• Dallis

    Cerclage?

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

  • Svar på tråden Cerclage?
  • PennyJenny

    Hej girls

    Känner mig lite ledsen idag. Dels var det sambons sista natt här, så nu blir jag ganska mkt ensam. Dels verkar läkarna undanhålla viss information ang min livmoderdefekt. Hade en ny dr idag som sa att jag ska fundera på om jag vill steriliseras under snittet för jag utsätter mig för livsfara under graviditeten. Okej.... Sådär lät det inte innan min undersökning, då kunde jag ju upp och hoppa och kanske t om få gå på permis om några veckor. Nu är det inget sånt alls. Han sa även nåt om att det "buktar ut" och jag förstod det som att det var livmoderväggen.

    Känner mig ledsen och orolig. Är rädd att förlora bebis. Rädd för att jag ska dö om nåt händer för som han sa, det kommer bli snabba ryck om det händer nåt. Är rädd för en massa saker just nu och så ska sambon snart åka hem också :( Skit är vad det är idag :( Inga k-sprutor heller förrens jag blöder, sipprar vatten eller har regelbundna sd.

  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-07-11 15:14:56 följande:
    Hej girls

    Känner mig lite ledsen idag. Dels var det sambons sista natt här, så nu blir jag ganska mkt ensam. Dels verkar läkarna undanhålla viss information ang min livmoderdefekt. Hade en ny dr idag som sa att jag ska fundera på om jag vill steriliseras under snittet för jag utsätter mig för livsfara under graviditeten. Okej.... Sådär lät det inte innan min undersökning, då kunde jag ju upp och hoppa och kanske t om få gå på permis om några veckor. Nu är det inget sånt alls. Han sa även nåt om att det "buktar ut" och jag förstod det som att det var livmoderväggen.

    Känner mig ledsen och orolig. Är rädd att förlora bebis. Rädd för att jag ska dö om nåt händer för som han sa, det kommer bli snabba ryck om det händer nåt. Är rädd för en massa saker just nu och så ska sambon snart åka hem också :( Skit är vad det är idag :( Inga k-sprutor heller förrens jag blöder, sipprar vatten eller har regelbundna sd.
    Det känns som dubbla budskap, att det dels är "snabba ryck OM ngt händer" men att du inte får Betapred förrän det väl är på g. Det rimmar jäkligt illa. Är det inte ännu så att man får 2 injektioner under 2 dagar? Bråka om det, det tycker jag verkligen!
    De får inte undanhålla någon info alls. Begär in din journal på rummet om det är så och kräv svar på vad som står där. Bedömer de att det är väldigt tunt vid ärret där du haft ruptur eller?

    Här hålles tummar och tår för dig och krumeluren i magen! *Kram* 
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-11 16:29:12 följande:
    Det känns som dubbla budskap, att det dels är "snabba ryck OM ngt händer" men att du inte får Betapred förrän det väl är på g. Det rimmar jäkligt illa. Är det inte ännu så att man får 2 injektioner under 2 dagar? Bråka om det, det tycker jag verkligen!
    De får inte undanhålla någon info alls. Begär in din journal på rummet om det är så och kräv svar på vad som står där. Bedömer de att det är väldigt tunt vid ärret där du haft ruptur eller?

    Här hålles tummar och tår för dig och krumeluren i magen! *Kram* 
    Ja, det är så jag oxå tänker. Och jag VET att jag har raketförlossningar när de väl drar igång - oavsett om det varit i v28 eller 39. Men dom lyssnar inte. Har tjatat om att få upp en neoläkare men de är så upptagna och eftersom jag inte är "akut" har de inte kommit upp. Är så ledsen och trött på allting just nu :(
  • Dallis
    PennyJenny: Jag kan tänka mig hur hemskt det måste vara för dig!
    Trist att sambon ska åka hem. När jag låg i Lund efter insättningen av cerklaget och det var bara över dagen, var det så sjukt tråkigt och då var ändå min sambo där. Fanns ju inget att göra och vi blev bara sömniga av luften.
    jag är glad att jag kan vara hemma, trots att jag håller på av avdunsta :)

    Grazila: Vintern har definitivt gjort att man uppskattar värmen på ett helt nytt sätt. Jag har turen att kunna vara vid havet mycket eftersom sambons föräldrar har stuga knappt 100m från vattnet och där är lång grunt! Kan gå ut en bit med hundarna och svalka benen iaf.
  • PennyJenny
    Dallis skrev 2010-07-12 17:16:38 följande:
    PennyJenny: Jag kan tänka mig hur hemskt det måste vara för dig!
    Trist att sambon ska åka hem. När jag låg i Lund efter insättningen av cerklaget och det var bara över dagen, var det så sjukt tråkigt och då var ändå min sambo där. Fanns ju inget att göra och vi blev bara sömniga av luften.
    jag är glad att jag kan vara hemma, trots att jag håller på av avdunsta :)

    Grazila: Vintern har definitivt gjort att man uppskattar värmen på ett helt nytt sätt. Jag har turen att kunna vara vid havet mycket eftersom sambons föräldrar har stuga knappt 100m från vattnet och där är lång grunt! Kan gå ut en bit med hundarna och svalka benen iaf.
    Verkar ha blivit ändrade planer och jag kommer få sprutorna i 24 fulla veckor, i övermorgon. Hoppas man kommer dit bara!! :o) Liten kan titta ut precis när som helst, ingen vet så därför tror jag att (en annan) dr tog det beslutet idag, känns bra.
  • MagdaA
    PennyJenny skrev 2010-07-12 17:38:44 följande:
    Verkar ha blivit ändrade planer och jag kommer få sprutorna i 24 fulla veckor, i övermorgon. Hoppas man kommer dit bara!! :o) Liten kan titta ut precis när som helst, ingen vet så därför tror jag att (en annan) dr tog det beslutet idag, känns bra.
    va skönt å höra! kan verkligen va tvära vändningar på besluten ibland.
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

    i morgon ska jag på inskrivning hos bm. känns som ett litet delmål. är i vecka 8+2 idag så det går sakta men säkert frammåt.

    har fått nån konstig skit i magen, jag gissar på att det är nått jag ätit. fick jätteont i magen igår kväll och har varit jättelös idag. fortfarande ont i magen och har knappt ätit nått alls. det gör ju då inte att illamåendet blir bättre heller. dessuto sjukt varmt så man håller ju på att gå åt. blä!


    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-07-12 17:38:44 följande:
    Verkar ha blivit ändrade planer och jag kommer få sprutorna i 24 fulla veckor, i övermorgon. Hoppas man kommer dit bara!! :o) Liten kan titta ut precis när som helst, ingen vet så därför tror jag att (en annan) dr tog det beslutet idag, känns bra.
    Det bästa jag hört idag! (Utom det att bebis kan komma riktigt snart såklart..) Du grejar detta, NI grejar detta! Kämpa på en dag i taget bara!
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-12 19:11:37 följande:
    Det bästa jag hört idag! (Utom det att bebis kan komma riktigt snart såklart..) Du grejar detta, NI grejar detta! Kämpa på en dag i taget bara!
    Tack, vad gullig du är :)

    Igår togs infektionsprover på mig som stigit igen, kände mig väldigt dålig igår men bättre idag. De har tagit nya prover idag, ev blir det ny antibiotika igen :(

    Har äntligen fått min första kortisonspruta och imorgon är jag 24 fulla veckor. Härligt
  • Grazila

    Åh vad skönt! Och tryggt att de håller koll på dig!

    Fy, nu ska man iväg och blotta sig igen... cervixmätning och kontroll av b-glucosen. Usch! Tycker verkligen inte om dessa gynkontroller :/ Men men... det är ju värt allt besvär i slutänden! 

Svar på tråden Cerclage?