• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Pilla1979
    AlidaC skrev 2011-09-01 22:35:08 följande:

    Hej alla underbara här inne!

    Har inte skrivit så mycket på ett tag men jag har läst allt. Haft mycket på jobbet och mycket annat att tänka på.

    Millan: Skönt trots allt att du har fått en diagnos och jag hoppas att ni snart får chans att påbörja ivf. Massor av kramar till dig!!!

    Lindis: Stort grattis!! Jag håller tummarna! Förhoppningsvis kan vi göra lite sällskap för jag plussade i måndags. För ett tag sen fick vi brev från kliniken där vi gjort ivf att vårt sista embryo i frysen snart skulle tinas upp och förstöras eftersom det varit fryst i fem år. Återförandet gick bra och nu sitter jag här redan med ömmande bröst, trötthet och allt annat som hör till.

    Det största är dock oron än så länge. Jag tror inte att någon av oss här inne kommer undan den oavsett undersökningar och lugnande besked.

    Kramar till oss alla!



    Grattis! Håller tummarna för dig!

    Kram
  • Kattflickan

    Grattis AlidaC! 

    Skönt med lite bra nyheter i tråden! Hoppas du kan bearbeta din oro, men det är svårt, jag vet.

    Jag är lite oroad över att jag blöder än efter 4 veckor sen aborten. Var i måndags inne på gynakuten men de såg inget som verkade vara fel. Förutom att min ena äggstock var lite förstorad. De tog ett blodprov för att analysera för cellförändring. Hoppas verkligen att det inte är nåt.

    Annars så blir jag kringbollad mellan läkare när det gäller ivf pdg remissen. Men jag hoppas på att lösa det i nästa vecka. 

  • Lise W

    Millan: var lite uppmärksam om du skulle få feber o så, åk in direkt då o stå på dig om en ev. skrapning. Anledningen till att man inte slutar blöda är ju oftast att det sitter rester av moderkaka kvar.
    Jag åkte ju in förra året efter 3 veckor med blödningar o en påbörjad feber, de sa då att det nog inte var någon fara, fick såna tabletter (har glömt vad de heter) som ska driva ut resterna (samma som vid aborten) men inget märkvärdigt hände, vid efterkontroll 2 dagar senare sa läkaren bara att du kommer snart få mens då kommer resterna ut av sig själv...... konstigt tänkte jag, hur ska jag kunna ha nån mens när jag blött i 3 veckor.... det slutade med en störtblödning 9 dagar senare, på jobbet i kassan med kunder i kö.... akutåk in o akutinläggning med skrapning. Sjukvården vill nog gärna att kroppen ska ha sin naturliga gång, men ibland... måste den få lite hjälp.
    Kram på dig.

  • Kattflickan

    Yenealems mamma: Låter jättejobbigt med livmoderinfektion. Vilka symptom har du? Det är ju nu ett tag sen avbrytandet för dig och då vill man ju bara att kroppen ska vara frisk igen!

    LiseW: Jag var ju på gynakuten i måndags och då såg de inga rester. Men det blöder bara mer och mer, rött blod. Har varit rött blod i en vecka nu. Nu är det över 4 veckor sen avbrytandet. Låter hemskt att börja störtblöda bara så där och få åka in och skrapa som du gjorde. Men jag har inte feber och känner mig inte sjuk. Har bara lite molvärk ibland vid äggstockarna. Däremot var jag med om häromkvällen att det gjorde jätteont långt ner i magen, så ont att jag fick frossa och varken kunde sitta eller ligga ner. Men det släppte efter ca 20 minuter. Hoppas det var en cysta som sprack. Men efter det har jag mått bra. 

    Millan

     

  • Yenealems mamma

    Symptom: Förlängd blödning, lingongrötsfärgad och illaluktande enligt gynekologen (själv tycker jag den varit precis som normalt), ont i korsryggen och lite i magen. Jo, jag vill bara bli bra igen och kunna försöka pånytt.

  • Lise W

    Millan det var ju bra, hoppas allt lugnar sig snart för dig.
    Yenealems mamma: hoppas det blir bättre för dig oxå.

    kramen om

  • Kattflickan

    Yanalems mamma: Hoppas det blir bra snart. Undrar om det är samma sak som jag har. Min blödning har ju hållit på länge nu. Har du mått dåligt i övrigt med feber?

  • AlidaC

    Tack för alla grattis. Försöker hålla oron i chack så gott det går. Har märkt av att hjärnan nu börjar glömma allt som jag borde komma ihåg, så nu är det dags att börja skriva kom-ihåg-lappar igen precis som vid de tidigare två graviditeterna.

    Millan: Det låter ju allt annat än bra att du har haft blödningar så länge och som inte verkar avta. Efter mitt avbrytande fick jag åka in efter några dagar och göra en skrapning eftersom jag blödde och började få feber. Men även efter skrapning fortsatte blödningen och tilltog efter någon dag. Jag ringde in och de tyckte att jag skulle avvakta men efter att det inte slutat på över en vecka så åkte jag in akut (tyckte att det hade tilltagit mer). De kunde inte hitta några rester under undersökningen och kunde inte förklara varför jag fortsatte blöda utan sa att jag hade en "avvikande respons på genomfört ingrepp" (onormal på ren svenska).  Jag fortsatte att blöda i säkert ytterligare en vecka men märkte att det avtog de sista dagarna. Jag hoppas att det kommer vara så för dig också att det klingar av av sig självt men jag blödde inte lika länge som du redan har. Men håll koll och stå på dig.

    Stå också på dig när det gäller IVF pdg. Ibland är det tyvärr det enda sättet att få den hjälp man behöver. Håller tummarna.

    Yanalems mamma: Jag hoppas att du blir bra snart. Det måste vara frustrerande att behöva gå och vänta. Kramar till dig!

    Kramar till er alla!

  • Limpan 83

    Ja mitt råd är också, stå på er! Jag fick ju skrapas 4 ggr efter min abort! Helt otroligt hur de gång på gång kan missa att det finns rester kvar. Det som gjorde mig mest förbannad var att de varje gång sa att de gått bra och att allt var ute men att jag i efterhand fick höra att det i journalen står att de varit osäkra på hur det gått. Jag fick ju infektion efter första skrapningen. (högst ovanligt att man får det sa min doktor) Då hade jag feber , dock inte så hög men ont i magen speciellt när jag var aktiv. Drog mig ifrån att ringa då de sa att om du har fått en infektion så har du hög feber och väldigt ont. Men jag är glad att jag orkade ringa och stå på mig.


    Det är verkligen hemskt att tänka på det att när man är som mest sårbar och har genomgått något så jobbigt så ska man ändå orka ta strider och vara lite av en expert själv. Det är inte förens efteråt man förstår hur stak man faktiskt är/var. Jag vill skicka alla mina krafter och min styrka till er tjejer sopm har det tufft nu! Var rädda om er och stå på er!! Orkar ni inte "kriga" själva så be sambon eller någon annan föra er talan.


    Stor kram

  • Yenealems mamma

    Millan: Gå och kolla, det kan nog vara det. Jo, feber och värk, allmän trötthet. Nu har jag inte mera feber pga medicinen men värken i korsryggen verkar inte avta. Suck, tycker jag inte gjort annat i år än sprungit hos läkare.

    Tack Lise, någongång måste jag ju bli bra. 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort