• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Trikarn
    EL I skrev 2010-02-28 21:54:01 följande:
    ja precis det var det första jag tänkte på att då borde han ju inte gå upp i vikt så mkt som han gör, han är ju åt det mulliga hållet...hmm ja ja lite svårt att spekulera, lika bra att ta tag i det och ringa och be dem utreda!tack så jättemkt för alla svar.Man blir ju så fundersam när det är många "små" symtom men inget tydligt som liksom blir lätt att ta på...
    Fast min son har alltid varit en knubbis, trots multiallergiker och apjobbig astma
    Korall 05, Costas 07 ( ds) mina älskade trollungar!!
  • Miralicia
    Trikarn skrev 2010-03-01 07:00:16 följande:
    Fast min son har alltid varit en knubbis, trots multiallergiker och apjobbig astma
    Fast nu var det inte ur allergisynpunkt som vi funderade/spekulerade kring vikten, utan i relation till ev allvarligare diagnos typ CF där dålig viktökning brukar vara det första/tydligaste symtomet i kombination med en del andra som ELIs son faktiskt uppvisar. {#lang_emotions_wink}
  • Trikarn
    Miralicia skrev 2010-03-01 07:27:31 följande:
    Fast nu var det inte ur allergisynpunkt som vi funderade/spekulerade kring vikten, utan i relation till ev allvarligare diagnos typ CF där dålig viktökning brukar vara det första/tydligaste symtomet i kombination med en del andra som ELIs son faktiskt uppvisar.
    aha okej ;-D

    ja Cf har han inte som tur är, det har vi redan prickat av på listan av tester..
    full rulle, dygnet runt
  • Blå Flygare
    Frisören skrev 2010-03-01 06:51:57 följande:
    Hej. Kikar in en snabbis och slänger in en fråga. Behöver era råd här... H mår inte bra som ni vet. Hon har sakta med säkert tappat 3 kanaler i vikt och 1 kanal på längd. Fredag:En kaskad spya på morgonen (kan hända ibland)  Var vi hos en ny dietist på KS. Hon räknade ut hennes tot. näringsintag under en BRA dag som fsk:ans dietist poängterat. Havana låg under i allt, spec. D-vitanim, järn och kalcium. Vi fick hem Duocal som är en näringsberikande produkt... Fre. somnar hon 18.30 sover till 9 nästa dag: 14h Lör: åkte vi in med henne. Hon hade sovit hela dagen, förutom ett kort uppvak vid 9. Det gick knappt att få liv i henne. Men hon kissade och drack, så vi fick åka hem eftersom hon har en tid hos läkaren idag. Hon hade även fått utslag på kroppen, likadana som hon får vid allergi, så när vi kom hem gav jag Aerius. Totalt sov hon 33 av 36 timmar. Åt lite när hon var vaken, lekte inget... osv. Sö: Utslagen mestadels borta. Börjar hon få dirée men allmäntillståndet var bättre. Mycket bättre. Hon äter lite leker sover som vanligt. Mot kvällen upphörde diareérna. Jag ska ta med henne till läkaren trots att hon haft diareé för någon hjälp MÅSTE hon få! Men frågan är, kan det ha varit den här Duocal som ställde till det så för henne?! Jag fattar inget... Hon fick även fågel 2ggr.under förra veckan, tror att det var i måndags och onsdags. Redan efter 1:a tyckte jag att jag såg lite utslag komma smygande. Men de gav fågel dagen efter ändå. Men kan en sen reaktion se ut såhär?
    Med tanke på att hon fått det innan verkar det ju misstänkt, men jag vet inte på vad i det hon skulle reagera. Kan det vara en extrem form av paltkoma? Hade det varit reaktion på glukossirap skulle hon rimligtvis reagera starkare på annan mat hon äter, samma med fetterna. Sen är det emugleringsmedlet jag inte känner till.

    Funderar på varför vi inte fått den, vi har andra. Vår dietist sa att det inte fanns några fettpulver utan mjölk. Men vår dietist är inte känd för att ha koll S har ist fått två drycker hon totalratar (den ena säger hon är god, men det har så gräddig koncstens så jag tror det är det som sätter stopp för hon dricker den inte ändå) och ett pulver som jag blandar i vällingen och en del annat.
  • Frisören
    Blå Flygare skrev 2010-03-01 10:45:30 följande:
    Med tanke på att hon fått det innan verkar det ju misstänkt, men jag vet inte på vad i det hon skulle reagera. Kan det vara en extrem form av paltkoma? Hade det varit reaktion på glukossirap skulle hon rimligtvis reagera starkare på annan mat hon äter, samma med fetterna. Sen är det emugleringsmedlet jag inte känner till. Funderar på varför vi inte fått den, vi har andra. Vår dietist sa att det inte fanns några fettpulver utan mjölk. Men vår dietist är inte känd för att ha koll S har ist fått två drycker hon totalratar (den ena säger hon är god, men det har så gräddig koncstens så jag tror det är det som sätter stopp för hon dricker den inte ändå) och ett pulver som jag blandar i vällingen och en del annat.
    Nej, hon hade inte fått den tidigare. Första ggn var på fredag kväll.
    Vi var hos läkaren nu och hon har tappat ännu mer i vikt. Nu ligger hon nästan - 2.5 innan låg hon + 1.2- 2. Längden är också still.
    Vi fick Nutramigen. Ska börja med den imorgon. Tror inte att det blir poppis, men det fanns tydligen andra man kan få ist om Nutra inte funkar så det känns hoppfullt.
    Om inte vikten vänder snart så ska vi enbart ge Nutra och sedan provocera ämne för ämne... Känns som att det kommer bli bra till slut även om vägen dit känns lång idag.

    Hon verkade iaf jätte bra och hon ska prata ihop sig med H:S läkare på lung/allergi mott. Det känns också bra, så att dom inte säger olika hela tiden!

    ELI: Förkylningsastma kan ge olika symptom, allt från akut andnöd till enbart hosta! Bara så du vet. Du kan läsa mer om det på www.astmainfo.com . Min stora tjej fick och får också blå läppar särskillt vid måltid. Vi gjorde ett EKG coh det visade inget.
    Det är lätt gjort, liksom ett Svettest för CF och man behöver inte skämmas för att man säker vård!

    Blå myran: "Kan det vara en extrem form av paltkoma?" Vad är det? Tack för ditt svar!
  • Kavat
    Trikarn skrev 2010-03-01 07:00:16 följande:
    Fast min son har alltid varit en knubbis, trots multiallergiker och apjobbig astma
    EL I

    Min son har också alltid legat på pluskurva för vikt och på eller till och med under normal för längd. Så nog kan man vara knubbig trots en massa allergier!
  • Kavat
    Kavat skrev 2010-03-01 14:34:07 följande:
    EL I Min son har också alltid legat på pluskurva för vikt och på eller till och med under normal för längd. Så nog kan man vara knubbig trots en massa allergier!
    Förstod er koppling till CF, men ville även påpeka att man trots en massa allergier kan vara rund och go.
  • JPL

    Shit jag tål inte min säng. Vi har vänner som har hund och kommer hit ca en gång i veckan. jag duschar och byter kläder efter att de har gått och märker genast skillnaden. vi har köpt en luftrenare men inte fått den ännu. Men på något sätt har jag fått allergen i min säng fast jag bytit lakan upprepade  gånger. jag får ju dammsuga och samtidigt vädra såklart.  tvätta kuddarna också. Är det lönt att skaffa tex speciallakan för att skydda det som är under? Något annat jag bör tänka på för att minimera besvären framöver?

  • Kavat
    Snutten skrev 2010-03-01 03:36:16 följande:
    Min kära vänner! Se vad jag har lyckats skapa : www.familjeliv.se/Forum-3-26/m51066698.html Folk är ta mig f*n inte kloka! Tur att jag har er. Dagis grejen löser sig nog. Är lite trött på att alltid behöva kämpa så in i norden för allt bara.
    Fniss! Ja, det gäller att ha åsikter om allt.
  • Snutten
    JPL skrev 2010-03-01 16:27:21 följande:
    Shit jag tål inte min säng. Vi har vänner som har hund och kommer hit ca en gång i veckan. jag duschar och byter kläder efter att de har gått och märker genast skillnaden. vi har köpt en luftrenare men inte fått den ännu. Men på något sätt har jag fått allergen i min säng fast jag bytit lakan upprepade  gånger. jag får ju dammsuga och samtidigt vädra såklart.  tvätta kuddarna också. Är det lönt att skaffa tex speciallakan för att skydda det som är under? Något annat jag bör tänka på för att minimera besvären framöver?
    Kan det vara kvalster? Det finns jätteeffektiva överdrag till madrasser och kuddat etc att köpa. Googla på kvalsterskydd eller liknande så kommer de upp.
Svar på tråden Allergitråden