• Jamku

    Varför hatar folk MP?

    För att de verkar ha andra prioriteringar än miljö och klimat?


    Jag gör omröstningar för att spara lästid
  • Svar på tråden Varför hatar folk MP?
  • Flash Gordon
    themia skrev 2014-07-09 12:26:50 följande:
    ... den sverigedemokratiska PK-kören.

    Se där en tulipanaros. Politiskt nyspråk i sin finaste form. Ett försök att försöka ta makten över ordet.

    "Den sverigedemokratiska PK-kören".

    Som om SD:s tankar och åsikter någonsin skulle ses som politiskt korrekta.

    Och detta från det mest(?) politiskt korrekta partiet av dem alla.
  • Flash Gordon
    Jeaninne skrev 2014-07-09 12:28:39 följande:
    Fast man måste ju även kolla på fördelningen i rekryteringsunderlaget. I de stora tekniktunga bolagen bör man vara civilingenjör i botten för de höga posterna. Hur många kvinnliga civilingenjörer arbetar i nivån närmast under den, som man nu ska rekrytera till, och är redo att klättra en pinne till..? Låt oss säga personer som är mellan 45 och 55 år nu. När de gick på KTH och Chalmers, fanns det inte många flickor där! 

    Om det visar sig att det finns 10 procent kvinnor och 90 procent män på den aktuella nivån, så är sannolikheten,  av rena slumpkalkylsskäl, inte så stor att den bästa kandidaten ska finnas just bland de tio procenten. Ska man då ändå ta en av de tio procenten kvinnor, "bara för att" - fast det finns flera, eller rentav många, män som skulle vara bättre..? Och skita i ifall hon kör företaget i sank, för den goda sakens skull..?

    Vill man ha in fler kvinnor på dessa poster, så måste man bredda rekryteringsunderlaget ända nerifrån botten. D.v.s. uppmuntra fler flickor att läsa till civilingenjörer. Men eftersom denna kampanj pågick redan för 30 år sedan, och procenten fortfarande inte ökat mycket, så kanske man måste inse att det finns något genetiskt där som gör att flickor inte tycker att teknik är så kul. Och detta "något" kanske också förklarar varför det är pojkar intresserar sig för modellflygplan och -järnvägar, att lära sig tågtidtabeller utantill, att köra snabba bilar och att mecka med dem, att finjustera vapen, att tillverka bomber, att programmera datorer...

    Fast nu stökar du till det om du börjar tala om kvinnors fria val och intressen och allt sånt där.

    Det vore nästan som om man skulle titta på hur det ser ut med kvinnor ledande positioner på skolor och inom sjukvården.

  • Jeaninne
    Fagerlund skrev 2014-07-12 10:02:53 följande:
    Det är betydligt enklare att återställa naturen efter ett kärnkraftverk än ett vattenkraftverk.
    ...förutsatt att en katastrof inte har inträffat... Då blir naturen inte återställd inom överblickbar tid. Om någonsin.
  • Jeaninne
    Flash Gordon skrev 2014-07-12 15:23:30 följande:

    Fast nu stökar du till det om du börjar tala om kvinnors fria val och intressen och allt sånt där.

    Det vore nästan som om man skulle titta på hur det ser ut med kvinnor ledande positioner på skolor och inom sjukvården.


    Ja, alla de kvinnliga avdelningssköterskorna och enhetscheferna måste ju vara en slump. Det kan ju inte bero på att nästan inga killar utbildar sig till sjuksköterskor...
  • themia
    ölburk2 skrev 2014-07-12 12:59:31 följande:
    Helt rätt, jag tänker inte fördjupa mig i feministiskt trams, så då låter vi ditt tvivel gälla..
    gotcha!
  • themia
    Flash Gordon skrev 2014-07-12 13:51:58 följande:

    Sedan kan man fundera över det där med kompetens som "buzzword" för att hindra kvinnor att ta plats. Jag hoppas det inte är en officiell MP-ståndpunkt.

    Att mena att det bara är en ploj och förneka behovet av kompetens känns ... sådär. Det omyndigförklarar dessutom de kompetenta kvinnor som redan tagit plats, normalt sett på sin kompetens.


    Det är rätt tröttsamt att diskutera med alla inskränkta män, som utan att reflektera utgår ifrån att män alltid är mer kompetenta, eftersom de är män.

    Jag hävdar att variabeln "kompetens" saknar koppling till kön.
    Det finns, utom i vissa speciella fall, alltid tillräcklig kompetens inom båda könen för klara en rekrytering.

    (Nu tycker du kanske att jag avsiktligt misstolkade dig. Det stämmer - jag gjorde som du)
    Cool
  • themia
    Flash Gordon skrev 2014-07-12 14:27:28 följande:

    Snyggt försök.

    Förr i välden var vi vikingar i Sverige och då var Östersjön frisk så om vi bara alla går tillbaka till att segla långbåt och slakta utlänningar så löser det sig.

    Ekologiskt jordbruk släpper ut mer gödningsämnen per producerad enhet än ett modernt jordbruk. att det "ekologiska" jordbruket inte skadade Östersjön mer än det gjorde förr beror givetvis på volymerna som producerades då och som produceras idag. 


    Stämmer inte!

    www.slu.se/sv/centrumbildningar-och-projekt/epok-centrum-for-ekologisk-produktion-och-konsumtion/forskning/vad-sager-forskningen/vaxtnaring-godsel-lackage-mm/
  • Tom Araya
    themia skrev 2014-07-12 12:04:02 följande:
    Ja, det är den typen av kritik SD-folk m.fl. brukar ge oss, och sen blir man mäkta upprörda, när man får liknande kritik tillbaka.
    Min uppfattning är att sådan kritik är befogad åt båda dessa håll.
  • ölburk2

    Är skeptisk mot ekologisk odling som den är idag, den förbjuder ett antal ämnen, vilka är de som man letar efter vid en kontroll, men alla andra ämnen är "tillåtna" å det görs inga andra kontroller på vad som eg finns i det som kallas ekologiskt odlat.., eller har det ändrats nu?

    Om inget ändrats i kontrollväg, så är det t.ex fullt möjligt att det ekologiskt odlade vi äter, kan ha odlats på mark fullt av gifter, vilka tas upp av grödan, men som vi aldrig kommer att få veta eller ha en aning om.


    Fråga mig inte efter källa, ni får söka sanningen själva.
  • Tom Araya
    themia skrev 2014-07-12 15:53:12 följande:
    Jag hävdar att variabeln "kompetens" saknar koppling till kön.
    Du vill ju åsidosätta kompetensbaserad rekrytering med kvotering.
Svar på tråden Varför hatar folk MP?