• Zawadi

    Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)

    Här kan vi samlas som har eller troligtvis har försvagad livmoderhals, och prata om allt vad det innebär. Graviditeter, cerklage, komplikationer, sjukvård, oro osv. Jag valde att lägga tråden i känsliga rummet så att vi även kan prata om sorg och sena missfall om vi vill, utan att nån tar illa upp.

    Kan vara skönt att få dela varandras erfarenheter!

  • Svar på tråden Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)
  • Engla2004

    Ja det är ju tyvärr inte alltid ett cerclage är tillräckligt.. beror ju på från person till person.. själv har jag ju oxå försvagad livmoderhals men inte mkt alls men så pass att jag får mina barn förtidigt.. man ska ju ha en cervix längd på ca.3 - 5cm vid en grav o jag har ungefär 2,5cm o det är ju alldeles förkort men inte mkt som jag skrev o vi alla är ju olika skapta som sagt.
    Men för mig har det ju hjälpt mkt med cerclage men en del blir ju tyvärr sängliggandes större del under sin grav.. blev oxå inlagd ett par ggr men fick åka hem igen.. blev bättre med lite antibiotika.

  • Fillifjonkan

    SkåneM: omkring v.14 är det vanligaste att man sätter cerklage...

  • Zawadi

    asjaky: Åh, inlagd låter ju inte världskul direkt... Så trist... Men vad gör man inte för att få en liten.

    Jag är själv rädd att det ska sätta igång för tidigt trots cerklage. "Väldigt ovanligt" säger läkare och kurator, men ordet "ovanligt" biter liksom inte på mig längre efter allt jag varit med om.

    Funderar också på hur det skulle gå om man blir gravid med tvillingar? Om det liksom blir för tungt innan de hinner få dit cerklaget. Har trots allt tvillingar i släkten.

    Engla2004: Jag hade i mitt huvud inte ens kommit så långt som att tänka syskongraviditet + småbarn. Kan inte vara lätt att ta det helt lugnt då nej. Men det är långt fram i tiden för min del... Och man är ju som tur är 2 personer som kan hjälpas åt.

    Jag kan inte låta bli att bli så fruktansvärt irriterad på/frustrerad över att man erbjuds så olika vård beroende på vilken stad man bor i eller vilken läkare man träffar. Man önskar ju att kompetensen var lite mer välspridd... Är själv tveksam till om vi vågar flytta härifrån innan nästa graviditet, eftersom läkaren här har lovat mig cerklage men flyttar jag hur vet jag då om jag får det.

  • Zawadi

    SkåneM: Man vill inte sätta tidigare än v (13)-14 för att inte riskera att stänga in ett ev missfall.

  • MagdaA

    Å vilken bra tråd!

    Den 8/3-06 födde jag en liten Ebba i vecka 20. De kunde inte hitta nått fel på henne, och var frisk och välskapt och så underbart söt! Jag kom in för koll då jag hade så mycket flytningar + att de var lite blodiga, det visade sig då att jag var öppen 4 cm. 3 läkare var "inblandade" under den vecka jag låg inne, och de kunde inte hitta något fel, förutom att de misstänker att det är livmoderhalsen som är svag.

    När jag var på återbesök 6 veckor efter att min lilla ängel föts så fick jag träffa en av läkarna, han sa då att jag vid nästa graviditet kommer att få gå på koll var 14:e dag redan i tidig graviditet, och att de troligtvis kommer att sätta cerklage.

    Rädslan och oron är stor! Vill inte gå igenom samma sak igen! Undrar som många andra om man kommer att bli säng-liggande el om man kommer att kunna leva "som vanligt". Jag jobbar på ett jordbruk och har ett fysiskt tungt arbete, så man undrar ju också hur det kommer att bli med det...

  • Engla2004

    Jag håller tummarna för att det ska gå bra för er nästa grav o beklagar det ni varit med om.. själv varit med om det för 6år sen snart.. men har fått 3 små fina barn på dom 6år som gått.. o är såå himla glad för de jag har nu.. men sägs att tiden läkar alla sår men inte alla sår.

  • Zawadi

    (PS. Vill bara förtydliga att "allt jag varit med om" inte handlade om graviditeter o sena missfall o sånt, så ingen tar illa upp. Inser i efterhand att det lätt kan missförstås när man inte känner mig.)

    asjaky: Jag kan bara föreställa mig den oro du känner för nästa graviditet, med tanke på att cerklaget inte höll denna gången. Jag hoppas att ni får nån typ av svar så oron kan lätta lite. Hursomhelst så hoppas jag såklart att det kommer gå bra för er! De kommer förmodligen hålla stenkoll på dig nästa graviditet för att det inte ska hända igen. Får man vara nyfiken o fråga om ni försöker igen eller om ni väntar?

    Engla2004: Tack för längdinfon, har funderat på det där.

    Kan man mäta cervix även när man inte är gravid? Hur lång ska den vara då?

    Magda84: Jag hade också väldigt rikliga flytningar veckan innan förlusten. Personligen tror jag att jag började öppna mig redan då de började, men det kommer jag aldrig få svar på.
    Blödde gjorde jag aldrig, inte förrän i samband med att vattnet gick, då hade jag varit helt öppen i 2 dagar. Det var tydligen också "ovanligt"... (att inte blöda under öppningsskedet alltså)
    Förstår din oro, klart man inte vill behöva gå igenom det här igen...
    Jordbruk och fysiskt tungt låter kanske inte helt lyckat i mina öron, men det är kanske bättre om din läkare uttalar sig. Min läkare påstår för övrigt att man börjar överge det här med att man ska ta det lugnt när man har cerklage och bara leva som vanligt. Att det inte skulle spela någon roll. Men jag vet inte...

  • asjaky

    SkåneM : Första mf började jag blöda..men inget mer hände, tappen var stängd-5 timmar sneare var jag vidöppen...så jag fick ligga några dygn och sen gjorde de ett försök till cerklage..men då kom den lille ut(hinnsäcken gick sönder)
    Andra så satt cerklaget på plats men hinnsäcken tittade utanför..? jag märkte att jag började läcka fostervatten..och så kom lite värkar i gång..fick läggas in,morgonen efter så blödde jag och lillan hade dött..
    Men vi vet inte säkert VAD som hände..de säger att med största trolighet är det en försvagning...

    Mig satte de lite akut in cerklaget i v 14..men det är väl där ungefär man sätter in det.

    Zawadi: Vet inte riktigt än...när vi vågar tänka framåt.. Ska ta lite prover i aug på mitt blod...sen får vi se vad de reslutaten ger.Men visst! man börjar redan tänka...är livrädd ju men längtar samtidigt.
    Känner tom att jag VILL ligga inne för annars kommer jag inte orka...kommer vara för orolig.

    Magda84: Jag skulle om jag var du räkna med att inte kunna jobba alls...man vill inte ta några risker. Till mig sa en del läkare- Lev som vanligt! Andra sa ta det försiktigt! Och barnmorskerna sa- Ligg!!
    Och så här i efterhand önskar jag att jag hade tagit det lugnare....kanske hade det hjälpt kanske inte...man man vet ju inte och det hade varit värt det!
    Så jag skulle ställa in mig på att vara så still så still... Lycka till!


    engla2004:


    Jag vet inte vad som händer nu...de tar prover och fler prover ska tas i aug...så vi får se vad det säger...men jag tycker det lutar mot en inläggning nästa gång..vi får väl se.
    Jag kan förstå hur jobbigt de är om man redan har ett yrväder...ojoj!
  • Engla2004

    Man kan nog inte riktigt mäta livmoderhalsen om man inte är gravid.. är ju inte stängd som den är när man är gravid.. den ska ju ha en viss längd vid en graviditet som är normal.. som jag sist skrev 3cm - 5cm ungefär.
    Men klart att man är rädd när man varit med om en sådan här sak.. fattar inte själv ibland hur jag vågat skaffa fler barn efter att förlorade våran lilla Skorpan som våran lilla änglagosse fick heta.
    Men nu har ja ju iaf 3små underverk o jag håller tummarna för er här oxå.. att det kommer att gå bra för er!!


    Kram

  • Zawadi

    Enligt min journal var min cervix 2cm när jag var öppen 3cm. Jag har för mig de kommenterade att den var något kort. Nån som vet vad cervix medisakral betyder?

    Jag har också fått för mig att cervixinsufficiens kan bero på 3 olika saker:
    * för kort cervix
    * operation där man skurit i cervix
    * medfödd svaghet

    Engla2004: Tack. Förstår att det måste varit jobbigt... Ändå skönt att få höra om när det gått bra Och nej, tror inte heller tiden läker alla sår. Men jag tror/hoppas de smärtar mindre.

    Jag håller också tummarna att det kommer gå bra med ev syskon"tillverkning" för oss alla.

Svar på tråden Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)