Varför kallar man svensk förskola pedagogisk?
Många är väldigt noga med att man måste kalla personal på dagis generellt för ?pedagoger? samt att det är viktigt att inte säga dagis utan förskola.
I verkligheten dock så är det en minoritet av dom som tar hand om barnen på förskolorna som är utbildade förskollärare. OM dom ens har en utbildning är dom flesta barnskötare vilket är en gymnasieutbildning, inte en pedagogisk högskoleutbildning.
Sedan jobbar dagligen mängder av kreti och pleti som vikarier vilka inte har någon utbildning alls överhuvudtaget, vissa kan knappt prata svenska.
Vidare är det så stora barngrupper och blasé kultur att föräldrar tycker det är normalt och något man ska räkna med att små barn som hämtas har flera bitmärken, har svalt en liter sand, har stora blåmärken på sig osv.
?Pedagogerna har inte tid att ha koll på varenda barn!?
Jag har själv jobbat som vikarie på förskola när jag utbildade mig och på vissa förskolor kollade dom inte ens upp referenser eller begärde utdrag ur polisregistret utan jag fick jobb med mycket kort varsel.
Verksamheten bestod av att massor av barn kröp omkring/befann sig i samma rum och lekte oorganiserat.
Det stod små ettåringar och grät skräckslagna för sig själva och jag fick veta att dom skolades in och det var därför.
Sedan var det utelek och promenad till någon äng där alla fick leta upp pinnar innan vi gick hem igen.
Är det det som var så pedagogiskt?
Jag tror ärligt talat att föräldralediga föräldrar tar bättre hand om och är mer pedagogiska än vad svensk förskolas personal erbjuder...