• Zawadi

    Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)

    Här kan vi samlas som har eller troligtvis har försvagad livmoderhals, och prata om allt vad det innebär. Graviditeter, cerklage, komplikationer, sjukvård, oro osv. Jag valde att lägga tråden i känsliga rummet så att vi även kan prata om sorg och sena missfall om vi vill, utan att nån tar illa upp.

    Kan vara skönt att få dela varandras erfarenheter!

  • Svar på tråden Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)
  • Engla2004

    Zawadi...

    Det är nog så som du skriver.. att det är oftast det de beror på.. för mig är det nog att den är förkort o sen ev försvagad.. men men.. har ju gått bra båda ggr ja haft mina cerclage men nu sist så irriterade cerclaget en aning.. o hade mkt flytningar med blodblandat.. därför som jag låg inne ibland.. men då man har cerclage så har man mer flytningar fast det har man ju när man är gravid iaf med cerclage som utan.

    Nej vet inte vad det där betyder riktigt.. men nått med livmoder o göra är som grekiska det där latin kan inget sånt alls..

  • Smulan1975

    Tackar för initiativet för denna tråd.
    Som en del av er redan vet så har vi förlorat en flicka v18 och en flicka i v17 förra året. Första gången antog man att det berodde på en infektion (vilket ofta kommer i samband med att man varit öppen ett tag) och andra gången var läkarkåren i princip överens om att det berodde på cervixinsufficiens innan lillan hann födas. Innan jag blev gravid tredje gången så träffade vi "cerklageläkaren" som i min journal skrev in och lovade att jag skulle få cerklage vid kommande graviditet, så jag visste vad som gällde innan. Men man kan ju aldirg med säkerhet ställa diagnosen "försvagad livmoderhals" med 100%, utan det är ju ett antagande som så mycket annat inom vården.
    Nu har jag som sagt cerklage och är i v28, läkaren har inte beordrat mig sängläge men jag vågar inte så mycket annat. Men han har sjukskrivit mig helt, vilket jag tror att de flesta blir. Mannen tar hand om alla hushållssysslorna. Det är nog väldigt individuellt hur mycket man kan/vågar vara uppe, men jag tar som sagt inga risker - vill ju inte förlora ett tredje barn. Tänker att det här är en liten period i mitt liv som blir lite jobbig, men å andra sidan kan jag ju vinna högsta vinsten!

  • Fillifjonkan

    Cervix ska väl vara ca 5cm normalt sett. 3cm låter väldigt kort. Var har du hört det Zwadi?

    De går att mäta cervix även när man är gravid, via ultraljud. Det gjordes på mig och den var normallång fram till v.26 eller nåt.

  • Smulan1975

    Min är bara drygt tre och var tom lite kortare innan operation och de säger att det är normalt som gravid (alltså över tre)
    Men självklart är det ju bra om den är så lång som möjligt.

  • Engla2004

    Smulan1975 o Fillifjonkan..

    Det är inte normalt o ha längd under 3cm under grav.. då jag hade ca.3cm efter op men har efter op oxå varit under 3cm pga infektion troligtvis.. men som sagt så är 5cm det normala.. för en normal graviditet.
    Men 3cm är kort.. här ska den vara ifrån 3,5 - 5cm lång för att det ska vara ok.. iaf vad min läkare sa till mig innan.

    Min har dom oxå mätt via ul.. varje gång när jag haft cerclage.

  • Engla2004

    Ps... det är ju bra att ta det så lugnt man bara kan.. för både sig själv o barnet.. men är inte alltid det lättaste.. för mig var det inte lätt då jag har en flicka på snart 2år... hon krävde massa uppmärksamhet men hade turen att hon började gå precis när jag fick mitt cerclage o det underlättade ju massor för mig men ändå jobbigt när man ibland måste lyfta.. vilket jag försökte undvika i den mån det gick men inte alltid lätt.
    Så försöka ta det lugnt o göra det bästa av det jag hoppas det går bra för er här.

  • Smulan1975

    Usch nu blev jag lite orolig för längden... den var 3,6 för en vecka sen och det är det längsta måttet jag haft under min graviditet....

  • Fillifjonkan

    Nu var jag tvungen att kolla mina siffror ;) Min cervix började kortas av i v.22, inte 26 som jag fick för mig. När jag var i v.28 (som du är nu Smulan) så var den ungefär 2cm kortare än normalt, dvs ca 3cm. I v.32 var cervix nästan helt utplånad och ändå gick jag till v.38.

    Nu har du ändå gått så långt Smulan att riskerna är ganska små och det blir bättre och bättre för varje dag som går. Jag tror att det kommer att gå ypperligt. Hur ligger barnet i magen?

  • Smulan1975

    Tack Fillifjonkan! Det lät ju lugnande iallafall och det är som du säger, det finns ju goda möjligheter nu. Tack för peppingen!

    ´Jag har inte via ul sett hur barnet ligger men det känns som tvärläge, det trycker oftast utåt på båda sidorna samtidigt - precis som att det är hälarna på ena och rumpan på andra.

  • Kimmis

    Hej hej, jag lägger till den här tråden i favoriterna också..
    Har så mycket frågor nu efter att jag fick min lilla pojke Theo i v.21, för ca 5 veckor sen..
    Är alldeles förvirrad..

Svar på tråden Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)