• bondi

    HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?

    Jag vet att det diskuterats förut och jag vet att många inte har ngt val. Men hur kan upplägget vara så att dessa 1-åringar ska skolas in på dagis!? Jag KAN inte förstå det!!! Tar verkligen illa vid mig å deras vägnar.
    Pratet om att "de trivs" elr "det går så bra" osv är ju bara nonsens. Barnet FÖRSTÅR ju ingenting i den åldern. Studerar man hur en 1-årings hjärna fungerar så känns såna kommentarer väldigt överflödiga. 

    "Bebisar som precis lärt sig gå" är ju vad dessa små charmtroll är. Hur bra kan det vara för dessa små knoddar att lämna sin trygga borg, mamma elr pappa, o vistas i stökiga miljöer med ingen som helst trygghet kvar!? Jag lider när jag går förbi o ser dessa små barn som tillbringar, i många fall stor del av sin tid där de absolut inte borde vara. Tycker det är så skevt det bara kan bli.

    Jag har själv 3 barn varav 2 av dom är 2.5 är. Jag tycker att DOM är för små för dagis. Ser jag på min lilltjej som är 15 mån ser jag en bebis på stapplande ben. Tanken på att sätta henne på dagis ger mig rysningar.

    Jag vet att jag kommer få en massa påhopp om att, som jag inledesvis nämnde, många inte har ngt val. Jag VET att många inte har ngt val. Jag lider med de som inte har det, verkligen. Jag spottar inte på dessa människor.

    MEN

    Det finns många som har ett val. Hur tänker dessa människor? Är så intresserad av att veta hur man öht KAN släppa sina känslor o skola ett så litet barn o lämna ansvaret åt ngn annan, det bästa ansvaret man har?

    Ha en fin kväll

  • Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?
  • Alle
    CloudBerry the 1st skrev 2009-05-30 21:14:20 följande:
    Fats vänta nu....förskolan står ju inte så mycket för lärande anser jag. Basic är det absolut men inte lärande med motståndDe lär ju sig inte att läsa eller skriva exempelvis.
    Det står inte i förskolans läroplan att de ska lära barnen att läsa och skriva.
    Men det står däremot "barnens nyfikenhet, företagssamhet och intressen skall uppmuntras, och deras vilja och lust att lära skall stimuleras".
    På "min" förskola jobbas det även aktivt med likabehandling demokrati - också enligt Lpfö 98.
    Det kan ALDRIG bli för mycket glitter!!!
  • CloudBerry the 1st
    Straby skrev 2009-05-30 21:23:33 följande:
    CloudBerry the 1st skrev 2009-05-30 21:16:46 följande: Det håller jag inte med, om jag ser på vårt dagis hur duktiga dom småttinger är med att lära sig att vänta på sin tur och sådan. Dom kan mer än vad man tror.....
    Ja jag ändrade mig lite i inlägg 147
    Min blogg som är mesigare än vad jag är: cloudberry1st.devote.se/
  • bondi
    S vali s skrev 2009-05-30 21:22:08 följande:
    Alla har tyvärr inte möjligheten att pussla ihop/prioritera att vara hemma länge utan för många är det den krassa verkligheten att man måste skola in sin ettåring på förskolan varesig man vill eller inte.Lite beklämmande tycker jag dock att det är att så många föräldrar anser att förskolan är den "rätta platsen" för en ettåring och att man som förälder känner att man inte kan ge sin ettåring den stimulans h*n behöver för att utvecklas.Är förskolan verkligen den enda plats där barn kan lära sig umgås med andra barn , vänta på sin tur, äta fint , få stimulans o utvecklas osv osv
    Precis.. det verkar som många tror/tycker så. De flesta föräldrar är kompetenta nog att lära ut det sociala spelet o allt därtill. Det faller sig ju naturligt. Känns nästan svårare att INTE lära ut det än att göra det...
  • korfu08

    Man kan lära sitt barn att äta fint hemma, men vår dotter lärde sig gå med en gång på dagis, såg de andra barnen hur de gjorde och talet kom snabbare. Så för oss har det varit bra och sen får andra göra som de vill, slutar också följa denna tråd och låt alla leva som de vill och vara föräldrarlediga så länge de vill osv.....

    Vissa vill kanske jobba och kanske inte har möjlighet att vara hemma tills barnet är tre år. Men låt alla göra som de vill och sluta dra alla barn över en kam.

    Nu lämnar jag denna tråd och vi kommer att göra likadant om vi får ett till barn nångång.

  • sleeping angel

    Nej, men dom lär sig alfabetet, att räkna, att klara vissa saker själv (klä på sig, torka sig efter dom varit på toaletten etc)
    Och barn som kan alfabetet och räkna har det ju lite lättare i skolan sen.

    fast 1 åringar lär sig en massa annat, dom lär sig att äta själva, nya ord etc.

    Såklart man får vara hemma så länge man vill men det är INTE dåligt att lämna sin 1åring av anledningen att dom överges...de flesta föräldrar har sina barn på förskolor som har bra barngrupper och bra pedagoger.
    Tror att en 25-årig pedagog orkar mer än en 60-årig mormor.

    Att sen TS verkar ha som hobby att stå och glo på andras ungar som är på dagis ¨...tja...är det för att dina barn vill in dit eller?

    CloudBerry the 1st skrev 2009-05-30 21:14:20 följande:


    Fats vänta nu....förskolan står ju inte så mycket för lärande anser jag. Basic är det absolut men inte lärande med motstånd De lär ju sig inte att läsa eller skriva exempelvis.
  • Leos och Vincents mamma
    bondi skrev 2009-05-30 21:23:57 följande:
    ha ha nej tro mig... vi är en rik familj med mkt kusiner, vänner osv som kommer o leker o min tjej har chili i rumpan så jag underskattar inte ngn av dom.. extremt tidiga o kloka barn.. åt själv när dom var 1 år här hemma.. kan redan det sociala spelet (tack vare syskon) osv.... men jag tycker ändå att 3-4 år känns lagom då barnet är mer "rejält" o kan förklara o berätta lite mer på ett annat sätt osv.
    Vad har du för tips på hur man ska göra då om ens föräldrardagar är slut vid typ 1 års ålder?? Leva på gatan eller?
    Stolt & lycklig mamma till Leo 050315 & Vincent 080325
  • kardemummakrydda

    Tänk då på alla barn i USA där mammaledigheten är ca 2 månader.
    Där kan man prata om att lämna sitt barn tidigt!

  • Straby

    CloudBerry the 1st skrev 2009-05-30 21:25:06 följande:


    Ja jag ändrade mig lite i inlägg 147
    Du fick i allafall många reaktioner, lycka till med att läsa alla
  • bondi
    hallon och björnbär skrev 2009-05-30 21:22:20 följande:
    vad är valet egentligen? att kvinnan får leva på mannens lön...? att som mennen leva på kvinnans lön...? eller att ha sparat ihop pengar så att man kan klara sig två år UTAN inkomst båda två...?att födas rik...`?nej. nu fattar jag faktiskt inte vilka valen är. antingen vara rik eller bli osjälvständig?
    Valet är att leva på den enes lön. Om man har det valet. Sen undrar jag var osjälvständig kommer in i bilden? Jag har jobbat hela mitt liv o känner mig självständigare än någonsin när jag är en "hemmafru" dessa år. Det är en ära för mig att få den möjligheten. Sen tillhör jag inte skalan som gör allt övrigt hushållsarbete själv. Måste nog motvilligt erkänna att min bättre hälvt är bra mkt duktigare än mig på att både laga mat o tvätta golven {#lang_emotions_surprised} *skäms på mig
    Men å andra sidan tycker han att jag har nog med mina 3 vildar. Det gäller att ge och ta.
  • CloudBerry the 1st
    sleeping angel skrev 2009-05-30 21:27:42 följande:
    Nej, men dom lär sig alfabetet, att räkna, att klara vissa saker själv (klä på sig, torka sig efter dom varit på toaletten etc)Och barn som kan alfabetet och räkna har det ju lite lättare i skolan sen.fast 1 åringar lär sig en massa annat, dom lär sig att äta själva, nya ord etc.Såklart man får vara hemma så länge man vill men det är INTE dåligt att lämna sin 1åring av anledningen att dom överges...de flesta föräldrar har sina barn på förskolor som har bra barngrupper och bra pedagoger.Tror att en 25-årig pedagog orkar mer än en 60-årig mormor.Att sen TS verkar ha som hobby att stå och glo på andras ungar som är på dagis ¨...tja...är det för att dina barn vill in dit eller?CloudBerry the 1st skrev 2009-05-30 21:14:20 följande:
    Ja och det där är ju basic stuff i mina ögon och något man minst kan lära sina barn att göra hemma
    Min blogg som är mesigare än vad jag är: cloudberry1st.devote.se/
Svar på tråden HUR kan det vara ok att skola in 1-åringar på dagis!?