• Anonym (Riita)

    Fattar nån kristendomen?

    Kristna tror på syndernas förlåtelse och ett evigt liv och det får dom gärna göra för min del. No problems. Men vad menar dom? Det med syndernas förlåtelse. Vad vill dom ha förlåtelse för? Ingen människa är perfekt, alla gör misstag och fel och det brukar man kunna reda ut och be drabbade om ursäkt för och sedan är det bra med det. Vi är ju bara människor! Och vad är en synd? Evigt liv, då? Jag är inte intresserad av ett evigt liv efter döden. Men lever och så dör man. Det är väl viktigast att leva här och nu? Menar inte att man ska vara oansvarig med miljön mm, men vad är det som är så himla lockande med evigt liv och vad betyder det egentligen. Tycker nog att det kan vara skönt att få sätta punkt någon gång så evigt liv låter rätt läskigt. Jag försökte få svar av några kristna ungdomar jag träffade förra veckan men dom babblade om sädeskorn, sådd och befrielsen i Kristus och då gav jag upp. Fattar ni nåt om det här med kristendomen?

  • Svar på tråden Fattar nån kristendomen?
  • Rikard

    Man skulle också kunna skriva att 5 miljarder människor inte fattat kristendomen.

  • themia
    Konservativ skrev 2015-08-08 16:10:08 följande:
    Jag menar vad jag skrev. Har du något viktigt att säga?
    Ja, det jag skrev var ett viktigt påpekande. Att man bekänner sig till en tro är (tyvärr) långt ifrån detsamma som att man förstår sin religion dogmer, historia och liturgier.
    Alltför många troende är bara troende av gammal vana utan att ifråga sin (barna?)tro eller ställa den i relation till tillgänglig kunskap om världen och livet.
  • Konservativ
    themia skrev 2015-08-08 18:39:08 följande:
    Ja, det jag skrev var ett viktigt påpekande. Att man bekänner sig till en tro är (tyvärr) långt ifrån detsamma som att man förstår sin religion dogmer, historia och liturgier.
    Alltför många troende är bara troende av gammal vana utan att ifråga sin (barna?)tro eller ställa den i relation till tillgänglig kunskap om världen och livet.
    Du tror att du har förstått. Du har inte förstått.
  • themia
    Konservativ skrev 2015-08-09 08:41:29 följande:
    Du tror att du har förstått. Du har inte förstått.
    Besservissersvaret, det svar man alltid får från enögt religiösa när de inte har något att säga.

    Försök övertyga mig, du har ju Jesus uppdrag eller hur
  • Konservativ
    themia skrev 2015-08-09 09:16:02 följande:
    Besservissersvaret, det svar man alltid får från enögt religiösa när de inte har något att säga.

    Försök övertyga mig, du har ju Jesus uppdrag eller hur
    Finns ingen mening med att försöka övertyga dig. Om du verkligen skulle vara intresserad skulle du prata med en präst, inte spotta ur dig pejorativer på ett forum.
  • themia
    Konservativ skrev 2015-08-09 10:29:20 följande:
    Finns ingen mening med att försöka övertyga dig. Om du verkligen skulle vara intresserad skulle du prata med en präst, inte spotta ur dig pejorativer på ett forum.
    Nej du har rätt, du skulle inte kunna övertyga mig. Jag har varit där du är men lämnat det bakom mig när jag till slut insåg på vilken lösan sand alla religioner vilar.
    Hoppas för din skull att även du ser verkligheten en dag.
  • SkåneP
    Den kristna mytologin är så makalöst befängd.

    En allsmäktig skapare som kickar i gång ett universum med galaxer, kvarkar och kvanteffekter för att efter några miljarder års evolution bestämma sig för att hitta på ett syndafall för en av arterna som evolverat fram på en av miljarder planeter i en av miljarder galaxer. Detta kompenseras sedan med ett komplicerat trick som innefattar både jungfrufödsel och skendöd för att arten i fråga ska få en angenäm tillvaro efter att deras livsprocesser upphört.

    Denna skapare av detta fenomenala allt har vidare synpunkter på allt från hur individer av den där arten lever tillsammans, begreppet äktenskap, fortplantning, könsfördelningen av de som äktat varanda till vidare trivialiteter som t.ex. klädsel.

    Vidare tar skaparen i fråga alla mått och steg som kan tänkas för att inte synas, varken direkt eller indirekt, utan har ambitionen att vara något som inte låpter sig bevisas/påvisas. Detta för att inte kunna skiljas från rena fantasier och därför förutsätta blind tro bland angängarna.

    Denna blinda tro är sedan underlag för tillbedjan och bejakande av skaparen som en allsmäktig och god guddom vars gammeltestamentliga övergrepp ska ses i sitt sammanhang och därför inte räknas.

  • Konservativ
    SkåneP skrev 2015-08-12 00:26:23 följande:
    Den kristna mytologin är så makalöst befängd.

    En allsmäktig skapare som kickar i gång ett universum med galaxer, kvarkar och kvanteffekter för att efter några miljarder års evolution bestämma sig för att hitta på ett syndafall för en av arterna som evolverat fram på en av miljarder planeter i en av miljarder galaxer. Detta kompenseras sedan med ett komplicerat trick som innefattar både jungfrufödsel och skendöd för att arten i fråga ska få en angenäm tillvaro efter att deras livsprocesser upphört.

    Denna skapare av detta fenomenala allt har vidare synpunkter på allt från hur individer av den där arten lever tillsammans, begreppet äktenskap, fortplantning, könsfördelningen av de som äktat varanda till vidare trivialiteter som t.ex. klädsel.

    Vidare tar skaparen i fråga alla mått och steg som kan tänkas för att inte synas, varken direkt eller indirekt, utan har ambitionen att vara något som inte låpter sig bevisas/påvisas. Detta för att inte kunna skiljas från rena fantasier och därför förutsätta blind tro bland angängarna.

    Denna blinda tro är sedan underlag för tillbedjan och bejakande av skaparen som en allsmäktig och god guddom vars gammeltestamentliga övergrepp ska ses i sitt sammanhang och därför inte räknas.
    Eftersom antalet lärjungar till Kristus ständigt stiger så är din invändning ointressant. Att vara kristen är inte att lösa ett matematiskt problem utan handlar om en personlig relation till Gud.
  • kivirush
    Konservativ skrev 2015-08-12 06:44:12 följande:

    Eftersom antalet lärjungar till Kristus ständigt stiger så är din invändning ointressant. Att vara kristen är inte att lösa ett matematiskt problem utan handlar om en personlig relation till Gud.


    Vad Jag har läst så har tron på någon entitet sakta sjunkit sedan 90 talet.

    Kan det ha något med den fria informationen på internet att göra?
    Säger lite vad jag vill.
  • Moderno

    Vad hände innan vi föddes enligt kristendomens förklaringsmodell? Innebär evigt liv efter döden, en evig död innan livet?

Svar på tråden Fattar nån kristendomen?