• Pallas

    Mekarskryt!

    Nu ska jag bara skryta av mig lite: Har lyckats byta glödstift på BMW:n! Inte för att jag vet om det blev nåt bättre, men jag har iaf demonterat hela luftintaget för att komma åt de små rackarna. Tur man är begåvad med en hand-/armstorlek värdig en 5-årig asiatisk tösabit, för inte var det mycket plats att skruva på inte! Hur gör karlar egentligen, river hela toppen?

    Bilen startade inte helt felfritt efteråt, så jag undrar om det snarare är reläet som är trasigt. Nåja, det var iaf bytesdags på glödstiften, så jag ångrar det inte. Tre timmar blankt gick det på och jag har aldrig gjort det förut. Känns alltid bra att få ihop något som är lite mer avancerat än att byta oljefilter.  

  • Svar på tråden Mekarskryt!
  • Noname00

    Jahopp då har man lyckat rundra ena skruven til nummerskyltsbelysningen som man fick ut i vintras, brukar smörja gängorna innan jag sätter dit den igen så får man alltid loss det men det gjorde jag inte i november och denna gången använde jag en för stor bits.

    Har dock beställt en skruvutdragare på ebay blir intressant att se hur den fungerar.

  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2017-04-19 18:20:07 följande:

    Jahopp då har man lyckat rundra ena skruven til nummerskyltsbelysningen som man fick ut i vintras, brukar smörja gängorna innan jag sätter dit den igen så får man alltid loss det men det gjorde jag inte i november och denna gången använde jag en för stor bits.

    Har dock beställt en skruvutdragare på ebay blir intressant att se hur den fungerar.


    Aj då. 
    Ja så kallad "grispitt" (skruvutdragare) är ofta effektivt. Verkar lite overkill att gå via eBay för sådan när Jula har för 50 spänn. tinyurl.com/l3bdng8

    Någon hade dragit oljepluggen på min BMW för hårt, så den vreds av när jag skulle byta olja. Julas skruvutdragare fixade biffen.

    /Puppa


     

  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2017-04-20 09:17:51 följande:

    Aj då. 
    Ja så kallad "grispitt" (skruvutdragare) är ofta effektivt. Verkar lite overkill att gå via eBay för sådan när Jula har för 50 spänn. tinyurl.com/l3bdng8

    Någon hade dragit oljepluggen på min BMW för hårt, så den vreds av när jag skulle byta olja. Julas skruvutdragare fixade biffen.

    /Puppa


     


    Är det vänsterborrar i den satsen?
  • Rabarbapuppa
    Noname00 skrev 2017-04-20 19:14:54 följande:
    Är det vänsterborrar i den satsen?
    Det har jag inte tänkt på. Det spelar ju noll roll. Vitsen är ju själva funktionen - när du drar in grispitten (vilket håll som nu råder) så fungerar dess gänga så att den är motsvarande "felgängad" och därmed drar med sig komponenten (skruven) utåt mot dig, ut ur godset. Ju mer du drar in - desto mer drar gängorna med sig ut.

    Det finns delade meningar om grispittar, sitter en gänga normalt hårt, men som i ditt fall, saknar skalle, kan det gå bra genom att du alltså borrar ett hål ner i skruven och drar i pitten i detta. Om en gänga sitter fast (korrosion eller annat) kan ditt vridande ibland bara resultera i en avbruten pitt. Bäst funkar de på sträckbultar som vridits av och därmed redan innan utsatts för ett högt urdragande moment. 

    Men enligt mig är det alltid bra att testa om det inte ser för rostigt ut. Tänk på att ta till lite med borrhålet, så att inte pitten expanderar sönder allting och det bara blir skit. I den sats du visar tycker jag de verkar för korta och för tjocka för min smak, men det är bara att testa. 

    /Puppa
  • Noname00
    Rabarbapuppa skrev 2017-04-21 10:36:23 följande:
    Det har jag inte tänkt på. Det spelar ju noll roll. Vitsen är ju själva funktionen - när du drar in grispitten (vilket håll som nu råder) så fungerar dess gänga så att den är motsvarande "felgängad" och därmed drar med sig komponenten (skruven) utåt mot dig, ut ur godset. Ju mer du drar in - desto mer drar gängorna med sig ut.

    Det finns delade meningar om grispittar, sitter en gänga normalt hårt, men som i ditt fall, saknar skalle, kan det gå bra genom att du alltså borrar ett hål ner i skruven och drar i pitten i detta. Om en gänga sitter fast (korrosion eller annat) kan ditt vridande ibland bara resultera i en avbruten pitt. Bäst funkar de på sträckbultar som vridits av och därmed redan innan utsatts för ett högt urdragande moment. 

    Men enligt mig är det alltid bra att testa om det inte ser för rostigt ut. Tänk på att ta till lite med borrhålet, så att inte pitten expanderar sönder allting och det bara blir skit. I den sats du visar tycker jag de verkar för korta och för tjocka för min smak, men det är bara att testa. 

    /Puppa
    Det beror på vad man är ute efter, vill man bara borra ett hål eller vill man få ut skruven /bulten i dess riktning?

    Meningen med vänsterborr, som det dyrare satserna av skruvutdragare säljs med är att borren ska borra å vänster eftersom det är det hållet bulten skruvas ut.
    När du borrar så skapas det friktion och värme som värmer godset och då kan även skruven släppa, borrar du åt höger så drar man åt bulten mer samtidigt som man trycker.
    Borrar man med en vänsterborr så kommer bulten rotera åt rätt håll och inte allt för sällan följa med ut, man slipper då använda skruvutdragaren vilket är smidigt.

    Se videon.


  • Rabarbapuppa

    Vad jag menade var bara att för mig spelar det ingen roll vilket håll jag behöver dra skruvutdragaren, bara jag drar det håll som motsvarar att själva utdragarens gängning motsvarar att skruven dras utåt (vänster). Har för mig att ju mer jag drog in min utdragare från Jula, desto mer drogs oljeavtappningsskruven utåt. Således vänstergängad eller vad du nu kallar det.

    Japp! Så är det ju faktiskt. Borrar man tar man bort gods (spänning) och tillför värme. Ibland kan det räcka. När jag bytte skruv till sätesramen i Jeepen (rostat fast i chassiet) så borrade jag ur och värmen och det gods jag borrade bort gjorde att skruven bara behövde en liten knuff med en klubba sidledes för att släppa ur gängspåren. 

    /Puppa 

  • Rabarbapuppa

    Jeepens ljuddämpare är bara några år gammal (i tidigare ägares regi).
    Ser jättefin ut. However, det är något som skrammlar i samband med vissa tomgångsvarv. Jag ser att ljuddämparens bakre anslutning (mot krök över bakaxel och sedan slutrör) inte är helt fast, och det sotar lite i skarven. 
    Besiktning den 11/5. 

    Vad tror ni, kan jag sätta kapen i den fula rostiga klampan som håller den anslutningen, sära lite på rörändarna och lägga på avgaspasta, och sen sätta på en fräsch klampa? Jag har jäkla svårt att tror att innanmätet i ljuddämparen verkligen är slut, den ser fasen ny ut.

    /Puppa

Svar på tråden Mekarskryt!