• Forumvärd

    "Vippisar" se hit!

    Nu är det dags igen för en ny grupp med "vippisar"
    Då behöver ni en tråd där ni kan diskutera, peppa och tipsa varandra, eller hur? Solig

  • Svar på tråden "Vippisar" se hit!
  • Snoffsan

    Den här veckan har varit svårast hittills. Blir så sjukt godissugen när jag har mens. Svullen har jag varit oxå. Men jag åt inget godis fast det var sååååå svårt vissa dagar. Unnade mig dock ett glas vin till maten i fredags när vi gick på restaurang, men jag tog ingen efterrätt fast de andra gjorde det. Har även promenerat ca 2 timmar varje dag denna vecka. Känns dock inte som jag gått ner nåt ändå så jag är lite rädd inför vägningen imorgon. Hoppas på fint väder gör jag oxå. Min sista chans att motionera måndag och tisdag för tisdag eftermiddag ska jag opereras och jag tror inte jag får träna på ett tag. Men jag får vara desto nogrannare med maten då istället.

  • Dietist Viveca Annell
    Snoffsan skrev 2011-10-02 21:12:23 följande:
    Den här veckan har varit svårast hittills. Blir så sjukt godissugen när jag har mens. Svullen har jag varit oxå. Men jag åt inget godis fast det var sååååå svårt vissa dagar. Unnade mig dock ett glas vin till maten i fredags när vi gick på restaurang, men jag tog ingen efterrätt fast de andra gjorde det. Har även promenerat ca 2 timmar varje dag denna vecka. Känns dock inte som jag gått ner nåt ändå så jag är lite rädd inför vägningen imorgon. Hoppas på fint väder gör jag oxå. Min sista chans att motionera måndag och tisdag för tisdag eftermiddag ska jag opereras och jag tror inte jag får träna på ett tag. Men jag får vara desto nogrannare med maten då istället.

    Var snäll mot dig själv under dagar med mens. Med snäll menar jag inte ”frossa i godis” Gladmen ge dig själv något lite extra, precis som du gjorde med glaset vin i fredags. Under mens är det ännu viktigare att äta regelbundet med mellanmål för att hålla borta sötsug. En bar till mellanmål kan vara till stor hjälp att låta bli andra godisbitar. Nedslås inte om dagens vikt inte visar det du önskar. Fortsätt med ditt matschema och vikten kommer att fortsätta nedåt. Hoppas det går bra med operationen!

  • Dietist Viveca Annell
    ninadockan skrev 2011-10-01 14:34:32 följande:
    Ytterligare ett halvt kilo ner på vågen, men har slarvat lite med maten då jag haft en jättestressig vecka. Inte hunnit med mellanmål etc. Förhoppningsvis kommer nästa vecka bli lite mer strukturerad så jag kan få ordning på dieten och mot målet att komma under BMI 25. Nu har jag 30 dagar på mig att gå ned 4 kilo till åtminstone, helst 7!

    Stressig vecka har du gått ner 0,5 kg! Jättebra! Det visar att matrutiner sitter bra trots stress. Lägg in mellanmål den här veckan och gör mellanmål till en daglig vana.

  • Allévo 123


    Hur äter man rätt? Hur mycket kolhydrater, protein och fett ska man äta en måltid? Det är inte helt enkelt om man inte har vanan inne att använda en våg. - Lösningen är Måltidsmåttet. Måltidsmåttet hjälper dig att äta balanserat och i lagom mängd.
    Ni aktiva VIP:are kommer att få en av dessa skickad till er och ni övriga får chansen att vinna en i en tävling som startar idag.
    (värde 199 kr)  
  • Forumvärd
    Allévo 123 skrev 2011-10-03 08:07:03 följande:

     


    Hur äter man rätt? Hur mycket kolhydrater, protein och fett ska man äta en måltid? Det är inte helt enkelt om man inte har vanan inne att använda en våg. - Lösningen är Måltidsmåttet. Måltidsmåttet hjälper dig att äta balanserat och i lagom mängd.
    Ni aktiva VIP:are kommer att få en av dessa skickad till er och ni övriga får chansen att vinna en i en tävling som startar idag.
    (värde 199 kr)  
    Wohohohooo!!
    Måltidsmåttet verkar vara en smartpryttel.
    För det är svårt att vet exakt hur stor mängd det ska vara av varje del.!
  • Forumvärd

    En fråga
    Tycker ni att det är lättare att ta alla diskussioner i en tråd?
    Blir det för bökigt med flera olika trådar?

  • Dietist Viveca Annell

    Måltidsmåttet är ett smart hjälpmedel att äta en lagon stort portion utan att behöva väga maten. Måltidsmåttet bygger på tallriksmodelens principer och fnns för både kvinna och man. Läs mer om målidsmåttet i tråden "Portionskontroll med Måltidsmåttet"

Svar på tråden "Vippisar" se hit!