• Dallis

    Cerclage?

    Jag undrar om det finns någon som har erfarenhet av cerclage?
    Jag är gravid med andra barnet och ska få ett cerclage om ca 9 veckor.
    Kommer bli helt sjukskriven efter det. Hur hade ni det? Jobbade ni? Vad fick ni/fick inte göra?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-02-28 00:07
    Här finns många tjejer som tillsammans har en massa erfarenheter om det mesta som rör cerclage.
    Alla frågor är välkomna, även de med "äckelvarning"

  • Svar på tråden Cerclage?
  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-08-04 13:07:06 följande:
    Härligt att höra :) Snart får du snusa bebis (och jag med!!! Bara 3 veckor kvar max, helt plötsligt Tyst)
    Ja men just det ja! förhoppningsvis blir våra bebbar trådens första "kull" :)

     
    PennyJenny skrev 2010-08-04 17:04:49 följande:
    Jag har tydligen en läkare som varkens håller sitt ord ELLER kan räkna! Fick nu prel snittdatum den 6 september! Hallå! Då är jag nästan inne i 32 fulla veckor. Var på ulj när hon sa det så jag kände bara att det var himla "sent" men hon säger "Då är du i v30, jag försökte få i v30+0 men de kunde inte den dagen".

    Har gjort VUL precis och hon är pissdålig på det oxå (jag är så trött och sur just nu). Kollade bara lite snabb att "mjooo, det ser nog ut som sist ungefär". Jo, det kanske det gör men han som kollade mig då är en av sveriges bästa ulj-läkare och fick ju visa henne saker hon inte kunde se. Livmoderväggen kollade hon inte alls, för det förstod hon sig inte på. Grrrrr.................... Är iaf öppen hela vägen med hinnblåsan hängade ner i hela cervix. Den hänger dock inte utanför ännu, skönt.

    Är så grymt frustrerad nu, och trött på alla bud hit och dit. Man vet ju aldrig vad som gäller.
    Så otroligt irriterande. Vissa verkar inte fatta att gissningar och "ungefär" är TOTALT ointressant. Och att ta fel på hela 2 veckor är ju ingen bagatell precis. Om det blir en avsevärd skillnad i storlek på bebis har det ju stor betydelse för dig. Det får de ju för sjutton lösa! Hon insåg väl misstaget och bokar om?? Puckon finns det i alla kategorier!
  • Grazila
    Dallis skrev 2010-08-04 13:45:55 följande:
    Vad skönt att det gick bra idag! Nu är det bara att vänta på bebisen då :)
    Vi får verkligen hoppas att han klippte av rätt grej Tyst
    Fniss :) Jaa. Jag lär väl märka så småningom om nåt saknas hehehe.
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-08-04 17:53:56 följande:
    Ja men just det ja! förhoppningsvis blir våra bebbar trådens första "kull" :)

     
    PennyJenny skrev 2010-08-04 17:04:49 följande:
    Jag har tydligen en läkare som varkens håller sitt ord ELLER kan räkna! Fick nu prel snittdatum den 6 september! Hallå! Då är jag nästan inne i 32 fulla veckor. Var på ulj när hon sa det så jag kände bara att det var himla "sent" men hon säger "Då är du i v30, jag försökte få i v30+0 men de kunde inte den dagen".

    Har gjort VUL precis och hon är pissdålig på det oxå (jag är så trött och sur just nu). Kollade bara lite snabb att "mjooo, det ser nog ut som sist ungefär". Jo, det kanske det gör men han som kollade mig då är en av sveriges bästa ulj-läkare och fick ju visa henne saker hon inte kunde se. Livmoderväggen kollade hon inte alls, för det förstod hon sig inte på. Grrrrr.................... Är iaf öppen hela vägen med hinnblåsan hängade ner i hela cervix. Den hänger dock inte utanför ännu, skönt.

    Är så grymt frustrerad nu, och trött på alla bud hit och dit. Man vet ju aldrig vad som gäller.
    Så otroligt irriterande. Vissa verkar inte fatta att gissningar och "ungefär" är TOTALT ointressant. Och att ta fel på hela 2 veckor är ju ingen bagatell precis. Om det blir en avsevärd skillnad i storlek på bebis har det ju stor betydelse för dig. Det får de ju för sjutton lösa! Hon insåg väl misstaget och bokar om?? Puckon finns det i alla kategorier!
    Jag ska inte gå längre än v30 pga att min livmodervägg är så fruktansvärt tunn nu. Hon måste räknat eller tänkt fel när hon bokade ulj. Är dock alldeles för trött och ledsen just nu för att ta diskussionen, det kommer bara massa tårar så fort jag ska försöka prata om det. Sambon får ta det imorgon.
  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-08-04 18:07:59 följande:
    Jag ska inte gå längre än v30 pga att min livmodervägg är så fruktansvärt tunn nu. Hon måste räknat eller tänkt fel när hon bokade ulj. Är dock alldeles för trött och ledsen just nu för att ta diskussionen, det kommer bara massa tårar så fort jag ska försöka prata om det. Sambon får ta det imorgon.
    Kram! Det ordnar sig! Jävla människa bara! Det är väl lite som jag skrev i nåt av mina tidigare inlägg, man är extra känslig också och när det inte flyter på friktionsfritt blir man så himla orolig. Någon som är kompetent att titta på livmoderväggen måste ju sköta dina ul, inte nån "TP-stjärna" som sitter o gissar. Arg jag blir Demon 
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-08-04 18:37:56 följande:
    Kram! Det ordnar sig! Jävla människa bara! Det är väl lite som jag skrev i nåt av mina tidigare inlägg, man är extra känslig också och när det inte flyter på friktionsfritt blir man så himla orolig. Någon som är kompetent att titta på livmoderväggen måste ju sköta dina ul, inte nån "TP-stjärna" som sitter o gissar. Arg jag blir Demon 
    Javisst, jag är superblödig just nu. Fixar inga "motgångar" alls längre. Det har varit uppförsbacke så himla länge nu att krafterna tryter totalt. Känner mig inte ett dugg trygg efter hennes fjantiga vul hon gjorde (typ 1 minut). Och de kommer inte vilja göra nåt nytt heller för de går ju såklart på vad hon sa vid dagens undersökning. Jaja... nu får jag sluta gnälla... Kramkram
  • PennyJenny

    Jag har fått ny snittid idag Hon hade räknat fel på veckorna! Känns så himla bra nu! Hoppas bara att jag lyckas knipa till snittet så det blir ett lugnt och fint planerat snitt istället för ett katastrofsnitt som det annars blir :/  Känner nu när det börjar närma sig att man börjar bli orolig att nåt ska hända igen... Hoppas och ber till högre makter att lilla liten fixar detta, klarar inte mista honom oxå.

  • Grazila
    PennyJenny skrev 2010-08-06 16:21:17 följande:
    Jag har fått ny snittid idag Hon hade räknat fel på veckorna! Känns så himla bra nu! Hoppas bara att jag lyckas knipa till snittet så det blir ett lugnt och fint planerat snitt istället för ett katastrofsnitt som det annars blir :/  Känner nu när det börjar närma sig att man börjar bli orolig att nåt ska hända igen... Hoppas och ber till högre makter att lilla liten fixar detta, klarar inte mista honom oxå.
    Åh vad skönt att höra det rett upp sig så långt! Du och bebis är ju på rätt ställe, för att få bästa möjligheterna. Håller tummarna nu att livmodern fixar detta fram till v. 30!!

    Här har det börjat trycka på. Gjorde det redan onsdag kväll. Inatt har jag inte kunnat sova pga alla smdr och slemproppen är på väg ut. Där ser man vilken nytta det där lilla snöret har gjort på mig... Hoppas att det sätter igång på riktigt snart, för tyngdkänslan är jobbig. 
  • PennyJenny
    Grazila skrev 2010-08-06 16:37:20 följande:
    Åh vad skönt att höra det rett upp sig så långt! Du och bebis är ju på rätt ställe, för att få bästa möjligheterna. Håller tummarna nu att livmodern fixar detta fram till v. 30!!

    Här har det börjat trycka på. Gjorde det redan onsdag kväll. Inatt har jag inte kunnat sova pga alla smdr och slemproppen är på väg ut. Där ser man vilken nytta det där lilla snöret har gjort på mig... Hoppas att det sätter igång på riktigt snart, för tyngdkänslan är jobbig. 
    Tack, hoppas jag med Tyst

    Lycka till, snart förlossning då kanske
  • tigerkaka

    hej!
    hur är de med er?

     pj , härligt att du fått snitt tid hoppas den lille stannar till dess =), hur är de annars? läste att du har rörelser långt ner, de har jag haft ett bra tag och det är riktigt läskigt känns som han är halvvägs ute eller ligger o petar en i skrevet huga =)

    grazila sköönt att de gick bra till sist med klippet, lite onödigt jobbigt  att träffa en sån dr , men han fixa de ju till slut. i bland kan man undra vad dom sysslar med.. håller att du snart får snusa bebis ! =)

    här blir de sämre sakta men säkert, var på ul i morse 5mm tapp ett löst cerklage o fosterhinnan i kanalen som innan, men
    nu var de även mellan dom 5 mm och fosterhinnan lite vätska, så de är nog lite fostervatten.

    min stora skräck.. dock har inte vattnet gått, antingen har jag pyspunka nånstans eller så har den yttre hinnan brusit lite.
    känns mer och mer som man går på övertid då det känns sämre för varje dag nästan. mer ont i bäckenet och blygdbenet och obi ligger och trycker med huvudet ner.

    e verkligen livrädd för det här med att nån infektion ska klättra in och ta död på den lille men måste ändå hoppas nu på att de ska gå bra. i morrn är de v29... puh..men de ska gå längre.

    började blöda lite efter ul med, hatar de, blir helt dönöjig då, kom förmodigen från cerklaget.

    så nu kmr jag knappt vågra röra på mig alls =), tror jag fått lite foglossning med, klarar knappt å längre at ligga på sidan  får svinont i höfterna o när jag lägger mig på rygg för att byta knakar de till, mysigt haha..

    hoppas ni mår bra!

    massa kramar o pepp !  Solig

  • PennyJenny

    tigerkaka: Hur menar du med att det nog är fostervatten? Menar du mellan de två hinnorna? (För det är väl två hinnor man har?)

    Här är allt bra, var på ett flöde innan som var u a :) Men har fått en puckoläkare nu som ska gå in och ändra på ALLT som vi bestämt tidigare. Färre flöden och hon ville även sätta ut både bricanylen och adalaten men jag vägrade. Jag är trots allt bara i v27+4 idag... Har haft det mkt lugnt med sd sista dagarna, knappt några alls :)

Svar på tråden Cerclage?