• Webbredaktör

    Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?


    www.familjeliv.se/foralder/1.3469355


    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?
  • IsaStardust
    ica skrev 2014-09-30 07:05:46 följande:

    Om man tar ett jobb så får man lov att utföra de arbetsuppgifter som ingår. Eller byta jobb. En barnmorska träffar kvinnor som funderar på abort och de ska bemötas utan fördomar. Det handlar om att vara proffessionell.


    ja, just därför är det väl bättre om kvinnorna som funderar på abort tas om hand av någon som inte är personligen emot det? hur man känner inför något är inte något man kan ändra på och också något som är svårt att dölja. då är de bättre att de gör andra arbetsuppgifter inom yrket.
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-09-30 11:40:51 följande:
    ja, just därför är det väl bättre om kvinnorna som funderar på abort tas om hand av någon som inte är personligen emot det? hur man känner inför något är inte något man kan ändra på och också något som är svårt att dölja. då är de bättre att de gör andra arbetsuppgifter inom yrket.
    Nja, som personal är det för patienternas skull man är där. Kan man inte agera professionellt och sätta sig över sin personliga övertygelse för att hjälpa en patient i dennes situation har man valt fel inriktning.

    Professionell personal är patientens rättighet.
  • ursula

    Arbetsgivaren gör en beskrivning vad som ingår i tjänsten och har man problem med det söker man inte tjänsten.
    En arbetsgivare kan inte tvingas att anställa en person som vägrar utföra arbete som ingår i arbetsbeskrivningen

  • IsaStardust
    Morsan 027 skrev 2014-09-30 11:46:08 följande:
    Nja, som personal är det för patienternas skull man är där. Kan man inte agera professionellt och sätta sig över sin personliga övertygelse för att hjälpa en patient i dennes situation har man valt fel inriktning.

    Professionell personal är patientens rättighet.
    jag tycker det är professionellt agerande att säga ifrån sig de arbetsuppgifterna, och istället ägna sig åt andra arbetsuppgifter. även om man agerar emot sin känsla och övertygelse, inte säger något etc så finns de ju en risk att patienter uppfattar den iallafall. och det är inte bra för någon.
  • Morsan 027
    IsaStardust skrev 2014-09-30 11:58:09 följande:
    jag tycker det är professionellt agerande att säga ifrån sig de arbetsuppgifterna, och istället ägna sig åt andra arbetsuppgifter. även om man agerar emot sin känsla och övertygelse, inte säger något etc så finns de ju en risk att patienter uppfattar den iallafall. och det är inte bra för någon.
    Om man inte kan dölja sin negativitet för patienterna, så är man inte professionell. I sådana fall är det "professionellt" att välja ett annat yrke.

    Patienterna har rätt till personal, som i sin yrkesroll sätter dem främst. Det gör man inte, när tro och övertygelse kommer i vägen.
  • Tow2Mater
    Centurione skrev 2014-09-30 10:37:23 följande:
    Inte för att jag vet om det är så mycket bättre som det är idag. Idag säger många barnmorskor regelmässigt till en ung kvinna: "jaha då ska vi boka tid för abort", när hon konstaterat graviditeten.

    Hon upplyser inte ens om alternativen: att det faktiskt går att få bidrag från soc första året tills barnet kan vara på dagis (alla vet inte det), att det går att få bo tillsammans med sitt barn i ett familjehem första tiden och få hjälp och stöd av mamman där (om man inte kan få den hjälpen av sin egen mamma), att man kan låta placera barnet men ändå träffa det regelbundet tills man är mogen att ta det hem till sig, att inhemska adoptioner faktiskt förekommer - och att de kan få vara "öppna".
    Ja, svensk lagstiftning är extremt pro-abort, och det verkar inte finnas nåt bidrag alls om alternativen i sjukvården eftersom de "bara" foljer lagen. Min kompis som hade bestämt sig for att behålla och uttryckligen inte ville ha info om abort, fick i kontakten med vården telenummer till abortmottagningen tryckt i sin hand mot sin vilja eftersom det är i enlighet med svensk lag, och ingen info alls om vilken hjälp man kan få. Helt absurt.
  • Dixie
    Ingram skrev 2014-09-29 15:50:54 följande:
    Ja, det tycker jag men vad man får välja bort måste ju vara i proportion till ens eget känsloliv och hur man påverkas som person.
    Men det här med abort är en laddad fråga, inte en lätt sådan, och är en annan sak än att välja bort "något jag tycker är tråkigt" eller inte "bara vill göra".
    så om personalen på mitt barns förskola tycket det är fel att man äter kött - då är det ok om de endast serverar mitt barn vegetariskt? 
  • Chrysabelle

    Tja, om de inte arbetar så kan de naturligtvis vägra vara med på en abort, precis som vem som helst som man drar in från gatan.

  • Vendelamarie01

    Jag tycker inte att en arbetstagare ska ha rätt att slippa vissa uppgifter som står i avtalet med arbetsgivaren, det kan ju leda till att det en dag på en barnmorskemottagning inte finns någon som kan utföra en abort trots att behovet finns. Det skulle ju inte alls fungera och leda till att aborträtten inskränks. 

    Dock har jag full förståelse för att vissa barnmorskor inte vill utföra aborter, jag skulle aldrig vilja varesig vara med på någon annans abort eller göra en abort själv om det inte var fara för mitt liv eller barnet var mycket sjukt. Jag tror inte heller att någon kvinna med en oönskad graviditet gynnas av att möta en barnmorska som är emot aborter. 

    En medelväg hade kanske varit att sjukhusen när de utlyser barnmorsketjänster erbjöd olika typer av tjänster med mer preciserade uppgifter. Så att man om man söker en tjänst på t.ex. en förlossningsavdelning inte arbetar med att utföra aborter. Det finns säkert fler tjänster som skulle kunna separeras från utförandet av aborter. Då står det dig fritt att välja vilka tjänster du söker. Söker för få personer tjänsterna där abort ingår får man försöka locka med högre löner t.ex. Jag tycker absolut inte att aborträtten ska inskränkas. 

  • Centurione
    Tow2Mater skrev 2014-09-30 13:33:54 följande:
    Ja, svensk lagstiftning är extremt pro-abort, och det verkar inte finnas nåt bidrag alls om alternativen i sjukvården eftersom de "bara" foljer lagen. Min kompis som hade bestämt sig for att behålla och uttryckligen inte ville ha info om abort, fick i kontakten med vården telenummer till abortmottagningen tryckt i sin hand mot sin vilja eftersom det är i enlighet med svensk lag, och ingen info alls om vilken hjälp man kan få. Helt absurt.
    Exakt. Jag har träffat många kvinnor som har drabbats av samvetsnöd och en stor ilska och bitterhet senare i livet, när de insett att de faktiskt hade KUNNAT behålla. Men att den insikten undanhölls dem. Väldigt ofta pushar ju också både killen och föräldrarna i riktning mot abort - och en ung tjej orkar inte kämpa emot dem alla, utan något stöd utanför familjen.
Svar på tråden Ska personal i sjukvården ha rätt att vägra utföra aborter?