• båtship12345

    Invandrare och problem

    Ni som inte tror att invandring och bristande integration på grund av regeringen är orsaken till att rosengård/rinkeby/tensta är så dåliga områden, vad tror ni är orsaken?

    Jag är genuint nyfiken.

    -->VAR OBJEKTIVA<-- 

  • Svar på tråden Invandrare och problem
  • Anonym (L)
    KillBill skrev 2019-12-08 10:15:07 följande:
    Man kan återgå till de regler som gällde innan den borgerliga regeringen med moderaterna i spetsen 1994 införde EBO. Innan EBO var bidragen kopplade till att en flykting valde att bosätta sig på den ort och plats som anvisats. Det fungerade före 1994. Varför skulle det inte fungera idag?
    Exakt, men du formulerade det bättre. 
  • Anonym (L)
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-08 10:21:25 följande:
    Seriöst spelar du korkad medvetet? Klart det var enklare 1994 när bostadsmarknaden var en helt annan. Det fanns fortfarande gott om plats i sossarnas gamla betonghetton.

    Nu är dessa ghetton i desperat behov av renovering som beräknas kosta långt över 500 miljarder. Det finns inte en enda tom lägenhet någonstans. HUR ska du hitta dessa bostäder? "Bygg mer" räcker inte som svar

    Detta skulle kosta (utöver de 500 miljarder som krävs för att renovera befintliga betongklumpar) hubdratals miljarder. HUR ska du få fram dessa pengar? VEM betalar?
    Varför är du så otrevlig?
    Du kanske har rätt i att det är svårare idag för det fattas så mycket bostäder, vilket beror på borgarna sålde ut allmännyttan och därmed gjorde massa människor bostadslösa.
    Dom som inte har råd att betala dyrt för en bostadsrätt eller betala absurda hyror, har idag väldigt få möjligheter att få ett eget boende.
    När kommunen hade hand om och ansvar för en del av bostadsmarknaden så fanns inte det problemet i samma utsträckning på långa vägar. 
    Men det är typisk borgarpolitik, gynna dom välbeställda på utsattas bekostnad.
  • KillBill
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-08 10:21:25 följande:

    Du utrycker dig extremt otrevligt förstår du det? Jag vet inte hur gammal du är men bostadsbristen var redan stor 1994  i storstäder som Stockholm Göteborg och Malmö. EBO förvärrade situationen.  


    Tino Sanandaji: SD är ett gäng skånsk trash med låg IQ!
  • Anonym (Fundersam)
    Anonym (L) skrev 2019-12-08 10:24:37 följande:
    Jag tänker att man som nyanländ blir placerad i en kommun kort och gott utdelas man en boendeort, 
    Jag vet inte vem som ska göra det men kanske invandrarverket.
    När man har fått sitt uppehållstillstånd och är självförsörjande är man självklart fri att flytta i och utanför landet precis som alla andra.
    Men så länge man lever på andras pengar får man lov att finna sig i andras villkor.
    Då är vi på samma planhalva, för det tror jag också skulle kunna fungera. Visst, det kan verka hårt och brutalt, men "snällhet" har ju inte fungerat så bra det heller. 
    Och jag tycker att det är viktigt att komma ihåg att också de nyanlända har förlorat på rätten att kunna bosätta sig var de vill - inte minst genom "svenskarnas" ogillande och det faktum att ihopklumpande innebär att hedersförtryck och liknande kan leva vidare eftersom man inte kommer ut i det svenska samhället.
    Det kanske också skulle kunna tjäna som incitament på att göra sitt bästa för att bli självförsörjande och ta sig in i samhället.
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (L) skrev 2019-12-08 10:30:47 följande:

    Varför är du så otrevlig?

    Du kanske har rätt i att det är svårare idag för det fattas så mycket bostäder, vilket beror på borgarna sålde ut allmännyttan och därmed gjorde massa människor bostadslösa.

    Dom som inte har råd att betala dyrt för en bostadsrätt eller betala absurda hyror, har idag väldigt få möjligheter att få ett eget boende.

    När kommunen hade hand om och ansvar för en del av bostadsmarknaden så fanns inte det problemet i samma utsträckning på långa vägar. 

    Men det är typisk borgarpolitik, gynna dom välbeställda på utsattas bekostnad.


    Du verkar mer intresserad av att säga att borgarna varit dåliga än att prata om dagens problem..Hur ska pengarna fram exakt? Att "kommunen ska ta ansvar" är inget svar på frågan ÖHT.

    Mella 1993-2006 byggdes det i snitt färre bostäder per år än vad det gjorde 2006-2014. Så att allt är borgarnas fel är mao lögn.
  • Anonym (L)

    Jag tror det är en komplex fråga med många olika orsaker, det är social utslagning, det är en stor grupp människor som kommit hit och dom har många gånger kommit från en kultur som är väsenskilt från vår.
    Och vi har varit dåliga på att fånga upp dom och stötta, integrera och vara tydliga med våra krav och dåliga på att ge konsekvenser när våra krav inte efterlevs. 
    Ungefär så. 
    Det positiva är att idag är alla partier medvetna om vart problemen ligger och har ungefär samma lösningar undantaget är sd som mest bara hatar och vill ha ut alla. 
    Dom snackar så mycket skit, dom säger dom vill att invandrarna integrerar sig i vår kultur, men dom vill begränsa invandrares rätt att få låna böcker på biblioteket om vår kultur.
    Hur fan går det ihop. 

  • AndreaBD
    Anonym (Fundersam) skrev 2019-12-08 08:51:38 följande:
    Så sant.
    Bar man som kvinna långbyxor istället för kjol blev man nekad i dörren på krogen så sent som på sextiotalet.
    När vi var på semester krävde varenda kyrka anständig klädsel och täckande av huvud, och som kvinna skulle man bära kjol. Det var två år sedan, och det var i centraleuropa.
    Våldtäkt inom äktenskapet kriminaliserades 1965 - prövades första gången i domstol 1984.

    Så det har inte varit så jämställt och underbart i det här landet i alla tider, nej.
    Håller med dig att vår egen historia går att applicera på hedersförtryck och sådana kulturer idag, och därigenom kanske man kan vara till hjälp - vi var ju där själva en gång.
    Jag kan inte lika bra jämföra med hur det var i Sverige förut för att jag själv är invandrare, från Tyskland. Jag har exempel därifrån - då kommer folk förstås att säga att det inte var så i Sverige - men det skiljer sig mest i detaljer.

    Ett exempel som jag tycker var illa, var att kvinnor i Tyskland inte fick arbeta utan sin mans tillåtelse fram till 1977. Jag och min syster är födda på 60-talet. Min mamma hade kämpat hårt för att få en utbildning direkt efter kriget. Hennes föräldrar hade inte stöttat henne i detta, de tyckte det var helt onödigt. Min pappa tyckte dock att hans fru inte skulle behöva arbeta, och att det var bättre att ha ett trevligt hem och att hon skulle ha tid för barnen. Han menade inte illa, han var en genomsnäll man. Men hon blev deprimerad och dessutom försökte hon detaljstyra allas liv, för att hon hade tråkigt. Och han fattade aldrig att det var därför (inte bara därför säkert, det finns ju alltid fler orsaker), tills hon började bli dement och bara vräkte ur sig detta. Min pappa blev jätte-chockad förstås och syrran och jag förstod först då att hon inte hade varit lat och omotiverad att jobba, som vi hade trott. Poängen är: Det var något stort som kunde hindra en kvinna från att leva sitt liv som hon ville.

    Yngre människor tror ofta att det har varit så jämställd i Europa och i västvärlden länge, men det har hänt mycket på kort tid. Så det är inte så länge sedan som det var ganska annorlunda.
  • Anonym (Stefan)
    KillBill skrev 2019-12-08 10:32:41 följande:

    Du utrycker dig extremt otrevligt förstår du det? Jag vet inte hur gammal du är men bostadsbristen var redan stor 1994  i storstäder som Stockholm Göteborg och Malmö. EBO förvärrade situationen.  


    Ok så bostadmarknaden 2019 och 1994 var likvärdiga mao. OK. Färdigdiskuterat med dig, går inte att ta dig på allvar..
  • Anonym (Stefan)
    Anonym (L) skrev 2019-12-08 10:24:37 följande:

    Jag tänker att man som nyanländ blir placerad i en kommun kort och gott utdelas man en boendeort, 

    Jag vet inte vem som ska göra det men kanske invandrarverket.

    När man har fått sitt uppehållstillstånd och är självförsörjande är man självklart fri att flytta i och utanför landet precis som alla andra.

    Men så länge man lever på andras pengar får man lov att finna sig i andras villkor.


    Hur ska alla de som placeras i småorter som redan har hög arbetslöshet kunna bli självförsörjande med de dåliga förutsättningar dd redan har? Det du föreslår garanterar i princip livslångt bidragsberoende.
  • Anonym (L)
    Anonym (Stefan) skrev 2019-12-08 10:35:35 följande:
    Du verkar mer intresserad av att säga att borgarna varit dåliga än att prata om dagens problem..Hur ska pengarna fram exakt? Att "kommunen ska ta ansvar" är inget svar på frågan ÖHT.

    Mella 1993-2006 byggdes det i snitt färre bostäder per år än vad det gjorde 2006-2014. Så att allt är borgarnas fel är mao lögn.
    Möjligt, men dom lägenheter som byggdes var dyra bostadsrätter som bara dom som har gott om pengar hade råd med.
    Jag pratar om bostäder som även den som är låginkomsttagare kan ha råd att bo i.
    Och såna skiter borgarna i och det är ingen lögn, hur mycket du än vill att det ska vara det. 
    Du får det svar jag väljer att ge dig, jag är ingen politiker, men ett förslag vore kanske att höja skatterna, idag är klyftorna skyhöga, åtminstone vore det en början.
Svar på tråden Invandrare och problem