• Jossan90

    Undersköterska

    Hej jag har en liten fråga, jag har precis läst 3 år på gymnasiet till undersköterska. Tyvärr så fick jag IG i några ämnen, jag har klarat alla omvårdnads ämnen, kan jag ändå bli undersköterska eller är dem 3 åren helt till spillo? :(

  • Svar på tråden Undersköterska
  • Bullerbyn

    En kompis till mig har IG i gymnastik, resten av betygen är MVG/VG men hon är ändå anställd som vårdbiträde. Hennes chef ansåg att man måste ha minst godkänt i alla ämnen för att vara uska.

  • Bullerbyn
    bakeacake skrev 2010-06-29 20:32:22 följande:
    Obligatoriska kurser:
    Vård och omsorgsarbete, OMV1215,                            200p
    Medicinsk grundkurs, OMV1209,                                   100p
    Psykologi A, PS1201,                                                         50p
    Arbetsmiljö och säkerhet, ARL1201,                             50p
    Omvårdnad, OMV1210,                                                     150p
    Människan socialt och kulturellt, SOMS1202,              100p
    Etik och livsfrågor, SOMS1201,                                       100p

    Sen är resterande poäng upp till 1350 valbara..
    1050 poäng är obligatoriska och endast 300 poäng är valbara med vårdinriktade ämnen.
    Svenska, Samhällskunskap och Datorkunskap hör även till dessa 1050 poäng.

    Har läst omvårdnadsprogrammet nyligen då de det förklarades vilka kurser man måste ha för att  vara behörig att söka jobb som undersköterska
  • Jossan90
    Bullerbyn skrev 2010-06-30 18:17:32 följande:
    En kompis till mig har IG i gymnastik, resten av betygen är MVG/VG men hon är ändå anställd som vårdbiträde. Hennes chef ansåg att man måste ha minst godkänt i alla ämnen för att vara uska.
    ok då är det nog kört för mig :(
  • bakeacake
    Bullerbyn skrev 2010-06-30 18:17:32 följande:
    En kompis till mig har IG i gymnastik, resten av betygen är MVG/VG men hon är ändå anställd som vårdbiträde. Hennes chef ansåg att man måste ha minst godkänt i alla ämnen för att vara uska.
    Hur kommer det då sig att jag som enbart har 1350 poäng omvårdnadsämnen och inget slutbetyg från gymnasiet har varit anställd som uska? Jo för att det är vad som krävs för att vara behörig...
  • Bullerbyn
    bakeacake skrev 2010-07-01 08:29:55 följande:
    Hur kommer det då sig att jag som enbart har 1350 poäng omvårdnadsämnen och inget slutbetyg från gymnasiet har varit anställd som uska? Jo för att det är vad som krävs för att vara behörig...
    Du har inte tänkt på att det beror på vilken chef du får ?
  • Nathalie009

    Men, jag ska plugga till USKA på komvux nu och då är det ju BARA omvårdnad ämnen man pluggar, det är ju ingen matte eller svenska eller så??!!! För då blir man ju undersköterska, det är ju en yrkesutbildning ja ska gå


    People are strange.
  • Nathalie009

    ...nu fattar ja ingenting...

    jag har ju inga gymnasiebetyg, och ska plugga Omvårdnad på komvux, 1½ år. Då är det ju bara omvådnad o inga andra ämnen, hur går de ihop??? :S:S


    People are strange.
  • bakeacake
    Nathalie009 skrev 2010-07-01 20:34:52 följande:
    Men, jag ska plugga till USKA på komvux nu och då är det ju BARA omvårdnad ämnen man pluggar, det är ju ingen matte eller svenska eller så??!!! För då blir man ju undersköterska, det är ju en yrkesutbildning ja ska gå
    Precis, det stämmer.. Det är BARA omvårdnadsämnen som avgör din behörighet som uska eller inte...
  • Jossan90
    bakeacake skrev 2010-07-01 20:46:49 följande:
    Precis, det stämmer.. Det är BARA omvårdnadsämnen som avgör din behörighet som uska eller inte...

    men då borde jag kunna få titeln undersköterska, då kanske det inte är helt kört för mig haha.
Svar på tråden Undersköterska