• Zawadi

    Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)

    Här kan vi samlas som har eller troligtvis har försvagad livmoderhals, och prata om allt vad det innebär. Graviditeter, cerklage, komplikationer, sjukvård, oro osv. Jag valde att lägga tråden i känsliga rummet så att vi även kan prata om sorg och sena missfall om vi vill, utan att nån tar illa upp.

    Kan vara skönt att få dela varandras erfarenheter!

  • Svar på tråden Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)
  • asjaky

    Zawadi: jag har ätit Pergotime båda gångerna jag blev med barn. Första gången gick det andra månaden och den andra grav blev till den första månaden jag åt de.
    Så det har funkat bra med pergo..vet inte om jag MÅSTE äta de nästa gång det verkar ju gå lätt att bli gravid men jag gör nog det ändå...fast risken kan vara att man då får tvillingar och det är ju en risk i sig.

    Jag har innan mina mf varken haft sd eller mycket andra symtom, vid första blödde jag lite lite och då kollade dr allt och det såg bra ut, hård lång tapp som var stängd...5 timmar senare så var tappen vidöppen...
    Hur kan sånt hända utan att det känns?
    Vid andra läckte jag vatten..och hinnsäcken tittade ut genom cerklaget...
    Önskar man kan hitta VAD som sätter igång allt!
    De hittade bakterier första gången som var ovanliga så de trodde ju att de var orsaken men andra gången chansade man inte utan satte cerklage när tappen börjat bukta lite innifrån...

    Jag vet att ni kanske inte kan svara men det är så bra att höra hur någon annan haft det..
    Hade ni mycket ont när det satte igång, gick det fort..?
    Till mig sa det att om det är en försvagad tapp så öppnar den sig under lång tid inte så snabbt..
    Så jag vet inte..allt har ju hänt så snabbt för mig båda gångerna verkar det som...

    Hej hopp vänner
    Kram från en som har en grubblar dag bara
    Kajsa

  • MagdaA

    Jag kände inte när jag började öppna mej. hade fått rikliga flytningar på fredan, lördag morron var det lite lite blod i, ringde förlossningen, dom trodde att det var svamp, eftersom det kan ge sköra slemmhinnor, vilket kan ge blodiga flytningar, men jag fick endå komma in. vid undersökningen visade det sig att jag var öppen 3 cm och hinnan buktade ut ner i slidan. jag fick problem med foglossningar redan i vecka 9 och dagarna innan jag åkte in så hade jag haft JÄTTE ont! Det kan ju också vara en anledning till att jag inte kände att det var nått fel, jag hade ju så ont att jag knappt kunde gå i alla fall...

  • SkåneM

    asjaky: För mig satte det igång med värkar och troligtvis hade jag då redan varit öppen ett bra tag. Ringde in till barnmorskan som inte tyckte det var något att oroa sig för men när värkarna blev mer regelbundna skulle jag bege mig till sjukhuset när vattnet gick. det gick alltså rätt snabbt för mig men vet ju inte hur länge jag hade varit öppen.

    Jag hade ont av värkarna men det gjorde inte ont att föda fram mitt barn (var då i 22+6). Gjorde mer ont när jag fick dropp för att värkarbetet kunde fortsätta så moderkakan kunde komma ut. Hade rejält ont innan de sövde mig för operation (pga att moderkakan inte kom ut)

  • Niinis

    jag håller fortfarande på att älta det här med om jag har försvagad livmodertapp eller om det är något annat jag har. Blödde någon utav er tidigt i graviditeten? Hade ni mycket sammandragningar under hela graviditetn (det hade jag!) mina bebisar kom ju ut i v.24 någon som har försvagad livmodertapp som kunnat hålla kvar bebisarna så länge utan cerklage?

  • Niinis

    varför jag undrar är för att doktorn sa till mig att den som har försvagad livmodertapp börjar öppna sig tidigare än jag gjorde (jag började öppna mig i v.22+5)

  • MagdaA

    Niinis: jag blödde i tidig graviditet, kring vecka 8. gjorde vul och undersökning då, men läkaren hittade inget fel. hon trodde att det var livmodermunnen som var lite känslig bara, men ingen fara. Sen hade jag inga fler blödning förns i vecka 20 i samband med att jag förlorade min flicka.

  • Zawadi

    Kikar in en snabbis innan sängen och norrland väntar...

    Niinis: Man kan ha försvagad livmoderhals och föda prematura (levande) barn upprepade gånger, tex så sent som v 30. (Enligt min läkare i alla fall.)
    Jag hade kanske bara 2-3 sammandragningar under hela graviditeten innan jag öppnade mig. Blödde gjorde jag litegrann v 11-13 (dagligen men väldigt lite).

    Sköt om er!

  • Niinis

    jag vet inte men det känns mer och mer som att det är försvagad livmoderhals som jag har. skönt att veta! men för hur många utav er har cerklage hjälpt? Jag är bara 21år och har altid drömt om en stor familj. Min störta dröm vore att få ett till barn och inte i v.24! men såklart en ny graviditet är en enorm risk. Hur hjälper cerklaget egentligen?

Svar på tråden Tråden för oss med cervixinsufficiens (försvagad livmoderhals)