• Kavat

    Allergitråden

    Allergitråden


    VÄLKOMNA TILL ALLERGITRÅDEN! Här är kan vi med allergiska barn eller egna allergier/överkänslighet ska kunna diskutera och utbyta tips, idéer, recept m.m. med varandra

    Allergiinformation, recept m.m. hittar du bl.a. på:
    www.allergimat.com och
    www.celiaki.se

    Astma-tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-309/m49032597.html
    Mjölkallergi hos bebisar:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m46383093.html
    Mjölkallergi hos äldre barn o vuxna:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m46383244.html
    Äggallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m48587193.html
    Sädesslagsallergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m49207819.html
    Kostråd vid överkänslighet mot salicylsyra, bensoesyra och färgämen:
    www.familjeliv.se/Bloggar-4-51/b93380.html

    Den gamla allergitråden:
    www.familjeliv.se/Forum-3-318/m47724257.html

    Läkemedel i samband med graviditet & amning, kolla på www.janusinfo.se (eg för läkare och vårdpersonal)
  • Svar på tråden Allergitråden
  • Kavat
    Angel Gbg skrev 2010-03-20 11:26:37 följande:
    1krm=1ml är i mesta laget tycker jag som start... jag hade nog tagit en millilitenspruta från apoteket och tagit halva och det efter att ha gjort kontakttest före osv osv *nojjig men med all rätt?!*
    Bra tips!
  • Kavat
    JPL skrev 2010-03-20 15:34:17 följande:
    Min äldste son har det på majs! Alltså falskt positivt. Har vänner som har det på sin dotter, också på majs konstigt nog ...
    Där ser man, och det minns jag nog nu, alltså med din son, när du skriver det.
    Tur vi inte har testat majs på patch här.. Han får diarré av för mycket majs och majskorn, men verkar tåla en mindre mängd utan några problem. Bättre i mjöl än hela majskorn, som sagt.
  • Helle76

    Igår kom beslutet om vårdbidrag och de godkänner inte det. De menar på att det inte är en merkostnad på mer än 7896 kronor per år för båda, det har de fått fram enligt konsumentverkets riktlinjer. Men de har inte förstått att det står på deras sida att man ska räkna den faktiska kostnaden. Sen för att få i sig den mängden kalcium de måste ha per dag så blir det en högra åtgång på mjölken än 2 dl per dag och barn. 


    Vet någon om det finns en sida där det står att soyaallergi och mjölkallerig ihop blir en extra kostnad? De menar på att det inte ska bli fördyrande med soyaallergi oxå. Men det hävdar jag då det är sojalectin i det mesta som de har tagit bort mjölken ur och våra barn reagerar på det.
  • Tibell

    K Kavat: Nu har dottern fått ytterst lite vete i två dagar. Hon fick smaka lite rån i förrgår..inte meningen som provocering dock.
    Symptom än så länge: Hennes eksem på armarna är rödare och torrare idag ( dock inte smörjt idag ..kanske därför?), Man ser en antydan till eksem på kinderna..de är alltså rödare och lite torrare! Sen har hon ätit väldigt dåligt..skjutit ifrån sig flaskan när jag försökt ge henne mat och gråtit istället, även lämnat massa mat..sen har hon haft väldigt svårt att somna/sova ( brukar bara kunna lägga ner henne i sängen och hon somnar ) Sen bajsade hon för en stund sedan men kom bara ut en liten hård plupp. Hon har ju varit väldigt bra i magen i flera veckor nu. Men sen tycker jag att förstoppningen kom för "fort", om du förstår vad jag menar
    Men såhär brukar hon vara när hon är inne i en utvecklingsfas också. Så det är ju svårt att veta vilket som är vilket. Hur ska jag gå vidare?! Ska jag ge henne en liten mängd vete i dag också?! Ååhhh  vad svårt detta var!

  • JPL
    Helle76 skrev 2010-03-20 15:44:32 följande:
    Igår kom beslutet om vårdbidrag och de godkänner inte det. De menar på att det inte är en merkostnad på mer än 7896 kronor per år för båda, det har de fått fram enligt konsumentverkets riktlinjer. Men de har inte förstått att det står på deras sida att man ska räkna den faktiska kostnaden. Sen för att få i sig den mängden kalcium de måste ha per dag så blir det en högra åtgång på mjölken än 2 dl per dag och barn.  Vet någon om det finns en sida där det står att soyaallergi och mjölkallerig ihop blir en extra kostnad? De menar på att det inte ska bli fördyrande med soyaallergi oxå. Men det hävdar jag då det är sojalectin i det mesta som de har tagit bort mjölken ur och våra barn reagerar på det.

    FK är så himla trista. Här är delar av mitt överklagande (hade också med ang kalciumtillskott men det var ändå nästan inga pengar, gäller ju bara att komma över gränsen ändå):


    "Enligt ref 3 sid 32 punkt 32 (Bilaga 2) skall hela kostnaden för rismjölk beaktas inte bara mellanskillnaden eftersom vanlig mjölk ingår i jämförelsekosten. Detta har även bekräftats i Konsumentverkets svar Dnr 2001/2025 (Bilaga 3). Kostnaden för risdrycken skall alltså vara de 18.60 kr/l som vi de facto betalar. Kostnad för per år är minst 660+72*18,60= 1999,20 per år och barn dvs 3998,40 för båda. I verkligheten är förbrukningen mycket högre."



    Ref 3. Vägledning vid vårdbidrag och handikappersättning, Svenska Celiakiförbundet, 2002


    Jag avslutade med:



    "Yrkanden


    Jag yrkar för att FKs beräkning uppdateras till 3998,40 kr för risdryck, 335,80 kr för kalciumtillskott samt 5100 kr för glutenfri kost. Dessa siffror motsvarar merkostnad för båda barnen. Enbart dessa poster är tillräckligt för att merkostnad skall beviljas varför jag yrkar att tidigare beslut avslag angående merkostnad skall ändras."


    Jag fick merkostnad!


     


    Lycka till

  • Tibell

    Uj Uj Uj vilken dag. Lillhönan har sovit max tre timmar mellan klockan 6-21 idag! snacka om övertrött och gnällig liten tjej ! dessutom har hon inte bajsat idag =/ veten eller vanlig utvecklingsfas..det är frågan?!

  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-20 21:41:50 följande:
    Uj Uj Uj vilken dag. Lillhönan har sovit max tre timmar mellan klockan 6-21 idag! snacka om övertrött och gnällig liten tjej ! dessutom har hon inte bajsat idag =/ veten eller vanlig utvecklingsfas..det är frågan?!
    hur gammal är hon? 4 månader?

    Alltså rekommendationerna nu är ju att inte börja med smakisar förrän vid 6 månader om de inte visar jättestort intresse. Om jag var du så skulle jag fakiskt vänta med nåt annat än ersättning tills hon är 6 månader  MINST eftersom hon verkar så känslig...men det är bara jag det.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-20 21:45:47 följande:
    hur gammal är hon? 4 månader?Alltså rekommendationerna nu är ju att inte börja med smakisar förrän vid 6 månader om de inte visar jättestort intresse. Om jag var du så skulle jag fakiskt vänta med nåt annat än ersättning tills hon är 6 månader  MINST eftersom hon verkar så känslig...men det är bara jag det.
    Hon är 5 månader nästa vecka!
    Saken är ju den att hon verkligen behöver komma igång med maten eftersom hon är rätt så tunn fortfarande! Och intresserad är hon absolut =) Man känner sig rätt iaktagen när man äter ;) Såg att Enagos gröt kunde användas i ersättning från 5 månader, dels för att mätta mer men också för att förhoppningsvis vara lite fetare!? Och eftersom den innehåller vete vill jag veta om hon klarar av den!
    Hmm.. ja vi får väl se hur vi gör!
  • EL I
    Tibell skrev 2010-03-20 21:50:06 följande:
    Hon är 5 månader nästa vecka! Saken är ju den att hon verkligen behöver komma igång med maten eftersom hon är rätt så tunn fortfarande! Och intresserad är hon absolut =) Man känner sig rätt iaktagen när man äter ;) Såg att Enagos gröt kunde användas i ersättning från 5 månader, dels för att mätta mer men också för att förhoppningsvis vara lite fetare!? Och eftersom den innehåller vete vill jag veta om hon klarar av den! Hmm.. ja vi får väl se hur vi gör!
    men då tycker jag isf att ni ska provocera ordentligt med vete. Som det är nu så känns det som "ups hon råkade få lite i sig" o sen blir hon gnällig en dag och sen slutar ni... då vet ni ju i alla fall inte om det är slumpen eller inte. Så skulle JAG gjort i alla fall även om jag inte är någon hejare på allergier

    Om jag verkligen vill vara säker om hon nu behöver komma igång med maten så skulle jag absolut testa några dagar, sen hålla upp någon vecka tills ev symtom är borta och sen provocera igen. Får hon då symtom igen så får ni verkligen TRO på att hon ÄR allergisk mot vete och köra utan.
  • Tibell
    EL I skrev 2010-03-20 22:25:03 följande:
    men då tycker jag isf att ni ska provocera ordentligt med vete. Som det är nu så känns det som "ups hon råkade få lite i sig" o sen blir hon gnällig en dag och sen slutar ni... då vet ni ju i alla fall inte om det är slumpen eller inte. Så skulle JAG gjort i alla fall även om jag inte är någon hejare på allergier Om jag verkligen vill vara säker om hon nu behöver komma igång med maten så skulle jag absolut testa några dagar, sen hålla upp någon vecka tills ev symtom är borta och sen provocera igen. Får hon då symtom igen så får ni verkligen TRO på att hon ÄR allergisk mot vete och köra utan.
    Ja du har nog rätt! Nu har hon ju varit gnällig i några dagar ( fått i sig små mängder med vete dessa 3 dagar ) så nu ska vi hålla upp ett tag. Hon har nämligen ätit jätte dåligt nu dessa dar och det vill vi ju inte! Så nu får hon vara utan en vecka och sen testar vi igen!
Svar på tråden Allergitråden