• Victoria70

    Downs syndrom - Vi gjorde abort

    Idag är det 11 dagar sedan aborten. Tårarna rinner fortfarande på mig varje dag och jag känner en sån stor sorg och förlust. Visst har det blivit bättre, man jag vill så gärna ha ett till barn, men tiden rinner iväg. Har tidigare haft ett missfall och det har tagit tid att bli gravid igen och så slutar det i en abort.

     Hur lång tid tar det innan mensen är tilbaka igen och vågar jag försöka igen?

    Gjorde aborten efter 17 veckor och det var inte roligt. Orkar jag gå igenom samma sak igen, jag jag tror det, men då vill jag göra moderkaksprov istället för fostervattenprov då man kan göra det betydligt tidigare. Är det någon som har varit i samma situation som jag?

    Sorgsen

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-02-09 11:43
    I början av februari för 1 år sedan var det tänkt att vårt barn skulle ha kommit. Känner att jag vill uppdatera tråden med hur jag mår nu när det har gått en tid för er alla som behöver stöd i ert beslut. Livet går vidare och jag mår bättre.

    Klart att jag tänker på det barn som jag inte fick, men för mig var det ett val som var rätt för mig. Vi som är här och har varit i den här tråden har funnit ett stort stöd genom att känna att man inte är ensam. Här kan man älta, vara ledsen, glad, frusterad, arg eller bara läsa.

    Det finns många som gärna vill påpeka att det val vi gjort inte är rätt. Du som besöker den här tråden och tycker att vi fel som gjort abort pga. DS har rätt att tycka så och jag är medveten om att man kan tycka så, men skriv det inte här.

    Låt tråden vara ett stöd för alla som tagit detta svåra beslut att avstå från ett barn.

    Kramar till er alla superkvinnor!

  • Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort
  • Rioriorio

    Jag kanske uttryckte mig otydligt men det jag menar är att du behöver inte ens resa 70 år tillbaks i tiden för att hitta den typ av selektiv utsållning av oönskade barn. Jag tror det finns en mening med varje människas liv. Och jag anser att den som hävdar motsatsen är fashism. Jag dömer dig inte, min älskade syster, men jag fördömer ditt beteende, ditt handlande, att faktiskt på grund av en sjukdom välja bort ett barn. Jag vill inte ha ett elitistiskt samhälle.

  • Kattflickan

    Dömer inte men fördömer???? Jag finner inte ditt inlägg värt någon ytterligare kommentar.

    Lindis: Kommer ni att göra KUB eller moderkaksprov? Borde det inte vara snart? 

    Jag har fortfarande inte slutat blöda. Ska ringa sjukhuset imorgon, det har gått över 9 veckor sen aborten och nu börjar jag på allvar oroa mig. 

    Millan

     

  • Lindis1974

    Rioriorio: vill du fördöma människor som
    inte tänker och handlar som du TROR att du skulle göra så finns det säkert trådar för det. Men då jag förutsätter att du är läskunnig så ser du att tråden är till för oss som behöver stöd av varandra.
    Vi behöver inte fördömande människor här och jag vill helst slippa dem i verkliga livet också.

  • Kattflickan

    Jag var på sjukhuset idag, för fjärde gången och undersökte varför jag fortfarande blöder. Det är snart 10 veckor sen aborten. Nu såg de att det fanns kvar en rest! Läkaren sa: Du måste skrapas, annars kommer du inte sluta blöda! 

    Den resten syntes inte förra gången jag var där! Så nu har jag fått tid för skrapning. Känns lite jobbigt! Börjar förstå hur du kände det Limpan!

    Millan 

  • Lise W

    Millan då, som det kan bli, kramar om dig litegrand. Det är inte så farligt med en skrapning ändå, för mig förklarade de såhär: de går in med något som liknar ett sugrör o suger ut resten, alltså inget direkt "skrapande" därinne som benämningen missvisande är, du blir sövd (lr ja det blev jag) o visst det är lite obehagligt men seeen är det skönt när man kan sluta blöda o liksom gå ett steg vidare.


    Å andra sidan kan man undra vilka "klantskallar" det finns i vården som efter alla dessa undersökningar "missat" en rest.


    Ja vi finns i våra tankar, stor kram Lise

  • Lindis1974

    Hej alla rara

    I morgon är det dags för moderkasprov igen.
    Jag är så nervös att jag mår illa.. dagarna till svar kommer vara så svåra.
    Minns inte hur lång tid det tog innan man får svar.
    Minns ni?

    Stor kram
    Linda

  • Limpan 83
    Kattflickan skrev 2011-10-11 21:55:39 följande:
    Jag var på sjukhuset idag, för fjärde gången och undersökte varför jag fortfarande blöder. Det är snart 10 veckor sen aborten. Nu såg de att det fanns kvar en rest! Läkaren sa: Du måste skrapas, annars kommer du inte sluta blöda! 

    Den resten syntes inte förra gången jag var där! Så nu har jag fått tid för skrapning. Känns lite jobbigt! Börjar förstå hur du kände det Limpan!

    Millan 
    Men fy!! Ja jag blev ju skrapad 4 ggr, tre under operation och 1 gång när jag var vaken. Men på mig såg de ju iaf att det fanns rester kvar. Men efter mina skrapningar så blev det ju inte ens bättre Obestämd Tillslut sa både jag och läkaren som undersökte mig att de rester som troligtvis var kvar fick vara det. jag var sååå rädd att de skulle förstöra något på mig efter alla skrapningar. Jag drog ju även p¨å mig en infektion i livmodern efter den 2:a skrapningen tror jag det var.

    Men jag har ju blivit gravid 2 ggr efteråt så det är nog ingen fara alls Millan. Huvudsaken att de där jäkla resterna får komma ut!!
    Det jag dock undara över är att jag i denna graviditet har en väldigt hjärtformad livmoder. De såg det under UL då jag skulle göra moderkaksprovet. Läkaren som undersökte mig frågade då om jag blivit skrapad. Ja 4 ggr sa jag. Men fick inget svar från henne mer än ett hmmm. Så antar att de nog kan sätta sina spår. Ville inte alls skrämma upp dig eller så, bara berätta hur det var för mig. Men min lille därinne växer ju och verkar trivas i min hjärtformade livmoder så ;)
    Lycka till nu Millan! Tänker på dig!!

    Lindis: Förstår din rädsla!! Dagarna efteråt är hemska! Jag fick svar väldigt snabbt denna gången, läkaren visste ju hur orolig jag var. Jag sa att jag ville att de skulle ringa oavsett svar, neg som pos. Tror faktiskt att de ringde redan dagen efter eller 2 dagar efteråt. Det gick iaf fort :) Tänker på dig med. KRAM
  • Lise W

    Lindis: vi fick svar med posten efter 6 dagar men vi tog provet en tisdag o måndag blev sex dagar så det är möjligt det kan gå fortare för dig. Jag håller tummarna här. kramenom

  • Kattflickan

    Limpan: Hur visste du att du hade infektion i livmodern? De tog ett prov på livmodertappen, för säkerhets skull, men sa att jag troligen inte hade infektion då jag inte har feber eller ont. De klämde en del på magen och jag kände inget. 

    Jo, jag är ju också rädd att skrapningarna har satt sina spår. Kanske såg de nåt hos dig eftersom du blev så snabbt gravid efteråt? Att det inte hade gått så väldigt lång tid efter skrapningarna?

    Jag hoppas att det slutar blöda för mig efter skrapningen, annars vet jag inte vad jag gör.

    Lindis: Jag gjorde senast moderkaksprovet på torsdagen och fick svaret på måndagen på telefon. Rent statistiskt så finns det inte utrymme för fler kvinnor i Uppsala i vår ålder att få två barn med DS på raken i år! Så, rent logiskt så har ditt barn inte DS!

    Lycka till nu, jag håller alla tummar och tår! 

    Millan 

Svar på tråden Downs syndrom - Vi gjorde abort