• Lady Namárië

    Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?

    Om man får tro dagens Aftonbladet vill Victoria bli ledd till altaret av kungen i sommar, trots att det strider mot svensk tradition.

    www.aftonbladet.se/brollopet/article6999626.ab

    Vad tycker du? Skall Victoria få som hon vill? Motivera gärna!


    So say we all
    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-04-22 23:03
    Svenska Kyrkans syn på brudöverlämning:

    "Denna sed finns inte i vår tradition och är något som de flesta präster i Svenska kyrkan avråder från."

    www.svenskakyrkan.se/default.aspx
    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?
  • jaghopparhögt
    Choko skrev 2010-04-24 00:00:56 följande:
    Tycker att man ska få göra som man själv känner. Det är deras bröllop. Vill folk titta får de finna sig i att titta på bröllopet som det är.
    Om Viktoria hade gift sig utan att göra det till ett reklamjippo för Sverige så hade hon sjäkvklart fått välja. Men nu så bröllopet betalat av skattebetalare och kommer vara en bild utåt för Sverige och alla svenskar. Då bör man följa de svenska traditionerna.
  • Sarilariz

    Röstade "ja därför att" jag tycker alla skall ha rätt att välja sitt eget bröllop, och vad i helvete spelar det för roll för oss andra?^^

  • saltabanditen
    Hs egen skrev 2010-04-23 23:38:45 följande:
    Pga den att feministhysteri som råder i Sverige har gått överstyr så nu får människor som väljer det traditionella stå tillbaka. Är det jämställdhet?
    I Sverige är det ingen tradition och har heller aldrig varit. Så om du hävdar att det är tradition är du nog inte uppväxt här.

    Eftersom detta representerar Sverige bör de företräda Svenska traditioner, alltså att gå gemensamt till altaret och lämna farsgubben som åskådare i bänkraderna.
  • rasajj
    Kokomo skrev 2010-04-23 14:07:27 följande:
    Kan inte bruden isåfall gå in ensam? Varför måste pappan gå vid hennes sida?
    Manga (har i USA ) som valjer att ha bada foraldrarna eller god van eller syskon eller liknande som eskorterar. Just for att visa att de lamnar det livet for att paborja sitt nya liv med sin make.

    Inte helt ovanligt att aven mannen eskorteras in forst.
    Joual skrev 2010-04-23 14:08:36 följande:
    I Sverige är det ju dock ganska vanligt att brudparet redan levt ihop i 10 år och har barn tillsammans. Då blir det ju ganska märkligt att säga att den nya unionen inte startat förrän efter vigseln. Visst, vigseln är det juridiskt bindande, men beslutet att leva tillsammans fattades ju långt innan det. Och att pappan ska överlämna bruden till en man hon redan levt med i massor av år känns väldigt absurdt. Sen ska jag kanske tillägga att jag känner till flera par där kvinnan av religiösa skäl (i ett fall även sexuella skäl) valt att leva underordnad sin make. I de fallen tycker jag att brudöverlämningen är motiverad, eftersom den då avspeglar det faktiska förhållandet.
    Precis, sa redan dar har ju det svenska samhallet helt gjort vigseln omintet. Helt galet att ha en vigsel da paret redan bott ihop och har barn, villa och hund redan..

    Som att ta examen efter att ha arbetat halva livet innom yrket man nu ska ta examen innom..

    -" jojo mensan, nu surru sa ska jag ta examen som lakare och antligen fa lakarlegetimationen.."

    -"men... du har ju jobbat som lakare i 15 ar?"

    -"Ja, men jag har inte haft rad att fira ordentligt innan.."

    ja, du ser ju.. Helt galet.

    Svensk vigseltradition ar helt galen.
    sophisticated laziness doesn't come naturally; it takes cultivating
  • jaghopparhögt
    rasajj skrev 2010-04-24 00:15:05 följande:
    Precis, sa redan dar har ju det svenska samhallet helt gjort vigseln omintet. Helt galet att ha en vigsel da paret redan bott ihop och har barn, villa och hund redan.. Som att ta examen efter att ha arbetat halva livet innom yrket man nu ska ta examen innom.. -" jojo mensan, nu surru sa ska jag ta examen som lakare och antligen fa lakarlegetimationen.." -"men... du har ju jobbat som lakare i 15 ar?" -"Ja, men jag har inte haft rad att fira ordentligt innan.." ja, du ser ju.. Helt galet. Svensk vigseltradition ar helt galen.
    Äh kom inte hit med ditt amerikanska historielösa trams nu.
  • Mei
    jaghopparhögt skrev 2010-04-24 00:06:54 följande:
    Om Viktoria hade gift sig utan att göra det till ett reklamjippo för Sverige så hade hon sjäkvklart fått välja. Men nu så bröllopet betalat av skattebetalare och kommer vara en bild utåt för Sverige och alla svenskar. Då bör man följa de svenska traditionerna.
    Håller helt med.
  • Choko
    jaghopparhögt skrev 2010-04-24 00:06:54 följande:
    Om Viktoria hade gift sig utan att göra det till ett reklamjippo för Sverige så hade hon sjäkvklart fått välja. Men nu så bröllopet betalat av skattebetalare och kommer vara en bild utåt för Sverige och alla svenskar. Då bör man följa de svenska traditionerna.
    OK, kan förstå det argumentet. Men har hon verkligen VALT att göra det till ett reklamjippo för Sverige? Jag är inte insatt i det här, men jag tycker att det är viktigt att brudparet får bestämma och göra det som känns rätt, även om det är skattebetalarnas pengar. Kanske t.o.m extra viktigt på ett så påkostat bröllop att de som gifter sig är de som är mest nöjda? Så känner jag.
  • Kokomo
    rasajj skrev 2010-04-24 00:15:05 följande:
    Precis, sa redan dar har ju det svenska samhallet helt gjort vigseln omintet. Helt galet att ha en vigsel da paret redan bott ihop och har barn, villa och hund redan.. Som att ta examen efter att ha arbetat halva livet innom yrket man nu ska ta examen innom.. -" jojo mensan, nu surru sa ska jag ta examen som lakare och antligen fa lakarlegetimationen.." -"men... du har ju jobbat som lakare i 15 ar?" -"Ja, men jag har inte haft rad att fira ordentligt innan.." ja, du ser ju.. Helt galet. Svensk vigseltradition ar helt galen.
    Uhm, du inser att äktenskap i första hand är ett juridiskt avtal va? Inte ett bevis på att man är vuxen eller nått liknande.
  • jaghopparhögt
    Mei skrev 2010-04-24 00:18:46 följande:
    Håller helt med.
    Egentligen kan man ju säga att när Viktoria gifter så är hon jobbet. Hon arbetar för Sverige. Och på jobbet kan man nog inte kräva att få göra exakt som man vill själv.
    Viktoria har många extra rättigheter som Kronprinsessa som vanliga människor inte har, därför bör hon rimligtvis också ha skyldigheter som andra människor inte har. Som att man inte får bestämma till 100% hur ens bröllop ska vara.
  • saltabanditen
    rasajj skrev 2010-04-24 00:15:05 följande:
    Svensk vigseltradition ar helt galen.
    Inte alls. "Stockholmsäktenskap" var oerhört vanligt redan under 1800-talet.
    Det var helt enkelt samboskap då paret levde ihop men inte var gifta.
    Ibland gifte de sig efter flera år, ibland aldrig. Det utmärkande om de gifte sig var att brudkronan endast fick användas av de som inte varit gifta eller var sambo eller den som hade barn.

    Vansinne? Nej, men andra traditioner än de som finns i tex USA.
    Ska vi prata om vansinne tycker jag att det är när bruden överlämnas, som är en rest från det patriakala samhället med mannen som obestridligt överhuvud.
Svar på tråden Brudöverlämning på prinsessbröllop - ja eller nej?