• Lindreas

    3-åring strypt, lärarna frias.

    www.aftonbladet.se/nyheter/article13135501.ab

    I förra veckan fick han beskedet att åklagaren lägger ner undersökningen om vållande till annans död. Enligt åklagarens beslut har förskolelärarinnan inte brustit i sitt agerande på ett sådant sett att det är åtalbart.


    Men pappan håller inte med och nu ska fallet överprövas.


    – Jag anser att åklagaren har fel i sitt resonemang. Han menar att man inte kan begära att hon skulle ha bättre uppsikt än en vanlig förälder. Men jag har aldrig lämnat min treåring utan uppsikt i flera minuter, aldrig, säger han.


    Jag fattar verkligen inte hur man tänker där. Jag håller helt med Martins pappa, det är ju SJÄLVKLART att man kan begära att en pedagog på förskolan ska ha bättre koll än "en vanlig förälder"! Som pedagog är man anställd för att ta hand om andras barn, man får betalt för att ha koll!

    Blir så jäkla arg!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-09 09:55

    Eftersom många förutsätter att jag inte gör det, så jo, jag jobbar på förskola själv, och har gjort det i många år.
  • Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.
  • Här och nu
    Donum skrev 2011-06-08 00:40:43 följande:
    Och just därför påstår jag att pedagoger i huvudsak har ett pedagogiskt uppdrag - inte ett barnvaktsuppdrag. 

    Nej, det är jag inte. Jag gillar inte småbarn. Solig 
    Ff ingår ska ALLT i förskolan va pedagogiskt. Från blöjbyte till samling. Är glad att det är så. Vill jobba med helheten.
  • Jhd

    Man lämnar INTE ett barn i fem minuter. Fem minuter är otroligt mycket i detta fall. Till alla som säger "ja men pedagoger ser ju till 20 barn..." - har självklart fel. I detta fall var det SJU barn. Hur många barn andra pedagoger ser till är således irrelevant. Det är ingen olycka - barnet blev inte träffat av en blixt från klar himmel, utan hans död orsakades av omständigheter skapade av människan, i.e. hjälmen utan barnanpasssad spänne i kombination med en idiotiskt placerad träd (att personalen inte såg detta som en risk övergår mitt förstånd - de borde ju vara mer kompetenta än så), samt att personalen lämnade barnen i 5 minuter. Dessa tre variabler ger ju faktumet att det var nästan dömt att det skulle gå så här illa. Vidrigt att folk förskönar detta så pass mycket att de tar in irrelevant skitsnack för att rättfärdiga lärarens handling. Hon bör dömmas.

  • Lindreas

    Jhd, tack! Jag trodde ett ögonblick att folk är så himla vana vid att tycka synd om personalen på förskolan att man slutat reagera på uppenbara brister. Det är liksom tabu att ens andas att en pedagog borde veta bättre...

  • Här och nu
    Jhd skrev 2011-06-08 01:01:31 följande:
    Man lämnar INTE ett barn i fem minuter. Fem minuter är otroligt mycket i detta fall. Till alla som säger "ja men pedagoger ser ju till 20 barn..." - har självklart fel. I detta fall var det SJU barn. Hur många barn andra pedagoger ser till är således irrelevant. Det är ingen olycka - barnet blev inte träffat av en blixt från klar himmel, utan hans död orsakades av omständigheter skapade av människan, i.e. hjälmen utan barnanpasssad spänne i kombination med en idiotiskt placerad träd (att personalen inte såg detta som en risk övergår mitt förstånd - de borde ju vara mer kompetenta än så), samt att personalen lämnade barnen i 5 minuter. Dessa tre variabler ger ju faktumet att det var nästan dömt att det skulle gå så här illa. Vidrigt att folk förskönar detta så pass mycket att de tar in irrelevant skitsnack för att rättfärdiga lärarens handling. Hon bör dömmas.

    När barn är ute har man en överblick, men det kan ta fem minuter innan man hinner titta till varje enskilt barn.
  • Här och nu
    Lindreas skrev 2011-06-08 01:14:54 följande:
    Jhd, tack! Jag trodde ett ögonblick att folk är så himla vana vid att tycka synd om personalen på förskolan att man slutat reagera på uppenbara brister. Det är liksom tabu att ens andas att en pedagog borde veta bättre...
    Som pedaggog har jag ett oerhört stort ansvar. När något går fel handlar det i regel om att se över rutinerna. Det höga barnantalet kan vi inte göra något åt, men vi kan begränsa utrymmet de får vistas på. Jag har tidigare tagit risken att kallas tråkig, för att jag inte velat göra allt som alla andra förskolor sägs göra, pga. jag noga kollar vilket ansvar vi har och går med på aktiiviteter som är möjliga att förena med säkerheten. T ex släpper en personal av barnen på bussen, en stannar kvar o ser att ingen finns kvar o en tredje räknar de som kommit ut. Att tro att en pedagog/barnskötare hela tiden ser alla barn är dock en omöjlighet, eftersom vi även har skyldighet att värna om barnens integritet. Ha koll o cirkulera är nåt annat. Tyvärr har kraven på dokumentation tagit en alltför stor del av förskollärarnas tid.
  • Här och nu
    Jhd skrev 2011-06-08 01:01:31 följande:
    Man lämnar INTE ett barn i fem minuter. Fem minuter är otroligt mycket i detta fall. Till alla som säger "ja men pedagoger ser ju till 20 barn..." - har självklart fel. I detta fall var det SJU barn. Hur många barn andra pedagoger ser till är således irrelevant. Det är ingen olycka - barnet blev inte träffat av en blixt från klar himmel, utan hans död orsakades av omständigheter skapade av människan, i.e. hjälmen utan barnanpasssad spänne i kombination med en idiotiskt placerad träd (att personalen inte såg detta som en risk övergår mitt förstånd - de borde ju vara mer kompetenta än så), samt att personalen lämnade barnen i 5 minuter. Dessa tre variabler ger ju faktumet att det var nästan dömt att det skulle gå så här illa. Vidrigt att folk förskönar detta så pass mycket att de tar in irrelevant skitsnack för att rättfärdiga lärarens handling. Hon bör dömmas.
    Vi hade före denna olycka ingen utbildning alls i hur säkra hjälmar ska se ut o har det ännu inte, men nekar numera hjälm helt. Hur träden är placerade på gården har vi inte alltid befogenhet att styra över, om det är kommunal mark. Rutinerna och miljön ska ses över. Inget snack om saken. Men pedagoger är inte mer än människor.
  • Donum
    Här och nu skrev 2011-06-08 00:42:38 följande:
    Du gillar inte småbarn, men har jobbat på förskola? Man kan inte jobba som förskollärare om man inte är det. Du hade möjligen ett vik på en förskollärartjänst.
    Just så. Jag gillar inte småbarn och min erfarenhet, både från tiden som förskollärare, samarbete med förskolor i min yrkesroll idag (socionom) och som förälder, är att de som är absolut sämst som förskollärare är de som "ääälskar barn". De projicerar sina egna känslor på barnen och har klart svårare att förhålla sig professionella. Dessutom verkar inte ens ungarna gilla denna "kärlek". 

    Som sagt, det verkar vara annorlunda idag jämfört med 90-talet. Idag verkar man kunna kalla sig pedagog helt utan belägg samtidigt som man bara är barnvakt. 
  • Här och nu
    Donum skrev 2011-06-08 08:15:04 följande:
    Just så. Jag gillar inte småbarn och min erfarenhet, både från tiden som förskollärare, samarbete med förskolor i min yrkesroll idag (socionom) och som förälder, är att de som är absolut sämst som förskollärare är de som "ääälskar barn". De projicerar sina egna känslor på barnen och har klart svårare att förhålla sig professionella. Dessutom verkar inte ens ungarna gilla denna "kärlek". 

    Som sagt, det verkar vara annorlunda idag jämfört med 90-talet. Idag verkar man kunna kalla sig pedagog helt utan belägg samtidigt som man bara är barnvakt. 
    Beror på hur man hanterar sin kärlek till barnen. Du har inte arbetat som förskollärare, eftersom du inte är det. Ja, alla i arbetslaget kallas pedagoger. Barnvakter är de dock inte utan gör aktiviteter med barnen de också.
  • Donum
    Här och nu skrev 2011-06-08 08:23:09 följande:
    Beror på hur man hanterar sin kärlek till barnen. Du har inte arbetat som förskollärare, eftersom du inte är det. Ja, alla i arbetslaget kallas pedagoger. Barnvakter är de dock inte utan gör aktiviteter med barnen de också.
    Jag tror snarare att det beror på vad man har för inställning till barn. 

    För att vara pedagog är du inte särskilt konsekvent. Jag har inte arbetat som förskollärare för att jag inte har förskollärarutbildning, men du kallar alla i arbetslaget pedagoger, trots att de inte är det?

     
  • Här och nu
    Donum skrev 2011-06-08 08:29:03 följande:
    Jag tror snarare att det beror på vad man har för inställning till barn. 

    För att vara pedagog är du inte särskilt konsekvent. Jag har inte arbetat som förskollärare för att jag inte har förskollärarutbildning, men du kallar alla i arbetslaget pedagoger, trots att de inte är det?

     
    Inställning o hantera sin personlighet är samma sak. Det är inte jag som bestämmer att alla i ett arbetslag heter pedagoger. Pedagog har du jobbat som; iaf om du jobbat på 2000-talet; men inte som förskollärare.
Svar på tråden 3-åring strypt, lärarna frias.