• Minna72

    minnas xiii

    Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

    I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

  • Svar på tråden minnas xiii
  • Betty2

    Stort GRATTIS på födelsedagen till JJ, hon leve: Hurra, Hurra, Hurra, Hurra!!!!!

    Och en riktig bamsekram till Meleah. Instämmer med övriga; kontakta BVC på måndag och hoppas du har ordentlig avlastning hemma nu i helgen.

    Essi: Hoppas resan hit till Västkusten har gått bra i dag och att du kommer att älska ert nya hus. Själv skall jag ta tåget till Sthlm på måndag (tiiiiiidigt på morgonen, åker från Gbg före kl 6...) och åker hem igen på tisdag kväll efter 2 dagars kongress. Det ser jag fram emot, även om jag antagligen kommer att vara ganska trött.

  • maja under eken

    Grattis på födelsedagen JJ!!!!! Hipp hipp HURRA HURRA HURRAAAAA!!!!!!!!!

    Ingen aning om hur Von Sheele-familjen ser ut, vet bara att dom hade d turkosa huset bredvid oss, hyrde parkering av dom. Ragnarsson har fiskat i många år efter d huset, o nu verkar dom ju ha fått köpa d

    Meleah, varm kram o sök hjälp så du slipper gå ännu längre o må apa! För NEJ, d ska inte va så man ska må! Fy så ledsamt o höra.

    Jag har varit på tjejmiddag och kom nyss hem, åkte hemåt när dom skulle ut på krogen. Dom piffade m smink o hårspray när jag stoppade i nya amningsinlägg o stoppade lillhönan i overallen, känns helt ok - inte ett dugg avundsjuk! Vi har jämfört sexliv, förlossningar, hur mkt/lite våra män städar o lagar mat osv osv - som alla andra tjejmiddagar ser ut gissar jag....

    Ha en skön natt!

    Postar innan JJ slutar fylla år...


    Elvira - Livets Solstråle!
  • Essi73

    Först och främst ett stort varmt grattis till JJ i efterskott på födelsedagen !! Jag försökte skriva ett inlägg via mobilen igår men det ville sig inte. Så JJ, ett stort varmt GRATTIS!!


    Meleah, stor kram till dig med. Jag har inget att tillägga till de kloka ord du redan har fått men ett är säkert - känner man/jag/du att det inte står quite riktigt till så är det hjälp som gäller! Direkt. Så jag pushar för att du tar det med BVC. KRAM bejb!
    Och flytten gick.. *s* vi är halvvägs nu. Är hemma hos svärmor, flyttlasset kommer imorgon. Utflyttningen och bilresan gick dock bra, jag hade Luna fram i bilen och av 42 möjliga mil skrek hon på sin höjd 5 och det av trötthet, så det var över förväntan.
    J skall iväg och kolla huset lite men jag känner att jag väntar till imorgon, jag får ändå bara se utsidan idag. Jag tar helhetsintrycket imorgon!
    Och så; Joffe, Betty, Cirkel och Förväntan:
    Stort TACK för ert varmt välkomnande till västkusten ! And for the record, jag KOMMER att tuta i era små att det heter kex Sen bjuder jag på att vara den där Konstiga Tanten som Pratar Konstigt *s*
  • Minna72

    Essi, jag bodde på västkusten från det att jag var fyra till jag var 30, och jag har HELA tiden sagt Kex (med hårt k). Så HETER det helt enkelt bara! Men lite göteborgsk accent unnar jag ändå dina små, det låter ju så härligt. Jag blir fortfarande glad när någon, som inte vet var i Sverige jag kommer ifrån, efter 6 år här i Finland och numera med mycket finska inslag i mitt uttal, frågar om jag kommer från Göteborg...

    Jag vill också ge Meleah en kram som heter duga! Kan inte också en ev depression lättare ha brutit ut då du ju faktiskt under VÄLDIGT lång tid fått för lite sömn varje natt i princip. Många bäckar små menar jag? Hoppas du får snabb hjälp!

    JJ, grattis i efterskott!!!

  • Betty2

    Essi: Härligt att resan gick över förväntan (om än skrik ca 5 mil). Hoppas att mötet med huset i morgon blir bra det med.

    Angående kex så får jag väl erkänna att jag säger kex med k-ljud ganska ofta själv. Har bott i Gbg hela mitt liv (bortsett från ett halvår i Australien) och i mina öron låter båda uttalen lika rätt, dvs jag har aldrig "lärt mig" att det ska uttalas chex. (Kasnke för att ingen av mina föräldrar kommer från Gbg från början?)

    Men som jag funderade lite i en bloggkommentar hos Essi så undrar jag om det kanske inte kan vara så att chex-uttalet faktiskt är mest rätt!? Tyckte att det verkade stämma så bra med vokalerna, att k framför mjuka vokaler (som t ex e som i kex) brukar uttalas ch, enligt dessa andra exempel: kyrka, kinkig, kirurg, kärlek, kök). Till skillnad från k framför hårda vokaler: kaka/kasta, koka/kolla, kung (eller ett annat ord på ku... ), kålpudding. Fast det verkar ju iofs som att just vokalen e är ett undantag från denna "regel" (om det nu är en regel eller bara en slump ) med tanke på att t ex keps, ketchup osv uttalas med k... Kanske finns någon språkkunnig i tråden som kan uttalsreglerna för k och kan berätta hur det är med hårda/mjuka vokaler.

  • Betty2

    ...Jag hittade faktiskt (ganska enkelt på google) en liten förklaring som stöder min teori om hårda/mjuka vokaler. (Dessutom står det att båda uttalen av kex är korrekta, och att k-uttalet är den engelska varianten medan ch/tj-uttalet är försvenskning av ordet. Det lär ju vara likadant med ketchup t ex, att man har behållt uttalet från originalspråket.) På följande länk:
    www.spraknamnden.se/fragor/arkiv_sprakrad_04.htm
    står det så här:

    "Hur uttalas kex?

    I Språknämndens uttalsordbok är bägge uttalen medtagna, både det med k-ljud och det med ett tj-ljud. Där påstår vi inte att det ena uttalet skulle vara bättre än det andra. Det finns dock en viktig skillnad mellan dem: det med tj-ljud som i köpa har en tydligare regional förankring; det hör främst hemma i södra och västra Sverige. Det med k-ljud som i kapa används inom resten av språkområdet, inklusive svenskan i Finland. Men bägge uttalen är som sagt korrekta.

    Det vanligate mönstret i svenskan för k före vokal är att k-ord vars första vokal är e, i, y, ä och ö uttalas med tj-ljud (kind, kika, kedja m.fl.) medan övriga vokaler ger uttal med /k/. Vissa lånord följer originalspråkets uttal, medan andra försvenskas. Och rätt ofta kan båda uttalen förekomma, ett som följer originalspråket (kex med k-ljud som i eng. cakes) och ett som försvenskats (kex med tj-ljud)."

    Nu skall jag inte snacka mer om kex-uttal, får se till att i stället packa ner det jag skall ha med mig till Sthlm i morgon bitti. Ha en härlig söndag!

  • cirkel

    Grattis JJ! Hoppas att du fick lite fin uppvaktning trots att mannen jobbade.

    KRAM till Meleah! Be att få hjälp med en gång, som de andra har skrivit, så hoppas jag att du får hjälp snabbt och mår bättre snart.

    Essi: åh så spännande med husmötet! Flyttar ni in imorgon då?! Kul!

    Vi har rivit ner alla tapeter i arbetsrummet nu, så förhoppningsvis kan det bli färdigt nästa helg. Idag har vi inte gjort ngt alls med rummet utan shoppat (kläder på Lindex till flickorna) och kollat lite på Ikea.

  • jamis

    Fortsätter min lilla parantes här

    maja: vi bor faktiskt på plan 2 eller bottenplan med balkong mot innergården, så det blir nog lite insyn men inte lika många trappor att gå i Vilka är von scheele?

  • jamis

    förresten maja, i fjugesta finns ju jätteånga fina hus till bra priser! Mina favvohus jag hittat på hemnet ligger i fjugesta

Svar på tråden minnas xiii