• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Helle76
    EL I skrev 2010-02-09 21:01:57 följande:
    håller med, försöker själv att agera så som man själv vill bli bemött o man hoppas ju att andra inom vården gör likadant, men tydligen inte! Jag funderar själv på att läsa vidare till barn sjuksköterska och nu känns det ännu mer angeläget så att föräldrar blir tagna på allvar. Jag funderar på att ringa till ett annat sjukhus. vi bor mellan två sjukhus och vi tillhör eg ett annat men jag sökte mig till det jag jobbar på. funderar på om jag ska ringa barn mott på det sjukhuset vi egentligen tillhör och se vad de säger?!
    Ring till det sjukhuset ni tillhör och hör vad de har att säga. Kan ju inte finnas flera knäppgökar till läkare.
    När vi var till barnakuten 2 gången för att yngsta dottern var så röd i huden och snorig (hon blev det på dag 2 i sitt liv) så träffade vi en läkare som ville att vi skulle göra en massa prover på henne. Vi åkte iväg för att se på luciafirande och sen tillbaka för att ta dessa. Då fick vi träffa en annan läkare och han sa direkt genom att titta på henne att hon inte tålde mjölkprotein och att vi inte alls behövde ta massa prover. Så visst är det stor skillnad på läkare och läkare.
  • Kavat

    EL I
    Mitt råd är också att ringa till Linköping(norrköping) och prata med de där som gör patchtest/lapptest och fråga om ni kan få komma dit. Berättar du om din sons reaktioner till någon som jobbar med patchtest så kommer du få ett annat svar än från er nuvarande läkare.
     Se mitt inlägg ovan under dagen för mer info!

    Oavsett vilken ny läkare ni får om ni vänder er till "ert sjukhus" så tar det nog lite tid och så ska det göras nya utredningar och ja, det kommer nog dra ut på tiden är jag rädd för.
    Även om ni får nya prick och RAST hos läkaren så är det förmodligen endast uteslutning/provocering ni måste göra då de förmodligen inte gör patchtest där. Och då drar det ytterligare ut på tiden. Han mår ju dåligt och behöver hjälp så fort det går!

    På detta sätt kommer du att få absolut snabbast hjälp! Får ni göra patchtest så tar det 3 dagar innan ni förhoppningsvis har ett svar.

    Sen är det väl jätte bra om ni också byter läkare/sjukhus. Ev. så kommer ni behöva remiss för patchtest, men börja med att ringa dem och hör hur ni ska gå till väga!

  • Kavat
    Helle76 skrev 2010-02-09 21:07:14 följande:
    Tyvärr kan det finnas fler knäppgökar. Vi hade två under loppet av 6 månader. Bytte alltså läkare 2 gånger på 6 månader, men hittade tillslut en kunnig och bra.
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-02-09 16:49:45 följande:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-7/b99793p1074702.... Läs! Vet inte vad som ligger närmast dig. Står vart de gör lapptest längst ner i bloggen ovan. Så ringer närmaste ställe som gör patchtest/lapptest och fråga hur du ska göra för att få komma dit. Tror folk här kan ha mer info/telefonnummer om du vet vad som ligger närmast er.
    www.lio.se/templates/Page.aspx
    Barnallergi

    Ulrica och Karin
    Sjuksköterska Ulrica Wikner och barnsköterska Karin Hanson


    Vi utreder och behandlar barn och ungdomar med allergi, astma och eksem.

    Vi som jobbar här är läkare, sjuksköterska och barnsköterska.
    Här finns också dietist och sjukgymnast.


    Telefon till sjuksköterska
    013 - 22 16 66
    Tisdagar 
    kl. 08.00-08.45
    Onsdagar
    kl. 09.00-10.00


     


     Använd gärna vår gemensamma röstbrevlåda, som avlyssnas flera gånger dagligen
    (vardagar)  telefonnummer 013 - 22 13 60.


    Uppge ditt barns namn och personnummer.
    Tala om ditt ärende och hur vi kan nå dig.


    Välkomna !
  • Snutten

    Även om de tär en allergolog man träffar betyder itne det att de är bra eller att man känner förtroende för dem. Vi gick på allergimottagningen på Östra ett tag men de var så insnöade på IgE medierade allergier, alltså sadana som visar sig på RAST eller pricktest, så vi bytte till en barnmedicinsk mottagning med en allergolog. Nu trivs vi jättebra!

  • Helle76
    Kavat skrev 2010-02-09 21:24:29 följande:
    Tyvärr kan det finnas fler knäppgökar. Vi hade två under loppet av 6 månader. Bytte alltså läkare 2 gånger på 6 månader, men hittade tillslut en kunnig och bra.
    Vilken otur att ni fick träffa fler knäppgökar. Är ju nog med 1 sådan läkare i varje stad. {#lang_emotions_wink}
  • Helle76

    Var någon som skrev om nonstop i den här tråden förut. Jag har en sådan påse hemma och läste innehållsförteckningen det är både skummjölkspulver och vasslepulver i den. Så de måste ha ändrat receptet.

  • EL I

    Ok tackar alla för allt pepp! Ska ta tag  i detta när jag blir ledig så jag har möjlighet att ringa!!
    Det blir ju en bit att åka fram o tillbaka men det är det ju värt om man vet att det funkar.

    Börjar dock bli orolig attt jag inbillar mig hihihihi men det är väl inte så det var väl bara han som fick mig att tvivla.

  • 2små2stora
    Helle76 skrev 2010-02-10 07:48:29 följande:
    Var någon som skrev om nonstop i den här tråden förut. Jag har en sådan påse hemma och läste innehållsförteckningen det är både skummjölkspulver och vasslepulver i den. Så de måste ha ändrat receptet.
    Min tjej blev jättedålig av 3st nonstop.
    ~~Michael -97, Joachim -98 och Johanna -07 ~~
  • Helle76

    3Busfrön: Det är ju det man är rädd för om någon råkar äta sådana och tror att det fortfarande är samma recept. Jag vågar inte ge några till våra barn.

Svar på tråden Allergitråden