• Forumvärd

    "Vippisar" se hit!

    Nu är det dags igen för en ny grupp med "vippisar"
    Då behöver ni en tråd där ni kan diskutera, peppa och tipsa varandra, eller hur? Solig

  • Svar på tråden "Vippisar" se hit!
  • Dietist Viveca Annell
    Snoffsan skrev 2011-10-03 16:18:42 följande:
    Tja viktnedgången blev inte stor denna vecka. -0,1 sen i måndags. Men med tanke på att jag i tisdags hade gått upp 0,7 pga mensen så hoppas jag att det fortfarande är på väg ner. Så sammanlagt -3,8 i alla fall. Det är jag ju självklart nöjd med, men vill ha mer. :)

    Och jag blev överlycklig när jag läste om måltidsmåttet! Yeay! Ser fram emot det.

    Och operationen är inget stort och farligt, men kommer nog göra mig sängliggande nån dag och jag får inte träna på några veckor. Jag har tidigare gjort en bröstförminskning och ett år efter en sån så får man gå tillbaka och fixa till det sista lixom. Det är först efter ett år som de kan se hur det blev och då kan de köra finliret så det är det jag ska göra nu. Är lite skraj, men det är ju ett betydligt mindre ingrepp nu mot sist så jag hoppas det går bra och att jag hämtar mig fort.

    Blir jag sängliggande kommer det bli väldigt svårt att inte tycka synd om mig och äta godis. Får ladda upp med barer och färdiga smoothies brevid sängen ifall jag inte kommer upp och kan laga mat själv. Lär ju inte få skaka shakes....

    Ta det lugnt, viktminskningen kommer fortsätta nedåt. En genomsnittlig viktminskningstakt är runt 0,5 kg per vecka. Du har gått ned 3,8 kg på fyra veckor, precis lagom takt. Och viktnedgången går aldrig i jämn takt. Ibland går det snabbare, ibland långsammare.


     


    Hoppas Måltidsmåttet blir en bra hjälp för dig. Under viktminskning kan du minska något på portionen kolhydratrika livsmedel, du tar alltså lite mindre av det orange måttet. Det gröna måttet kan du däremot lägga i med råge och det blå måttet för proteiner ska du fylla till kanten.


     


    Bra att ladda upp med barer bredvid sängenGlad

  • anouk86

    Idag hämtade jag ut ett tuungt paket från er fullproppat med bars och färdigblandade drycker. :D Underbart! Nu är jag supertaggad igen:)

    Jag har sagt det förr o jag säger det igen; det går superra med träningen! Är såå nöjd över mig själv att jag tagit mig så i kragen. Jag är tom ute o springer om kvällarna. Vilket jag aldrigadrig gjort. Jag har aldrig trott att jag kunnat. Men visst kan man! Jag tror inställningen är halva resultatet. Och att man är lite lättare hjälper ju också klart. Det e å sköönt att känna att man springer bort fladdret sakta men säkert. :)

    Angående maten så känner jag jag mig dock inte alls lika självsäker. Jag äter två mål mat nu. Oftast lunch o middag och sedan bars o shakes till frukost och mellis. MEN jag har så svårt att dra gränsen där. Att bara äta riktig mat de två ggrerna. Det kännsi  huvudet som att jag redan "syndat" så då kan jag lika gärna fortsätta och så går liksom hela dan åt skogen. Det var så mkt enklare under kickstart då man bara

  • anouk86

    oj skickade för tidigt...

    då man bara hade prdukterna att tillförlita sig på. Nu känner jag mig inte alls lika självsäker som sagt o det händer ofta att jag äter både vitt bröd och nån chokladbit vilket känns så sjukt onödigt.

    Hur gör ni för att håla er på banan psykiskt och inte hamna i "Men nu är det redan kört"-träsket?

  • Snuttjulla

    Hej allihopa. Jag och min sambo har ju varit frånvarande pga en familjekris och jag var ju orolig att vi inte skulle kunna fortsatta via Allevo, men de är ju bara toppen! Tack så mycket för den här (andra) chansen! Känns riktigt bra, och nu är jag full av jäkla annama! Sambon med, men han har ju varit motiverad hela tiden, plus att hans karaktär är superstark. Starkare än min som är hemma med barn och bara jobbar deltid. Menmen, det känns riktigt bra att vara igång på riktigt igen för mig, behöver den här sporren att dela det här med er. Jag står ju och stampar på en relativt liten viktnedgång, totalt, men eftersom jag inte hann fullfölja hela kivkstarten ens, och sen blev illa tvungen att avbryta, så är jag nöjd med de tre kilona. Men nu ska det bli mer! Har bestämt mig för att köpa en klänning jag velat ha ganska länge, och köpa den i en mindre storlek, så jag get mig sjutton på att komma i den, tänkte hänga den på garderoben, då ser jag den det sista jag gör innan jag somnar, och det första på morgonen. Och när jag kommer i den, ska jag unna mig en ny frisyr eller nåt. Åh, jag längtar. Den känslan jag får av att tänka på detta är så härlig, härligare än när man varit godissugen och äntligen kunnat äta godis. Godis är egentligen inte så gott, när man inte har ätit det på länge smakar det inte alls lika gott sen. Jippie! ;) Min sambo, erik är helnöjd och säger att han verkligen kommer kunna rekommendera den här metoden, och de dri ofärdiga smoothies och shakerna är så goda, men de måste vara kylskåpskalla! Favoriten är nog mocciato. Och han har ju bara kommit halvvägs. Till en början var han väldigt trött men han känner att han får mer energi nu när kroppen mår bättre. Så, i slutet på veckan kommer mått och vikt. Hejjahejja alla ni andra! Hej så länge.

  • Snoffsan

    Vägde mig igår innan operationen och den visade lite minus till så jag var överlycklig när jag åkte 4 kilo lättare. Idag har jag rejält ont och behöver nog äta lite mer mat pga de starka smärtstillande jag tar. Men åh vad bra det var med en bar när jag kom hem och inte orkade äta middag. Och imorse när jag mådde så illa så var en smoothie perfekt! Dock får det nog bli både lunch och middag idag för att fixa medicineringen. Vi har alltså hällt på en månad nu och har en månad kvar och det känns så bra! Mitt godissug är nästan helt borta, är inte alls lika hungrig längre. Klarar inte ens av att äta upp en portion av min gamla storlek när jag äter. Innan överåt jag helaltiden. Nu känner jag att jag blir nätt och är nöjd då. Så underbart! Har fått min mamma att börja med Allevo nu oxå för hon ser hur bra det går för mig.

  • Dietist Viveca Annell
    anouk86 skrev 2011-10-04 21:58:06 följande:
    oj skickade för tidigt...

    då man bara hade prdukterna att tillförlita sig på. Nu känner jag mig inte alls lika självsäker som sagt o det händer ofta att jag äter både vitt bröd och nån chokladbit vilket känns så sjukt onödigt.

    Hur gör ni för att håla er på banan psykiskt och inte hamna i "Men nu är det redan kört"-träsket?

    Fantastiskt att du har kommit igång med träningen så bra! Du har kommit över den där motiga tröskeln att börja träna, nu går det av bara farten!


    Kickstart kan upplevas lättare än att byta ut måltider och äta vanlig mat. Under Kickstart var det bara påsarna som gällde. Nu kan du ”äta allt” bara du äter lagom mängd och är återhållsam med godsaker. Det svåra är just lagom mängd. Men kom ihåg ”det är aldrig kört”. Varje gång det slinker ner något du inte tänkt dig så är det ingen katastrof. Ett nytt matbeteende är inget som man lär sig över en natt. Det tar tid att bana in nytt sätt att förhålla sig till mat. Fundera på hur du ska kunna motstå chokladbiten vid nästa till fälle. Och planera in tillfällen du får äta en chokladbit. Fokusera mer på hur duktig du är, vilka stora förändringar du har gjort och mindre på de gånger du misslyckats.


  • Dietist Viveca Annell
    Snuttjulla skrev 2011-10-04 22:48:30 följande:
    Hej allihopa. Jag och min sambo har ju varit frånvarande pga en familjekris och jag var ju orolig att vi inte skulle kunna fortsatta via Allevo, men de är ju bara toppen! Tack så mycket för den här (andra) chansen! Känns riktigt bra, och nu är jag full av jäkla annama! Sambon med, men han har ju varit motiverad hela tiden, plus att hans karaktär är superstark. Starkare än min som är hemma med barn och bara jobbar deltid. Menmen, det känns riktigt bra att vara igång på riktigt igen för mig, behöver den här sporren att dela det här med er. Jag står ju och stampar på en relativt liten viktnedgång, totalt, men eftersom jag inte hann fullfölja hela kivkstarten ens, och sen blev illa tvungen att avbryta, så är jag nöjd med de tre kilona. Men nu ska det bli mer! Har bestämt mig för att köpa en klänning jag velat ha ganska länge, och köpa den i en mindre storlek, så jag get mig sjutton på att komma i den, tänkte hänga den på garderoben, då ser jag den det sista jag gör innan jag somnar, och det första på morgonen. Och när jag kommer i den, ska jag unna mig en ny frisyr eller nåt. Åh, jag längtar. Den känslan jag får av att tänka på detta är så härlig, härligare än när man varit godissugen och äntligen kunnat äta godis. Godis är egentligen inte så gott, när man inte har ätit det på länge smakar det inte alls lika gott sen. Jippie! ;) Min sambo, erik är helnöjd och säger att han verkligen kommer kunna rekommendera den här metoden, och de dri ofärdiga smoothies och shakerna är så goda, men de måste vara kylskåpskalla! Favoriten är nog mocciato. Och han har ju bara kommit halvvägs. Till en början var han väldigt trött men han känner att han får mer energi nu när kroppen mår bättre. Så, i slutet på veckan kommer mått och vikt. Hejjahejja alla ni andra! Hej så länge.

    Vad roligt att Allévometoden fungerar för er! Ta en dag i taget och jämför inte viktminskningstakten med din man. Var glad för varje gram du minskar. Lycka till!
  • Dietist Viveca Annell

    Tallriksmodellen håller än


    Känns tallriksmodellen uttjatad? Tallriksmodellen har funnits länge men fungerar fortfarande. Med tallriksmodellen äter du allsidigt, utesluter inga livsmedel och får en bra balans i måltiden mellan kolhydrater, protein och fett.


     


    Tallriksmodellen för viktnedgång innebär att du fyller halva tallriken med grönt. På så sätt får du en tallrik fylld med mat men lite energi. Grönsaker ger mycket fiber, vitaminer och tar tid att äta. Med längre ättid hinner du känna mättnadskänsla. Välj gärna grova grönsaker som broccoli, blomkål, morot, palsternacka, gröna bönor mm. De ger mer fiber än gurka, tomat och sallad. Ät gärna en del råa grönsaker och en del tillagade. Med lite pressad citron på salladen kan du hoppa över dressing. Tillsätt grönsaker i maten, blanda rivna morötter i köttfärssåsen, rotfrukter i grytan och frysta grönsaker soppan. Prova spenat i pannkakssmeten. Fyll frysen med grönsaksblandningar så har du alltid grönt hemma.


     


    Den andra halvan av tallriken delas upp mellan kolhydratrika livsmedel och proteinrika livsmedel. Väl i första hand kokt potatis, ris mfl istället för stekt potatis och ris. Och gärna fullkorn.  Variera mellan kött, fisk, fågel och vegetarisk alternativ. Undvik panerat. Kött är en bra järnkälla. För optimalt omega 3 intag rekommenderas tre fiskportioner per vecka. Kyckling och kalkon är magert.


     


    Ät en portion av den varma maten men ta gärna mer från salladsskålen! Drick vatten till maten.

  • Babbe

    Hej alla!

    Igår var jag ute  o sprang och oj vad det känns lättare fast det "bara" är 5 kilo borta! Det ska jag ta in och fortsätta peppa mig med! Idag fick min fru ett paket med shakes o bars, och nu har vi kommit på varför de tar slut så fort för oss.. Vi har ju inte båda varit anmälda som vippisar- bara min fru som beställt produkter ju...
    Ska genast skicka ett mail till Susanne och beställa då jag vill ta några dagar med bara shakes känns så bra när jag dricker dem. Min kropp mår bra för första gången på länge. 

    Kvällarna är värst, men kylen är fylld med kål och morötter- gott som snack på kvällen.
    Ha det! 

  • Snoffsan

    Babbe och ni andra oxå. 5 kilo är mycket! Kanske inte låter mycket, men när ni går och handlar nästa gång, plocka på er en påse med 5 kilo äpplen och lägg dem i en korg som ni går och bär på hela tiden när ni handlar. Efter det kommer det inte kännas så lite kan jag lova!

    Eller tänk 5 kilo fett. Det är alltså tio st 500 grams margarinpaket. Tänk er att ni tar bort pappret och lägger dem i en hög på bordet och låter dem smälta lite. Så mycket fett har alltså försvunnit från kroppen.

    Efter nån av de övningarna så blir man inte så sugen på att lägga på sig de de kilona igen! :)

Svar på tråden "Vippisar" se hit!