• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:31:53 följande:

    Finns massor av sätt att finansiera det på, bland annat genom att sänka kostnaderna. Bara biståndet kostar trx 42 miljarder per år. Man kan då med fog säga att hela biståndet finansieras av höginkomsttagare. Våra extra skatter går mao inte ÖHT till välfärd utan till andra lands medborgare.


    Ja, jag förstår att det finns många olika både skatter och utgifter som du kan vilja sänka för att finansiera ditt förslag. Det argument som du kan tänkas få beror då förstås på vilka av dessa områden du väljer ut. Vill du sänka biståndet får du vissa argument, vill du höja skatt för företagare får du andra argument.

    Ja allt som finansieras med statlig löneskattskatt finansieras ju av dem som tjänar över gränsen för att betala statlig skatt. Men den summan var ju försumbar vad jag förstod av tidigare inlägg?

    De som ej betalar statlig löneskatt bidrar ju dock till statskassan på annat sätt, tex genom moms.
  • Anonym (S)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:35:09 följande:

    Jag också. Då finns det två sätt att göra det på. Drt krångliga med sambeskattningar och en massa undantag. Det enkla, platt skatt. Tjänar du dubbelt så mycket så betalar du dubbelt så mkt i skatt, inte MER


    Ja, jag har förstått att du tycker det. Och jag kan förstå argumenten för platt löneskatt.

    Dina argument för sambeskattning för sjuka med en patner med högre inkomst har jag dock svårare att förstå. Jag tycker sambeskattning över huvudtaget är fel, men om det skulle gälla bara för sjuka skulle det vara ännu märkligare enligt mig.
  • Anonym (Mia)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:33:26 följande:

    Så jag ska acceptera att systemet är för jävla sjukt orättvist för att det var värre förr?

    Det är som att säga att en kvinna ska acceptera lägre löner än män för en gång i tiden hade kvinnor inte ens rösträtt, det äf ju iaf bättre nu.


    Det är inte orättvist. Du beskattas lika som de med samma inkomst. Det är som om jag skulle gnälla över att par får dra nytta av dubbla rot/rut-avdrag bara för att de bor ihop medan jag bor själv. Jäkla sjukt orättvist är det!
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:25:06 följande:

    11 000 om du jämför mig och min sambo med ett par som tjänar 40+40. Inga småpengar direkt..


    Då undrar jag varför bara skatt ska vara ?rättvist??

    Du tänker - du tjänar 70000 som ensam, om två st tjänar 35+35 får de behålla mer, det är orättvist och du borde få behålla lika mycket.

    Men dra det till sin spets?

    Om jag är ensamstående och betalar 7000 i hyra och mina grannar är ett par i likadan lägenhet och betalar 7000 i hyra, så har de mer pengar än mig när hyran är betald.

    Enligt ditt resonemang, ska man då också bara betala hälften av hyran om man är själv? Eller dubbelt om man är två?

    Eller jag, när jag försörjde MIN sjuka sambo, hade det då varit platt skatt och jag verkligen behövt betala 30% i skatt, hade vi fått så lite att vi inte klarade oss. Alla är inte höginkomsttagare, och att höja skatten för de som tjänar lite gör att antingen får då bidragen öka eller så kan folk inte överleva.

    Men det är lätt att bara tänka på sig själv.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Milton) skrev 2019-11-25 08:37:31 följande:

    Det du säger är alltså att du ser din sambo som en börda?

    För du betalar ju lika mycket skatt oavsett du lever med henne eller inte, precis som den som tjänar 40k betalar lika mycket skatt oavsett om den lever med någon som tjänar 0 eller 40 eller 80k.

    Du får med andra ord inte lägre skatt oavsett om du lever med din sambo eller om du är singel jämfört med paret som tjänar 40+40.

    Däremot, om sambeskattning blev en verklighet, skulle den som tjänade mindre i ett par betala lika hög skatt som sin mer välbetalda partner och det om något är väl orättvist!

    Hoppas att du inte uttryckt för din sambo vilken ekonomisk börda du tycker att hon är, låter som om hon har tufft nog ändå.


    Det enda som är en börda är att vårt hushåll måste betala mycket mer i skatt än dubbelt så mycket som ett hushåll halva inkomsten.
  • Anonym (16000)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-25 08:25:06 följande:

    11 000 om du jämför mig och min sambo med ett par som tjänar 40+40. Inga småpengar direkt..


    Fast vänta nu, nu skrev du fel va?

    För tjänar du 70000 och ett par tjänar 40+40 så är det 80000 och då ska de väl självklart ha 10000 kr mer än dig i lön?
  • Anonym (Johan)
    Anonym (S) skrev 2019-11-25 08:38:05 följande:

    Ja, jag förstår att det finns många olika både skatter och utgifter som du kan vilja sänka för att finansiera ditt förslag. Det argument som du kan tänkas få beror då förstås på vilka av dessa områden du väljer ut. Vill du sänka biståndet får du vissa argument, vill du höja skatt för företagare får du andra argument.

    Ja allt som finansieras med statlig löneskattskatt finansieras ju av dem som tjänar över gränsen för att betala statlig skatt. Men den summan var ju försumbar vad jag förstod av tidigare inlägg?

    De som ej betalar statlig löneskatt bidrar ju dock till statskassan på annat sätt, tex genom moms.


    Fast det gör ju alla.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Mia) skrev 2019-11-25 08:49:11 följande:

    Det är inte orättvist. Du beskattas lika som de med samma inkomst. Det är som om jag skulle gnälla över att par får dra nytta av dubbla rot/rut-avdrag bara för att de bor ihop medan jag bor själv. Jäkla sjukt orättvist är det!


    Nu är rotavdraget en mycket mindre summa. Men det ÄR ju också orättvist såklart! Varför ska du straffas för att du lever ensam med tex dina barn? Ett par borde absolut inte ha mer rätt till RUT eller ROT än ett ensamhushåll.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-25 08:51:57 följande:

    Då undrar jag varför bara skatt ska vara ?rättvist??

    Du tänker - du tjänar 70000 som ensam, om två st tjänar 35+35 får de behålla mer, det är orättvist och du borde få behålla lika mycket.

    Men dra det till sin spets?

    Om jag är ensamstående och betalar 7000 i hyra och mina grannar är ett par i likadan lägenhet och betalar 7000 i hyra, så har de mer pengar än mig när hyran är betald.

    Enligt ditt resonemang, ska man då också bara betala hälften av hyran om man är själv? Eller dubbelt om man är två?

    Eller jag, när jag försörjde MIN sjuka sambo, hade det då varit platt skatt och jag verkligen behövt betala 30% i skatt, hade vi fått så lite att vi inte klarade oss. Alla är inte höginkomsttagare, och att höja skatten för de som tjänar lite gör att antingen får då bidragen öka eller så kan folk inte överleva.

    Men det är lätt att bara tänka på sig själv.


    Du får betala det pris marknaden bestämmer oavsett om du är ensam eller ej. Jävligt tramsigt argument.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (16000) skrev 2019-11-25 08:53:57 följande:

    Fast vänta nu, nu skrev du fel va?

    För tjänar du 70000 och ett par tjänar 40+40 så är det 80000 och då ska de väl självklart ha 10000 kr mer än dig i lön?


    Jag tjänar 80 000
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom