• Anonym (Johan)

    Sambeskattning sjukdom

    Hej.

    Min sambo är gravid och vi är överlyckliga pga detta. Tyvärr ställer det ekonomiska till det med smolk i glädjebägaren.

    Min sambo är kroniskt sjuk och sjukskriven, tyvärr pluggade hon när hon insjunknade och hade ingen SGI. Att dra detta vidare är meningslöst då jag anses tjäna så bra att hon inte berättigas någon ersättning. Jag vet inte när, om någonsin, min sambo kommer friskförklaras igen.

    Detta skapar en situation där hon är helt beroende av mig ekonomiskt.

    Vi bor i en liten lägenhet i Stockholm och behöver verkligen större, på lite sikt vore ett radhus eller dyl drömmen. Vi är dock unga och har inget större sparat kapital än.

    Jag har kämpat som ett as hela livet och aldrig fått hjälp med något men ändå kommit till en position där jag tjänar bra. Runt 70 000. Då tänker säkert många av er "det är ju hur jävla mkt pengar som helst, vad klagar idioten för"? De som bor i Stockholm vet dock att utan stort sparat kapital är en sådan lön inte garant för mkt på bostadsmarknaden.

    Iom min sambos tillstånd är det viktigt att jag jobbar relativt nära hemmet. Att flytta till Åkersberga eller Skarpnäck är därmed inget alternativ (eftersom jag jobbar på kontor runt 08-19 varje dag i City hade 2-3 timmars pendling per dag också varit övermäktigt)

    Allt detta hade jag kunnat acceptera om det inte vore för beskattningen. Jag får behålla 45 000 efter skatt MEN om vi båda hade tjänat 35 000 var (vilket hade varit skönt för mitt jobb är väldigt psykiskt påfrestande) hade vi fått behålla 55 000. Det skiljer alltså 10 000 per MÅNAD beroende på vår inkomstfördelning. De 10 000 hade gjort en enorm skillnad i våra liv.

    HUR kan ett system rättfärdigas när vi BÅDE ses som individer (gällande beskattning) OCH som en familj (gällande ersättning)? Det måste ju vara konsekvent! Jag är fine med att jag ska betala för min sambo, men då ska vi inte beskattas hårdare än andra par som har samma inkomst!!

    IOM avsaknaden av SGI får min sambo bara minimibeloppet ur föräldraförsäkringen. Jag har mao, pga inkomstbortfallet, väldigt begränsade möjligheter ekonomiskt att vara hemma med mitt barn, som jag så djupt vill.

    Är detta vad jag får för att betala en bra bit över en halv miljon per år i skatt på min inkomst? Samtidigt sitter Iraks försvarsminister på sjukpenning med sin fru. FY FAN säger jag bara!

  • Svar på tråden Sambeskattning sjukdom
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:09:06 följande:
    Blir hon mindre sjuk av att jag betalar mer i skatt?
    Det är du som drar in hennes sjukdom i diskussionen.


  • Anonym (Johan)
    Anonym (Johanna) skrev 2019-11-27 11:03:46 följande:

    Det förväntar sig samhället inte alls att han ska. Däremot finns det för sjukförsäkring, föräldraförsäkring, a-kassa och alla andra gemensamma skydd och ersättningar villkor. Så vitt jag uppfattat det har TS sambo av okunskap eller ren otur lyckats utförsäkra sig själv.


    Oavsett om min flickvän får sjukpenning eller inte måste jag till viss del försörja henne. Om jag INTE försörjer henne får hon en massa andra fördelar (tex bostadsbidrag etc) som hon nu inte får. Alltså bedömer staten att JAG ska försörja henne..Samtidigt bedömer staten att vår gemensamma inkomst är så hög att vi ska betala mycket mer i skatt än ett annat par med samma inkomst men annan fördelning.

    Min sambo kan tyvärr inte välja att börja jobba. Jag önskar att så vore fallet. Är vi ihop hela livet kommer jag behöva vara garant för att hennes pension blir typ NOLL.

    Jag ska alltså täcka upp för henne på ett sätt ingen behöver göra i ett par som tjänar 40+40. Som tack för besväret får jag betala mycket MER i skatt än ett par som tjänar 40+40.

    HUR kan du försvara det?
  • Anonym (Johan)
    ensam1 skrev 2019-11-27 11:34:58 följande:

    TS måste ha en av historiens snabbaste löneökningar. I inledningen är det 70.000, sedan 80.000 sedan betalar han över 500,000 i skatt vilket man gör om man har en lön över 95,000. 25 000 på 4 dagar känns rätt oslagbart om man är kvar på samma jobb


    En stor del av arbetsgivaravgiften är också skatt smartskaft. 100% av arbetsgivaravgiften på allt du tjänar över 38 000 är ren skatt.
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:18:11 följande:
    Oavsett om min flickvän får sjukpenning eller inte måste jag till viss del försörja henne. Om jag INTE försörjer henne får hon en massa andra fördelar (tex bostadsbidrag etc) som hon nu inte får. Alltså bedömer staten att JAG ska försörja henne..Samtidigt bedömer staten att vår gemensamma inkomst är så hög att vi ska betala mycket mer i skatt än ett annat par med samma inkomst men annan fördelning.

    Min sambo kan tyvärr inte välja att börja jobba. Jag önskar att så vore fallet. Är vi ihop hela livet kommer jag behöva vara garant för att hennes pension blir typ NOLL.

    Jag ska alltså täcka upp för henne på ett sätt ingen behöver göra i ett par som tjänar 40+40. Som tack för besväret får jag betala mycket MER i skatt än ett par som tjänar 40+40.

    HUR kan du försvara det?
    Ingen tvingar dig. Ni har gått in i detta med öppna ögon. Ni skaffar t o m barn.

    Reglerna ser ut så, det visste du om. Att nu sitta och gnälla känns inte konstruktivt.
  • Anonym (Johan)
    Snäll men inte tråkig skrev 2019-11-27 12:19:55 följande:

    Läs TS inlägg 24 där han skriver att de inte "direkt prioriterade att rulla sjuksängen till Försäkringskassan" och TS inlägg 106 där han skriver att någon regelrätt sjukskrivning inte gjordes och att de "inte var stenhårda med att lösa alla detaljer".

    Nej, det är ingens fel att TS sambo blev sjuk men däremot är det absolut någons fel att det inte ens kollades upp ordentligt om hon var berättigad till sjukpenning.


    Detta kunde absolut ha gjorts bättre då vi inte var pålästa i hur alla bidragsstrukturer fungerar.

    Dock så är det, även om min flickvän skulle få sjukpenning, orimligt att jag som av staten förväntas försörja henne, ska betala mycket mer i skatt än ett annat par som tjänar lika mycket men ingen är sjuk.

    Hur är det rimligt att jag BÅDE ska ta ekonomiskt ansvar för en annan människa OCH betala mycket mer i skatt än andra friska par som tjänar lika mycket?
  • Anonym (X)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:18:11 följande:
    Oavsett om min flickvän får sjukpenning eller inte måste jag till viss del försörja henne. Om jag INTE försörjer henne får hon en massa andra fördelar (tex bostadsbidrag etc) som hon nu inte får. Alltså bedömer staten att JAG ska försörja henne..Samtidigt bedömer staten att vår gemensamma inkomst är så hög att vi ska betala mycket mer i skatt än ett annat par med samma inkomst men annan fördelning.

    Min sambo kan tyvärr inte välja att börja jobba. Jag önskar att så vore fallet. Är vi ihop hela livet kommer jag behöva vara garant för att hennes pension blir typ NOLL.

    Jag ska alltså täcka upp för henne på ett sätt ingen behöver göra i ett par som tjänar 40+40. Som tack för besväret får jag betala mycket MER i skatt än ett par som tjänar 40+40.

    HUR kan du försvara det?
    Hur kan du försvara att ni inte redan gift er så att ni skyddar henne om det händer dig något?
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:19:50 följande:
    En stor del av arbetsgivaravgiften är också skatt smartskaft. 100% av arbetsgivaravgiften på allt du tjänar över 38 000 är ren skatt.
    Arbetsgivaravgiften är ingen skatt. Det är en avgift, och den betalas inte av arbetstagaren, utan av arbetsgivaren. Det hör dessutom på namnet.

    Du verkar ha dålig koll, vilket ännu mer undergräver din trovärdighet.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (Orka) skrev 2019-11-27 13:05:26 följande:

    Men hur har ni tänkt att din fru ska orka vara ensam med barnet 12 timmar varje vardag (du skriver arbete mellan 08-19, och så tranaporttid på det) om hon är så sjuk att hon inte ens kan ha ett minimilöns- eller deltidsjobb? Jag är själv föräldraledig just nu, fullt frisk och det är ändå tufft både fysiskt och psykiskt.


    Vet inte. Alternativen är att dumpa sambo eller vara barnlös hela livet.

    Hur är tanken att du ska klara att ta hand om dina barn om du och din fru blir dödligt sjuka? Är det ens rimligt att ni skaffade barn?
  • Anonym (***)
    Anonym (Johan) skrev 2019-11-27 17:22:33 följande:
    Detta kunde absolut ha gjorts bättre då vi inte var pålästa i hur alla bidragsstrukturer fungerar.

    Dock så är det, även om min flickvän skulle få sjukpenning, orimligt att jag som av staten förväntas försörja henne, ska betala mycket mer i skatt än ett annat par som tjänar lika mycket men ingen är sjuk.

    Hur är det rimligt att jag BÅDE ska ta ekonomiskt ansvar för en annan människa OCH betala mycket mer i skatt än andra friska par som tjänar lika mycket?
    Fattar du fortfarande inte hur det fungerar i Sverige? Du betalar skatt på din lön. Anders betalar skatt på sin lön och Lisa betalar skatt på sin lön.
  • Anonym (Johan)
    Anonym (X) skrev 2019-11-27 17:22:54 följande:

    Hur kan du försvara att ni inte redan gift er så att ni skyddar henne om det händer dig något?


    Det ligger i plan
Svar på tråden Sambeskattning sjukdom