• Lady Dahmer

    Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)

    Jag är gravid för andra gången och tänker således ganska mycket på min kommande förlossning. Och jag tänker en hel del på förra vändan.

    Det är ju så mycket man egentligen inte har en jävla aning om och jag tänkte lista mina egna överraskningar:

    1. Avslaget: Wft? Det slemmar och blöder och äcklar och STINKER från snipperiet i typ två månader. Man skulle kunna tro att en ökenråtta krypit upp och dött om man ska bedöma den odör som ångade från snippan under denna tid. Rutten död råtta. I dubbel bemärkelse. Sen som en biverkning på det fick man som det så fint kallas "obalans i underlivet". (Tack gud för de där vaginalgeggan man kan köpa på apoteket. Fixade råttan på nolltid.)

    Detta LÄSTE jag om ca 2 veckor (!) innan jag födde. Inte en föraning hade man. Ingen varning. Ingen som berättade. Köpte hem always ultra slim eller va fan de nu heter, förberedde mig liksom lite inför detta mystiska avslag. Överraskning #2. Avslaget är inte som mens. Fick skicka maken på apoteket för att införskaffa de största vuxenblöjor han kunde hitta. Härligt. Vuxenblöja.

    2. Bruten/knäckt svanskota. VA FAN?! Detta kom som en total överraskning. Snacka om att känna sig helt tagen på sängen då jag dan efter vaknade och upptäckte att jag inte kunde sitta utan att vråla. De efterföljande tre och en halv månaderna var lika illa de med. Fick halvligga 24/7. Glöm att kunna gå. Grät av värk på kvällarna. Skulle ha köpt en badring att sitta på om jag vetat, men nej. Inte ett pip om detta.

    3. Värkarna. Jag väntade mig mensvärk x 100 typ. Kramper i MAGEN. I livmodern. Nej. Bajsnödig är ledordet. Det kändes ungefär som att jag var "havande" med en fem kilos bajskorv som tryckte på i röven. Precis så. Ingen magvärk, bara ett rövtryck som hette duga. En timme innan jag skulle börja krysta: Kan jag få lavemang? Läkarn ba: Du, det är lite för sent att tänka på det nu va?

    4. Efterföljande toalettbesök. Att kissa efteråt var det skönaste jag upplevt. Vad jag inte visste då var att man förlorar krystförmågan efter förlossningen. Detta upptäckte jag dagen efter då jag var bajsnödig. Jo. jag var det. Jag erkänner. Jag ville bajsa. Men tji fick jag! Jag satte mig på toan, tänkte att jag skulle "hjälpa till" lite och...... ingenting. Nej. Man kan inte krysta. Jag blev sittandes, Helt chockad. Och nödig. Och inget hände. Det var bara att ge upp och dra på sig brallorna igen. Det tog tre dagar innan korven till slut kom ut av sig själv. Tre ångestfyllda NÖDIGA dagar.
    Confessions of a Neurotic Attentionwhore - ladydahmer.blogg.se/
  • Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)
  • Puss och Kram
    ping skrev 2010-02-17 23:13:23 följande:
    Jag fick höra innan att "när barnet väl är fött så glömmer man smärtan på en gång".Det trodde jag faktiskt på. Ända tlls jag själv hade fött vaginalt.Detta måste vara den största lögn som föderskor svänger sig med. Smärtan försvinner INTE efteråt, hur söt min bebis än är. Det känns, ända tills alla sprickor läkt ihop efter nån vecka...
    Håller med, när vi fick vår son så frågade BM vad han skulle heta. Vi hade vi inte en aning eftersom vi bara hade lyckats komma övverens om ett flicknamn. Jamen vad bra säger BM då kan ni ju kanske ta det nästa gång, då trodde jag på fullaste allvar att hon var galen som trodde att jag skulle göra om det här en gång till...
  • nano

    Att även män kan drabbas av känslor som liknar förlossningsdeppresion men de "fångas" inte upp av bvc som kvinnorna mer gör. Iaf här fick man fylla i ett formul som gav poäng och kunde visa på ev förlossningsdepp (fick själv för hög/låg poäng och blev frågad lite extra frågor men det var ingen fara för mig).

    Att man kan ha grymt tråkigt på bb för bebisen bara sover hela första veckan (Klagar iofs inte, bärbar dator och sjukhusbibiloteket kom väl till pass)

    Att foglossningsbesväeren kan vara kvar så länge man ammar (och att om ens mamma har det under grav. ökar risken att man själv får det...)

    Att om man har migrän nån gång ibland så kan det bestämma sig för att slå till några timmar efter barnet är fött, både jag och min låtsassyster fick det. Vi låg båda däckade en hel dag strax efter våra barn föds.

    Att det inte heller är säkert attt man är sådär superpigg, jag var helt död i 2 dar.

  • banana81

    Underbar tråd. önskar att den fanns för 8 år sen när jag födde min dotter! Hade precis fyllt 20 och hade verkligen noll koll (kan jag erkänna nu!)

    För det första så blev jag helt chockad över att bebisen kunde komma för tidigt! Var av någon anledning HELT inställd på bf datumet! Vi skulle flytta den 31 och hon bestämde sig för att komma ut den 29e... Lite kaos!

    På förlossningen innan själva födslen hade jag hur trevligt som helst, lite ont men ändå hanterbart! Tyckte till och med att krystvärkarna var sköna, så naturliga på något sätt!
    (Eller har jag bara förträngt den egentliga smärtan...??)

    Sen kom helvetet..! Dom klippte, dom höll upp moderkakan, dom grejade med nån hinna, dom tryckte, jag pissade blod, dom sydde, det sprang en massa olika folk där och jag fick inte reda på någonting alls!! Ingen informerade mig om någonting!!
    Sen helt plötsligt var rummet tomt och jag tänkte gå och kissa, reste mig och föll ihop igen. In kom en sköterska och jag fick en jävla utskällning för att jag inte låg i min säng! Sen fick jag inte resa mig ur sängen utan att någon var med på hela bb vistelsen. Sådär kul...
    Fick pga detta en rejäl förlossningsdepression. Den tänker jag inte ens börja prata om!

    Trots allt detta så var jag nog allra mest överraskad över alla känslorna! Jag kunde inte ens föreställa mig att älska någon mer än min sambo, men han hade ju inte en chans mot denna lilla ljuvliga varelse! Finns inga starkare känslor!

  • Rulltrappa

    jag kom på en grej till. att även om man inte känt av minsta lilla foglossningsbesvär under graviditeten så kan höfterna börja kajka flera månader efteråt, typ när man bär i sjal.

  • Knastroll82

    Att det kan ta närmare ett år innan man tycker om sitt barn över huvud taget...
    När jag fick min son var det en väldigt dramatisk förlossning, som upplevdes traumatiskt för mig. När sonen kom upp på magen så undrade jag varför de lade någon annas barn på mig. Han var liksom inte min. Den känslan höll i sig länge, visst, han var ju fin och så, men han var inte min.
    Kändes jättekonstigt att amma "någon annas barn". Hade fruktansvärt dåligt samvete över mina känslor, och låtsades länge att det blivit bättre när nån frågade, av skam.
    Han var närmare året när jag helt ärligt kunde säga att jag älskade honom.

  • k girl
    Taryn skrev 2010-02-18 22:19:26 följande:
    Nejmen fy tjejer det finns en anledning till varfor man inte berattar sana har saker.. All respekt till er for vad ni har gatt egenom och statt ut med, (det gor riktigt ont och skrammer mig o lasa, magen vander sig av illamaende) men jag onskar verkligen inte jag (Bara 8 veckors gravid) hade last detta. Jag vet att edt kommer bli en seriost tuff tid men jag onskar jag inte irktigt visste vad det innebar for att slippa fasa for det visuellt. Jag bor nog ga o fa angestdampade medikamenter nu.
    Så här är det: om det inte är så att du är förlossningsrädd - då borde du gå och prata med någon - så har du ett antal månader på dig att mentalt förbereda dig för förlossningen. När jag var i vecka 8 var jag skräckslagen inför tanken på förlossningen. Jag hade sett en god väns tre (3!!!) förlossningsfilmer (hur jag nu kunde få för mig att göra det) och såg diverse hemska scenarion framför mig - barnmorskor som hänger på magen, som masserar livmodern för att få ut moderkakan, huvuden som står i mynningen och fler hemskheter. Ju längre tiden gick, desto lugnare kände jag mig. Mot slutet av graviditeten hade jag helt glömt bort hennes förlossningsfilmer och var helt fokuserad på mitt eget. Och helt ärligt: JA, det gör skitont. Men det gör inte så ont att man inte kan tänka sig att göra om det, om man har en någorlunda normal förlossning.

    Jag kan ju därtill tillägga att jag:
    - Tappade tretton kilo direkt efter förlossningen och tyckte att jag mådde SKITBRA, jag hade ju inte vatten i knäna och kunde röra på mig (trots att jag gick som en gammal cowboy och hade träningsvärk i muskler jag inte visste fanns)
    - Inte såg ut som om jag var i fjärde-femte månaden utan tappade magen bara några dagar efter förlossningen (BM kunde inte känna kanten på livmodern när hon skulle kontrollera mig innan vi åkte hem, den hade dragit ihop sig rekordsnabbt). Mina egna gamla kläder kunde jag ta på mig ett par veckor efter förlossningen.
    - Inte hade illaluktande avslag och hade mest blodblandade flytningar i tre veckor efter den där första BB-veckan.
    - Läkte ihop jättebra.
    - Var så euforisk efteråt att det kändes som om jag svävade på små moln - trots att bebisen höll oss vakna halva första natten, trots en skitjobbig förlossning som nära nog slutade i akutsnitt och trots att sonen fick gulsot. Två dagar efter förlossningen frågade jag maken: när ska vi göra det igen?
  • VildaX

    Herregud, allt det där hade jag glömt..  Det är ett tag sedan jag fick barn senast, det är en sladdis på G..  Jag har BF i dag, men här händer inget, och jag som gått och väntat så...  Nu hoppas jag det drar ut lite till så jag kan sticka iväg och köpa blöjor, salvor, alvedon och vindruvor i massor (så man kan gå på toa) :)

  • URmama
    k girl skrev 2010-02-19 09:34:41 följande:
    Så här är det: om det inte är så att du är förlossningsrädd - då borde du gå och prata med någon - så har du ett antal månader på dig att mentalt förbereda dig för förlossningen. När jag var i vecka 8 var jag skräckslagen inför tanken på förlossningen. Jag hade sett en god väns tre (3!!!) förlossningsfilmer (hur jag nu kunde få för mig att göra det) och såg diverse hemska scenarion framför mig - barnmorskor som hänger på magen, som masserar livmodern för att få ut moderkakan, huvuden som står i mynningen och fler hemskheter. Ju längre tiden gick, desto lugnare kände jag mig. Mot slutet av graviditeten hade jag helt glömt bort hennes förlossningsfilmer och var helt fokuserad på mitt eget. Och helt ärligt: JA, det gör skitont. Men det gör inte så ont att man inte kan tänka sig att göra om det, om man har en någorlunda normal förlossning. Jag kan ju därtill tillägga att jag: - Tappade tretton kilo direkt efter förlossningen och tyckte att jag mådde SKITBRA, jag hade ju inte vatten i knäna och kunde röra på mig (trots att jag gick som en gammal cowboy och hade träningsvärk i muskler jag inte visste fanns) - Inte såg ut som om jag var i fjärde-femte månaden utan tappade magen bara några dagar efter förlossningen (BM kunde inte känna kanten på livmodern när hon skulle kontrollera mig innan vi åkte hem, den hade dragit ihop sig rekordsnabbt). Mina egna gamla kläder kunde jag ta på mig ett par veckor efter förlossningen. - Inte hade illaluktande avslag och hade mest blodblandade flytningar i tre veckor efter den där första BB-veckan. - Läkte ihop jättebra. - Var så euforisk efteråt att det kändes som om jag svävade på små moln - trots att bebisen höll oss vakna halva första natten, trots en skitjobbig förlossning som nära nog slutade i akutsnitt och trots att sonen fick gulsot. Två dagar efter förlossningen frågade jag maken: när ska vi göra det igen?
    Bra skrivet, det är precis det här det handlar om var och ens egna berättelse. Alla har inte superjobbiga förlossningar, jättesvårt att amma och hemorrojder stora som golfbollar. Men denna tråd ventilerar de saker som kom att chocka en som förstföderska då man trodde man läst till sig all nödvändig fakta. Men såhär efterhand kan jag ärligt påstå att jag inte hade trott folk om de basunerat ut detta till mig i 8 månaden eller så. Man filtrerar och när du närmar dig nedkomst så går du in i dig själv och mentalt förbereder dig, till slut vill du bara ha ut den där klumpen till vilket pris som helst.
    Alla har alltid fått höra att förlossning gör ont..JA men att bryta benet gör oxå ont men inte kommer det något gott utav det. Du är fokuserad på målet och trots smärtorna så kommer du klara det galant för du får din belöning i slutet Ska göra om detta igen i augusti nångång  Lycka till!
  • IVFmamma
    Primrose skrev 2010-02-19 00:27:51 följande:
    Nu kom min son ut genom kejsarsnitt, men jag hade ingen aning om att man kunde få ont i en punkt mellan skuldra och hals pga smärttraumatiserad mage (de skär ju en del s a s). Jag hade en rejäl smärta i den punkten i drygt ett dygn efter snittet, trots att man tar kontinuerligt smärtstillande efteråt. Det kallas tydligen "transferred pain" och är detsamma man får vid en hjärtattack då  man får ont i en arm. Det har med nervbanorna att göra. Jag tror dock inte att alla får det efter sina snitt.Jag visste inte heller att någon skulle ställa frågan "Känner du hur det rinner till?". Hur ska man veta hur det känns. Kanske skulle de ställa frågan "Känner du hur det sticker i brösten?", för det är så det känns.Att man kan få värsta frossa-anfallen och tro att man har en allvarlig infektion i kroppen då mjölken rinner till och stockar sig, visste jag inte heller.Att det är vanligt att få inflammationer i kroppen i och med barnets födsel visste jag inte heller. Det sa ortopeden då jag fick olika diagnoser som han sa var relaterade till att jag hade fått barn.
    Den där smärtan i axeln känner jag igen.. DEn var vedervärdig!!
  • jeccika

    hehe lite kul var det att läsa men jag kan inte hålla med :P jag hade ingen av dom problemen :P hoppas det blir bättre för dig med nr 2 :) lycka till


    älskar min Liam
Svar på tråden Saker ingen berättar för dig (om barnafödande)