• bakeacake

    LCHF en sekt?

    Jag börjar bli mörkrädd över allt jag läser om LCHF! hur man kan bli så hjärntvättad av en diet som det inte finns någon medicinsk forskning på!

    Å sen att alla länkar till samma site när de gäller information om den gör mig bara ännu mer kritisk..

    är det nån mer än jag som känner så?

    Jag är inget fan av dieter överhuvudtaget utan tycker man ska äta mindre och röra sig mer..

    www.ellybrittasofia.blogg.se
    Att förändra sitt liv!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-09-30 21:31
    Vad är en sekt?
    1.Frivillig organisation där medlemskapet förtjänas. (Man måste följa dieten för att vara med.)
    2. Medlemskapet är exklusivt och kan fråntas de medlemmar som inte följer gruppnormerna. (Äter man inte enligt "dieten" så är man inte med i sekten.)
    3.Medlemmarna ser sig som en elit som är i besittning av särskild kunskap. (tror ni vet allt om "dieten" och att den botar sjukdomar)
    4.Sekten är vanligen i konflikt med sin omgivning. ( många ifrågasätter "dieten" vilket skapar konflikter)
    5.Inom sig är sekten vanligen egalitär, det vill säga alla troende är ett prästerskap.(man skulle kunna kalla doktor fett ett prästerskap)
    6.Sekten är etisk och asketisk, alltså att man har vissa levnadsregler och offrar tid och pengar på sin grupp. (man lägger pengar på mat, fet mat, och lever efter de regler som finns för dieten)
    7.Slutligen är sekten totalitär, det vill säga kräver totalt engagemang och försöker styra individens liv ( ett liv i dieten styrs av just vad man får å inte får äta)

    jag tycker de här bevisar rätt mycke om att det är sektliknande.. :P

  • Svar på tråden LCHF en sekt?
  • Micke54
    bakeacake skrev 2009-10-01 19:57:28 följande:
    jag ska ge vitargo å normala protioner ett försök till vasan.. å vem vet, efter 3 unger å 30+ så kanske även jag kommer krypa till korset å prova lchf.. men just nu så behövs det inte.. :P
    Det räcker med att inte äta light-produkter, mycket kött mindre pasta och vanligt smör, grädde osv.
    Det är viktigare att få i sig tillräckligt med protein när man tränar än en massa kolhydrater.
    Enligt mig så äter styrketränande personer bättre än dom flesta aktiva idrottare. Förutom dom som dricker sportdryck konstant för att "boosta" sitt en timmas långa gympass, men dom har hämtat sin kunskap från senaste numret av Bodys reklam.
  • bakeacake
    Micke54 skrev 2009-10-01 20:04:57 följande:
    Det räcker med att inte äta light-produkter, mycket kött mindre pasta och vanligt smör, grädde osv.Det är viktigare att få i sig tillräckligt med protein när man tränar än en massa kolhydrater. Enligt mig så äter styrketränande personer bättre än dom flesta aktiva idrottare. Förutom dom som dricker sportdryck konstant för att "boosta" sitt en timmas långa gympass, men dom har hämtat sin kunskap från senaste numret av Bodys reklam.
    jag tycker inte om light produkter, dock gör min karl de.. hela hans familj gör det.. men när det är jag som handlar så är det fullfett som gäller.. även riktigt smöt å inte nån becelskit.. men sen så äter ja sällen de överhuvudtaget.. smör å mejeriprodukter..
  • Immer
    Micke54 skrev 2009-10-01 20:04:57 följande:
    Det räcker med att inte äta light-produkter, mycket kött mindre pasta och vanligt smör, grädde osv.Det är viktigare att få i sig tillräckligt med protein när man tränar än en massa kolhydrater. Enligt mig så äter styrketränande personer bättre än dom flesta aktiva idrottare. Förutom dom som dricker sportdryck konstant för att "boosta" sitt en timmas långa gympass, men dom har hämtat sin kunskap från senaste numret av Bodys reklam.
    Ja, man borde skaffa sej en sportdrycks-fabrik, då blev man rik som ett troll! Money for nothing..!
  • Vildhonung
    bakeacake skrev 2009-10-01 20:07:39 följande:
    jag tycker inte om light produkter, dock gör min karl de.. hela hans familj gör det.. men när det är jag som handlar så är det fullfett som gäller.. även riktigt smöt å inte nån becelskit.. men sen så äter ja sällen de överhuvudtaget.. smör å mejeriprodukter..
    Nu har du ju blivit riktigt nyanserad! Grattis!
  • bakeacake
    Vildhonung skrev 2009-10-01 20:09:55 följande:
    Nu har du ju blivit riktigt nyanserad! Grattis!
    hahaha.. tackar.. :P men som sagt, de få gånger. max en gång per månad som ja gör sås, så ska de vara på rikigt..

    för ärligt. hur gott är det med becel matlagningsgrädde? får rysningar..

    oj nu får ja skäll av karln här bredvid..
  • bakeacake
    Immer skrev 2009-10-01 20:09:14 följande:
    Ja, man borde skaffa sej en sportdrycks-fabrik, då blev man rik som ett troll! Money for nothing..!
    absolut.. alla gånger..
  • Micke54
    Immer skrev 2009-10-01 20:09:14 följande:
    Ja, man borde skaffa sej en sportdrycks-fabrik, då blev man rik som ett troll! Money for nothing..!
    Ja, det är ingen slump att Red bull, Monster profilerar sig med världens bästa extremidrottare som alla ungdomar avgudar.
  • Lady Dahmer
    Vildhonung skrev 2009-10-01 19:49:33 följande:
    Det intressanta i din blogg är ju att du gått upp i vikt just pga snabba kolhydrater + onyttigt fett och alkohol gissar jag (krogen 4 dagar i veckan). Har man gjort det är det ganska lätt att gå ned i vikt om man helt enkelt slutar med det onyttiga och är så ung som du. Om man däremot inte äter onyttigheter utan enligt de officiella råden och ändå går upp i vikt fast mer långsamt, typ 1-2 kilo per år efter 30, hur ska man då tänka menar du? Det är då man behöver göra något radikalt eftersom mer frukt uppenbarligen inte funkar...
    precis. jag har ätit "nyttigt" i flera år och det har inte gett mig nåt.
    The male is an incomplete female, a walking abortion
  • musli
    sasssyy skrev 2009-10-01 18:34:35 följande:
    NEJ man kan inte och man bör inte... fick strikta regler från 3 läkare på sjukhuset efter min operation och den läkare jag går regelbundet hos (pga en armskada) sa det samma.. "Att ge sig på LCHF när man inte har galla är extremt dumt, du bör inte ens tänka på det" Och det är inget jag tänkt eftersom jag som sagt levt efter de metoderna redan innan och det tog död på min mor.
    Ah, men jag har galla... Mina gallgångar producerar galla. Har man däremot inga gallgångar kvar heller så är det en annan femma. Men utan gallblåsa är det ingen fara.
    Hanna 050511 & Elias 090910
  • bakeacake

    efter ett långt samtal med min mor å sambo igår så har jag bestämt såhär!

    JAG ska svälja min stolthet å ge LCHF 2 månder ur mitt liv!

    jag ska göra ett expriment av det.

    Det som ska undersökas är:

    *blir ja mindre?
    *får ja mindre sötsug?
    *blir min reumatism bättre*
    *blir ja mindre grinig?

    så om 2 månader utvärderar vi försöket å får se vart de leder..

    är ni inte stolta över mig?

Svar på tråden LCHF en sekt?