• atelli

    Bakmaskinstråden

    Här diskuterar vi recept och tips&trix för bakmaskiner!

    Bakmaskinerna har oförtjänt dåligt rykte som en flopp från 80-talet. Det är en suverän maskin som gör makalöst bra bröd. Dessutom vet man vad man stoppar i sej, till skillnad från degiga limpor fr snabbköpet!

    Bakmaskin är en apparat där man stoppar i alla ingredienser, startar maskinen och den knådar, jäser och gräddar brödet!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-02-05 15:12

    Tips på receptsida: web.telia.com/~u92018300/

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-11 07:54
    En receptsida till:

    home.swipnet.se/wasston/bakmask/recept.htm

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-17 10:37
    Hoppetossan har startat en tråd för enbart bakmaskinsrecept!
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42385064.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-29 20:32
    Mbert:s lista över tips vid bakmaskinsinköp!

    * Att den får plats där man tänkt ställa den. För den bör stå framme hela tiden om man tänkt använda den mycket.
    * Den får dessutom gärna vara snygg eftersom den ska stå framme...
    * Att den är tystgående om man ska köra den på timer på natten och man har nära till köket. Den vi lånat, en Nordica, märker vi inte av alls trots att den piper mitt i någonstans där man kan tillsätta ingredienser.
    * Att behållaren är lätt att ta ur. Den bör ha ett handtag att ta ur den med.
    * Att behållaren är lätt att rengöra. Den bör vara teflonbelagd så det i stort sett räcker att skölja ur (+ ett varv med diskborsten och ett med handduken)
    * Att den ger den mängd bröd man vill ha. En del tycker att en bakmaskin ger små bröd men det tycker inte vi. Då får man väl helt enkelt ladda den oftare. Den vi har gör ung. 700 g bröd och det räcker 2-3 dagar för vår familj på 4 pers. Och för oss är det lagom, för en öppnad förpackning torrjäst, som man använder om man vill sätta maskinen på timer, bör förbrukas inom 3 dygn (förvaras i kylskåp). Den fungerar även senare men tappar då i jäskraft.
    * Formen på bakmaskinens insats. En del bakmaskiner har en kvadratisk bakinsats och ger ett högt bröd medan andra har en något mer rektangulär form och ger ett bröd som mer liknar formen hos köpt bröd. Det man kan tänka på är att formen och blandaren som sitter längst ner kan vara avgörande för hur maskinen kan blanda och bearbeta degen.
    * Att den kan ställas på timer minst 10 timmar så man kan ladda den på kvällen innan man lägger sig.
    * Flera olika program. T.ex. för vitt bröd, grovt, deg, bakning, ?jam? - men det har väl alla nuförtiden.
    * Lätt att förstå sig på och använda.
    * Degspateln i botten ska helst sitta kvar i bakinsatsen, inte i brödet, när man vänder ut brödet.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-03-31 14:35
    Här kommer glutenfria-recept tråden.
    www.familjeliv.se/Forum-5-72/m42744750.html

  • Svar på tråden Bakmaskinstråden
  • Carro W

    Jag har inte provat att göra deg men kan väl tänka mig att det blir en halv normal sats? Men jag är inte säker som sagt.


    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • majlinsa

    jag går i bakmaskinstakar.. vad skulle ni ge för tips och råd vid ett inköp? jag vill kunna baka bröd, bullar osv.. "normala satser"

  • atelli

    Bara deg har jag inte gjort än i maskinen. Själva vitsen - tycker jag - är att man skottar i alla ingredienser och sätter igång maskinen. Ca 3 timmar senare är allt klart. Knådat, jäst och gräddat.

    Ska man göra bullar får man göra degen i maskinen och sen baka dem på traditionellt sätt. I o för sej kan man ju sätta degen på timer och ha degen kavlingsklar när man så önskar!

    De råd jag fick när jag valde modell var att se till att yttermåtten på maskinen funkar för ditt kök. Inte en jättemaskin som antingen tar upp halva arbetsytan i köket eller få stå på en hylla i garaget.
    Och att instrukitonsboken finns på svenska.

    Om du inte är säker på att du använder den mycket - dvs om du inte använt bakmaskin förut - skulle jag råda att köpa en relativt billig maskin och testa.

    Min OBH Nordica kostade 599 på Elgiganten.

  • Carro W

    Vad är detta; matbröd eller kaffebröd?

    Snickers
    220 g vetemjl
    90 g fint rågmjöl
    90 g lantbrödsmjöl
    1,5-2 tsk torrjäst¨
    0,5 tsk salt
    2,6 msk olja
    1,3 msk brödsirap
    2,6 dl mjölk
    1 dl jordnötssmör m bitr
    1 msk kakao
    0,4 dl russin

    Program Fullkorn - Franskt


    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • atelli

    Med mjölsorterna ser det ut som matbröd men när man läser jordnötssmör kan man ju börja undra....

    Men det är ju inte så mycket socker i så jag skulle tippa på matbröd ändå!!

  • Carro W

    Nä det var jordnötssmöret och kakaon som gjorde mig fundersam. Ett litet mellanting kanske, nybakt med ett rejält lager bregott på Räcka ut tungan


    Det är inte lätt att vara ödmjuk när man alltid har rätt
  • majlinsa

    atelli: tack för tipsen.. tanken är att kunna baka bröd men även bullar.. så att själva degen är klar och sedan får jag göra vad jag nu ska ha av degen.. bullar, frallor, limpa, brytbröd osv..

  • TubeWoman

    Jag har gjort snickerslimpan, det är matbröd. Fast den hamna inte bland mina favoriter. Men sonen tyckte om det.

  • MammaPappaBarn

    Jag har en fråga som jag hoppas att någon kan svara på. Brödet i min bakmaskin får en så hård skorpa. Detta oavsett vilken brödsort om jag bakar. Hur ska jag göra för att det inte blir så?

  • atelli

    Jag fick tipset att ställa COLOR till Light och att låta maskinen gå på varmhållningen tiden ut. Detta för att fukten som blir vid gräddningen ska gå tillbaka in i brödet.

    Vårt bröd får en hårdare kant i runt brödet än ovanpå men inte så att det blir för hårt.

    Du kan även testa att pensla med vatten när brödet är varmt och att linda in det in en duk - som man gör med tradtionellt bakat bröd.

Svar på tråden Bakmaskinstråden