtidigt trivs jag med själva arbetet och kollegorna. Det är tiderna som knäcker mig.

/Trött småbarnsförälder som bara vill få ihop livspusslet

• Svar på tråden Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn
  • Anonym (Hanna)
    EpicF skrev 2025-10-17 11:26:22 följande:
    Du borde nog läsa vad som står i lagen, om du inbillar dig att småbarnsföräldrar får allt.... för så är det inte. 
    Inlägg #54 skriver "i den mån det är möjligt". Sedan kommer en anonym person efter och säger att det inte stämmer. 

Vad är det då som inte stämmer?
    Det är stadgat i lag att man ska underlätta i den mån det är möjligt vilket jag inte kan tolka som att man begär att få allt som man vill utan I DEN MÅN DET ÄR MÖJLIGT. Utifrån verksamhetens behov.
    Något annat har ingen här sagt eller krävt. I alla fall inte jag. 
  • EpicF
    Anonym (Hanna) skrev 2025-10-20 08:13:34 följande:
    Inlägg #54 skriver "i den mån det är möjligt". Sedan kommer en anonym person efter och säger att det inte stämmer. 

Det är stadgat i lag att man ska underlätta i den mån det är möjligt vilket jag inte kan tolka som att man begär att få allt som man vill utan I DEN MÅN DET ÄR MÖJLIGT. Utifrån verksamhetens behov.
    Man har rätt till anpassningar i den mån det är möjligt, och om det fungerar för verksamheten. Tyvärr är det så att i många verksamheten kan det bli svårt. 
  • Anonym (?)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-10-20 08:13:34 följande:

Jag tolkar det som att det är lite riktat mot TS som vill bestämma själv hur hon ska ha det och att hon inte ska tro att hon har lagstöd till det.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (?) skrev 2025-10-20 12:10:06 följande:
    Jag tolkar det som att det är lite riktat mot TS som vill bestämma själv hur hon ska ha det och att hon inte ska tro att hon har lagstöd till det.
    Okej, då läser vi kanske inlägget på olika sätt.
    Jag har inte uppfattat att man kräver saker eller slänger fram något "jag har minsann småbarn"-kort för att få som man vill. Utan man upplever orättvisor och önskar förståelse.

Grundfrågan har dock inte TS besvarat vad jag kan se (bläddrat lite bakåt) och det är huruvida det faktiskt finns orättvisor kring schemaläggning och/eller byten eller om dessa bara är självupplevda. Samt om det handlar om byten kollegor emellan där TS själv kan ansvara för att styra upp liknande byten med andra eller om det handlar om själva schemat. 

Jag har svårt att tro som det står i TS att man schema lägger någon "varenda helgkväll", det hade nog inte facklig part heller accepterat.
  • Anonym (?)
    Anonym (Hanna) skrev 2025-10-20 12:17:34 följande:
    Okej, då läser vi kanske inlägget på olika sätt.
    Jag har inte uppfattat att man kräver saker eller slänger fram något "jag har minsann småbarn"-kort för att få som man vill. Utan man upplever orättvisor och önskar förståelse.

Grundfrågan har dock inte TS besvarat vad jag kan se (bläddrat lite bakåt) och det är huruvida det faktiskt finns orättvisor kring schemaläggning och/eller byten eller om dessa bara är självupplevda. Samt om det handlar om byten kollegor emellan där TS själv kan ansvara för att styra upp liknande byten med andra eller om det handlar om själva schemat. 

Jag har svårt att tro som det står i TS att man schema lägger någon "varenda helgkväll", det hade nog inte facklig part heller accepterat.
    Ja, ibland tolkas saker olika. Jag tycker TS varit ganska tydlig i sina kommentarer med att hon vill dra "småbarns-kortet" för att få bättre schema och att arbetsgivaren borde ta hänsyn till att hennes man jobbar skift också. Men som sagt, det är lätt med olika tolkningar i text.

Eftersom TS undvikit att svara på den frågan trots att hon fått den flera gånger känns det rimligt att anta att hon a) känner sig orättvist behandlad för att hon har svårare att byta med kollegor, eller b) hon har inte koll på de andra kollegornas grundschema och kastade ur sig att det är orättvist utan egentlig saklig grund.

ÄR de så att hon har ett sånt piss-schema, som jag håller med dig att facket nog skulle ha styrt upp, så är det ju såklart inte ok.

Vi får väl vänta och se om TS vill svara på frågan och kanske förtydliga sitt schema så kan hon få klarare svar på vad som är ok också.
  • Anonym (Byt jobb)
    Anonym (?) skrev 2025-10-20 12:40:25 följande:
    ÄR de så att hon har ett sånt piss-schema, som jag håller med dig att facket nog skulle ha styrt upp, så är det ju såklart inte ok.

Vi får väl vänta och se om TS vill svara på frågan och kanske förtydliga sitt schema så kan hon få klarare svar på vad som är ok också.

Fast facket kan ju inte göra något om ingen uppmärksammar dem på felaktigheter och jag tvivlar på att de sitter och godkänner varje schemaomgång innan det går ut till de berörda.
  • Anonym (Hanna)
    Anonym (Byt jobb) skrev 2025-10-20 12:46:28 följande:

Fast facket kan ju inte göra något om ingen uppmärksammar dem på felaktigheter och jag tvivlar på att de sitter och godkänner varje schemaomgång innan det går ut till de berörda.
    Nej så är det. Men de som är med i facket brukar vara snabba på att dirigera frågan över dit om det är så att schemaläggningen över lag upplevs väldigt orättvis i en grupp/på en avdelning. 
  • Goneril

Jag och några till representerar näringslivet i den här tråden. En himmelsvid skillnad när det gäller planering, de flesta av mina tidigare kollegor hade någon snäll äldre släkting till hjälp i krissituationer, inte sprang folk till "Facket". Många småbarnsföräldrar hade någon form av nätverk och de som tagit sig upp några pinnhål kunde ha en barnflicka. Som någon skrev, det mesta är en fråga om pengar. Man kunde också göra som en annan skribent; småbarnsföräldrar och de som tänkte bli det, kunde inte räkna med anställning.                                                                                                                                     

• Anonym (?)
    Goneril skrev 2025-10-20 15:11:39 följande:

Jag och några till representerar näringslivet i den här tråden. En himmelsvid skillnad när det gäller planering, de flesta av mina tidigare kollegor hade någon snäll äldre släkting till hjälp i krissituationer, inte sprang folk till "Facket". Många småbarnsföräldrar hade någon form av nätverk och de som tagit sig upp några pinnhål kunde ha en barnflicka. Som någon skrev, det mesta är en fråga om pengar. Man kunde också göra som en annan skribent; småbarnsföräldrar och de som tänkte bli det, kunde inte räkna med anställning.                                                                                                                                     

Det här känns dock som en ganska uråldrig syn på saken. Självklart ska man kunna ha ett jobb samtidigt som man har småbarn även om man flyttat till en annan stad och inte har hjälp från föräldrar. Men det kräver ju att man är villig att anpassa sig lite också och inte bara kräva att arbetsgivaren ska anpassa sig som jag får känslan av att TS vill.

Jag jobbar också i privat sektor och har gjort hela mitt liv, både på högre och lägre positioner. Att diskriminera på det sätt du beskriver har aldrig kommit på tal i någon av de branscher jag verkat i, tvärtom har man försökt i den mån det går att lösa det för de med småbarn.
  • Anonym (?)
    Anonym (?) skrev 2025-10-20 15:20:46 följande:
    Det här känns dock som en ganska uråldrig syn på saken. Självklart ska man kunna ha ett jobb samtidigt som man har småbarn även om man flyttat till en annan stad och inte har hjälp från föräldrar. Men det kräver ju att man är villig att anpassa sig lite också och inte bara kräva att arbetsgivaren ska anpassa sig som jag får känslan av att TS vill.

Jag jobbar också i privat sektor och har gjort hela mitt liv, både på högre och lägre positioner. Att diskriminera på det sätt du beskriver har aldrig kommit på tal i någon av de branscher jag verkat i, tvärtom har man försökt i den mån det går att lösa det för de med småbarn.
    Och självklart ska man gå till facket om man blir dåligt behandlad av sin arbetsgivare och inte får något gehör när man tar upp det med ansvariga. Vi är ju inte slavar!
  • Jemp
    Goneril skrev 2025-10-20 15:11:39 följande:

Det är tur att stora delar av näringslivet har en mer positiv syn på föräldraskap idag. 
  • Anonym (Ansvar för sina val?)

TS,
    när jag läser trådstarten och genom "visa endast" läser allt du har skrivit,

så skapas känslan hos mig att jag faktiskt förstår människorna som är såväl dina arbetskamrater som din chef.

Jag får känslan av att du är en person som är svår att ha ett ömsesidigt och givande samarbete med,
    jag får känslan av att du saknar förståelse för att ett ömsesidigt samarbete som är fruktbart för alla parter bygger på ett givande och tagande.

Den som genuint önskar ha ett gott och ömsesidigt samarbete med någon, den börjar alltid med att ge.
    Jag ser inga tecken på att du har en ärlig förståelse för detta.

Svar på tråden Chefen tar inte hänsyn till att jag har småbarn