• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • NoMercy
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:44:28 följande:
    du gav mig faktiskt en bra idé.. nästa gång nån börjar prata om LCHF å om huuuur bra det är.. så ska ja avbryta å vara exakt lika extremt frälsande om min metod.. så kanske dom får känna hur jäääävla drygt det är att behöva lyssna..
    Vet du...jag tror du är sån...redan...

    Om någon hittar ett bra sätt som funkar...klart man vill dela med sig. Sen är det väl olika personligheter hur gå på man är? Nåt säger mig att du är ganska gå på....

    Du häver ur dig massa skit om andra..när du sitter i samma sits, du har hittat nåt som är bra för dig....

    Fast...sen smet du ut bakvägen ändå...
  • Micke54
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:35:47 följande:
    jag provade faktiskt det nu till lidingö, loppet tog 1,30. å ja, det funkar helt ok.. men du menar att vitargo inte innehåller enorma mängder glykogen? jag ska ge det ett försök till vasloppet i vinter.. men ja kan säga att ja är orolig att ja ska stå där efter 4 mil å inte ta mig framåt.. de var vad som hände när jag laddade upp efter ett annat program för några år sen..
    Vitargo är det snabbaste kolhydratet man kan hitta typ. Men den gamla skolan laddade med sjuka mängder pasta i en vecka och det finns det ingen anledning till.
    Ett par flaskor med vitargo är ingenting i jämförelse.
    Byter man taktik utan att vänja sig först får man ju antagligen skylla sig själv. Äter du som Colting dagligen kan du dra nytta av både glykogenet och fettet.
    Jag var sjukt skeptisk mot LCHF snacket i början innan jag tänkte efter att allt är ju en fråga om nivåer. Jag har ju alltid ätit vanligt smör, gräddsåser osv men tänkt att det varit normalt.
    Så på ett sätt har ju jag hela tiden legat mot LCHF men aldrig tänkt på det. Jag skulle aldrig utesluta kolhydrater eftersom jag har roligare när jag tränar med kolhydrat i kroppen. Men jag håller det på måttliga nivåer.
    Jag vandrade 30h på mindre än fyra dygn i somras varav en vända upp på Kebnekaise som tog elva timmar inkl en timmes lunchrast. Jag satsade mera på feta nötter och protein under dagarna och det gick skitbra, hade ju även russin såklart eftersom det var oundvikligt att inte gå in i väggen tillslut på Keb.
    Så stagnerar du efter fyra timmar är det något annat upplägg som det är fel på.
  • bakeacake
    Vildhonung skrev 2009-10-01 19:53:17 följande:
    Tjs onsdag till lördag på krogen stod det väl...
    ja fast de var innan jag började gå upp i vikt.. men de var väl en början.. å de är 3 år sen.. så de senaste 2 åren har ja varit på krogen totalt 14 gånger..
  • Muminski
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:18:32 följande:
    försök springa 3 mil, eller åka 9 mil skidor utan en kolhydratuppladdning.. du kommar kanske 1 mil å sen går du rakt in i väggen.. jag har provat..
    Jag har också provat och jag orkar mycket mer än när jag laddade med kolhydrater. Jag är starkare och har mer uthållighet, jag har tränat i många år så jag är ingen novis när det kommer till träning och hälsa. Men det är jag, vi är alla olika. Kanske beror det på att min kropp växlat om till fettdrift så jag behöver inte ladda på med nåt, det finns ju redan där!

    När jag pratade med en sjukgymnast om detta var det för honom ingen nyhet och han har sedan länge gått över till lågkolhydratkost och laddar med fett och protein innan han tävlar i atlethic fitness. Men nån forskare är han inte så jag tar inte upp honom som nån källa
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • bakeacake
    Micke54 skrev 2009-10-01 19:54:35 följande:
    Vitargo är det snabbaste kolhydratet man kan hitta typ. Men den gamla skolan laddade med sjuka mängder pasta i en vecka och det finns det ingen anledning till.Ett par flaskor med vitargo är ingenting i jämförelse. Byter man taktik utan att vänja sig först får man ju antagligen skylla sig själv. Äter du som Colting dagligen kan du dra nytta av både glykogenet och fettet.Jag var sjukt skeptisk mot LCHF snacket i början innan jag tänkte efter att allt är ju en fråga om nivåer. Jag har ju alltid ätit vanligt smör, gräddsåser osv men tänkt att det varit normalt. Så på ett sätt har ju jag hela tiden legat mot LCHF men aldrig tänkt på det. Jag skulle aldrig utesluta kolhydrater eftersom jag har roligare när jag tränar med kolhydrat i kroppen. Men jag håller det på måttliga nivåer. Jag vandrade 30h på mindre än fyra dygn i somras varav en vända upp på Kebnekaise som tog elva timmar inkl en timmes lunchrast. Jag satsade mera på feta nötter och protein under dagarna och det gick skitbra, hade ju även russin såklart eftersom det var oundvikligt att inte gå in i väggen tillslut på Keb. Så stagnerar du efter fyra timmar är det något annat upplägg som det är fel på.
    jag ska ge vitargo å normala protioner ett försök till vasan..

    å vem vet, efter 3 unger å 30+ så kanske även jag kommer krypa till korset å prova lchf.. men just nu så behövs det inte.. :P
  • bakeacake

    nä nu måste ja verkligen lämna, iaf för ikväll.. min karl sitter å grymtar å är skapligt sur på mig för att ja är så asocial..

  • Muminski
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:57:28 följande:
    jag ska ge vitargo å normala protioner ett försök till vasan.. å vem vet, efter 3 unger å 30+ så kanske även jag kommer krypa till korset å prova lchf.. men just nu så behövs det inte.. :P
    Nåväl, närhelst du känner att du vill prova har du ju en massa bra info både för och emot. Lycka till hursom, tycker att du är helt enorm som sliter som du gör. Slit inte ut dig bara

    Grejen är ju egentligen inte att gå ner i vikt, det klarar många men att hålla den är den stora utmaningen. Att hålla motivationen uppe år efter år är svårt för många men hatten av för er som orkar svälta och slita år ut och år in.
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • Muminski
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:58:33 följande:
    nä nu måste ja verkligen lämna, iaf för ikväll.. min karl sitter å grymtar å är skapligt sur på mig för att ja är så asocial..
    Min med, han har just satt ihop crosstrainern som jag fick i födelsedagspresent så det är väl bara att ställa sig på den och svettas lite
    Ditt liv är ett resultat av dina val.
  • bakeacake
    Muminski skrev 2009-10-01 20:01:20 följande:
    Nåväl, närhelst du känner att du vill prova har du ju en massa bra info både för och emot. Lycka till hursom, tycker att du är helt enorm som sliter som du gör. Slit inte ut dig bara Grejen är ju egentligen inte att gå ner i vikt, det klarar många men att hålla den är den stora utmaningen. Att hålla motivationen uppe år efter år är svårt för många men hatten av för er som orkar svälta och slita år ut och år in.
    tack, ja lovar jag ska inte slita ut mig.. men just nu har ja inget val.. har köpt en brudklänning som inte går ihop helt, just för att skulle gå ner i vikt.. så nu har ja inge val.. :P
  • bakeacake
    Muminski skrev 2009-10-01 20:02:11 följande:
    Min med, han har just satt ihop crosstrainern som jag fick i födelsedagspresent så det är väl bara att ställa sig på den och svettas lite
    haha härligt.. crosstrainer och idol hade inte varit helt fel.. kanske också måste få mig en sån... bara för att.. :P
Svar på tråden LCHF en sekt?