• Dallis

    Cerclage?

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

  • Svar på tråden Cerclage?
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-14 11:15:15 följande:
    Åh vad skönt! Och tryggt att de håller koll på dig!

    Fy, nu ska man iväg och blotta sig igen... cervixmätning och kontroll av b-glucosen. Usch! Tycker verkligen inte om dessa gynkontroller :/ Men men... det är ju värt allt besvär i slutänden! 
    Agree!! Har fått stora skälvan för cervixmätningar nu kan jag säga, sen allt detta hände. Inte för att det var särskilt roligt innan heller, men nu hatar jag det verkligen över allt annat! Lycka till :) B-glukosmätningarna har jag aldrig haft svårt för - ha i lite färsk citron i vattnet så blir det rätt gott ;)
  • Grazila

    Gick rätt bra, fick träffa favvodoktorn som är så ödmjuk och naturlig och liksom fokuserar på samtalet, mötet. Många är så kliniska och effektiva, man blir som en slags köttklump som ska dissekeras, som om det inte var illa nog att man måste visa det mest privata på sin kropp.
    Har en massa farhågor inför förlossning mm som han snappat upp i journalen och ville diskutera. Vilket engagemang i patienterna *impad*.
    Cervix idag 42 mm, ser kanon ut. Inte klokt vilken tur jag haft... Så nästa "grej" är klippet om 3 veckor :)

    Ps: b-glucos denna gång 3,6. Hade inte ätit på typ 4,5 tim. Hur stor skillnad gör det om man har ätit nåt, vet du PennyJenny? Antar att de kommer hålla extra koll på detta ändå nu.

  • Thalis

    Hej på er alla!!!
    Hoppas att ni mår bra!

    Själv mår jag sådär, i fredags var jag på första vul och man såg inget foster och det borde man ha gjort.
    Läkaren sa att det handlade om en ofosterig graviditet och jag fick nytt besök idag för att kolla upp och sedan bestämma när skrapning skulle ske.

    Är precis hemkommen från kvinnokliniken och idag så hittade de både foster och hjärtslag,jättekonstigt.
    Jag kan hur som helst inte glädjas.....
    Kram på er


    Diskutera aldrig med idioter,de drar ner dig till deras nivå och vinner tackvare erfarenhet.
  • MagdaA

    Hej på er!

    Igår var jag på inskrivning. mysig bm och allt gick bra. fick tid hos min ordinarie läkare på torsdag, känns skönt, hoppas få klara besked då när det blir cerklage och så.

    Thalis: oj va jobbigt. förstår att det känns rörigt. Har du nån ny tid för ytterliggare koll nu då? När jag gjorde mitt vul för 3 veckor sen så var läkaren tvungen att trycka på mi mage för att kunna se fostret ordentligt. Kanske nått liknande för dig?


    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-07-14 14:57:31 följande:
    Gick rätt bra, fick träffa favvodoktorn som är så ödmjuk och naturlig och liksom fokuserar på samtalet, mötet. Många är så kliniska och effektiva, man blir som en slags köttklump som ska dissekeras, som om det inte var illa nog att man måste visa det mest privata på sin kropp.
    Har en massa farhågor inför förlossning mm som han snappat upp i journalen och ville diskutera. Vilket engagemang i patienterna *impad*.
    Cervix idag 42 mm, ser kanon ut. Inte klokt vilken tur jag haft... Så nästa "grej" är klippet om 3 veckor :)

    Ps: b-glucos denna gång 3,6. Hade inte ätit på typ 4,5 tim. Hur stor skillnad gör det om man har ätit nåt, vet du PennyJenny? Antar att de kommer hålla extra koll på detta ändå nu.
    Oj oj oj! Grattis, vad härligt Glad för din skull!!! B-glukoset borde inte påverkas nämnvärt på dessa timmar. Ett värde på 3,6 är jättebra :) När jag hade min diabetes låg den på mellan 8-11.
  • PennyJenny
    Thalis skrev 2010-07-14 15:31:32 följande:
    Hej på er alla!!!
    Hoppas att ni mår bra!

    Själv mår jag sådär, i fredags var jag på första vul och man såg inget foster och det borde man ha gjort.
    Läkaren sa att det handlade om en ofosterig graviditet och jag fick nytt besök idag för att kolla upp och sedan bestämma när skrapning skulle ske.

    Är precis hemkommen från kvinnokliniken och idag så hittade de både foster och hjärtslag,jättekonstigt.
    Jag kan hur som helst inte glädjas.....
    Kram på er
    Oj, förstår att det är svårt att ta till sig! Har själv varit med om nästan liknande med min första son. De ville göra en skrapning men jag vägrade som tur var. Men det var svårt att ta in när allt plötsligt var helt normalt... Hoppas glädjen snart infinner sig, jag skriver ett grattis till dig ändå :)
    MagdaA skrev 2010-07-14 21:28:10 följande:
    Hej på er!

    Igår var jag på inskrivning. mysig bm och allt gick bra. fick tid hos min ordinarie läkare på torsdag, känns skönt, hoppas få klara besked då när det blir cerklage och så.
    Gott att höra :) Hoppas du får klarhet i allt på torsdag (imorgon?) !
  • MagdaA
    PennyJenny skrev 2010-07-14 22:08:13 följande:
    Oj, förstår att det är svårt att ta till sig! Har själv varit med om nästan liknande med min första son. De ville göra en skrapning men jag vägrade som tur var. Men det var svårt att ta in när allt plötsligt var helt normalt... Hoppas glädjen snart infinner sig, jag skriver ett grattis till dig ändå :)
    MagdaA skrev 2010-07-14 21:28:10 följande:
    Hej på er!

    Igår var jag på inskrivning. mysig bm och allt gick bra. fick tid hos min ordinarie läkare på torsdag, känns skönt, hoppas få klara besked då när det blir cerklage och så.
    Gott att höra :) Hoppas du får klarhet i allt på torsdag (imorgon?) !
    menade såklart torsdag nästa vecka...
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • PennyJenny
    MagdaA skrev 2010-07-14 22:43:16 följande:
    menade såklart torsdag nästa vecka...
    Jag är lite graviditetströg här så det är ingen fara Lycka till!
  • MagdaA
    PennyJenny skrev 2010-07-14 23:34:08 följande:
    Jag är lite graviditetströg här så det är ingen fara Lycka till!
    du är inte ensam Jag är totalt dagavill nu! Min man har semester så det är ingen ordningalls på vardag och helg! Jag har haft fredag i flera dagar, men än är det bara torsdag...
    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
  • MagdaA

    Hej på er alla! Hur har ni det i värmen? Här har vi en helg full med kalas och annat soj. Har gått massor idag då v varit på marknad och de känns i kroppen att jag är gravid, om än inte så långt gången, men jag pallar inte lika mycke som vanligt. Trött i fötterna och höfterna.

    Hade en hemsk dröm i natt. Drömde att jag fick mf, gick på toaletten och allt liksom bara "kom"! Galet och väldigt läskigt. Drömmen kändes så verkligt så jag kände mig helt yr när jag vaknade och var verkligen tvungen att tänka efter flera gånger om det var på riktigt eller inte.


    Ebba har fått en lillebror! Vår Älskade Alexander är här!
Svar på tråden Cerclage?