• Stig Björne

    Stig Björne: Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?

    Är möjligt att ta de bästa från en rad olika dieter och kostinriktningar och skapa en ny optimerad universalkost som är så bra att till och med Livsmedelsverket teoretiskt skulle kunna rekommendera den till hela svenska folket?

    Min fråga handlar om hur man kan ta det bästa från dessa dieter/koster och skapa en optimal kost för en person som vill:
    Gå ner i vikt Bibehålla en låg, optimal och sund vikt Bota de vanligaste hälsoproblemen som skapas av dålig mat Skapa maximal/sund hälsa och välbefinnande Understödja regelbunden fysisk träning
    Länk: Jag skrev en mer komplett bloggartikel om detta på Familjeliv.se

    Vore kul att diskutera detta och slå ihop alla kloka huvuden. Bidra gärna med dina tankar, erfarenheter och lösningar. Jag är tex öppen för att en optimal universalkost kan inkludera lämpliga kosttillskott, och bör vara KRAV-baserad. Vad tycker du?
  • Svar på tråden Stig Björne: Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?
  • Ellaria
    GunnarGunnar skrev 2012-08-31 01:26:40 följande:
    SVD: Medelhavskost bäst för hälsan

    "Medelhavskost förlänger livet på äldre göteborgare, britter och på en rad olika etniska grupper i New York. Magra och överviktiga minskar risken för hjärtsjukdomar, men även för astma, diabetes, kognitiv svikt och parkinson. Det är ett axplock av den senaste veckans rön kring nyttan av att äta sina grönsaker."

    Tydligen har väldigt många studier genom åren rapporterat positiva effekter av medelhavskost med mycket olivolja, bladgrönsaker, fullkorn, baljväxter och nötter, skriver SVD.

    "Maten som en gång åts på Kreta innehåller nästan inget socker och ganska lite animaliska produkter och tycks minska risken för en lång rad sjukdomar."

    www.svd.se/mat-och-vin/medelhavskost-bast-for...

     
     Kolla: LITE animaliskt!


    Vad har det med LCHF att göra?
    You know nothing, Jon Snow
  • GunnarGunnar
    Ellaria skrev 2012-08-31 16:41:28 följande:
    Vad har det med LCHF att göra?
    Grundfrågan: 

    Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?

    Vi lär oss av SVD artiklen att vi bör ta intryck av stenålderskosten för att ta fram en ny kost bättre än alla förlagor. 
  • Ellaria

    Går inte att se vad du skrivit. Min poäng var mest att LCHF inte förespråkar mer kött än nån annan.


    You know nothing, Jon Snow
  • banansmoothie

    Nej, det tror jag inte. Men jag tror på en kost baserad på oraffinerad mat från växtriket. Den botar folk från både fetma, hjärt- och kärlsjukdommar och i mitt fall inflammatorisk tarnsjukdom. Googla 'bill clinton vegan'! :)

  • banansmoothie

    Ang. Energiprocent, så äter jag och mår bäst på ca 70/15/15. Min mage tål inte fett så att äta 30+% är totalt absurt i min värld. Testade LCHF en gång och har aldrig mått sämre av en kost.

  • Faile
    banansmoothie skrev 2012-09-04 14:52:18 följande:
    Ang. Energiprocent, så äter jag och mår bäst på ca 70/15/15. Min mage tål inte fett så att äta 30+% är totalt absurt i min värld. Testade LCHF en gång och har aldrig mått sämre av en kost.
    Jag kommer ihåg det faktiskt. Du testade i en eller två dagar eller nåt sånt?  

     
    Sluta jiddra, börja trolla!
  • Stig Björne
    GunnarGunnar skrev 2012-08-27 16:05:26 följande:
    Jag skrev en kommentar efter din artikeln, men den kom inte fram. Kanske den ska godkännas först. 

    I alla fall så skrev jag att det vore konstigt om det inte gjorts en metaanalys, alltså en jämförande studie, på alla olika studier som bör ha gjorts på alla olika kostinriktningar. 

    Om man googlar: "metaanalys kost", hittar man mest metaanalyser på låghydratkost. Men det borde rimligen finnas analyser som kollar på alla andra inriktningar. Kanske man får söka på engelska i så fall. 
     
    Här kommer ett svar:

    Läkaren Anders Tengblad:


    "Det har gjorts många studier på lågkolhydratkost och om man inte är extra intresserad av området kan det vara bra när någon sammanfattar kunskapsläget i en översiktsartikel. Precis detta är helt nyligen gjort i en vetenskaplig meta-analys av vilken effekt lågkolhydratkost har i kliniska studier."

    diabetesdoc.bloggsida.se/kost/ny-meta-analys-pa-lagkolhydratkost 

    Annika Dahlqvist skriver på sin blogg om denna studie: "Den visar i alla avseenden fördel för lågkolhydrat."

      
  • Stig Björne
    banansmoothie skrev 2012-09-04 14:52:18 följande:
    Ang. Energiprocent, så äter jag och mår bäst på ca 70/15/15. Min mage tål inte fett så att äta 30+% är totalt absurt i min värld. Testade LCHF en gång och har aldrig mått sämre av en kost.
    Du är helt enkelt en bananmänniska.
  • banansmoothie

    Faile: 3 tror jag det var. Kunde inte testa längre eftersom magen pajjade helt. Men jag tål helt enkelt inte mycket fett, animaliskt som veganskt. Men det är vanligt för folk med IBD. Det jag ville få fram var att jag inte tror det finns en kost som funkar för alla, för vi har alla olika förutsättningar och behov.

  • banansmoothie

    Dock tror jag att en vegansk kost är bäst för vår planet... Med eller utan fett :).

Svar på tråden Stig Björne: Kan en Universalkost skapas av det bästa från andra koster/dieter tex stenålderskost, Atkins, LCHF, husmanskost?