• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-18 09:15:53 följande:
    Att påstå att sol och vind kan ersätta kärnkraften är så långt ifrån vetenskap man kan komma. Det ignorerar det enkla faktum att el måste produceras i samma ögonblick som den konsumeras.

    Resten av ditt inlägg tar upp saker som jag inte har hävdat och blir därför av "Goddag, yxskaft".karaktär.



    Fast det påstår de väl inte? 

    Jag skrev inte att deras politik är problemfri. Bara att den antagligen är mest vetenskapligt baserad av riksdagspartierna.

    Exakt vilket parti har enligt dig en mer vetenskaplig energipolitik? Bidra gärna med en länk till en förklaring av den så jag vet exakt vad jag ska bemöta.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Mentat
    themia skrev 2014-04-18 18:33:03 följande:
    Nu har du fått veta mina ställningstaganden i energifrågorna
    Om du klickar på "Visa endast" under min ikon så kan du läsa allt jag skrivit den här tråden.
    Någon långbänk är jag inte intresserad av.

    Glad Påsk! 
    Tack, men det gav inte mycket. Inlägg #376 var litet allmänna synpunkter som jag redan har bemött men något om hur denna massiva besparing du talar om konkret skall kunna verkställas hittar jag inte. Vi kommer väl inte längre antar jag.

    Glad påsk själv!
  • Mentat
    Quintus Zebra skrev 2014-04-18 19:22:34 följande:



    Fast det påstår de väl inte? 

    Jag skrev inte att deras politik är problemfri. Bara att den antagligen är mest vetenskapligt baserad av riksdagspartierna.

    Exakt vilket parti har enligt dig en mer vetenskaplig energipolitik? Bidra gärna med en länk till en förklaring av den så jag vet exakt vad jag ska bemöta.
    Det räcker bra med att du bemöter det jag skriver alternativt visar på något parti som har en mer verklighetsfrämmande energipolitik än (mp).
  • Cal XVI Gustf
    themia skrev 2014-04-18 11:41:11 följande:
    Och vilken är din synpunkt?
    Att antroposofiska läkemedel är giftiga, eller ...

    Eller du kanske helt enkelt inte vet vad antroposofisk betyder.
    I så fall är du ursäktad.
    Min huvudsakliga synpunkt är att det var idiotiskt av denne miljöpartist att låta riksdagens utredningstjänst undersöka om det ligger något i de galna konspirationsteorierna om chemtrails. Om inte annat är det resursslöseri att använda RUT till rena dumheter. MP säger sig ju vara emot att slösa med resurserna.

    När det gäller "antroposofisk medicin" är min synpunkt att den utgörs av vatten och den är alltså inte giftig. Vatten har vi dock redan tillgång till i våra vattennät så det är inget som behöver utredas ytterligare. Även här föreslår MP alltså att man ska utföra onödigt arbete och slösa med resurserna.
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-18 20:21:28 följande:
    Det räcker bra med att du bemöter det jag skriver alternativt visar på något parti som har en mer verklighetsfrämmande energipolitik än (mp).



    Ja. Och du kan också bemöta det jag skriver. Har inte påstått att politiken är perfekt. Bara att den antagligen är mest vetenskaplig i riksdagen.

    Om du inte kan ge ett enda exempel på ett parti med vettigare ennergipolitik än MP, så är det ju rätt talande i sig självt?

    Se det jag skrev innan. Alla "högerpartierna" är mindre vetenskapliga enligt mig.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Cal XVI Gustf
    Quintus Zebra skrev 2014-04-18 08:40:59 följande:
    Att som vissa andra partier, påstå att kärnkraften är lösningen på klimathotet. Det är ju fantasier.

    Att göra som merparten av alla politiker i världen gör. Att i ett slutet ekosystem, där nästan ingen energi tillförs (förutom solenergi), förespråka ett system där energiförbrukningen ständigt ska öka i takt med tillväxten?
    Vilka partier eller politiker har sagt det? Länka gärna.
  • Quintus Zebra
    Cal XVI Gustf skrev 2014-04-18 20:50:16 följande:
    Vilka partier eller politiker har sagt det? Länka gärna.



    Alla ledare i regeringar som prioriterar tillväxt på "marknaden" framför hållbar utveckling, d.v.s. nästan alla våra politiker och nästan alla regeringar i världen?

    De säger det ju inte på det sättet, vilket jag inte heller påstod. Men det är ju den effekten vårt tillväxtbaserade ekonomiska system innebär i praktiken.
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Mentat
    Quintus Zebra skrev 2014-04-18 20:43:27 följande:



    Ja. Och du kan också bemöta det jag skriver. Har inte påstått att politiken är perfekt. Bara att den antagligen är mest vetenskaplig i riksdagen.

    Om du inte kan ge ett enda exempel på ett parti med vettigare ennergipolitik än MP, så är det ju rätt talande i sig självt?

    Se det jag skrev innan. Alla "högerpartierna" är mindre vetenskapliga enligt mig.
    Jag kan visst hitta partier med vettigare energipolitik, det är inte svårt. Nu var det (mp) som var ämnet för dagen och som jag har visat i ett otal inlägg så hänger deras politik inte ihop.
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-18 22:17:40 följande:
    Jag kan visst hitta partier med vettigare energipolitik, det är inte svårt. Nu var det (mp) som var ämnet för dagen och som jag har visat i ett otal inlägg så hänger deras politik inte ihop.
    Nja, det får du ju tycka. Men de utgår från vetenskapliga faktum i sin politik, vilket få andra partier gör.

    Du må ju inte hålla med MP. Men att just klanka på dem för energipolitiken, som som sagt nog är mest vetenskaplig i riksdagen, blir ju konstigt. Men om du inte vill/vågar komma med ett enda exempel på ett parti med vettigare politik i denna fråga så blir det ju svårt att argumentera mot dig. 

    Och som sagt, det kan ju verka så som att din ovilja att komma med exempel är talande i sig?
    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
  • Quintus Zebra
    Mentat skrev 2014-04-18 09:17:53 följande:
    Du får gärna presentera litet siffror på hur mycket man kan spara med hur stora insatser.

    Givetvis går det alltid att spara något, men allt det kärnkraften bidrar med?

    Samtidigt som man vill få en fossilfri transportsektor som då kräver betydligt MER el?

    Siffrorna beror lite på hur man väljer att gå till väga. Och hur ambitiös man är. Det finns redan ett antal olika planer på hur vi kan gå till väga, och om staten på allvar började planera för att genomföra energieffektivisering i hela landet så skulle ju de lukrativa möjligheterna locka fram ännu fler som vill vara med och leka.

    Googla gärna. Finns massor skrivet i Sverige och utomlands om potentialen i effektivisering. Men som exempel kan jag ju nämna att Sweco gjorde en uppskattning 2008, på beställning av Naturskyddsföreningen,  och kom fram till att man fram till 2030 skulle kunna minska energiförbrukningen med ca 190 TWH, eller nästan halva Sveriges energiförbrukning idag.

    Ja. Det tror jag inte är omöjligt alls. Men det borde självklart inte vara det ena eller det andra. Energieffektivisering borde man ju vara för, vare sig man är för kärnkraft eller ej? Det borde väl vara första fokus i energipolitiken att konsumera så få resurser som möjligt? Speciellt när Sverige faktiskt verkar vara sämst i EU (www.energinyheter.se/2011/05/sverige-s-mst-i-eu-p-energieffektivisering) och att det därmed finns massor att spara. Konstigt nog finns det ett stort motstånd mot detta. Rätt obegripligt att så många är emot något som Sverige bara skulle tjäna på?

    Nja, en mindre fossilförbrukande transportsektor borde väl alla vänner av vetenskap vilja ha? Vad har du för egna strategier för att nå dit?
    Tror ju de flesta Miljöpartister på hög nivå idag inser att elbilen inte är lösningen på problemet, just på grund av det du skriver.


    Däremot finns det ju andra riksdagsmän och debattörer som på allvar hävdar att kärnkraften skulle kunna vara lösningen på klimathotet. Att vi på allvar skulle kunna bygga kärnkraftverk som skulle kunna leverera el till en växande transportsektor. Av dessa kärnkraftsvänner hade jag ju gärna sett lite siffror.

    Siffror på hur många kärnkraftverk som skulle behöva byggas för att ersätta de fossila bränslena.
    Siffror på hur länge uranet i världen hade räckt om vi byggde alla dessa verk.
    Siffror på hur många kommuner i Sverige som gärna vill bygga kärnkraftverk på sin mark?
    Siffror på hur många kommuner i Sverige som vill tillåta uranbrytning inom kommungränserna (för det är väl knappast ok att andra länder ska behöva dras med alla risker med denna smutsiga gruvdrift?)


    She is eternal. Long before nations' lines were drawn. When no flags flew, when no armies stood. My land was born.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?