• Svar på tråden Islam
  • AndreaBD
    Sonjassoja skrev 2019-12-05 12:29:34 följande:
    Vad trevligt skrivet... Enligt din övertygelse då eller? 
    Lagarna används, fast det är knappas där problemet ligger, eller hur?
    De används? De används kanske i 20 % av fallen. Det anmäls ju oftast inte!  Jag tror att några här inte förstår att man bara kan bli straffad om någon faktiskt anmäler en. 

    Jag förstår att t.ex. socialtjänsten gör bedömningen att det inte vore bra att vara allt för hårt med invandrarfamiljer som kanske inte kan lagarna så bra än. Så man anmäler dem inte, ger dem en chans till. Så att de förstår att man bara vill de väl. Och i vissa fall är det säkert rätt också. Men det finns också fall där familjer (eller familjefäder) drar slutsatsen att svenska myndigheter ändå är mesiga och att man kan få göra vad man vill. Och den skillnaden måste socionomerna där lära sig. Eller anmäla alla. 

    Det är klart att det tar mer resurser, framför allt också hos polisen om man anmäler allt. Polisen har inte tid. Och varför har de inte tid? För att man inte har ingripit i tid när det gäller problematiska familjer, INNAN deras barn blev brottslingar. Vore det inte bättre att lägga resurserna på att förhindra att det blir så?
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 11:56:33 följande:
    Det kanske inte går att förbjuda en religion men vi har ingen absolut religionsfrihet eftersom lagar mm begränsar hur en religion får praktiseras. Skulle det inte vara odemokratiskt att inte begränsa en odemokratisk religion?
    Det går absolut att begränsa den. Det räcker med att säga: Sverige är ett sekulärt land. Religion är privatsak som inte ska tvingas på andra människor. Det innebär också att det inte ska föras oväsen - inga böneutropare och inga kyrkoklockor heller, då är det rättvist. Ingen hänsyn till religion på jobbet om det på något sätt stör. Kanske kan man t.o.m. ha någon muslimsk helgdag med i kalendern, eftersom ändå många barn skulle vilja vara lediga då. Det ser jag inte som ett problem. Och matfrågan är inte heller längre ett problem, då många vill äta vegetariskt. Det kan även muslimerna göra då om det skulle vara fläsk, t.ex. i skolan. 

    Däremot tycker jag att det vore osmart, odiplomatiskt att särbehandla islam. Det får motsatt effekt om man kritiserar deras religion. Förnyelse måste komma inifrån. Och religioner är aldrig demokratiska.
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-05 13:18:29 följande: #202
    Sonjassoja skrev 2019-12-05 12:29:34 följande:
    Vad trevligt skrivet... Enligt din övertygelse då eller? 
    Lagarna används, fast det är knappas där problemet ligger, eller hur?
    De används? De används kanske i 20 % av fallen. Det anmäls ju oftast inte!  Jag tror att några här inte förstår att man bara kan bli straffad om någon faktiskt anmäler en. 

    Jag förstår att t.ex. socialtjänsten gör bedömningen att det inte vore bra att vara allt för hårt med invandrarfamiljer som kanske inte kan lagarna så bra än. Så man anmäler dem inte, ger dem en chans till. Så att de förstår att man bara vill de väl. Och i vissa fall är det säkert rätt också. Men det finns också fall där familjer (eller familjefäder) drar slutsatsen att svenska myndigheter ändå är mesiga och att man kan få göra vad man vill. Och den skillnaden måste socionomerna där lära sig. Eller anmäla alla. 

    Det är klart att det tar mer resurser, framför allt också hos polisen om man anmäler allt. Polisen har inte tid. Och varför har de inte tid? För att man inte har ingripit i tid när det gäller problematiska familjer, INNAN deras barn blev brottslingar. Vore det inte bättre att lägga resurserna på att förhindra att det blir så?
    "Jag förstår att t.ex. socialtjänsten gör bedömningen att det inte vore bra att vara allt för hårt med invandrarfamiljer som kanske inte kan lagarna så bra än"
    Det är möjligt men om de inte blivit informerade om vad som gäller så är det något som är snett.

    Minns jag inte fel så diskuterades det redan före 2000 (tror att det var i samband diskoteksbranden) om varför socialtjänsten såg mellan fingrarna när det handlade om invandrare och en av anledningarna var att det fanns så många invandrare. Antar att mycket handlar om bristande kompetens, man vet inte hur man ska lösa det så man skiter i det. Att kompetensen behövs är ju inte direkt en nyhet så det verkar som att det finns en hel del bristande kompetens högre upp inom socialtjänsten. Personalbrist verkar också vara ett problem.

    Bristande kompetens verkar vara ett fenomen inom socialtjänsten.
    UG-referens: För barnens bästa
    www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ug-referens-for-barnens-basta
    SVT granskar: Hundratals barn far illa när socialtjänsterna gör fel | SVT Nyheter
    www.svt.se/nyheter/inrikes/svt-granskar-hundratals-barn-far-illa-nar-att-socialtjansterna-gor-fel
    Socialtjänstens kris: Barn levde i misär - hundarna hämtades
    www.expressen.se/nyheter/barnen-levde-i-misar--hundarna-hamtades/
  • KlantSmurfen
    AndreaBD skrev 2019-12-05 13:30:10 följande: #203
    Det går absolut att begränsa den. Det räcker med att säga: Sverige är ett sekulärt land. Religion är privatsak som inte ska tvingas på andra människor. Det innebär också att det inte ska föras oväsen - inga böneutropare och inga kyrkoklockor heller, då är det rättvist. Ingen hänsyn till religion på jobbet om det på något sätt stör. Kanske kan man t.o.m. ha någon muslimsk helgdag med i kalendern, eftersom ändå många barn skulle vilja vara lediga då. Det ser jag inte som ett problem. Och matfrågan är inte heller längre ett problem, då många vill äta vegetariskt. Det kan även muslimerna göra då om det skulle vara fläsk, t.ex. i skolan. 

    Däremot tycker jag att det vore osmart, odiplomatiskt att särbehandla islam. Det får motsatt effekt om man kritiserar deras religion. Förnyelse måste komma inifrån. Och religioner är aldrig demokratiska.
    "Det får motsatt effekt om man kritiserar deras religion"
    Det beror ju på hur man gör det och det finns alltid en del som inte vill förändra sig och då finns det en risk att kritik motsatt effekt men att inte kritisera öht ger knappast positiva förändringar.

    "Förnyelse måste komma inifrån."
    jo men det betyder inte att kritik och idéer måste komma inifrån, Douglas Murray har kritiserat islam en hel del men det verkar inte som att det haft motsatt effekt.




    Is the rise of terrorism and violence justifiably traced to the teachings of Islam, or is this call to war a twisted interpretation of the true Muslim faith? Most of the world's 1.5 billion Muslims are moderates who see Islamic terrorism as a violation of their sacred texts. Is it wrong to let a radical minority represent authentic Islam? Has fear blinded us to its lessons of tolerance and peace?

    For: Zeba Khan
    For: Maajid Nawaz

    Against: Ayaan Hirsi Ali
    Against: Douglas Murray
    Sam Harris har också kritiserat islam en hel del och det verkar funka.




    Panelists Sam Harris, Co-founder and Chief Executive of Project Reason and Maajid Nawaz  Founding Chairman of Quilliam, joined moderator Juliette Kayyem,  Lecturer in Public Policy at the Harvard Kennedy School,  for a panel discussion to reflect on the future of Islam and tolerance regarding it. The panelists discussed many topics regarding Islam in modern society, such as Islam's place in modern culture, the events leading up to the modern public perception of Islam, and Islamic extremism. These topics were put forth with the final goal of collaborating to ensure a stable future of tolerance in the world.

    A panel discussion with:
    Sam Harris
    Neuroscientist, Co-founder and Chief Executive, Project Reason,
    Author, The End of Faith, Letter to a Christian Nation, among others

    Maajid Nawaz
    Author, Radical
    Founding Chairman, Quilliam

    Juliette Kayyem (moderator)
    Lecturer in Public Policy, Harvard Kennedy School
    Former Assistant Secretary for Intergovernmental Affairs, US Department of Homeland Security
    Dokumentär på amazon
    Islam and the Future of Tolerance

    An atheist philosopher clashes with a formerIslamist turned reformed Muslim over one of the most controversial topics of our time. They take this conversation public in hopes of changing the global conversation.

    Genres Documentary

    Director Jay Shapiro, Desh Amila

    Starring Sam Harris, Maajid Nawaz, Douglas Murray

    www.amazon.com/Islam-Future-Tolerance-Sam-Harris/dp/B07L6PCQF4
    En bok

    Islam_and_the_Future_of_Tolerance_book_c
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 13:30:10 följande:
    Det går absolut att begränsa den. Det räcker med att säga: Sverige är ett sekulärt land. Religion är privatsak som inte ska tvingas på andra människor. Det innebär också att det inte ska föras oväsen - inga böneutropare och inga kyrkoklockor heller, då är det rättvist. Ingen hänsyn till religion på jobbet om det på något sätt stör. Kanske kan man t.o.m. ha någon muslimsk helgdag med i kalendern, eftersom ändå många barn skulle vilja vara lediga då. Det ser jag inte som ett problem. Och matfrågan är inte heller längre ett problem, då många vill äta vegetariskt. Det kan även muslimerna göra då om det skulle vara fläsk, t.ex. i skolan. 

    Däremot tycker jag att det vore osmart, odiplomatiskt att särbehandla islam. Det får motsatt effekt om man kritiserar deras religion. Förnyelse måste komma inifrån. Och religioner är aldrig demokratiska.
    Tyvärr så funkar det inte så. Blanda inte in kristendomen, vi är kristna här och inget annat, så självklart ska vi få höra kyrkan. Religionsfriheten är inte samma sak som religionsförtryck, vilket Islam sysslar med, därför har den ingen plats i ett demokratiskt och religionsfritt samhälle.

    Tycker det vore väldigt bra utav Sverige att visa vägen och säger nej tack till Islam, för det finns väldigt starka skäl till det. Det här skulle också ge vägledning till andra länder förhoppningsvis. Tyvärr kommer aldrig att ske, precis som att Islam skulle förnyas.
  • AndreaBD
    Sonjassoja skrev 2019-12-05 15:11:03 följande:
    Tyvärr så funkar det inte så. Blanda inte in kristendomen, vi är kristna här och inget annat, så självklart ska vi få höra kyrkan. Religionsfriheten är inte samma sak som religionsförtryck, vilket Islam sysslar med, därför har den ingen plats i ett demokratiskt och religionsfritt samhälle.

    Tycker det vore väldigt bra utav Sverige att visa vägen och säger nej tack till Islam, för det finns väldigt starka skäl till det. Det här skulle också ge vägledning till andra länder förhoppningsvis. Tyvärr kommer aldrig att ske, precis som att Islam skulle förnyas.
    Visa vägen mot ett intolerant samhälle som bryter mot mänskliga rättigheterna??? Jag hoppas inte. Det finns inga undantag av demokratin. Om man går ifrån den så är det ingen demokrati länge. Så försök inte säga att det blir ett demokratiskt samhälle, det blir motsatsen. 
  • AndreaBD
    KlantSmurfen skrev 2019-12-05 13:10:28 följande:
    "Okej, du tänker religion om kulturen påverkas så mycket av religion"
    ja, du sätter ju fingret på det själv när du jämför kulturella skillnader, hur mycket kulturen avviker från religionen.

    "Du tror inte att ungdomar som IS rekryterade också har dåligt självförtroende och tror att de inte klarar att bygga upp ett svensson-liv. Där håller jag inte med."
    Det håller jag inte heller med om men det var ju inte så jag skrev Skrattande
    Man kan vända på det, hade jag flyttat till ett land med stark hederskultur så är det ju inte självförtroendet det sitter i när jag vägrar utöva 'hederskulturella värderingar', det går emot mina grundläggande värderingar och en del av min manliga identitet bygger på att inte vara sån. Jag skulle få svårt att anpassa mig och bli accepterad så länge jag vägrar anpassa mig.

    "Och min son var en gång ihop med en tjej från mellanösten, som var kristen - och jag lovar, hon var hårthållen hemifrån, precis som om hon hade varit muslim. "
    Det får mig att tänka på baptism. Hade en lärare som var pingstvän eller något liknande, jag tror satkärringen är kreationist, man kunde ju i alla fall få det intrycket när hon försökte förklara att vetenskapen konspirerar mot religiösa istället för att prata om dinosaurier och annat man själv tyckte var intressant på historielektionen (satkärringen bidrog nog en hel del till min enmans antipluggkultur). Det fanns några i hennes släkt i min ålder som verkade vara ganska hårt hållna, de verkade också ha en skvallerkultur där man skvallrade på varandra om någon gjorde "fel".

    "Och jag tror snarare att folk med olika religioner som bor i samma region har lärt sig leva med varandra, de har anpassat sig till varandra med tiden."
    För att det ska fungera måste de utgå ifrån samma spelteori "om inte ni jävlas med oss så jävlas inte vi med er" och för att det ska fungera i längden måste man fokusera mer på likheter än olikheter och sträva efter samma mål, de med olika religioner inom samma religion måste ju ändå ha en kultur som förenar dem.
    Jag bara sammanfattade det du sa, så att du vet vad jag svarade på, men jag ser det inte så att det är religionen som överväger där, utan det är kulturen som avgör hur religionen tolkas. Dvs det finns samhällen där man har en "hårdare" kultur, primitivare kan man säga, kanske låg utbildningsnivå och/eller stora klassskillnader, och där har man nog också en mer ordagrann, hårdare tolkning av koranen. Medans man i ett modernt, liberalt land inte kommer att ens överväger  att  göra som det står. 

    Så du tycker att dem som IS lyckas rekrutera går och slåss för en extrem-tolkning av islam gör det av ren övertygelse? Du säger om du hade flyttat till ett sånt land.... men de har inte flyttat, de är födda här. De har aldrig levt i sina föräldrars hemland. De har gått i skolan här och lärt sig bara svenska värderingar i skolan. Och hemma? Deras föräldrar är oftast inte ens extrema muslimer. Var har de då fått dessa värderingar ifrån helt plötsligt? Jo, några har övertygat dem, med löften att de skulle bygga upp rena paradiset där. Och vad hade de här? I regel var de då dåliga i skolan, skoltrötta, många hade typiska tonårsproblem. De hatade sitt liv för tillfället och ville bara komma ifrån det och inte göra så som deras föräldrar ville. För det hade ju inte gått så bra för dem heller. 

    Jo, det finns förstås många extrema kristna grupper också, men när det gäller kristna i mellanösten så tror jag ändå att det inte är någon speciell sekt (de är ortodoxa, har jag för mig). Min svägerska är därifrån, hon är kristen från Turkiet, Syrianer. Hon säger att det är kultur. Tjejer får inte ha sex före äktenskapet - förresten inte killar heller. Och det är jättenoga med det. 
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 16:57:51 följande:
    Visa vägen mot ett intolerant samhälle som bryter mot mänskliga rättigheterna??? Jag hoppas inte. Det finns inga undantag av demokratin. Om man går ifrån den så är det ingen demokrati länge. Så försök inte säga att det blir ett demokratiskt samhälle, det blir motsatsen. 
    Självklart finns det. Japp det säger jag. Allt skulle vara mycket bättre utan Islam i en demokrati. Bara köra en folkomröstning och se vad alla tycker. Så självklart kan det funka. Och kom inte och säg bla bla det strider mot det osv osv. Om tillräckligt många vill en sak, då blir det så. Och om regerande parti/partier sätter sig emot detta så blir de inte så långvariga i makthavande position. Så självklart går det inom en demokrati, bara majoriteten vill.  
  • Sonjassoja
    AndreaBD skrev 2019-12-05 17:17:51 följande:
    Jag bara sammanfattade det du sa, så att du vet vad jag svarade på, men jag ser det inte så att det är religionen som överväger där, utan det är kulturen som avgör hur religionen tolkas. Dvs det finns samhällen där man har en "hårdare" kultur, primitivare kan man säga, kanske låg utbildningsnivå och/eller stora klassskillnader, och där har man nog också en mer ordagrann, hårdare tolkning av koranen. Medans man i ett modernt, liberalt land inte kommer att ens överväger  att  göra som det står. 

    Så du tycker att dem som IS lyckas rekrutera går och slåss för en extrem-tolkning av islam gör det av ren övertygelse? Du säger om du hade flyttat till ett sånt land.... men de har inte flyttat, de är födda här. De har aldrig levt i sina föräldrars hemland. De har gått i skolan här och lärt sig bara svenska värderingar i skolan. Och hemma? Deras föräldrar är oftast inte ens extrema muslimer. Var har de då fått dessa värderingar ifrån helt plötsligt? Jo, några har övertygat dem, med löften att de skulle bygga upp rena paradiset där. Och vad hade de här? I regel var de då dåliga i skolan, skoltrötta, många hade typiska tonårsproblem. De hatade sitt liv för tillfället och ville bara komma ifrån det och inte göra så som deras föräldrar ville. För det hade ju inte gått så bra för dem heller. 

    Jo, det finns förstås många extrema kristna grupper också, men när det gäller kristna i mellanösten så tror jag ändå att det inte är någon speciell sekt (de är ortodoxa, har jag för mig). Min svägerska är därifrån, hon är kristen från Turkiet, Syrianer. Hon säger att det är kultur. Tjejer får inte ha sex före äktenskapet - förresten inte killar heller. Och det är jättenoga med det. 
    Fel. Uppenbarligen har de inte fått med sig svenska värderingar. Det är ett rätt känt faktum vid det här laget att integrationen är misslyckad i detta land. Människor dras till sina egna, kolla bara på Stockholm, Malmö och Göteborgs förorter. Det är inte direkt kristna som härjar. EFTERSOM det finns en stark vilja att sprida deras sätt att leva och utföra sin religion på. Det finns ingen respekt här att hämta och det hör verkligen inte hemma i en demokrati.
  • Liberté
    AndreaBD skrev 2019-12-05 12:06:55 följande:
    Okej, du tänker religion om kulturen påverkas så mycket av religion. Men om man pratar om hur "muslimer" är, så skiljer det sig ju väldigt mycket beroende på land/kultur. Muslimer från Bosnien eller Albanien är som vilka européer som helst, medan muslimer från Somalia eller Afghanistan (för att inte prata om Jemen, Jordanien eller Saudiarabien) verkligen har en kultur som kan vara ett problem här i Sverige. Och min son var en gång ihop med en tjej från mellanösten, som var kristen - och jag lovar, hon var hårthållen hemifrån, precis som om hon hade varit muslim. 

    Du tror inte att ungdomar som IS rekryterade också har dåligt självförtroende och tror att de inte klarar att bygga upp ett svensson-liv. Där håller jag inte med. Så hemskt naiva kan de inte vara, de måste förstå att det är en chansning och man chansar bara om man inte har mycket att förlora. 

    Och jag tror snarare att folk med olika religioner som bor i samma region har lärt sig leva med varandra, de har anpassat sig till varandra med tiden. Varför skulle de ha haft samma värderingar från början - om nu inte religionerna har så pass lika värderingar.
    Det finns olika stilar av Islam, hence problemen Islam har med Islam och varför Shia och Sunni hatar varandra.

    Sen din tes om "dåligt självförtroende" kan du glömma. De jag arbetat mot har varit det motsatta, de har sökt makt, inflytande , slavar, sex och vapen. En hel del kriminella eller extremister.

    Går du med i en organisation som skryter om våldtäkter, folkmord, tortyr och att äga slavar rättfärdigt så har du inte samma syn på demokrati och folkrätt som andra.

    Teorin om att religioner som mixas fungerar bra kan du bara öppna en historiebok och ta en titt om en.wikipedia.org/wiki/Religious_war

    Motsatt efffekt och stor trigger för inbördeskrig samt folkmord.

    Kanske kolla upp det du pratar om innan du skriver ned teorierna ?