• Minna72

    minnas xiii

    Minnas XII
    Tråd nr 13! (fortsättning på Från Svårt till Väntar med + i aug/sept!, Minnas tjejer och Minnas tjejer II-XI)

    I: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m12469381.html
    II: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m15172866.html
    III: www.familjeliv.se/Forum-11-237/m17930634-1127...
    IV: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m21252724-512....
    V: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m24210928-1.ht...
    VI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m27283946.html
    VII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m30060536.html
    VIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m33143188.html
    IX: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m35620754.html
    X: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m38604075.html
    XI: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m41756849.html
    XIII: www.familjeliv.se/Forum-11-264/m44121291.html

  • Svar på tråden minnas xiii
  • Essi73

    Glömde resten till Maja.. den tredje ökningsperioden ifaller vid 3 månader, vissa äter mer då emedan vissa inte gör det. Både Mio och Luna hade den också dock.

  • Pess

    Joffe, tack. det är ganska hyfsat nu faktiskt. Känner mig piggare nu när jag slutat jobba.

    Maja, det kan mycket väl vara så att lilla E blir störd av att det kommer för mycket mat på en gång. Det kommer stabiliseras. Försök amma på och pumpa inte.

    Essi, jag tycker det känns konstigt att du inte finns i Sthlm längre. Jättekonstigt. Men din beskrivning låter mysig. Nästan så att man blir sugen på en flytt själv (- allt jobb)

  • maja under eken

    Hej!

    O tack igen!! Jag blir så glad när jag får respons o era erfarenheter!

    Idag har d gått lite bättre, ska bli spännande o se hur hon tycker att mjölkens framfart e nu när hon vaknar... Hon har sovit sen halv tolv och d lär spruta! D har runnit t några gånger o då har jag satt dit koppen lr va d nu heter, den där burken m hål i som samlar upp... Då lättar d ju lite, men så fortsätter ungen sova o då fylls d ju t alla bräddar igen!

    Vet ni va som hände igår kväll!? Jo - TADA! Jag har fått................. mens!!! På tors blir Elsa 4 veckor o jag har redan mens!! D kan bara inte va avslag för d hade avtagit helt o nu e d klarrött blod. Snacka om låga hormonnivåer när man redan e nollställd. Så tråkigt o ännu ett bevis på att man har en kropp med hormonsystem som inte riktigt e som alla andras... blä, jävla kropp!

    Jag blir så imponerad av Essifamiljen! Vi har ff kartonger står ouppackade i garaget....... Vi flyttade -02............ Fast visst, d e gamla nostalgigrejor o inget som vi saknar.

    Ikväll ska jag på syjunta, ska virka grytlapp o sticka mössa. Var o köpte garn t båda dera förut, så snyggt!

    Kram


    Elvira - Livets Solstråle!
  • cirkel

    Nu har Sia spytt massor... Vet inte om det beror på maten som jag lagade (och klantigt nog rörde ner ett ägg i utan att koka upp den igen) eller magsjuka. Vet inte var hon skulle ha fått den ifrån, men vi får väl se.
    Vi var i en affär första ggn hon spydde, sen spydde hon ner bilstolen när vi just hade kommit hem.
    Stackarn är alldeles slapp och stillsam, så helt olik sig själv.

    Skönt att Thomas är föräldraledig idag!
    Emma lyssnar inte för fem öre på oss och är gnällig och jobbig.

  • Minna72

    Känner mig lite "medskyldig" till att det är dålig aktivitet här i tråden (fast sen igår har det ju drällt in inlägg ) - jag tillhör dem som oftare är på Facebook numera. Det har bara blivit så. Jag vill GÄRNA ha kontakt med dig Kun på FB! Om du hittar en av oss hittar du fler. Hur är det med dig Cirkel, finns du där?

    Vi har haft en fantastisk dagis-höst där Öki trivs jättebra och har många kompisar (varav speciellt en är hans bästis). Nu har han haft ett par dagar då han gråtit på dagis och i morse ville han inte släppa M vid lämningen (brukar inte vara ngt problem annars). Efter lite samtal med pedagogerna har vi insett vad det är som stör(t) Öki: Det har kommit en del nya barn till avdelningen på senare tid och ett par av dem är riktigt små. Det är antagligen nån slags "storasyskon får lillasyskon"-svartsjuka han känner! Han är van vid att vara yngst och få uppmärksamhet, och så kommer lilla söta 1-åriga Fiona och får frökens uppmärksamhet...

  • cirkel

    Minna: Nä, än så länge finns jag inte på fb. Har varit lite rädd för att börja där eftersom det är lätt hänt att bli beroende. Har ju redan varit lite FL-beroende.

    Bra att ni vet vad det är som stör Öki. Inte lätt för honom att inte längre vara minst.

    Det verkar som det var matens fel att Sia mådde dåligt. Nu mår hon bra igen, har ätit och sover.

  • ProPPens
    Kun skrev 2009-10-29 15:02:04 följande:
    Har startat en tråd, kanske någon av er vet svaret?... www.familjeliv.se/Forum-7-134/m48345409.html
    Kom tänka på ett inlägg jag läst i Caribe's blogg. Hon gör ju äd, men det blir ju samma sak som du frågar om.

    Epigenetics - The Importance of the Birth Mother

    An article about epigenetics that referred to the influence of the birth
    mother on the genetic make up of a child born from donor eggs. ?..

    Genes must be ?expressed? within an individual in order to have an
    effect.
    The same gene or genes can express in a number of different ways depending
    upon the environment. A gene can remain ?silent? or unexpressed; it can be
    expressed strongly; it can be expressed weakly, and so on. There is also an
    entire field of study called ?imprinting? having to do with which gene you
    ?activate,? the copy you received from your mother, or the copy you
    received from your father.

    The field of epigenetics studies these phenomenon, and popular journalism
    is just starting to write about it. While the Human Genome Project was
    still underway, we usually heard genes referred to as ?the Bible? of the
    human being, as a kind of absolute truth concerning the fundamental nature
    of the individual.

    That is now changing.

    In a donor egg pregnancy, the pregnant woman?s womb is the environment. It
    is her genes, not the donor?s, that determine the expression of the
    donor-egg baby?s genes.

    A donor egg baby gets her genes from the donor; she gets the
    ?instructions? on the expression of those genes from the woman who carries
    her to term.

    This means that a donor egg baby has 3 biological parents: a father, the
    egg donor, and the woman who carries the pregnancy.

    The child who is born would have been a physically & no doubt emotionally
    different person if carried by his genetic mother.

    In horse breeding for example, it?s not uncommon to implant a pony embryo
    into the womb of a horse.

    The foals that result, are different from normal ponies. They?re bigger.
    These animals? genotype ? their genes ? are the same as a pony?s, but their
    phenotype ? what their genes actually look like in the living animal ? is
    different.

    The implication of epigenetics is that the child inherits characteristics
    from the woman who carries the child even if the original DNA comes from a
    donor egg. In other words the birth mother influences what the child is
    like at a genetic level - it IS her child."
  • cirkel

    Kun: Vadan denna fundering?

    Här kommer ett tips om spel på datorn som barnen klarar av: duplo.lego.com/en-us/Games/TrainDriver.aspx

    Emma har också börjat spela spelen på babblarna och blivit riktigt bra på att hantera musen.

    Sia började åla lite framåt igår och idag gick hon några meter stadigt när jag bara höll i ena handen.

    Nu har jag varit på "This is it" .Någon mer som ska se den?

  • JJ 75

    Morgon - hoppas allt bra med alla! Min utlovade rapport blev det inte så mycket av... och så rullar tiden på, med en o som tar sig fram med blixtens hastighet (även om hon inte kryper helt korrekt ännu) och självklart vill hon ha de saker j leker med. j är också inne i en "min-fas" och drar allting ur o:s händer, puttar och rullar (!) gärna över o med tårar som resultat, så känns som man går runt som en dommare hela tiden... Tiden till internet har i alla fall krymt en del sedan o började röra sig...

    Säger också som cirkel - rädd för fb, mera att fastna i...

    Åker till dalarna över helgen, packar in mig och barnen och åker till svärföräldrarna, tacksam för all avlastning och så kul att se j och o:s relation med farmor/farfar - de är verkligen nära varandra, jättekul - och tacksamt - säger jag med lite besvikelse (igen) över mormor/morfar... Nåja - utan vare sig mail eller mobil - har jag packat med en bok - håller tummarna att det blir lite tid för mig! Höres efter helgen och hoppas ni alla får en bra allhelgona/halloween/helgledighet!

    Kramar

Svar på tråden minnas xiii