• Anonym (maaaat)

Konstig kost

Vad skulle ni säga om en kollega vid lunchen äter bara grillad/stekt kyckling och dippsås? Verkligen bara, alltså. En annan dag äter kollegan någon form av köttgryta utan tillbehör. En dag äter kollegan pannkaka med sylt. Och efter några veckor med kollegan syns också ett tydligt mönster. Samma idé i lätt variation. Kött el dyl med dippsås, gryta, pannkakor, färsröra med ost. Aldrig tillbehör i form av pasta, gryn eller potatis, inga sallader eller dyl.

• Svar på tråden Konstig kost
  • EpicF
    klyban skrev 2026-03-11 20:06:02 följande:

Bara om man följer sin diet, oavsett om det är tallriksmodellen, pyramiden eller andra dieter.

Fakta säger få gör, för de flesta återgår till samma hjulspår.(Kanske du inte visste?)

Och jag ser att du fortfarande inte vet skillnaden på en diet och en livstilsändring. 
  • klyban
    EpicF skrev 2026-03-11 20:33:54 följande:
    Självklart finns de det som inte klarar av att göra en livstilsändring när det gäller kosten. Självklart finns de de som klarar av tillfälliga dieter.

Människor är olika individer. Visst inte du det? 

Det trodde jag faktiskt alla visste. 
    Dock var det exakt vad jag sade, så hur visste jag inte?
    EpicF skrev 2026-03-11 20:34:36 följande:
    Och jag ser att du fortfarande inte vet skillnaden på en diet och en livstilsändring. 

Diet och livsstilsförändring kan vara samma, men även helt olika saker.
    En diet som TS berättade i TS, berättar att det var en lågkolhydrat diet:
    Som även kan vara en livsstilsförändring.

Det går att gå och tugga tuggummi samtidigt, eller visste du inte det? Solig

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2026-03-11 21:03:20 följande:

Så du förstått det nu? Tog bara väldigt lång tid. 👏
  • klyban
    EpicF skrev 2026-03-11 21:10:29 följande:

Ja, det är en diet oavsett, inte heller utesluter det ena det andra i olika sammanhang.
    Och TS bevittnade "kollegans" lågkolhydratkost, som upprepades och därför ser ut som en vald diet.

Intressant du tog bort 60% av inlägget, men antar det var helt omöjligt och skriva det du gjorde utan.

Så är vänlig och tar med hela mitt inlägg, och man kan ställa sig frågan vad det är du inbillar dig säga med att det inte är en diet och när det är.

Gå och tugga tuggummi är fakti8skt möjligt.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • EpicF
    klyban skrev 2026-03-12 06:28:16 följande:

Ja, det är en diet oavsett, inte heller utesluter det ena det andra i olika sammanhang.
    Och TS bevittnade "kollegans" lågkolhydratkost, som upprepades och därför ser ut som en vald diet.

Intressant du tog bort 60% av inlägget, men antar det var helt omöjligt och skriva det du gjorde utan.

Så är vänlig och tar med hela mitt inlägg, och man kan ställa sig frågan vad det är du inbillar dig säga med att det inte är en diet och när det är.

Gå och tugga tuggummi är fakti8skt möjligt.

Mitt svar blir detsamma oavsett om 60% av inlägget är borta. 

• klyban
    EpicF skrev 2026-03-12 11:40:49 följande:
    Mitt svar blir detsamma oavsett om 60% av inlägget är borta. 

DOckberättar det borttagna något du inte ville veta av.

Det TS beskrev är fortfarande en diet, och diet och livsstilsförändringar är inte samma sak, bara två olika beskrivningar på något större.

MEdans diet är direktförklarande vad man har gjort för livsstilsförändring, då en sådan förändring behöver inte innefatta dieter :whoco5:

Och sen för återgår till det inlägget, så är det korrekt att det TS troligtvis såg hos "kollegan" är en kolhydratfattig diet.
    Det går aldrig komma ifrån det.

• Anonym (Mimmi)
    BeBey skrev 2026-03-11 15:52:59 följande:

Är du seriös?! Hur kan detta räknas som balanserad och hälsosam mat? Förvånad

Om man äter kött är det rimligt att även äta grönsaker eller sallad, tillsammans med lite ris, pasta eller potatis. Alternativt kött med en ordentlig salladsblandning i rimliga proportioner. Och ja, det behöver inte vara en jättestor tallrik ? en lagom portion räcker.

Till TS ? din kollega verkar inte ha så bra koll på hälsa. Jag hade nog frågat henne om hon följer någon speciell diet eller vad tanken är, för det låter inte som en särskilt balanserad kost om hon äter så varje dag. Obestämd

Personligen tycker jag det är rätt irriterande när folk äter väldigt ohälsosamt och samtidigt läser man ständigt i nyheterna om hur fler och fler drabbas av till exempel Crohns sjukdom. Man kan ju fråga sig varför?! Kanske för att många helt enkelt äter väldigt dålig mat! 

För att det är hälsosam mat?
    Även om det inte är så jag skulle äta så själv.

Du tycker att man ska äta si eller så, ts äter på sitt sätt. Jag äter inte lunch alls.
    Inget av det är fel.

Tråden handlar för övrigt om ts själv, men hon skrev den "avigt" för att få perspektiv från ett annat håll än sitt eget.

Varför i himmelens namn skulle du ifråga sätta hennes kost? Vad angår det dig vilken diet hon följer? Du behöver inte bekymra sig om hur "balanserat" någon annan äter. Specielt inte en kollega. Ingenting angår dig i dina kollegors livsval. Fattar du inte det?

Ts har berättat att hon har arfid/ätstörning. Tycker du att det angår dig?

Hade du ifrågasatt mig och vad jag äter eller inte äter så hade du fått skylla dig själv.
  • klyban
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-12 15:56:31 följande:
    För att det är hälsosam mat?
    Även om det inte är så jag skulle äta så själv.

Du tycker att man ska äta si eller så, ts äter på sitt sätt. Jag äter inte lunch alls.
    Inget av det är fel.

Tråden handlar för övrigt om ts själv, men hon skrev den "avigt" för att få perspektiv från ett annat håll än sitt eget.

Varför i himmelens namn skulle du ifråga sätta hennes kost? Vad angår det dig vilken diet hon följer? Du behöver inte bekymra sig om hur "balanserat" någon annan äter. Specielt inte en kollega. Ingenting angår dig i dina kollegors livsval. Fattar du inte det?

Ts har berättat att hon har arfid/ätstörning. Tycker du att det angår dig?

Hade du ifrågasatt mig och vad jag äter eller inte äter så hade du fått skylla dig själv.

En del tror att kolhydrater är essentiellt att äta, men det är det inte och vi klarar oss helt utan kolhydrater och just för kolhydrater är inte essentiellt som proteiner och fetter är.

Och det är nog därför det finns de som inbillar sig att den dieten är farlig tom.
    Helt oförstående hur de kan komma fram till nått sånt och helt utan saklig och faktabaserad grund.

Fast TS falska sätt, så är det dock en okey diet att äta och speciellt vid övervikt och/eller diabetes och säkerligen ett gäng sjukdomar till.
    Komiskt nog så har sjukvården inte klarat av att följa den utvecklingen så bra, de är hopplöst fast i sin skolmedicin utbildning och där bara vissa dieter får existera som nyttiga.
    Nu som jag förstått det har de lättat lite och en del har kunskaper om fördelar med andra dieter.
    Vet inte heller som skolorna har utökat sina utbildningar om olika dieter.

• Anonym (maaaat)

Vad är det med er två att aldrig kunna låta udda vara jämt och helt enkelt buga ut? Varför ska ni alltid förstöra folks trådar?

• EpicF
    klyban skrev 2026-03-12 15:39:35 följande:

Det TS beskrev är fortfarande en diet, och diet och livsstilsförändringar är inte samma sak, bara två olika beskrivningar på något större.

MEdans diet är direktförklarande vad man har gjort för livsstilsförändring, då en sådan förändring behöver inte innefatta dieter :whoco5:

Och sen för återgår till det inlägget, så är det korrekt att det TS troligtvis såg hos "kollegan" är en kolhydratfattig diet.

Så du känner till, eftersom du ver att det är en dietoch inte en livstilsändring h*n har? Intressant. Och ändå förstår du inte att ts beskriver sin egna mat, dvs ts ÄR kollegan. 

Och nej, der behöver inte vara en kolhydratfattig diet. Kan som sagt lika gärna var en livstilsändring och då är det en sk livstil och sätt att leva eftersom ts gör. Inte en diet. 
  • EpicF
    klyban skrev 2026-03-12 15:39:35 följande:

Det borttagna berättar bara att det inte var något att diskutera. 
  • EpicF
    Anonym (maaaat) skrev 2026-03-12 16:11:45 följande:

Vad är det med er två att aldrig kunna låta udda vara jämt och helt enkelt buga ut? Varför ska ni alltid förstöra folks trådar?

För att få lite liv i tråden  😂
  • klyban
    EpicF skrev 2026-03-12 18:06:39 följande:
    Så du känner till, eftersom du ver att det är en dietoch inte en livstilsändring h*n har? Intressant. Och ändå förstår du inte att ts beskriver sin egna mat, dvs ts ÄR kollegan. 

Och nej, der behöver inte vara en kolhydratfattig diet. Kan som sagt lika gärna var en livstilsändring och då är det en sk livstil och sätt att leva eftersom ts gör. Inte en diet. 

En diet behöver inte betyda mer än en ny diet, även om en del förändrar sig.
    Livsstilsförändring behöver inte ens handla om diet.

Trådstarten beskriver "kollegan" äter en diet och med tanke på den återkommer, och en lågkolhydrat biet eller nästan utan kolhydrater.

Och beskrivningen berättar om just låga kolhydrater, hur kan du missat det?

EpicF skrev 2026-03-12 18:07:39 följande:

Berättar att du var tvungen ta bort saker för annars funkade inte ditt inlägg.

EpicF skrev 2026-03-12 18:09:20 följande:

Att säga det inte kan vara en diet?
    Udda utan tvekan.

• Anonym (Mimmi)
    Fast ni förstör ts tråd, man orkar inte vara kvar för det man skriver försvinner i havet av inlägg som ni två producerar.

Varför kan ni inte bara ta allt ert tjafs i pm?
  • EpicF
    klyban skrev 2026-03-12 18:15:30 följande:

Trådstarten beskriver "kollegan" äter en diet och med tanke på den återkommer, och en lågkolhydrat biet eller nästan utan kolhydrater.

Har du läst vad ts beskriver att h*n äter? 

Mitt inlägg fungerade utmärkt även när jag tog bort det som var irrelevant. 

Att säga det inte kan vara en diet?
    Udda utan tvekan.

Vilket jag heller inte har gjort. Men det verkar du ha missat, som så mycket annat....
  • EpicF
    Anonym (Mimmi) skrev 2026-03-12 18:18:35 följande:
    Fast ni förstör ts tråd, man orkar inte vara kvar för det man skriver försvinner i havet av inlägg som ni två producerar.

Varför kan ni inte bara ta allt ert tjafs i pm?
    Absolut, hade vi kunnat göra det. 
  • Anonym (Mimmi)
    EpicF skrev 2026-03-12 18:42:28 följande:
    Absolut, hade vi kunnat göra det. 
    Vore tacksamt! {#emotions_dlg.flower}
  • Moderator

Hepp hepp!
    Återgå till topic!
    /Admin

• klyban
    EpicF skrev 2026-03-12 18:42:08 följande:
    Har du läst vad ts beskriver att h*n äter? 

Mitt inlägg fungerade utmärkt även när jag tog bort det som var irrelevant. 
    Vilket jag heller inte har gjort. Men det verkar du ha missat, som så mycket annat....

Vi står kvar på exakt samma punkt och att det "kollegan" observerade är något som ser ut som en diet som handlar om kolhydrat fattig mat.

Hur kan du missa det?
    För det är en diet.

• Anonym (Ghjkl)

Jag äter grillad kyckling istället för bullar och smörgåsar på vårt gemensamma fika varje dag på jobbet. Jag får absolut kommentarer om att jag är så nyttig och varför. Till lunch äter jag grönsaker och kött/fisk/annat protein. Frukt och torkad frukt. Om jag äter torkad frukt kommenterat folk att det är så mycket socker och varför äter jag det. Om jag inte äter sötsaker kommenterar folk det.

Varför ska jag bry mig. Jag äter det jag tycker är gott och som håller mig normalviktig till skillnad från många av de som kommenterar. 

Svar på tråden Konstig kost