• TBS

    Romer

    Jag vill veta mer om unga romers kultur och vanor, och hur de skiljer sig från den svenska resp traditionella romska kulturen.

    Alla romer på fl! Berätta allt ni vet

  • Svar på tråden Romer
  • Brio

    Bor också i norrland och de ljusa sommarnätterna är det bästa som finns! Min familj hade husvagn när jag var liten och det var trevligt att campa, nu har vi inte kvar den, den är såld sen många år tillbaka och tältning går inte ihop med mig, man fryser när man ska sova och svettas som en gris när man vaknar

  • romani beauty

    javisst är det härligt! Älskar sommaren


    Brio skrev 2009-01-29 14:25:55 följande:
    Bor också i norrland och de ljusa sommarnätterna är det bästa som finns! Min familj hade husvagn när jag var liten och det var trevligt att campa, nu har vi inte kvar den, den är såld sen många år tillbaka och tältning går inte ihop med mig, man fryser när man ska sova och svettas som en gris när man vaknar
  • Brio

    Finns det någon svensk högtid som romerna inte firar? Tex firar vi inte ramadam (stavning) eftersom det hör till annan religion. Men nu tänker jag främst på högtider som inte längre/inte är religösa

  • Bitelis
    Svar på #395
    Tack för svaret. Fånga småvilt när man inte bott in sig på en plats kräver extra skicklighet. Att kunna fånga med händerna, hatten av. Skulle vara riktigt intressant att prata med dem. Nåja, får väl nöja mig med att be dig framföra att jag är imponerad.
  • Jemmifer

    Brio skrev 2009-01-29 17:16:06 följande:


    Finns det någon svensk högtid som romerna inte firar? Tex firar vi inte ramadam (stavning) eftersom det hör till annan religion. Men nu tänker jag främst på högtider som inte längre/inte är religösa
    Och som en naturlig följdfråga; finns det några högtider som bara romer firar??
  • romani beauty

    jag som är uppväxt i sverige firar alla svenska högtider typ midsommar o sen firar jag en massa ortodoxa högtider, och så finns det romska högtider, en vi firar är vårfesten ederlezi. Vi romer gillar att ha fest så vi firar allt vi kan hahaha.


    Brio skrev 2009-01-29 17:16:06 följande:
    Finns det någon svensk högtid som romerna inte firar? Tex firar vi inte ramadam (stavning) eftersom det hör till annan religion. Men nu tänker jag främst på högtider som inte längre/inte är religösa
  • Brio

    Haha, men fest är väl inte helt fel ! Vad gör ni på vårfesten? Det låter mysigt. Är det ungefär som valborg?

  • romani beauty

    ja, man grillar o dricker, har musik o dansar osv


    Brio skrev 2009-01-30 14:33:56 följande:
    Haha, men fest är väl inte helt fel ! Vad gör ni på vårfesten? Det låter mysigt. Är det ungefär som valborg?
  • Brio

    Det låter ju som valborg ungefär Ska ta och lyssna på intervjun nu!